Gå til innhold

Kan barn med autisme være fysisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sliter litt med kjæresten sitt barn, han er veldig pappadalt, vi rundt han kan ikke si noe om noen andre uten at far er bedre, barnet henger på far hele tiden, når han ikke henger rundt halsen på far ber han om bekreftelse fra far hele tiden. Far ser ikke noe feil med gutten for gutten er på far 24 timer i døgnet, jeg er kjæreste med far, når gutten snakker med meg har han ingen blikk kontakt, prøver å fange det opp, men er umulig å oppnå, jeg har selv 3 barn så oppdaget ikke at dette var uvant før bonusbarn nektet å se meg i øynene når vi snakker. Gutten prøver ofte å gi meg fysisk bekreftelse når jeg gjør noe han setter pris på, dette gjør han med å ta meg i hånden, men han nekter å ta rundt hånden min, han tar med stive fingre, han sitter daglig og vifter med armer rundt matbordet, far tilskriver det med at gutten har følsomme tenner, når det kommer til mat nekter han å prøve nye ting, han spiser kun 3-4 retter, ingen av disse har grønnsaker, potet eller ris i seg, så gutten er overvektig, far skylder her på mor, men ser ikke selv at han gir gutten kun ønskekost, så barnet dytter innpå med drømmekost å får hoppe over viktige vitaminer, pr nå fungerer barnet ok, skolen gir tilbakemelding at han er unaturlig treg i dagliglivet, mor ønsker han utredet far som har hovedomsorgen nekter, jeg har ikke lagt meg borti det, men erfaringen min sier at gutten vil slite på ungdomsskolen når krav til sosial kompetanse er høyere, hvordan kan jeg som utenforstående hjelpe far å gutten uten at jeg sier rett ut at han bør utredes for å kunne få verktøy for å takle livet som kommer

Anonymkode: 46f5d...789

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan du ikke si det rett ut? Noen ganger er det det eneste som funker 

Anonymkode: b31e8...581

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som autisme ja. Hvis ikke far ønsker utredning burde du gå fra far og melde til barnevernet.

Jeg kan garantere deg at hans jevnaldrende har registrert at han er annerledes, og det kan bli brutalt.

Anonymkode: 4ed2b...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig synd hvis barnet ikke får den behandlingen barnet evt har krav på. Kan barnemor snakke med barnevernet om saken eller på helsestasjon/fastlege. Legen bør så gi tilbakemelding til far 

Anonymkode: 749d8...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er gutten? Hvordan er språket? Har gutten blikkontakt med andre enn deg? Får gutten servert ønskekost fordi han nekter å spise annen mat, eller er han bare bortskjemt?

Noe kan være tegn på autisme, men det kan også være tegn på tilknytningsvansker for eksempel, kanskje det var et vanskelig brudd mellom far og mor. 

Hadde skolen vært bekymret ville de snakket med far og mor og bedt om utredning fra BUP, men i og med at de ikke gjør det, så tyder det kanskje på at det er andre vansker gutten har, og ingen diagnose på autismespekteret. 

Anonymkode: 9e2c3...b0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 1.50):

Hvor gammel er gutten? Hvordan er språket? Har gutten blikkontakt med andre enn deg? Får gutten servert ønskekost fordi han nekter å spise annen mat, eller er han bare bortskjemt?

Noe kan være tegn på autisme, men det kan også være tegn på tilknytningsvansker for eksempel, kanskje det var et vanskelig brudd mellom far og mor. 

Hadde skolen vært bekymret ville de snakket med far og mor og bedt om utredning fra BUP, men i og med at de ikke gjør det, så tyder det kanskje på at det er andre vansker gutten har, og ingen diagnose på autismespekteret. 

Anonymkode: 9e2c3...b0d

Skolen har bedt om utredning til bup, men far nekter å skrive under, mor til barnet har signert. Nå er språket bra, han bruker lang tid på å ordlegge seg, men har slitt gjennom skolen å finne ordene. Nei han er ikke bortskjemt, far kan få gutten til å smake på nye ting, men han nekter å spise det senere, det er kun enkelte få ting som inngår i kosten, videre er han unaturlig knyttet til ting, han kan ikke kvitte seg med noe, å blir han tvunget til å gi bort noe som er for smått, må vi ta bilde av det så han kan få. Han har blikk kontakt med far, men det er eneste person, han har et stort behov for å beskytte far, ingen kan si noe om far når han er til stede, å han gjør alt han kan for å alltid tilfredsstille fars ønsker til en hver tid

Anonymkode: 46f5d...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, barn med autisme kan absolutt ha fysisk kontakt. 

Det finnes muligheter for å få barn utredet med samtykke fra bare en av foreldrene. Dette krever at lege vurderer at manglende utredning vil gi alvorlig helseskade. Mor kan forsøke dette. 

Barnevernet, on the other hand, har faktisk ikke hjemmel for å pålegge noen å utrede barn. 

Anonymkode: 1b035...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kostholdet hans alltid vært slik? En god del barn med autisme eller adhd har også Arfid (tidligere selektiv spisevegring). Begge deler utredes hos BUP. 

Anonymkode: 682d4...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...