Gå til innhold

Ønsker gavetips til praktisk, ufør søster som ikke tør å ønske seg noe. Pris ca. 5000–7000 kr

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med en infrarød liggesauna fra radient heat som kan bedre helsen hennes ? Kan virke lindrende om man sliter med ledd og smerter i kroppen 😊 

Anonymkode: 869f1...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare advare mot den madrassideen. En god tanke, men man kan ikke kjøpe madrass til andre.

En god madrass for deg er ikke en god madrass for alle andre, det er avhengig av vekt, høyde, sovestilling og evt. smerter i kroppen. Man må prøveligge flere ganger før man bestemmer seg, så da må det bli gavekort. Mange tilbyr å bytte etter en tid om den ikke er god, da må hun ha hjelp til å frakte den gamle og hente den nye.

Dessuten får du ikke en god madrass til den summen, ikke en gang på halv pris. Det er mange titusen for en god madrass til en helt vanlig dobbeltseng. 

Anonymkode: 77df5...c6a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 0.40):

Gi henne pengene. 😄💰

Anonymkode: 8b88e...6b7

Ja. Eventuelt gavekort. Når man har lite betyr det enda mer at gaven kommer til nytte

Anonymkode: a722a...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt henne en forundringspakke.

Diverse for ca. 800-1000,-, f.eks:
Sokker, truser, BH, sjokolade, hansker, vin, topp, deodorant, såpe eller hva enn hun liker og bruker! Du kjenner henne best.

Og så ville jeg lagt ved en konvolutt med 5000-6000,- kr der det stod til hus og hjem/oppussing/sikringsskap.

Da får hun pakke og penger. 

Hadde syntes det var utrolig rart om hun ikke tok imot pengene som kom som julegave.... Men hvis hun ikke gjør det, så har du i det minste gitt henne en forundringspakke av høvelig verdi som du kan stå inne for.

Anonymkode: 370a6...984

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 9.20):

-------------------------------✂️
Jeg har prøvd å gi henne penger før, men hun bare vippser tilbake. Hun er veldig sta på dette med almisser. Til og med gavekort hun har fått, har hun gitt videre til tenåringer i familien, men mulig det er fordi hun sjelden er i fysiske butikker så hun uansett ikke hadde fått brukt det.

Anonymkode: 17524...6cb

Det er jo ufint. 😠

Man sender ikke julegaver tilbake. Det er ikke riktig.

Hva hvis hun får noe dyrt utstyr, vil hun sjekke hva det koster og vippse det til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gitt pengene. Ingen vet bedre hva de skal brukes på enn den som trenger pengene. Pengene kan pakkes inn med en liten, søt og billig ting med en lapp med "unnskyldning" over at det ble pengegave i år, men håper de vil gi mer glede enn en ting osv... Jeg pleier å lage slike små gaver med lapper og sende pengene på vipps.

Anonymkode: ebeb8...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 0.35):

Min søster ber aldri om noe. Vi vet hun har dårlig råd. I år har jeg lyst (og mulighet) til å gi henne en dyrere gave enn det vi normalt gir i vår familie. Men jeg sliter med å komme på noe som er nyttig og som hun vil ha glede av. Gaven må være nyttig ellers vil hun nekte å ta i mot. Hun misliker «sløsing» på luksus og kos.

Når vi spør hva hun ønsker seg så er det kun ikke-materielle ting. Jeg har lyst til å gi henne noe som vil gi henne en bittelitt bedre hverdag. 

Hun eier egen bolig men har ikke nok penger til å pusse opp, så der er det mye som trengs men det er utenfor mitt prisområde. Jeg vet at hun prøver å spare opp til å bytte ut de gamle sikringene slik at boligen blir tryggere, men prisen på det er laaangt over hva jeg har mulighet til. Jeg bor for langt unna til å kunne bistå med praktisk ting.

Hun har støvsuger, vaskemaskin og alt sånt. Når noen i familien kjøper nytt strykejern eller ny TV så arver hun det gamle. Så hun har det hun trenger av sånne ting.

Er det noen som kommer på noe nyttig å gi henne? 

Oi, det var en raus gave. Men hva med å gi henne en opplevelse i stedet? Teaterbilletter eller en konsert, som hun kanskje ikke har råd til å unne seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns matkasser var en god ide. Da sparer hun mye penger, samt at hun spiser sunt og variert. 

Billig mat i butikken er dessverre ofte usunn mat. 

Jeg bruker selv  Go Fresh, og vi som familie spiser nå mye sunnere og variert mat, enn hva jeg selv kom på å lage. 

Jeg har også robotstøvsuger som vasker, og elsker den! Må være gull verdt hvis helsa er dårlig. 

Anonymkode: d9619...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg syns matkasser var en god ide. Da sparer hun mye penger, samt at hun spiser sunt og variert. 

Billig mat i butikken er dessverre ofte usunn mat. 

Jeg bruker selv  Go Fresh, og vi som familie spiser nå mye sunnere og variert mat, enn hva jeg selv kom på å lage. 

Jeg har også robotstøvsuger som vasker, og elsker den! Må være gull verdt hvis helsa er dårlig. 

Ikke Go Fresh, men Hello Fresh 🙈😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange av forslagene her har ett "friskt" perspektiv. Mer som om det er for å gi for å føle seg bra selv, uten hensyn til mottaker og dennes ønsker eller behov. Når man er ufør å sliter med økonomien, er det bare irritabelt å se hvordan andre sløser og gir ting man uansett ikke har bruk for. 

Madrass - Man kan IKKE kjøpe madrass for andre! Som en annen skrev her: det kommer så an på vekt, kroppsfasong, liggestilling osv. 

Dyner/Puter - Det samme. Noen liker myke puter, andre harde. Noen lave og noen høye. Ang dyner liker noen lette svale dyner, mens andre liker tunge varme. 

Matkasser: Dere vet ingenting om hva vedkommende liker, eller er  i stand til å lage av mat. For alt vi vet er vedkommende så syk at hun kun spiser Fjordland eller til og med får mat levert av kommunen. 

Reiser/Opplevelser: For de fleste uføre koster dette så mye energimessig at det ikke er verdt det. 

Så til TS:
Om du legger ut på FB-sider for sykdommen hennes, vil du sikkert få mye mer relevante svar. Snakk med søsteren din. og si at du ønsker å gi noe tilbake til henne, uten å nevne pris, så be henne gi deg noen ordentlige tips. Synes tipset om robot, håndklær, sengetøy osv var bra, men det spørs jo hva hun har fra før og trenger... 

Ellers skriver du at hun eier ett eldre hus, så hør hva hun trenger der? Maling, gulv, isolering, praktisk hjelp av noen til å bytte gulver og skaper etc? Finnes jo folk som tar på seg sånne "småjobber" som ikke behøver å koste all verden... 

Anonymkode: eb6e0...22f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en full pakke av ny dyne, pute, egyptisk sengetøy (Anbefaler fra f.eks. Kid) og laken. Kanskje legge til noen gode tøfle, morgenkåpe og ansiktsmaske.

Du ønsker å gi en relativt høy sum, hva med 4 gavekort hos frisøren så er hun typ dekket hele 2025? 

har hun bil? Trenger den nye sommer/vinterdekk?

årsabonnemt på treningsstudio hun bruker? 

Det var ting jeg kom på som jeg kunne satt pris på🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 20.10):

Dette synes jeg var en fantastisk ide. Når man er syk blir det mye hvile - og ingenting slår en god seng.

Anonymkode: b16e1...630

En god stol (om man får det for 7000) Ellers ville en litt avansert robotstøvsuger vært mitt førstevalg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke 2000kr på en gave og 5000 som vippses? Kjekt å ha 5000 til noe hun trenger eller kanskje kan ha en minibuffer om feks elektriske apparater ryker el.

Du kan gi opplevelse som gavekort på kino for to + restaurant eller overnatting en natt på hotell inkludert mat. Men hvis hun rett og slett på ekte ikke liker slik luksus, hva med noe annet nyttig som er god kvalitet, og noe hun ikke kan prioritere? Feks regntøy, gode fjellsko, vinterjakke om hun er litt ute. Liker hun å feks strikke kan du gi gavekort på en strikke butikk i nærheten. Er hun glad i lage mat kan du gi ingredienser som kanskje koster litt? God olivenolje, gode krydder, noe godt å drikke. Eller hva med knivsliper? Kjekt å ha om man ikke kan kjøpe dyre kokkekniver. 

Men er hun som meg og liker å tråkke rundt i bruktbutikker og finne rimeligere og brukte ting på finn, så kommer 5-7000kr på vipps godt med. For den prisen kunne jeg kjøpt fult sett servise, noen klesplagg, noe jeg trenger til hjemmet, små elektriske apparater, treningsutstyr osv.

Anonymkode: a033b...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg må bare advare mot den madrassideen. En god tanke, men man kan ikke kjøpe madrass til andre.

En god madrass for deg er ikke en god madrass for alle andre, det er avhengig av vekt, høyde, sovestilling og evt. smerter i kroppen. Man må prøveligge flere ganger før man bestemmer seg, så da må det bli gavekort. Mange tilbyr å bytte etter en tid om den ikke er god, da må hun ha hjelp til å frakte den gamle og hente den nye.

Dessuten får du ikke en god madrass til den summen, ikke en gang på halv pris. Det er mange titusen for en god madrass til en helt vanlig dobbeltseng. 

Anonymkode: 77df5...c6a

Eh jo selvsagt går man god madrass for det 🙄

Anonymkode: 4114e...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare søsteren din som faktisk vet hva hun trenger. Det er ikke hjelp hvor praktisk noe er uten at hun selv trenger det. Alle mulige andre vet ikke hva hun trenger eller hva hun hadde blitt glad for.  Kjøp et visa gavekort eller noe så kan hun bruke det på det hun føler hun trenger. 

Anonymkode: 2a5cc...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SeBraHaHa skrev (På 15.12.2024 den 6.32):

Du ønsker å gi en relativt høy sum, hva med 4 gavekort hos frisøren så er hun typ dekket hele 2025? 

Er du FATTIG, så høres dette ut som toppen av sløsing, og gavekort på noe som er fryktelig dyrt og som man ikke har veldig bruk for, føles nærmest som om folk håner deg. I tillegg er det sjelden at gavekort - på frisør, elektriker, hva det måtte være - dekker AKKURAT det som det koster.

Gavekort på 10.000 til elektriker, så kommer gjerne regninga fort på 15.000. Gavekort på 2500 til frisør - frisørpriser er jo helt umulig å forutse, plutselig ble det 4000 isteden fordi du sa ja til noe du ikke visste at kostet ekstra. Og er du fattig, så har du gjerne ikke det ekstrabeløpet tilgjengelig.

Og igjen, vi som er "ekte fattige" bruker sjelden frisør i det hele tatt - jeg har iallefall klipt meg selv i 19 år nå. 

Anonymkode: 1b4ba...7c4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 0.35):

Min søster ber aldri om noe. Vi vet hun har dårlig råd. I år har jeg lyst (og mulighet) til å gi henne en dyrere gave enn det vi normalt gir i vår familie. Men jeg sliter med å komme på noe som er nyttig og som hun vil ha glede av. Gaven må være nyttig ellers vil hun nekte å ta i mot. Hun misliker «sløsing» på luksus og kos.

Når vi spør hva hun ønsker seg så er det kun ikke-materielle ting. Jeg har lyst til å gi henne noe som vil gi henne en bittelitt bedre hverdag. 

Hun eier egen bolig men har ikke nok penger til å pusse opp, så der er det mye som trengs men det er utenfor mitt prisområde. Jeg vet at hun prøver å spare opp til å bytte ut de gamle sikringene slik at boligen blir tryggere, men prisen på det er laaangt over hva jeg har mulighet til. Jeg bor for langt unna til å kunne bistå med praktisk ting.

Hun har støvsuger, vaskemaskin og alt sånt. Når noen i familien kjøper nytt strykejern eller ny TV så arver hun det gamle. Så hun har det hun trenger av sånne ting.

Er det noen som kommer på noe nyttig å gi henne? 

Kurv med mat? 
Det hadde jeg vært glad for. Er ikke 90😂 men mat og kaffe er gøy. 
Eventuelt maling , tapet   
Ta henne med til monter eller noe. 

Anonymkode: 935c5...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...