Gå til innhold

Dyrlege regning uten at jeg har vært der

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ta med katten og møt opp hos dyrlegen. 
Hvis katten er chippet så greier de å identifisere den i første omgang . 
Det er dyrlegen som må bevise at de har behandlet katten din. 

Anonymkode: 753e4...e67

• Liker 1
Skrevet

Er det forresten katten din noen andre har vært hos dyrlegen med? Skjønner ikke så mye av denne saken egentlig.

Anonymkode: 9c27d...59e

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

TS, er din katt chippet? 

Har du fått beskrivelse av katten? 

Disse to tingene blir alltid registrert ved alle dyrlegebesøk. De vil jo ikke ha sjans til å ha korrekt informasjon hvis det ikke stemmer! Da stiller du jo sterkt. 

Anonymkode: 388c1...228

Jeg har opplevd kun to ganger på 15 år at veterinær har sjekket kattens chip når jeg har vært inne med katten, så det er slett ikke alltid at det skjer nei. Men mulig jeg er såpass fast kunde at de kjenner igjen både meg og kattene mine.

TS, dette føles kanskje skremmende men er egentlig en ikke-sak. Du risikerer ikke rettssak eller noe annet skummelt. Bare sørg for at du har alt ditt på det tørre:

- Bestrid fakturaen og begrunn den med at du ikke har benyttet deg av deres tjenester. Da er det deres ansvar å bevise at du har vært hos dem og skal betale faktura. Det kan de jo ikke hvis du ikke har vært der.

- Be om dokumentasjon; både journalutskrift fra timen og hvilke personopplysninger de har mottatt. Hvis det faktisk har vært et damemenneske hos dem med katten sin som har oppgitt dine personopplysninger, så må du gå videre til neste steg:

- Meld inn ID-tyveri til politiet. Det blir sikkert henlagt, men da har du en ting til å vise til i saken; at du faktisk mistenker ID-tyveri fordi veterinæren mener noen med dine personopplysninger har vært hos dem.

Ikke få panikk! Du har ikke vært der, og da har de heller ingenting å kreve fra deg. Bevisbyrden ligger på dem og inkassobyrået tar ikke på seg ansvaret for å kreve inn pengene når kunden har bestridet kravet. Skulle veterinæren likevel finne på å sende til inkasso, går det fint an å kontakte inkassobyrået og bestride kravet der også. Da fryses kravet og veterinærklinikken må bevise at du er skyldig dem penger. Det kan de jo åpenbart ikke, så da er problemet løst.

Anonymkode: a33d1...c57

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

De sa at det var en kvinne som hadde katten på helsesjekk og som mottok ormkur, og at den informasjonen som er oppgitt er den de må følge, så jeg får ikke gjort noe med det. Har vel 7 dager på å betale. De sa at den går til inkasso om den ikke blir betalt. 

Anonymkode: 901fc...b88

Ormekur får man på resept, så da må jo damen ha hentet ut ormekuren på apotek. Kan du høre med apoteket om "du" har hentet ut ormekur til katten din? Opplysninger herfra kan brukes om du kontakter politiet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ormekur får man på resept, så da må jo damen ha hentet ut ormekuren på apotek. Kan du høre med apoteket om "du" har hentet ut ormekur til katten din? Opplysninger herfra kan brukes om du kontakter politiet.

Hos oss får hunder og katter ormekur hos veterinæren, men bor i en kommune hvor det fartes mye over svenskegrensen, så kan være at det er forskjellig fra sted til sted.

Anonymkode: 112fb...377

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ring Forbrukerrådet, de kan hjelpe deg i dette.

Antar det er dyrlegen som har plikt til å dokumentere at du/ditt dyr har vært der.

Be om journalutskrift fra den påståtte helseundersøkelsen (der bør det stå en beskrivelse av katten, kattens alder, helse, ev. chipnr. m.m.).

Anonymkode: 97a5d...cf5

Ikke gjør det så tungvint. Bare send e-post med en kort beskjed om at man ikke har vært der og at faktura bestrides.  krev at de svarer på e-posten for dokumentasjon. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du latt noen andre ta med katten din for sjekk for så å nekte på at du selv har vært der?

Anonymkode: 27ef5...991

Godt spørsmål 🙈

Anonymkode: 388c1...228

Skrevet

Det enkleste er å stikke innom dyrlegen med helseboka eller annen dokumentasjon på at du bruker en annen dyrlege. Det gir ingen mening at du skal gi katten din dobbelt opp med vaksiner. Da løser det seg fort.

Anonymkode: a5152...f25

Skrevet
Latinamami skrev (På 12.12.2024 den 23.45):

Hei. Har noen opplevd at en dyrelege sender regning til deg uten at du har brukt dyrelege? For en helsesjekk sier de. Det virker som de enten har skrevet meg ved en feil eller noen som har oppgitt adresse, navn og telefonnummer. Jeg har ikke brukt den dyrlegen før. Skal dem ikke ha legitimasjon eller personnummer??! Veldig kjipt å sende meg en regning på 2000kr uten at jeg har brukt deres tjenester. Må jeg da betale hvis de ikke finner kunden? Redd å bestride så den går til inkasso for da må jeg vel plusse på noen tusen kr og kanskje jeg må betale uansett. Jeg ba dem sjekke overvåkningsvideoer men de har ikke overvåkning heller så dette blir ord mot ord. Har en katt men ikke som jeg har reist til dyrelege med.

Du må jo si fra at dette er en feilsendt regning.  Jeg ville ha sendt de en mail. 

Hei  jeg har motatt faktura: xxxxx på 2000kr. Jeg vil bare  informere om at denne regningen er sendt feil, da jeg aldri har vært hos dere med mitt kjeldeyr på noe helsesjekk. 

Jeg vet ikke hvordan dere har fått tak i mitt navn og min kontaktinformasjon angående dette. 

Så jeg ber dere slette dette kravet, som står i mitt navn

Med vennlig  hilsen xxxx

Du mister alle rettigheter om du ikke klager. Får du ikke noe svar på mailen innen et par dager, så ring dem og opplys dem om feilen og opplys de om feilen og at du har sendt mail. 

Kommer du ikke noe videre  og mottar inkasso  kan du kontakte  evnt politiet,  fordi det kan da dreie seg om en svindel. 

Min sønn fikk en slik regning på noe annet. På 600kr. Gikk raskt til politiet,  og fikk vite at han var ikke alene. Så de anmeldte det for oss da det kom frem at det var flere. Kravet ble slettet.  Og var en svindel. 

Anonymkode: 38208...6ba

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 0.00):

De sa at det var en kvinne som hadde katten på helsesjekk og som mottok ormkur, og at den informasjonen som er oppgitt er den de må følge, så jeg får ikke gjort noe med det. Har vel 7 dager på å betale. De sa at den går til inkasso om den ikke blir betalt. 

Anonymkode: 901fc...b88

De må faktisk bevise at det var deg før de sender til inkasso

Om de lik vel gjør det så ring inkassoselskapet og bestrid samt anmeld dyrelegen 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har du latt noen andre ta med katten din for sjekk for så å nekte på at du selv har vært der?

Anonymkode: 27ef5...991

Altså wtf? Er det i det hele tatt mulig? 

Skrevet

Jeg jobber på apotek og det har hendt at kunder har kommet med feil navn på resepten når de skal hente medisiner til hund eller katt. Nå må vi ha hele personnr og da er det lettere å oppdage feilen. Jeg ville tatt med Helseboka til dyret ditt og klaget på dyrlege senteret 

Anonymkode: a0e58...7bd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hos oss får vi ormekuren hos dyrlegen. 

Anonymkode: ee5f1...71c

Skrevet

Altså hvorfor mener så mange at TS må møte opp personlig. Det er det da virkelig ingen grunn til. 

Bestrid kravet med begrunnelse at du aldri har vært der. Så får de ta det videre hvis de mener du har det, bevisbyrden ligger hos dem.

Anonymkode: 5af4c...ca3

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Altså hvorfor mener så mange at TS må møte opp personlig. Det er det da virkelig ingen grunn til. 

Bestrid kravet med begrunnelse at du aldri har vært der. Så får de ta det videre hvis de mener du har det, bevisbyrden ligger hos dem.

Anonymkode: 5af4c...ca3

Sikkert fordi ts virker veldig bekymret og stresset over fakturaen, og da kan det føles veldig godt å angripe situasjonen direkte. Jeg hadde absolutt kjørt meg en tur om jeg var i ts sin situasjon, så jeg kan forsikre meg om at ting blir oppklart så jeg slipper å gå og bekymre meg 

Anonymkode: ca04c...e66

• Liker 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 21.12):

Jeg har opplevd kun to ganger på 15 år at veterinær har sjekket kattens chip når jeg har vært inne med katten, så det er slett ikke alltid at det skjer nei. Men mulig jeg er såpass fast kunde at de kjenner igjen både meg og kattene mine.

TS, dette føles kanskje skremmende men er egentlig en ikke-sak. Du risikerer ikke rettssak eller noe annet skummelt. Bare sørg for at du har alt ditt på det tørre:

- Bestrid fakturaen og begrunn den med at du ikke har benyttet deg av deres tjenester. Da er det deres ansvar å bevise at du har vært hos dem og skal betale faktura. Det kan de jo ikke hvis du ikke har vært der.

- Be om dokumentasjon; både journalutskrift fra timen og hvilke personopplysninger de har mottatt. Hvis det faktisk har vært et damemenneske hos dem med katten sin som har oppgitt dine personopplysninger, så må du gå videre til neste steg:

- Meld inn ID-tyveri til politiet. Det blir sikkert henlagt, men da har du en ting til å vise til i saken; at du faktisk mistenker ID-tyveri fordi veterinæren mener noen med dine personopplysninger har vært hos dem.

Ikke få panikk! Du har ikke vært der, og da har de heller ingenting å kreve fra deg. Bevisbyrden ligger på dem og inkassobyrået tar ikke på seg ansvaret for å kreve inn pengene når kunden har bestridet kravet. Skulle veterinæren likevel finne på å sende til inkasso, går det fint an å kontakte inkassobyrået og bestride kravet der også. Da fryses kravet og veterinærklinikken må bevise at du er skyldig dem penger. Det kan de jo åpenbart ikke, så da er problemet løst.

Det stemmer at chip i mange tilfeller ikke leses av. Men dersom katten har chip skal nummeret være registrert hos veterinæren. Dette gjøres ved dyrets første besøk eller når chippen settes inn. Når eier bestiller time til vaksinering av 'Mons' og det er den eneste katten registrert på eier, er det ingen grunn til å lese av chip. De tilfellene vi ofte sjekker er i forbindelse med forsikringssaker eller andre tilfeller som krever identifisering av dyret. Dersom ts aldri har vært hos den aktuelle veterinæren vil de heller ikke ha registrert nummeret. 

Anonymkode: 9d41c...bcb

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det stemmer at chip i mange tilfeller ikke leses av. Men dersom katten har chip skal nummeret være registrert hos veterinæren. Dette gjøres ved dyrets første besøk eller når chippen settes inn. Når eier bestiller time til vaksinering av 'Mons' og det er den eneste katten registrert på eier, er det ingen grunn til å lese av chip. De tilfellene vi ofte sjekker er i forbindelse med forsikringssaker eller andre tilfeller som krever identifisering av dyret. Dersom ts aldri har vært hos den aktuelle veterinæren vil de heller ikke ha registrert nummeret. 

Anonymkode: 9d41c...bcb

Her leses chippen av hver eneste gang jeg har katten innom vetrinæren. Ormekuren henter jeg på apoteket og gir til katten selv to ganger i året.

Anonymkode: 564ae...d5a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Her leses chippen av hver eneste gang jeg har katten innom vetrinæren. Ormekuren henter jeg på apoteket og gir til katten selv to ganger i året.

Anonymkode: 564ae...d5a

Hos alle jeg har vært hos så sjekkes også chip. Det går ikke bare på å sjekke at det er riktig katt, men å sjekke at chipen fortsatt fungerer skikkelig. Om chipen aldri sjekkes, så vet man heller ikke om den fungerer.

Anonymkode: 74151...1ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 9.51):

Ord mot ord blir det ikke. Det finnes bevis for at du ikke var til stede. Jeg vet ikke hva det heter, men via telefon kan man spore hvilket område du var i på gitt tidspunkt (de tårnene/mastene som sørger for signal). Kanskje har du bevis for at du har vært annet sted, f.eks på jobb eller en butikk. Kanskje må de forklare hvordan katten så ut, og det er ikke sikkert den samsvarer med din. Det går an å ta kontroll av katten din, og vite om den har tatt ormekur eller ikke. Du kan alltids be om at de beskriver ditt utseende, for de skal jo ha sett kunden. Med mindre du allerede har vist deg for dem, selvsagt.

Ble ikke chip avlest og registrert, har de ingen beviser.

De har ingen sak her, og vil neppe at dette skal hauses opp mer enn nødvendig. Ryktet deres står på spill, ditt gjør ikke.

Bestrid kravet med god og trygg samvittighet.

Anonymkode: 7266b...f41

Takk for svar! Men gidder dem å sjekke sporing på telefonen når det ikke er noe så alvorlig? Hvordan kan jeg eventuelt finne det selv å bevise dem? Mest sannsynlig har nok den katten en annen beskrivelse av utseendet enn det min katt har, men tror ikke jeg kan dukke opp med den tilfelle de sier beskrivelsen av katten ut i fra min, må nok finne ut på forskudd hva slags beskrivelse katten har.  Katten min har tatt ormkur, den tar den jevnlig da han jakter MYE etter fugler og mus. De kan også beskrive utseendet tenker jeg. De må vel huske såpass. Får bare se om jeg tar å ringer de igjen i morgen eller tirsdag. Så dukker jeg opp etter beskrivelse av meg og katten min så kan de se at det ikke samsvarer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 21.15):

Sikkert fordi ts virker veldig bekymret og stresset over fakturaen, og da kan det føles veldig godt å angripe situasjonen direkte. Jeg hadde absolutt kjørt meg en tur om jeg var i ts sin situasjon, så jeg kan forsikre meg om at ting blir oppklart så jeg slipper å gå og bekymre meg 

Anonymkode: ca04c...e66

Det er ganske langt da, tror det er 40 eller 50 minutter unna i følge maps. Har brukt en som er 20 min unna før, og en som er 25 min unna. Gir heller ingen mening å bruke dem som er lengst vekk🥲

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...