Gå til innhold

Jada, strømmen er dyr. Men dusjer vi ikke litt for mye da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huden vår har bare godt av å dempe ekstremdusjingen vi har bedrevet de siste par generasjonene. Særlig om vinteren.

Anonymkode: ac9c0...b91

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv jobbet med noen hvor både meg og andre kollegaer brakk seg av å stå nærme vedkommende, sjefen var den som måtte ta en "Nå går du hjem og dusjer" samtale (som burde være helt unødvendig å ha med et voksent oppegående menneske). Daglig sitter jeg på bussen og opplever sur og eimen lukt av folk, (jeg sier ikke at to tonn parfyme er bedre, men det går da an å kanskje finne en mellomting her).

Jeg dusjer så og si hver dag uansatt hva strømpriser sier på samme måte som jeg heller ikke sitter i mørket selv om størmmen er dyr. Og spesielt nå om høst og vinterstid er det deilig med en varm og digg dusj. Det er deilig å komme hjem om kvelden etter jobb og "skifte om" med en god og varm dusj, det er en avslappende deilig og den 'luksusen' tar jeg meg uavhengig av strømpriser. Huden min har det også helt strålende så den trenger du heller ikke bekymre deg for.

Så sent som i 1973, manglet fortsatt 31% av norske hjem bad, så når du sier de siste generasjoner så tenker jeg at det er heller ikke mange generasjoner siden hygiene ikke var all verden å skryte av, takk og pris for at vi aldri kommer til å gå tilbake til den tiden, det virker ikke mye å misunne spør du meg.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (3 minutter siden):

Jeg har selv jobbet med noen hvor både meg og andre kollegaer brakk seg av å stå nærme vedkommende, sjefen var den som måtte ta en "Nå går du hjem og dusjer" samtale (som burde være helt unødvendig å ha med et voksent oppegående menneske). Daglig sitter jeg på bussen og opplever sur og eimen lukt av folk, (jeg sier ikke at to tonn parfyme er bedre, men det går da an å kanskje finne en mellomting her).

Jeg dusjer så og si hver dag uansatt hva strømpriser sier på samme måte som jeg heller ikke sitter i mørket selv om størmmen er dyr. Og spesielt nå om høst og vinterstid er det deilig med en varm og digg dusj. Det er deilig å komme hjem om kvelden etter jobb og "skifte om" med en god og varm dusj, det er en avslappende deilig og den 'luksusen' tar jeg meg uavhengig av strømpriser. Huden min har det også helt strålende så den trenger du heller ikke bekymre deg for.

Så sent som i 1973, manglet fortsatt 31% av norske hjem bad, så når du sier de siste generasjoner så tenker jeg at det er heller ikke mange generasjoner siden hygiene ikke var all verden å skryte av, takk og pris for at vi aldri kommer til å gå tilbake til den tiden, det virker ikke mye å misunne spør du meg.

Hygiene krever ikke fem minuttersdusjer hver eneste dag. Det holder med kanskje annenhver eller tredjehver dag og så vasker man seg med klut i vasken ellers for å kvitte seg med lukten. Det viktigste for hygiene/smittevern er håndvask. Mistenker at mange fokuserer på kvantitet mer enn kvalitet når de vasker seg. Å spyle hundre liter glovarmt vann nedover kroppen er ikke det samme som at man får en kvalitetsvask hvis man bare står der og mediterer eller hva det er folk gjør der. Og så deretter hyle som om menneskerettighetene har blitt brutt hvis det koster mer enn vanlig alt det varme vannet.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hygiene krever ikke fem minuttersdusjer hver eneste dag. Det holder med kanskje annenhver eller tredjehver dag og så vasker man seg med klut i vasken ellers for å kvitte seg med lukten. Det viktigste for hygiene/smittevern er håndvask. Mistenker at mange fokuserer på kvantitet mer enn kvalitet når de vasker seg. Å spyle hundre liter glovarmt vann nedover kroppen er ikke det samme som at man får en kvalitetsvask hvis man bare står der og mediterer eller hva det er folk gjør der. Og så deretter hyle som om menneskerettighetene har blitt brutt hvis det koster mer enn vanlig alt det varme vannet.

Om du skal ta deg en klutvask kan du like gjerne ta deg en dusj. Det er omtrent bare deprimerte eller mennesker som ellers sliter med psyken som er livredde for å ta seg en dusj (og det kan jeg ha empati for). Men det tar likevel ikke vekk sur og eimen lukt.

Håndvask tar ikke bort kroppslukt og hver natt svetter vi en halv liter, jeg gidder ikke beklage meg til deg for at mange av oss ikke gidder eller synes det er digg å gå rundt sauset inn dagevis av gammel svette.

Hva du pleier å gjøre i dusjen får nå være opp til deg, om det er der du dagdrømmer eller står rett opp og ned for å glo i veggen. Men jeg bruker å vaske meg i dusjen. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (13 minutter siden):

Man trenger jo ikke å stinke selv om man ikke dusjer hver eneste dag.

Jeg nyter ofte hytte- og friluftsliv uten dusj, og jeg kjenner jo med én gang hvis jeg lukter svette, og da er det klutvask og klesskift som gjelder. Mangel på dusj plager meg først når jeg begynner å få fettete hår, og da hender det jeg vasker håret i en bøtte. Men kroppslukt? Aldri.

Jeg lar meg stadig imponere over hvor ofte og hvor lenge folk står i dusjen. Mye lengre enn de trenger for å vaske seg. Mener jeg leste et sted på KG at folk sto i dusjen i 10 minutter. Hva gjør de der inne i 10 minutter? Man blir akkurat like ren på 2 minutter.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (27 minutter siden):

Å brekke seg har ingenting å si. Det må spying til.

Anonymkode: 596ee...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis noen brekker seg over litt kroppslukt er det deres problem, ikke alle andres.

Lei av folk med prinsessenykker som mener at hele verden skal tilpasse seg deres prinsessenykkete påfunn.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg trener så jeg blir gjennomsvett (også av andre menneskers svette, trener bryting) nesten hver dag. I tillegg har jeg hest. Tro meg, jeg må dusje hver dag. Dusjer aldri så lenge som fem minutter da.

I tillegg har jeg leddgikt og må ha det rundt 25 grader hjemme. Jeg er rasende over strømprisene.

Anonymkode: 8752c...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Folk luktet sikkert ikke særlig godt før det ble normen å dusje og vaske seg daglig. Og de som går rundt å lukter halvskittent hele tiden blir immun mot sin egen lukt. Jeg kan lukte skitten hodebunn og gammel svette bare noen går forbi meg. Man bruker mye vann hvis man skal skylle vekk såperester og vaske seg ordentlig med klut. Hvorfor ikke ta seg en kjapp dusj heller. Man kan fint skru av vannet mens man såper seg inn. Jeg lukter ikke roser etter en treningsøkt og det er ikke bare under armene jeg svetter, det må dusjes av. Heldigvis kan jeg fint dusje på treningssenteret, det medlemskapet betaler seg selv. 

Please, på vegne av oss med ekstremt god luktesans, vask dere ordentlig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (18 minutter siden):

Man trenger jo ikke å stinke selv om man ikke dusjer hver eneste dag.

Jeg nyter ofte hytte- og friluftsliv uten dusj, og jeg kjenner jo med én gang hvis jeg lukter svette, og da er det klutvask og klesskift som gjelder. Mangel på dusj plager meg først når jeg begynner å få fettete hår, og da hender det jeg vasker håret i en bøtte. Men kroppslukt? Aldri.

Jeg lar meg stadig imponere over hvor ofte og hvor lenge folk står i dusjen. Mye lengre enn de trenger for å vaske seg. Mener jeg leste et sted på KG at folk sto i dusjen i 10 minutter. Hva gjør de der inne i 10 minutter? Man blir akkurat like ren på 2 minutter.

Nå dusjer ikke jeg bare for å bli rein. Jeg tar meg en varm dusj med engang jeg kommer hjem om kvelden etter jobb, jeg gjør dette av flere grunner: behag, å skifte om fra jobbmodus til privatliv, deilig å dusje av seg dagen. Innimellom tar jeg body skrubb og to ganger i uken barberer jeg legger og ellers. Det er en rutine på lik linje som å pusse tenner hver kveld, jeg vasker meg selvfølgelig fra topp til tå og og det er digg å komme inn fra en time med offentlig transport i kulden med busser som slett ikke korresponderer like smørefritt alltid.

Og nei det finnes ingen strømpriser som er dyre nok til at jeg ikke kan ta meg en 5-10 min dusj hver dag, igjen jeg gidder heller ikke sitte i mørket bare fordi det koster å slå på lysbryteren.

Joda for all del, jeg har vært både på DNT hytter og levd i skogen jeg også, men det er ikke hverdagen, utedo og å gå dagevis uten dusj er unntakstilstand.

En trenger ikke stinke, men en god del gjør det (!!!) og en blir blind på sin egen kroppslukt. Og så sier folk, spesielt på kg "jeg har nære som ville sagt noe til meg om jeg luktet", jaha ok. For det første er nordmenn ekstremt konfliktskye, vi sier ikke slikt til folk før du hadde gått med diaré synlig den 8. dagen. Dernest: når noen må si at du lukter så har du allerede tøyd stikken alt for langt. Snakk om luftforurensning, men om en selv vil være den personen så ok. Men folk rundt deg vil automatisk snakke om deg, skjeldent til deg for en orker ikke være i samme rom. 

Endret av skreppamedleppa
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i helsevesenet. Det innebærer at jeg blir utsatt for aerosoler/dråper/sprut daglig og i tillegg jobber jeg veldig tett innpå mennesker. Selv om jeg bruker beskyttelsesutstyr, inkludert munnbind og hette på hodet, er det ikke sjanse i havet for at jeg legger meg i sengen om kvelden uten å ha dusjet først.

I tillegg trener jeg opptil 6 dager i uka.

Selvfølgelig må jeg dusje hver dag!

Anonymkode: 48c88...b86

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er syk, og får ikke dusjet så ofte som jeg gjerne burde, men jeg vasker meg. Håret mitt holder seg utrolig bra, så bra at når jeg er innlagt på sykehus så har dette vært et tema, og de spør meg når jeg dusjet sist for det hverken er synlig eller lukter noe av meg. 
Her vaskes det viktige morgen og kveld, og jeg burde helt klart dusje oftere enn jeg gjør, men huden min hadde tørket helt inn om jeg hadde dusjet daglig. Når håret er vant med å gå lengre mellom vask, så blir det også mindre fett. Jeg føler med «luehår» så ser håret mitt fælt ut ganske raskt nå på vinteren, men jeg lar det stå i. Får masse komplimenter for håret da, og føler meg heldig som syk som har et så godt hår. 
Jeg håper likevel at om jeg lukter at noen rundt meg hadde tatt den praten med meg, men per nå sier alle når det blir et tema at det ikke er noen lukt, så jeg håper bare det stemmer. Jeg er syk på flere vis, både fysisk og psykisk, og dusjing er utmattende. Dusjing innebærer mye kropp som er vanskelig å forholde seg til, samt det er tungt. Jeg husker hvordan det var å komme kald inn fra en tur og kunne hoppe inn i en varm dusj. Ordentlig luksus. Det er helt fjernt fra min virkelighet nå. 

Anonymkode: 4f98a...457

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjer bare max to ganger i uka fra før jeg, så kommer ikke til å minke det. Er ufør også, så gjør ikke mye som gjør meg svett akkurat. Men blir jeg, så dusjer jeg. Uansett strømpris egentlig! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må jo forstå at dette med hygiene, det kan være veldig personlig.

Det er folk som nærmest ikke svetter. Mens hos meg renner det av meg, nå som det er kalt ute på med vinterjakke, inn på kjøpesenter hvor det er varmt og svetten begynner å renne.

Når man har svetter såpass nedover rygger, i lysken og under armene, ja da bør man vaske seg for ellers ligger det der og begynner å lukte. Fersk svette lukter kanskje lite, men når bakteriene for godgjøre seg, da begynner det å sive ut lukter. Og jeg prøver virkelig å ikke være en av de som andre snakker om. For vi har andre her på jobb som blir snakket om pga. kroppslukt.

Jeg må dusje hver dag. Ikke bare trenger kroppen en omgang med såpe, men håret mitt blir fett som bare det. Jeg har prøvd dette med å «lære håret» opp til å ikke bli fett ved å la være å vaske det, ender opp med at jeg ser ut som den oljete fæle dama, som ikke kan vaske seg selv, mitt hår trenger daglig vask er det jeg har lært.

Anonymkode: ba6b4...3d6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer de dagene jeg løper. Det kan være to dager en uke og 3 dager enn annen uke. Oftere på sommeren, men da blir det iskalde dusjer 🙂 

Anonymkode: 4596e...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjer stort sett hver dag, uansett. Noen ganger to ganger per dag, hvis jeg har blitt svett. Mannen min dusjer ca annenhver dag, barna (vi har 3) dusjer eller bader for det meste hver dag. Har nære venner med barn som skyr vann og dusjer bare et par ganger i uka. De barna lukter litt, skitten hodebunn-lukt liksom. Foreldrene er klar over det. De dusjer oftere selv og lukter ikke.

Anonymkode: a6ebd...a5a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Huden vår har bare godt av å dempe ekstremdusjingen vi har bedrevet de siste par generasjonene. Særlig om vinteren.

NEI! de som endelig får et påskudd for å ikke dusje, trengte det neppe fra før av. De klarer å finne på grunner for å forlenge intervallet okke som.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg jobber i helsevesenet. Det innebærer at jeg blir utsatt for aerosoler/dråper/sprut daglig og i tillegg jobber jeg veldig tett innpå mennesker. Selv om jeg bruker beskyttelsesutstyr, inkludert munnbind og hette på hodet, er det ikke sjanse i havet for at jeg legger meg i sengen om kvelden uten å ha dusjet først.

I tillegg trener jeg opptil 6 dager i uka.

Selvfølgelig må jeg dusje hver dag!

Anonymkode: 48c88...b86

Du må ikke, ingen tvinger deg. Du velger det.

Anonymkode: 596ee...72e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (13 timer siden):

Jeg har selv jobbet med noen hvor både meg og andre kollegaer brakk seg av å stå nærme vedkommende

Er du helt sikker på at lukten skyltes manglende kroppsvask? Jeg har en kollega som slet med mandelsteiner som stinket helt forferdelig, og en annen jeg kjenner som lukter vondt på grunn av en medisin som gjør at kroppens egen lukt lukter annerledes. De kan dusje fem ganger om dagen men likevel stinker de. 

Anonymkode: 9433f...3b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri reagert på folks kroppslukt, men har noen på seg mye parfyme blir jeg kvelt, bruker ofte maske på butikken pga dette. Anbefaler denne for de som liker å bade i parfyme og parfymerte produkter: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...