Gå til innhold

Ønsker ferie fra jobb, hvor lenge før må jeg si ifra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fast vikar på en barneskole, startet å jobbe i oktober. Jeg planlegger ferie med familien min 10. feb, har ikke bestilt enda. Lurer på hvor lenge før må arbeidsgiver vite at jeg ønsker ferie? Nå er det ca 2 måneder til, hva er reglene på det? Jobber 3 dager den uka, så trenger kun ferie for de tre dagene. Trenger hjelp så fort som mulig

Anonymkode: 9480b...d6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bestemmer ikke selv når du vil ha ferie, det bestemmer arbeidsgiver. I alle fall så lenge dette er faste vakter som jeg forstår at det er, og ikke bare at du løpende avtaler med arbeidsgiver hva du tar? Det er normalt vanskelig å få ferie utenom skoleferiene når du jobber på skole, så vil tippe det blir vanskelig. Du må i alle fall spørre så raskt som mulig. 

• Nyttig 2
Skrevet

Det ville jeg sjekket så snart som mulig etter det kom opp som et tema.

Jeg bestiller aldri ferie før jeg hr fått bekreftet fri fra min leder. Det kn bli veldig dyrt 

Anonymkode: 4eaae...a0e

• Liker 2
Skrevet

Det er ingen felles regler for det. Det kan være interne regler.

Normalt sett søker man om ferie så fort man vet når man ønsker ferie.

Anonymkode: 7caa1...2ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 22.44):

Trenger hjelp så fort som mulig

Anonymkode: 9480b...d6e

Søk om ferie NÅ! 

Anonymkode: 0be63...3b4

Skrevet

Lærere under 60 år har fem ferieuker i året som er fast plassert slik at 31.07. er siste feriedag.Swe jeg på kalenderen for 2025, vil lærernes ferie være fra og med 27.06. til og med 31.07. Øvrig "skoleferiefri" til hht skoleruta er avspasering. 

Hvis du har en vikarkontrakt på bestemt % så du altså har en fast timeplan, kan du i utgangspunktet ikke søke om ferie. Du kan gå i dialog med arbeidsgiver om å ta ekstra, tilfeldige vikartimer nok til å få avspasere aktuelle dager i februar. Evt søke om ulønnet permisjon. 

Men hvorfor planlegger du slik når du akkurat har fått en fot innafor; startet et vikariat i oktober? Kan du ikke heller reise når det ER skoleferier?

• Liker 1
Skrevet

Ferie bør du SØKE om jo tidligere jo bedre. Du har ikke krav på ferie i februar, dette blir opp til arbeidsgiver.

Jo lengre du venter med å søke jo større er sjansen for å få nei.

Anonymkode: 55fe5...aa0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...