Gå til innhold

Helseangst:(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her med helseangst? Funnet noe som hjelper, eller har noen tips. Jeg er livredd. Særlig for ting som har med hjerte å gjøre. Alt blir enda verre når man engster seg så grusomt. Panikkanfall nesten hver dag.

Håper på svar fra noen som kjenner seg igjen. Dere som ikke har dette selv, aner virkelig ikke….

Anonymkode: 7e9a9...c89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det i slutten av tenårene og mesteparten av 20-årene. Dessverre forstod jeg ikke selv at det var det jeg hadde og oppsøkte derfor aldri hjelp. Senere endte jeg opp på DPS på grunn av noe annet, fikk behandling med kognitiv og meta-kognitiv terapi. Det hjalp meg veldig mye.

Av selvhjelp kan jeg anbefale kurset til psykolog Magnus Nordmo (lenke nedenfor) eller appen Tankevirus. Bøkene til Ingvard Wilhelmsen er også verdt å lese (f.eks. Sjef i eget liv).

https://nhi.no/selvhjelp-og-kurs/kognitiv-terapi/helseangst-selvhjelpskurs

Anonymkode: 57014...315

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Off, der er fælt å være så redd for å dø, at en ikke klarer å leve livet ! Du må søke hjelp TS. Sånn kan du ikke ha det. Jeg fikk veldig god hjelp av Dr Ingvald Wilhelmsen. Vet han har lang ventetid, men absolutt verdt det. I mens kan du lese bøkene hans eller evt andre selvhjelps bøker. 

Anonymkode: 1ce9b...c18

• Hjerte 1
Skrevet

Les deg ut av det... Deichmanske har masse litteratur for sykepleier og legestudenter vedr hjerte og kar lidelser.  Der kan du ta for deg alt fra risikogrupper, hva som leder inn mot et infarkt, hvordan et infarkt føles , hvordan situasjonen blir behandlet av helse , de psykologiske reaksjonene etter et infarkt...absolutt alt    du må nemlig omprogrammere hjernen til å tolke signaler i kroppen riktig .

Det verste du kan bli slave av er elendige leger på en legevakt som forteller deg at det er sikkert ikke noe galt , du er for ung osv .da blir du en jojo inn og ut derfra i årevis .

Skrevet

Går til privat psykolog. Får ikke komme til offentlig psykolog siden jeg ikke er suicidal (ikke min påstand, flere leger og dps sin). Går derfor rundt med angst daglig, panikkanfall til tider og en livskvalitet som tidvis er utrolig dårlig.

Bruker medisin, men ikke av typen beroligende. 

Jeg forsøker å lære meg til å tolke kroppens signaler på en fornuftig måte og hva som er angstens tolkning. Øver meg også på å akseptere at jeg ikke kan kontrollere helsen min fullt ut. 

Det er en prosess og jeg er ikke frisk ennå, men livskvaliteten er noen hakk bedre og panikanfallene er sjeldnere og mildere. 

Anonymkode: 9f995...8e4

• Hjerte 1
Skrevet

Eneste som fungerte for meg var ssri mot ocd dette er tvangstanker 

• Nyttig 1
Skrevet
Baktus2024 skrev (2 minutter siden):

Les deg ut av det... Deichmanske har masse litteratur for sykepleier og legestudenter vedr hjerte og kar lidelser.  Der kan du ta for deg alt fra risikogrupper, hva som leder inn mot et infarkt, hvordan et infarkt føles , hvordan situasjonen blir behandlet av helse , de psykologiske reaksjonene etter et infarkt...absolutt alt    du må nemlig omprogrammere hjernen til å tolke signaler i kroppen riktig .

Det verste du kan bli slave av er elendige leger på en legevakt som forteller deg at det er sikkert ikke noe galt , du er for ung osv .da blir du en jojo inn og ut derfra i årevis .

Jeg mener dette er feil måte. Ved å legge ned alt dette arbeidet så mater man angsten og bekrefter at den har rett og at man må fortsette å bruke mye tid, energi og fokus på dette.

Jeg leste meg opp på et tema da jeg begynte å bli redd for en konkret ting. Fra å være mildt engstelig gikk jeg til panikkanfall når jeg ser noe som er relatert til dette (noe helt hverdagslig 8 av 12 måneder i året). Jeg er alltid på vakt og scanner kroppen for symptomer på dette flere ganger i timen fordi risikoen for å dø er så høy dersom det skjer. Folk flest ofrer ikke dette en tanke.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg mener dette er feil måte. Ved å legge ned alt dette arbeidet så mater man angsten og bekrefter at den har rett og at man må fortsette å bruke mye tid, energi og fokus på dette.

Jeg leste meg opp på et tema da jeg begynte å bli redd for en konkret ting. Fra å være mildt engstelig gikk jeg til panikkanfall når jeg ser noe som er relatert til dette (noe helt hverdagslig 8 av 12 måneder i året). Jeg er alltid på vakt og scanner kroppen for symptomer på dette flere ganger i timen fordi risikoen for å dø er så høy dersom det skjer. Folk flest ofrer ikke dette en tanke.

Hvis du er så selvsikker så skjønner jeg ikke hvorfor du sitter her i intjeveitje

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Noen her med helseangst? Funnet noe som hjelper, eller har noen tips. Jeg er livredd. Særlig for ting som har med hjerte å gjøre. Alt blir enda verre når man engster seg så grusomt. Panikkanfall nesten hver dag.

Håper på svar fra noen som kjenner seg igjen. Dere som ikke har dette selv, aner virkelig ikke….

Anonymkode: 7e9a9...c89

Psykoterapi og antidepressiva(evt ECT)? 

Skrevet

Angst portalen er et sted du kan behandle. Helseangst er også en gruppe på Facebook. Der får du mye støtte og folk som er i samme båt 

Har det selv og det er jævli. Min begynte da pappa døde av kreft. 

Skrevet

Jeg har også helseangst.  Jeg tror seriøst Jeg har kreft en eller annen plass for jeg har så mye vondt. Jeg blør i tide og utide. Jeg får sinnsyke smerter i magen. Har vondt i hodet,nakke,rygg 100 % av tiden. 

Jeg er faktisk livredd,og før alle kjefter så har Jeg prøvd alt!! Jeg har gått til psykolog, gått til Wilhelmsen, vært medisinert,gått til healer,hypnose, lest bøker,hatt samtaler osv  

Men jeg er likevel sikker på at jeg har noe og at jeg snart dør. 

Og til dere som ikke skjønner og forstår det så ikke gidd å svare. Jeg syntes ikke dette er gøy. Det er fryktelig slitsomt og krever energi av en annen verden. 

Klem fra en forestående 💗

Anonymkode: 3af5e...4c4

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har hatt det i mange år, har det fortsatt, men er mye bedre nå. Det hjalp meg å høre på Kristine Czilling Tørå fra amgstportalen og Cherelle thinks på diverse sosiale medier. I tillegg reduserte jeg stress både jobb og privat. Dette fungerte for meg. Lykke til.

Anonymkode: da578...699

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...