Gå til innhold

Hvor mye over takst er vanlig?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Begynner å bli litt frustrert her...

Vi har vært på boligjakt en god stund, og har forsåvidt god tid på oss.

Men det ser ut til at den prisen som blir oppgitt i boligannonsene er helt urealistisk?! Jeg trodde ikke boliger gikk mer enn en 1-2-300 000 over takst for tida, jeg?

Eksempler: Vi var og kikket på et hus som "alt" var galt med... Det måtte dreneres, el. anlegg måtte skiftes, generell oppussing over alt utvendig og innvendig. Salgspris: over 1 million over takst!

Videre kikket vi på et rekkehus som også måtte pusses opp masse. Da vi kom på visning, fikk vi beskjed om at selger allerede hadde takket nei til et bud 400 000 over takst. Salgspris: 700 000 over takst!

Må jeg virkelig begynne å kikke på boliger med en prisantydning som ligger 1 million under det vi kan kjøpe for, eller er det bare vi som har vært uheldige?

Videoannonse
Annonse
Gjest allium
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det du har opplevd er veldig typisk for oppussingsobjekter.

Men egentlig skal taksten gjenspeile faktisk verdi i markedet, så man bør for det meste kunne gå ut fra at prisen ihvertfall ikke blir mye høyere, så sant taksten er av nyere dato.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

I det segmentet hvor jeg ser for tida, treroms i indre Oslo Øst, går det meste som er ok for 2-300.000 over takst. Rene oppussingsobjekter går ofte enda mer over, og det samme gjør leiligheter som er unike på et eller annet vis. Svært lite, om noe, går under takst, og de som går litt over er ofte leiligheter som det må gjøre noe med med, men som ikke er rene oppussing- /rehabiliteringsobjekter.

Så jeg skjønner frustrasjonen din.

Skrevet
I det segmentet hvor jeg ser for tida, treroms i indre Oslo Øst, går det meste som er ok for 2-300.000 over takst. Rene oppussingsobjekter går ofte enda mer over, og det samme gjør leiligheter som er unike på et eller annet vis. Svært lite, om noe, går under takst, og de som går litt over er ofte leiligheter som det må gjøre noe med med, men som ikke er rene oppussing- /rehabiliteringsobjekter.

Så jeg skjønner frustrasjonen din.

Opplever det samme her, selv om jeg ser på en annen kant av byen.. :sur:

Begynner å tro det ikke finnes leilighet for meg.. :tristbla:

Gjest Gjest
Skrevet

Litt utafor byen, eller i mindre populære strøk (Søndre Nordstrand, Groruddalen o.l) går ikke boligene like mye over takst, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...