Gå til innhold

Er det virkelig sånn at vi bare må akseptere dette i graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare sånn at vi må akseptere alle symptomer i graviditeten uten å få helse hjelp?

Jeg har lenge nå slitt med søvn pga puste stopp, snorking, hoven drøvel, dårlig tunge plassering når jeg sover som får meg til å ikke få puste. Jeg våkner hvert 10 minutt pga pustestopp. Stikker veldig i brystet. Søvn mangelen går virkelig inn på meg psykisk og jeg har fått utallige mange sammenbrudd pga jeg føler en så indre uro av å ikke få søvn. Kroppen kribler og jeg kan nesten gå på veggen. Jeg har bare fått høre dette er normalt, det vil stabilisere seg og bli som før etter svangerskapet, du må bare holde ut.

Er det null hjelp å få? Er livredd dette skal gå uttover fødselen.

Bare saklig svar. 

Anonymkode: 9a7ef...090

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal få helsehjelp der det er noe de kan gjøre, men med noen plager er det nok dessverre bare fødsel som fikser problemet. Hvis legen din ikke tar deg på alvor, og det finnes tiltak du ikke får prøve, ville jeg forsøkt å få hjelp av noen andre. Er enig i at det er viktig å få hvilt så mye som mulig før fødsel. Hvor lenge er det til termin?

Anonymkode: b764a...24a

• Nyttig 2
Skrevet

Hvor langt er du på vei...dette høres jo mer ut som sove apne. 

Kan du at under min siste graviditet hadde jeg rn kronisk sykdom som gjorde at jeg gikk ned 20 kg, fikk nesten ikke i meg noe...og sov nesten ikke noe.

Jeg var så sliten og spurte om jeg kunne få keisersnitt pga jeg var redd jeg ikke ville klare å føde. Men utrolig nok klarte jeg det :)

Men puste stopp er jo ikke bra 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du skal få helsehjelp der det er noe de kan gjøre, men med noen plager er det nok dessverre bare fødsel som fikser problemet. Hvis legen din ikke tar deg på alvor, og det finnes tiltak du ikke får prøve, ville jeg forsøkt å få hjelp av noen andre. Er enig i at det er viktig å få hvilt så mye som mulig før fødsel. Hvor lenge er det til termin?

Er 5 uker til termin ca.

Jeg føler nesten at jeg ikke lever, er så utmattet. Men hvem andre kan jeg spørre om hjelp? Har snakket med fastlegen. Og litt med jordmor, føler dem ikke tar meg helt på alvor.

Skrevet
mommyaka skrev (5 minutter siden):

Hvor langt er du på vei...dette høres jo mer ut som sove apne. 

Kan du at under min siste graviditet hadde jeg rn kronisk sykdom som gjorde at jeg gikk ned 20 kg, fikk nesten ikke i meg noe...og sov nesten ikke noe.

Jeg var så sliten og spurte om jeg kunne få keisersnitt pga jeg var redd jeg ikke ville klare å føde. Men utrolig nok klarte jeg det :)

Men puste stopp er jo ikke bra 

Jeg har 5 uker igjen til termon ca. Ja det er det jeg lurer på at jeg har fått nå pga svangerskapet. 

Er helt tortur. 

Mannen min sier at det ser ut som jeg har forsvunnet ut av kroppen pga jeg er så utmattet. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er 5 uker til termin ca.

Jeg føler nesten at jeg ikke lever, er så utmattet. Men hvem andre kan jeg spørre om hjelp? Har snakket med fastlegen. Og litt med jordmor, føler dem ikke tar meg helt på alvor.

Skjønner, bra du ikke har flere måneder igjen i det minste. Jeg kan ikke nok om hvilke tiltak som kan prøves, cpap-maske kanskje? Regner med at du har prøvd forskjellige sovestillinger. Hvis du forklarer at dette ødelegger din psykiske helse, i tillegg til at du er helt utslitt og har alvorlig søvnmangel, da burde de virkelig ta deg på alvor. Går det an å bestille legetime privat, eller spørre om å få time hos en annen lege på legekontoret? Når fastlegen ikke hjelper, burde du få en ny vurdering. Psykisk helse er jo veldig viktig når man skal få barn, og det pleier de å ta på alvor. Igangsettelse eventuelt? 

Skrevet

Har du blitt veldig overvektig eller er det graviditeten som gjør at du ikke puster skikkelig?

Anonymkode: b3c6d...87e

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av determeg900
.
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Skjønner, bra du ikke har flere måneder igjen i det minste. Jeg kan ikke nok om hvilke tiltak som kan prøves, cpap-maske kanskje? Regner med at du har prøvd forskjellige sovestillinger. Hvis du forklarer at dette ødelegger din psykiske helse, i tillegg til at du er helt utslitt og har alvorlig søvnmangel, da burde de virkelig ta deg på alvor. Går det an å bestille legetime privat, eller spørre om å få time hos en annen lege på legekontoret? Når fastlegen ikke hjelper, burde du få en ny vurdering. Psykisk helse er jo veldig viktig når man skal få barn, og det pleier de å ta på alvor. Igangsettelse eventuelt? 

Ja har prøvd å snakke med legen om dette om jeg har utviklet søvnapne, men da får jeg bare nøling og masse teorier om hva det kan være pga jeg er gravid.

Ja det kan jeg jo gjøre å gå privat.

Tror du jeg kan få igangsettelse?

Skrevet

Begynner du først med cpap, så er det ikke bare å slutte etter fødsel. Tipper du ikke har utviklet søvnapné, men at du har fått det som en bivirkning grunnet graviditeten. Da vil det normalisere seg etterhvert. Sovemedisin er ikke noe jeg ville tatt heller, med pustestopp på natten. Tror du må se etter andre løsninger, halvveis sitte å sove? Finns også hjelpemidler for å ha over nesa osv, ville snakket med noen på apoteket

Anonymkode: 61c9c...6de

• Liker 4
Skrevet

Når du har søvnapne/pustestopp burde du absolutt ha en c-pap maskin. Men det tar jo litt tid med kartlegging etc og du har få uker igjen, så hvor mye du rekker er jo et spørsmål.  Er det kun fordi du er gravid, eller har du vært plaget tidligere? Apoteket som nevnt over her, er et godt tips. 

Igangsetting er det ingen er som kan eller skal svare på. Det er opp til lege/jordmor. 

• Liker 1
Skrevet

Ville definitivt fått en second opinion med en annen lege, dårlig søvn er normalt ja I graviditet, men det du beskriver er ikke bra i lengden og fødsel kan enda være nesten 7 uker unna. Stå på ditt og få eventuelt mannen din med 

Anonymkode: 1f044...ac9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Stor pike skrev (7 minutter siden):

Når du har søvnapne/pustestopp burde du absolutt ha en c-pap maskin. Men det tar jo litt tid med kartlegging etc og du har få uker igjen, så hvor mye du rekker er jo et spørsmål.  Er det kun fordi du er gravid, eller har du vært plaget tidligere? Apoteket som nevnt over her, er et godt tips. 

Igangsetting er det ingen er som kan eller skal svare på. Det er opp til lege/jordmor. 

Man får ikke automatisk c-pap fordi man har søvnapné. Det er strenge krav til antall pustestopp per time, fall i metning osv. Bor sammen med en som har søvnapné, men som på flere målinger har hatt ETT pustestopp for lite per time til å få c-pap. Ble likevel fratatt førerkortet pga. pustestoppene.

Anonymkode: b24fe...f42

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har 5 uker igjen til termon ca. Ja det er det jeg lurer på at jeg har fått nå pga svangerskapet. 

Er helt tortur. 

Mannen min sier at det ser ut som jeg har forsvunnet ut av kroppen pga jeg er så utmattet. 

Sikkert dumt spørsmål, men here it goes:

Klarer du å sove sittende, og hjelper det eventuelt på plagene?

Drikke masse kaldt vann/isbit mot hevelse i munnen?

Jeg mistet helt troen på helsevesenet da jeg var gravid. 

Anonymkode: f2b72...30b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja har prøvd å snakke med legen om dette om jeg har utviklet søvnapne, men da får jeg bare nøling og masse teorier om hva det kan være pga jeg er gravid.

Ja det kan jeg jo gjøre å gå privat.

Tror du jeg kan få igangsettelse?

Jeg vet ikke om du kan få igangsettelse, men vet andre har fått det pga psykisk helse. Her har du jo fysiske helseproblemer også. Møter du på rett person og får fortalt hvordan du har det, kan det kanskje være en mulighet om noen uker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begynner du først med cpap, så er det ikke bare å slutte etter fødsel. Tipper du ikke har utviklet søvnapné, men at du har fått det som en bivirkning grunnet graviditeten. Da vil det normalisere seg etterhvert. Sovemedisin er ikke noe jeg ville tatt heller, med pustestopp på natten. Tror du må se etter andre løsninger, halvveis sitte å sove? Finns også hjelpemidler for å ha over nesa osv, ville snakket med noen på apoteket

Anonymkode: 61c9c...6de

Okei skjønner.

Jeg sover bare sittende. Det hjelper ingenting, men gjør det likevel da jeg får så himla press i brystet om jeg ligger helt ned med hodet. Men hjelper ikke med puste stopp.

Strips over nesa prøvde jeg tidligere, funket heller ikke dessverre, for som jeg merker er det jo ikke nesa men plasseringen av tunga mi og drøvel som er forstørret. Er jo derfor jeg føler meg helt desperat akkurat nå for ingenting av reseptfritt og som er greit i svangerskapet å bruke funker.

• Liker 1
Skrevet
Stor pike skrev (1 time siden):

Jeg har hatt problemer med snorking hele livet, med puste stopp innimellom, veldig sjeldent. Men nå har det blitt verre under graviditeten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har hatt problemer med snorking hele livet, med puste stopp innimellom, veldig sjeldent. Men nå har det blitt verre under graviditeten.

Er du overvektig? Tenker ikke på den ekstra vekten nå under graviditeten, men sånn generelt.

Anonymkode: 58abd...b4a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man får ikke automatisk c-pap fordi man har søvnapné. Det er strenge krav til antall pustestopp per time, fall i metning osv. Bor sammen med en som har søvnapné, men som på flere målinger har hatt ETT pustestopp for lite per time til å få c-pap. Ble likevel fratatt førerkortet pga. pustestoppene.

Anonymkode: b24fe...f42

Min far har søvnapne og cpap maskin, han har det grunnet overvektig og diabetes. Så vet hva utredningen går ut på.

Men hva har dette med førerkort å gjøre? 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du overvektig? Tenker ikke på den ekstra vekten nå under graviditeten, men sånn generelt.

Anonymkode: 58abd...b4a

Som nevnt over, nei er ikke overvektig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...