Gå til innhold

Fikk "Dårlig" julegave igjen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en venninne som jeg har kjent siden vi gikk i barneskolen sammen. Hun vet hva slags julegaver jeg gir, det er ofte to-tre gaver med personlige og gjennomtenkte gaver. Hun er relativt pengesterk, og hvert år har hun gitt billige upersonlige ting.

Hun leverte årets julegave i dag, og jeg tenkte å bare sniktitte for å se om jeg kom til å bli skuffa igjen, og det var et par høye sokker med nisser på. Ja, jeg ble skuffa.

Det er ikke sånn at jeg forventer dyre og ekstravagante ting av henne i gave, men det hadde vært gøy å fått noe som betød litt mer enn sokker. Og spesielt siden hun vet hvordan jeg pleier å gi gaver. 

De sokkene der sier meg bare at jeg er en av de hun føler at hun "må" kjøpe til.

Noen med lignende opplevelser, eller er dere sånn selv?

Anonymkode: b0680...22a

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kanskje dere kan utveksle ønskelister til neste år? 

Anonymkode: 546e1...faa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun leverte årets julegave i dag, og jeg tenkte å bare sniktitte for å se om jeg kom til å bli skuffa igjen, og det var et par høye sokker med nisser på. Ja, jeg ble skuffa.

De sokkene der sier meg bare at jeg er en av de hun føler at hun "må" kjøpe til.

Det er ikke jul ennå.

Men ta det som et hint. Du overdriver gavene.

Anonymkode: e144c...2dc

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner at du blir skuffet. Men tenker at det eneste du kan gjøre er å roe ned på eget gavestyr.

Anonymkode: 8efcc...df7

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor kjøper du fine og dyre gaver til henne hvis du vet at hun kjøper billige, upersonlige ting da? 

Kan foresten hende du er en av de hun føler at hun må kjøpe til. 

Anonymkode: 43107...50c

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å foreslå å heller bruke pengene som brukes på gaver, på en middag og samvær i stedet? Så slipper du å bli skuffet.

Evt neste år gir du såpe og en pakke te.

Anonymkode: b501e...9e6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Må nok innrømme at jeg kan være litt sånn. Har blitt bedre da spesielt ene venninnen min gir det som åpenbart er gjennomtenkte gaver. Jeg tar meg selv i å ikke klare komme på hva den personen liker, det er helt sykt hvordan hjernen min nesten shutter down, så jeg bruker mye tid på gaver selv om det kan se ut som jeg har rasket med meg det første og beste. Jeg er bare utrolig dårlig til å huske hva folk liker, bruker osv, hadde ikke familien sendt ønskelister til hverandre hadde sikkert de fått like "kjipe" gaver. 

Anonymkode: 8fd57...5e5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jo være at hun ikke er så veldig opptatt av gaver. Eller at hun faktisk ikke ønsker å gi gaver og prøver å vise det gjennom gaven. Ikke sikkert at det handler om deg som person, men at hun enten ikke tenker så mye på det, ikke forventer noe mer av deg eller ønsker seg en mer gavefri og stressfri jul av ulike årsaker.

jeg tjener best av alle mine venner og familie, men gaver er ikke min greie. Finner ikke glede i at voksne skal kjøpe og få ting som man ikke trenger. Mange tror at jeg er gjerrig, men det handler ikke om penger. Kun at det føles meningsløst ut når man ser på hvor mange som lever i ekstrem fattigdom og nød. Jeg har gitt beskjed til mine nærmeste om dette. Men om jeg ikke hadde turt det, så kunne jeg kanskje funnet på noe sånt som de sokkene 😂

K30

Anonymkode: 26435...7ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du gir fordi du ønsker å få. 

Hadde du bare foreslått å droppe det ville hun blitt overlykkelig. 

Nå finner hun bare nå noe fordi hun føler hun må. Og legger ikke innsats/penger i det fordi hun ikke ønsker denne situasjonen. 

Anonymkode: d3310...64b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dropp å gi hverandre julegaver da. En julegave skal glede, ikke føles kjipt hvert år. Bruk heller pengene på å kjøpe deg selv noe vil ha

Anonymkode: 54231...705

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du sagt hva du ønsker deg til jul da?

Personlig synes jeg to-tre dyre gaver til en venninne var i meste laget, hvorfor gir du så mange gaver? Tror jeg hadde blitt stresset om jeg skulle levd opp til deg, hadde tatt en prat om vi ikke kan holde oss til en gave og innenfor, la oss si maks 500,-?😅

Anonymkode: 00776...d77

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror jeg hadde kjøpt noe som var minst like kjipt i år, og neste år hadde jeg sagt at jeg ville ha gavefri jul.

Anonymkode: 68f58...e1e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gå på rusta å kjøp julelue til henne. 

Anonymkode: 67fc6...bba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det er litt rart med voksne venninner som gir julegaver til hverandre, særlig noe veldig fint. Vi er alle voksne nok til å kjøpe oss det vi trenger selv. Vin/brukstiing/en såpe eller noe sånt som først og fremst er ment som en "jeg er glad i deg" er jo hyggelig, men når det blir så mye mer enn det, syns jeg bare det er litt merkelig.

Anonymkode: 4292b...b38

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke sikkert at det du ser på som personlige og gjennomtenkte julegaver blir oppfattet slik av mottaker. 

Anonymkode: 8edde...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før i tiden var vi takknemlige for det vi fikk. Folk nå er storforlangende og bortskjemte.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en venninne som jeg har kjent siden vi gikk i barneskolen sammen. Hun vet hva slags julegaver jeg gir, det er ofte to-tre gaver med personlige og gjennomtenkte gaver. Hun er relativt pengesterk, og hvert år har hun gitt billige upersonlige ting.

Det er ikke sånn at jeg forventer dyre og ekstravagante ting av henne i gave, men det hadde vært gøy å fått noe som betød litt mer enn sokker. Og spesielt siden hun vet hvordan jeg pleier å gi gaver. 

Jeg la merke til setningen din "og spesielt siden hun vet hvordan jeg gir gaver". Er det du som setter standarden for hva som er riktig og "bra nok"? Kan ikke du heller tone bed litt siden du "vet hvordan hun gir gaver"? Voksne damer som sniktitter på julegavene for å se om de blir skuffet, er bare merkelig.. 🙄

Anonymkode: 1d436...f64

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var som deg, nå får de personene som gir meg noe random drit i gave, billige kjøpte greie ting, men fortsatt med tanke på dem. Jeg bare legger ikke innsats i det mer. 

Anonymkode: 00b1d...c94

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett mange som ikkje er flink med gåver. Dei skjøner ikkje at det er viktig symbolsk for eit anna menneske

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...