Gå til innhold

Vil ikke amme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tabu som bare det, men jeg vil ikke amme. Hatt mye problemer med brystene, operert bort kuler, lagt inn silikon og tatt løft etter vektnedgang. Klarer ikke tanken på at en baby skal ligge klistra inntil puppen. Ikke sikkert jeg får det til heller forsåvidt, men hvordan går man frem for «å slippe»? Skjønt det slik at det er ammepress etter fødsel på sykehuset.. Kan godt pumpe, men ikke amme.

Anonymkode: af464...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ammet heller ikke med noen av mine. Forsøkte litt med første, men hatet det. På sykehuset med nr 2 sa jeg bare at jeg ikke skal amme (var ikke i tvil, så var ikke noe å diskutere). Da fikk jeg en tablett for å stoppe melken. 

Anonymkode: 6f62b...937

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ammet heller ikke med noen av mine. Forsøkte litt med første, men hatet det. På sykehuset med nr 2 sa jeg bare at jeg ikke skal amme (var ikke i tvil, så var ikke noe å diskutere). Da fikk jeg en tablett for å stoppe melken. 

Anonymkode: 6f62b...937

Godt å høre at du slapp å diskutere. Ei venninne av meg prøvde å si det, da hadde de lagt barnet til brystet når hun sov..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Godt å høre at du slapp å diskutere. Ei venninne av meg prøvde å si det, da hadde de lagt barnet til brystet når hun sov..

Håper hun anmeldte, dette er i høyeste grad et overgrep... Makan 😳 

Jeg gjorde også som over, sa bestemt og uten tvil "jeg skal ikke amme". Ikke noe "kanskje" eller "skal prøve", da tror jeg presset blir større. Sa bare jeg SKAL IKKE. Ferdig snakka. Opplevde ikke noe press/kommentarer :) 

Anonymkode: ae3eb...d26

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble spurt på sykehuset om jeg ønsket å amme. Nå svarte jeg ja, men opplevde det som et valg. Hvis du er motivert til å pumpe tror jeg nok de vil hjelpe deg med det. For meg (hvor ammingen har fungert bra) har det vært utrolig lettvint å amme i forhold til å koke flasker og alt det som følger med mme. Så håper for din del at det kanskje føles annerledes når baby kommer, men det er selvfølgelig ditt valg. Det bør sykehuset også respektere. Og veldig fint om du vil prøve å pumpe så baby kan få råmelk fra deg :) 

Jeg tror de er ganske på med å legge baby på puppen rett etter fødsel, siden det hjelper med å få livmoren til å trekke seg sammen. Så det handler nok ikke alltid om ammepress, selv om jeg ikke tviler på at det skjer ofte. 

Anonymkode: 1972f...90f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det er kjempetabu, men helt opp til deg. Det blir fine mennesker av de som får mme også. Start med fødebrevet, der skriver du enkelt og greit «skal ikke amme», å skulle du være uheldig å møte en overivrig ammeforkjemper så må du bare gjenta det. 
Jeg fikk spørsmålet OM jeg ville prøve å amme med min første, jeg ønsket å forsøke men av ulike grunner så fikk vi det aldri til (de prøvde å hjelpe det de kunne).

Neste blir flaske med en gang. Jeg skal pumpe for å kunne tilby noe, men bare så lenge det føles greit. Vi har anskaffet en hendig «vaskemaskin» til flasker som også steriliserer og tørker flaskene (helt gull!) og jeg syns generelt at flaske fungerte helt fint for oss (praktisk at pappaen var 100% likestilt fra dag en). 

Nå venter jeg i grunn bare på de som tror at de har noe de skulle ha sagt om andres valg vedr å ikke amme, men håper du klarer å overse det ts. 

Anonymkode: 95044...98f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skulle ikke amme, skrev det i fødebrev at jeg ikke skulle og hadde tatt et informert valg. Det ble 100% respektert. 

Men så ombestemte jeg meg da, men det var ingen masing, ingen som blandet seg i det hele tatt! Fikk styre helt selv. Bare ei barnepleier som ga mme uten å spørre meg først, det var unødvendig. 

Anonymkode: 60da7...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det bestemmer du helt selv og babyen får uansett det som er nest best. 

Anonymkode: 4658e...1cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bestemmer du selv.

Å pumpe er ekstremt mye jobb, og de fleste klarer ikke gjøre det så lenge, både pga. arbeidsmengden og fordi det ofte ikke er stimulerende nok for brystene til at de opprettholder/øker produksjonen. Så det er greit å være klar over før du tar det valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er din kropp, og ditt barn, og det er du, og bare du, som bestemmer. 

Dessverre er det mange som opplever et forferdelig ammepress på sykehuset og på helsestasjonen. Jeg opplevde det med førstemann. Jeg ble møtt med "De fleste mødre er mer opptatt av hva som er best for BARNET, i stedet for seg selv!", og som usikker og hudløs førstegangsmor gikk det sånn inn på meg at jeg endte opp med å streve som f med å amme, selv om det overhodet ikke funket for oss. 

Da jeg fikk andremann var jeg veldig VELDIG tydelig på at det kunne de bare drite i å si til meg..

Pumping er mye jobb og kav. Men det også bestemmer du helt selv. 

Anonymkode: 2145a...d50

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg skulle ikke amme, skrev det i fødebrev at jeg ikke skulle og hadde tatt et informert valg. Det ble 100% respektert. 

Men så ombestemte jeg meg da, men det var ingen masing, ingen som blandet seg i det hele tatt! Fikk styre helt selv. Bare ei barnepleier som ga mme uten å spørre meg først, det var unødvendig. 

Hva hadde du tenkt at baby skulle spise? Om du skrev i fødebrevet at du ikke ønsker å amme også blir du fornærma for at barnepleier gir barnet ditt mme uten å spørre?

Anonymkode: e0f8d...fbe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 20.36):

Tabu som bare det, men jeg vil ikke amme. Hatt mye problemer med brystene, operert bort kuler, lagt inn silikon og tatt løft etter vektnedgang. Klarer ikke tanken på at en baby skal ligge klistra inntil puppen. Ikke sikkert jeg får det til heller forsåvidt, men hvordan går man frem for «å slippe»? Skjønt det slik at det er ammepress etter fødsel på sykehuset.. Kan godt pumpe, men ikke amme.

Er det ikke bare å si at du ikke får det til? "Brystene min fungerer ikke som de skal pga alle operasjonene mm så jeg får det ikke til". 

Bra du prøver å tenke over hvordan du skal kunne sette grenser i en slik sårbar situasjon💞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva hadde du tenkt at baby skulle spise? Om du skrev i fødebrevet at du ikke ønsker å amme også blir du fornærma for at barnepleier gir barnet ditt mme uten å spørre?

Du leste kanskje at hun ombestemte seg? Hva tror du babyen fikk da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synd for babyen. Morsmelk har enormt mye fordeler for både din og babyens helse. Prøv heller å jobbe med dine egne følelser istedenfor å frarøve bayen den viktige melken. Bryster er først og fremst til å produsere melk.

Anonymkode: d5dc5...8fb

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ja, hva tror du? Prøv å lese en gang til. 

Barnepleieren viste at jeg allerede hadde ombestemt meg og ammet barnet et par ganger, hun hjalp meg til og med, og han fikk i seg bra. Så tar hun en beslutning om å gi mme, på natt mens jeg sov, det irriterte meg. Når barnet ble født, før jeg rakk å en gang tenke på å ombestemme meg sa de og at barnet ikke kom til å få mme før dagen etter. Så hvorfor han plutselig måtte ha mme etter å ha blitt ammet var for meg et mysterium, veldig motstridende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du vil det beste for ungen din, da ammer du.

Anonymkode: 5aea7...9e6

Det er bra for ungen at mor har det bra også…. 

Anonymkode: ef52d...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming gir mye lavere sannsynlighet for brystkreft hos mor, bedre immunforsvar hos mor OG barn. 

Aldri vært syk mens jeg ammet barna,  og ikke ble barna syke før ammeslutt. 

Anonymkode: c215c...c81

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Synd for babyen. Morsmelk har enormt mye fordeler for både din og babyens helse. Prøv heller å jobbe med dine egne følelser istedenfor å frarøve bayen den viktige melken. Bryster er først og fremst til å produsere melk.

Dette. Folk må begynne å sette barna først. 

Anonymkode: ee0ee...78f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du vil det beste for ungen din, da ammer du.

Anonymkode: 5aea7...9e6

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Amming gir mye lavere sannsynlighet for brystkreft hos mor, bedre immunforsvar hos mor OG barn. 

Aldri vært syk mens jeg ammet barna,  og ikke ble barna syke før ammeslutt. 

Anonymkode: c215c...c81

Der kom det ja 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...