AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #41 Del Skrevet 12. desember 2024 Naboene dine i huset burde ha samme problem hvis det er vannet. Det kan være allergi mot noe og da har jo selvfølgelig ikke alltid naboene samme problem, men hvis vannet etterlater seg farge så må jo det være det samme hos naboene. Så, hva sier naboene? Har du prøvd antihistaminer? Og er kvisene på ryggen en del av symptombildet, eller er de der til vanlig? Syns det høres veldig rart ut at legen ikke reagerte eller at kommunen ikke vil teste vannet. Kanskje du er dårlig på å forklare problemet? Ble du ikke henvist til hudlege, og hvorfor ikke? Anonymkode: 5d70f...0ac 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #42 Del Skrevet 12. desember 2024 Ville sluttet fullstendig å bruke vannet og sett om det hjalp noe. Kjøpe vann å drikke og pusse tennene i, dusje på treningssenter eller svømmehall. Vaske klær hos familie eller venner. Anonymkode: 4f5ab...9c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #43 Del Skrevet 12. desember 2024 Takk til alle gode råd og hjelp. De som tester vann har sett bilder og fått info og de ønsket å sende en pakke hvor jeg kan teste det mest vanlige. Fikk hvert fall beskjed om at det kan være mye inkludert noe som kobber allergi. Noen er veldig sensitiv og andre ikke. Har siden nyfødt hatt mye allergier og sensitiv hud men aldri vært borti noe sånt her. Er virkelig Igjen, takk for all hjelp. Ha en fortsatt fin kveld. Anonymkode: 34671...c17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #44 Del Skrevet 12. desember 2024 Som andre sier, du må slutte å bruke vannet der du bor, uansett hvor tungvint det er. Jeg støtter også å prøve Canoderm. Har du ikke bildet av det misfargede vannet? Anonymkode: d8954...fe0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #45 Del Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk til alle gode råd og hjelp. De som tester vann har sett bilder og fått info og de ønsket å sende en pakke hvor jeg kan teste det mest vanlige. Fikk hvert fall beskjed om at det kan være mye inkludert noe som kobber allergi. Noen er veldig sensitiv og andre ikke. Har siden nyfødt hatt mye allergier og sensitiv hud men aldri vært borti noe sånt her. Er virkelig Igjen, takk for all hjelp. Ha en fortsatt fin kveld. Anonymkode: 34671...c17 Har du kobberør så må du la vannet renne LENGE før diu bruker det til koking/drikke. Vi har kobberrør i huset og jeg ble veldig dårlig en stund, fikk beskjed om å la vannet renne skikkelig ut av rørene, hver morgen starter med å la det renne på kaldt i flere minutter, 5 kanskje. Anonymkode: 69bbe...e04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #46 Del Skrevet 12. desember 2024 Vannprøver er ofte gratis hos rørlegger. Koster noe å få en flaske man skal fylle på Anonymkode: 44f14...533 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadaomatte Skrevet 12. desember 2024 #47 Del Skrevet 12. desember 2024 (endret) Ta en allergitablett i tillegg til å dusje en annen plass. Endret 12. desember 2024 av Jadaomatte 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #48 Del Skrevet 12. desember 2024 Jeg er allergisk mot klor og får noen av symptomene lik de på bildene når jeg dusjer hjemme hos mine foreldre. Varierer hvor ille det er, antagelig ut i fra hvor kloret det kommunale vannet er til enhver tid. Jeg ville ha krevd svar fra vannleverandøren og vært til lege/hudlege for å utrede en eventuell allergi. Tørr luft og årstid, som noen nevner, gjør huden mer sårbar for utbrudd av en underliggende allergi. Lykke til! Anonymkode: ff5a2...3b4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #49 Del Skrevet 13. desember 2024 La oss si du får et svar både fra vannprøver og legen, det kan være du er ekstremt allergisk mot klor som er i vannet, eller nikkel fra rørene- noe som er i vannet og som du reagerer sterkt på. Hva skal da kommunen og legen gjøre? Du må jo flytte uansett? Men da har du kanskje et svar som gir deg mulighet til å teste vannet der du flytter til. Det er jo interessant om det kommer fra rørene eller noe som blir tilsatt eller selve vannkilden. Du må komme deg til en hudlege, og få tatt alle allergitester der, samt sjekke vannet for om det inneholder det du er allergisk mot. Jeg ville ringt astma og allergiforbundet for råd, og kommet meg til hudlege så fort som mulig. Anonymkode: 006bf...d5a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 16. desember 2024 #50 Del Skrevet 16. desember 2024 Ryddet for spekulasjoner og tilsvar til dette. Christina82,mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #51 Del Skrevet 17. desember 2024 Det kan i utgangspunktet være hva som helst i vannet. Selv om det ev. er kommunalt vann, så kan vannet hos deg påvirkes av hull i vannrør til huset. Hull som også kan gjøre at vannet blir forgiftet på vei til deg. Dvs. at vannverkets prøver av vannet kan være helt fine, mens de hos ulike forbrukere kan være forurenset. Det er ikke uvanlig at brønnvann kan ha ulike opphopninger av tungmetaller, avhengig av hvor i landet, plassering ift. mye trafikkert vei, industri m.m. Det trenger heller ikke bare være én ting i vannet du reagerer på, det kan være flere. Eller det kan være at ulike ting i vannet påvirker hverandre slik at de sammen blir skadelige, lett etsende, uttørkende eller annet. Siden du ble dårlig første dag du dusjet antar jeg at det også er noe som du puster inn av vanndampen, i tillegg til at du regaerer på det på hud og i mage. Flere av symptomene du beskriver kan være kobberrelatert (men kan også være andre ting). Om jeg var deg ville jeg snakket med Mattilsynet og bedt om å få en tatt en vannanalyse. Noen jeg kjente fikk gjort det av brønnvann, og det hadde ekstremverdier av bl.a. kadmium. I tillegg ville jeg ha bedt fastlege om å ta utvidede blodprøver mtp. tungmetaller. Her er noen: https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/kliniske-problemstillinger/tungmetallforgiftninger/ Men om det skulle være et kobberproblem, så må du også få tatt blodprøve for å sjekke deg for kobber, sink og ceruloplasmin. Og disse prøveresultatene må ses i sammenheng, og lege må også regne ut andel bundet og fritt kobber, dvs. legen må finne ut hvordan dette regnes ut, for svært få leger kan akkurat dette (viktig, for ellers kan man tolke prøvene feil og kan komme til å sette igang feil behandling som kan føre til større forgiftning!). Anonymkode: f9561...7f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #52 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 20.57): Du er, som folk flest, på denne tiden av året ekstremt tørr i huden. Det ingen grunn til å tro at dette skyldes vannet, det skyldes vinteren og er en naturlig variant over hva omtrent alle plages med. Noen mer andre mindre. Kjøp deg en dunk med Canoderm krem, https://www.med24.no/hudpleie/kroppspleie/pleie-av-toerr-hud/canoderm-krem-5-prosent-500g og smør deg morgen og kveld. Hendene trenger en feitere krem, en repair krem av ett eller annet slag. Og de må smøres flere ganger for dagen til dette går over. Å tro du feiler noe, er å trekke dette for langt. Bortsett fra tørr hud, da. Anonymkode: 67522...e72 Skal hun drikke canodermen også da? For å smøre innsiden..? Anonymkode: 38780...0ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #53 Del Skrevet 17. desember 2024 Kommunen tester det kommunale vannet jevnlig og de prøvene er sannsynligvis normale og derfor anser de nok ditt problem for privat, ikke noe de har ansvar for. Anonymkode: c4ae1...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #54 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 21.43): Takk til alle gode råd og hjelp. De som tester vann har sett bilder og fått info og de ønsket å sende en pakke hvor jeg kan teste det mest vanlige. Fikk hvert fall beskjed om at det kan være mye inkludert noe som kobber allergi. Noen er veldig sensitiv og andre ikke. Har siden nyfødt hatt mye allergier og sensitiv hud men aldri vært borti noe sånt her. Er virkelig Igjen, takk for all hjelp. Ha en fortsatt fin kveld. Anonymkode: 34671...c17 Så bra at du er i gang med å få vatnet testa Håpar du får svar som gjer at kommunen kan setje inn tiltak. Og ta ein ny tur til legen og be om henvising til dermatolog. <3 Anonymkode: 45a5e...507 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå