AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #61 Del Skrevet 25. desember 2024 NakenPanda skrev (Akkurat nå): Ja hvis det er mindre enn 12 måneder siden den "første" av de 4 du har må du vente til den har "gått ut på dato" Ok, heldigvis er det ikke så veldig lenge til. 12 dager er som regel rikelig, synes det verste med "tredagers"-regimet er at man bruker opp en hel periode selv om man bare er syk en dag. Det burde vært mer fleksibelt så det oppmuntret folk til å gå tilbake på jobb selv om sykdommen blir kortvarig. Husker fra gamle dager at nesten ingen på jobben hadde fravær på under tre dager, mens med IA ble det mye vanligere å komme på jobb igjen dag to eller tre. Anonymkode: 28918...117 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #62 Del Skrevet 25. desember 2024 Jeg synes det er urimelig å mene 8 sykedager på ett helt år er mye. Nå er jeg kronisk syk, både fibromyaligi og kronisk migrene, som jo forsterker. Men i fjor høst hadde jeg ikke mindre enn 5! runder med omgangsyke. Da har jeg ingenting på jobb å gjøre. Min leder ønsker at vi skal forholde oss til 48 timer med tanke på både pasienter og kollegaer. Da går dagene fort. Nå har jeg barn som som også er smittekilder. Man ringer seg vel heller ikke inn for alt? Jeg går på jobb med kraftig migrene 9/10 ganger. Jeg skal være helt lamslått om jeg ikke skal kunne være på jobb. Anonymkode: 97c44...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 25. desember 2024 #63 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes det er urimelig å mene 8 sykedager på ett helt år er mye. Nå er jeg kronisk syk, både fibromyaligi og kronisk migrene, som jo forsterker. Men i fjor høst hadde jeg ikke mindre enn 5! runder med omgangsyke. Da har jeg ingenting på jobb å gjøre. Min leder ønsker at vi skal forholde oss til 48 timer med tanke på både pasienter og kollegaer. Da går dagene fort. Nå har jeg barn som som også er smittekilder. Man ringer seg vel heller ikke inn for alt? Jeg går på jobb med kraftig migrene 9/10 ganger. Jeg skal være helt lamslått om jeg ikke skal kunne være på jobb. Anonymkode: 97c44...488 Vi snakker om egenmeldinger så ikke sammenligne epler og pærer ok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #64 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg synes det er urimelig å mene 8 sykedager på ett helt år er mye. Nå er jeg kronisk syk, både fibromyaligi og kronisk migrene, som jo forsterker. Men i fjor høst hadde jeg ikke mindre enn 5! runder med omgangsyke. Da har jeg ingenting på jobb å gjøre. Min leder ønsker at vi skal forholde oss til 48 timer med tanke på både pasienter og kollegaer. Da går dagene fort. Nå har jeg barn som som også er smittekilder. Man ringer seg vel heller ikke inn for alt? Jeg går på jobb med kraftig migrene 9/10 ganger. Jeg skal være helt lamslått om jeg ikke skal kunne være på jobb. Anonymkode: 97c44...488 For folk som Panda, så er mennesker tall i et excel ark. Alle mennesker er like, og alle har samme grunn til sykefravær. Individet har ingen plass i et slikt verdisyn. Hen vil til og med fjerne retten til egenmelding basert på åtte fraværsdager. Anonymkode: ac0e4...daf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 25. desember 2024 #65 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For folk som Panda, så er mennesker tall i et excel ark. Alle mennesker er like, og alle har samme grunn til sykefravær. Individet har ingen plass i et slikt verdisyn. Hen vil til og med fjerne retten til egenmelding basert på åtte fraværsdager. Anonymkode: ac0e4...daf Og du er grunnen til at de nå vil stramme inn sykedager for oss alle, bra jobba som trodde at sykedager er dine ekstra fridager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #66 Del Skrevet 25. desember 2024 NakenPanda skrev (1 time siden): Vi snakker om egenmeldinger så ikke sammenligne epler og pærer ok Ja, ban bruker da vitterlig egenmeldingsdager for både migrene og omgangssyke. Det finnes ikke egne ordninger for dette. Sykemelding får man først når egenmeldingsdagene er brukt opp Anonymkode: 97c44...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #67 Del Skrevet 25. desember 2024 NakenPanda skrev (39 minutter siden): Og du er grunnen til at de nå vil stramme inn sykedager for oss alle, bra jobba som trodde at sykedager er dine ekstra fridager Det er da ingen som bruker egenmeldingsdager som fridager, håper jeg. Når jeg ringer inn er jeg så dårlig at jeg enten ligger over doskåla å spyr eller ikke kommer meg ut av senga. Er man pjusk går man på jobb. Anonymkode: 97c44...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 25. desember 2024 #68 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, ban bruker da vitterlig egenmeldingsdager for både migrene og omgangssyke. Det finnes ikke egne ordninger for dette. Sykemelding får man først når egenmeldingsdagene er brukt opp Anonymkode: 97c44...488 Der har du holdningen som tilsier at 8 dager med egenmelding er helt normalt, når det slett ikke er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 25. desember 2024 #69 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er da ingen som bruker egenmeldingsdager som fridager, håper jeg. Når jeg ringer inn er jeg så dårlig at jeg enten ligger over doskåla å spyr eller ikke kommer meg ut av senga. Er man pjusk går man på jobb. Anonymkode: 97c44...488 All erfaring tilsier at det er akkurat det folk gjør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #70 Del Skrevet 25. desember 2024 NakenPanda skrev (52 minutter siden): Og du er grunnen til at de nå vil stramme inn sykedager for oss alle, bra jobba som trodde at sykedager er dine ekstra fridager Nok en bekreftelse på verdisynet ditt. Anonymkode: ac0e4...daf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #71 Del Skrevet 25. desember 2024 NakenPanda skrev (19 minutter siden): Der har du holdningen som tilsier at 8 dager med egenmelding er helt normalt, når det slett ikke er det. Så du vil ha folk på jobb som spyr og har diare? For at disse skal smitte resten av gjengen. Jeg tror kanskje du må snu om litt hvordan du ser på folk. Hvis det finnes mennesker som bruker egenmeldingsdager som fridager er dette hårreisende! Men å bruke de når man faktisk er syk synes jeg er helt innenfor. Mine kollegaer hadde steilet om jeg kom på jobb med omgangen. Så mange mennesker vi er borti i løpet av en dag med dårlig immunforsvar. Eneste gangen jeg har vært borte pga migrene er når jeg ble lagt inn på sykehuset og måtte behandles der. Da var det naturligvis nevrologen som sykemeldte. Man man er kanskje ikke syk nok da heller? Hva er det neste du skal ta opp med nho, fødselspermisjon? Du virket ikke akkurat som en ålreit leder. Anonymkode: 97c44...488 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #72 Del Skrevet 25. desember 2024 NakenPanda skrev (24 minutter siden): All erfaring tilsier at det er akkurat det folk gjør Du kan ikke dra alle over en kam. Fordi du har ansatte med dårlig arbeidsmoral betyr ikke det at alle som faktisk er syke og bruker egenmeldingsdagene sine det. Føler med de som jobber under deg. Du er vel en sånn som ikke kan tilrettelegge heller? Sånn man skal ved sykdom. Alt for å få ansatte tilbake i jobb så raskt som mulig Anonymkode: 97c44...488 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 25. desember 2024 #73 Del Skrevet 25. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan ikke dra alle over en kam. Fordi du har ansatte med dårlig arbeidsmoral betyr ikke det at alle som faktisk er syke og bruker egenmeldingsdagene sine det. Føler med de som jobber under deg. Du er vel en sånn som ikke kan tilrettelegge heller? Sånn man skal ved sykdom. Alt for å få ansatte tilbake i jobb så raskt som mulig Anonymkode: 97c44...488 Igjen snakker du om langtids sykdom, det er ikke det vi diskuteres, det jeg vet er av lang egen erfaring samt jobb som linjeleder i en del år er at det er mye rart, og at joda det er mye "jeg er fyllesyk" fredags fravær og annet, onsdag er mirakuløst minst fravær langt fra helg. Endret 25. desember 2024 av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #74 Del Skrevet 25. desember 2024 Sitat Stor nedgang i egenmeldt sykefravær Sykefraværet falt i 1. kvartal 2024 etter at det egenmeldte sykefraværet hadde en stor nedgang fra rekordhøye nivåer tidligere. Publisert: 30. mai 2024 Endret: 31. mai 2024 Forfatter: Rakel Gading, Jan Sebastian Rothe Egen- og legemeldt sykefravær var 0,94 og 5,51 prosent i 1. kvartal. Det gir en samlet sykefraværsprosent på 6,45, en nedgang på 8 prosent fra forrige kvartal. Dette viser sesongjusterte tall fra sykefraværstatistikken. – I siste halvdel av fjoråret var det totale sykefraværet i underkant av 7 prosent. Dette var et høyt nivå, sett i et historisk perspektiv. Dette kvartalet går det samlede sykefraværet ned, og det er hovedsakelig det egenmeldte sykefraværet som driver denne nedgangen, sier Tonje Køber seksjonssjef i Statistisk sentralbyrå. – Det er tre år siden det egenmeldte sykefraværet var lavere enn nå, fortsetter Køber. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/arbeidsmiljo-sykefravaer-og-arbeidskonflikter/statistikk/sykefravaer/artikler/stor-nedgang-i-egenmeldt-sykefravaer Ops! Anonymkode: ac0e4...daf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 25. desember 2024 #75 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du vil ha folk på jobb som spyr og har diare? For at disse skal smitte resten av gjengen. Jeg tror kanskje du må snu om litt hvordan du ser på folk. Hvis det finnes mennesker som bruker egenmeldingsdager som fridager er dette hårreisende! Men å bruke de når man faktisk er syk synes jeg er helt innenfor. Mine kollegaer hadde steilet om jeg kom på jobb med omgangen. Så mange mennesker vi er borti i løpet av en dag med dårlig immunforsvar. Eneste gangen jeg har vært borte pga migrene er når jeg ble lagt inn på sykehuset og måtte behandles der. Da var det naturligvis nevrologen som sykemeldte. Man man er kanskje ikke syk nok da heller? Hva er det neste du skal ta opp med nho, fødselspermisjon? Du virket ikke akkurat som en ålreit leder. Anonymkode: 97c44...488 Hvorfor spyr alle andre i verden 50% mindre enn oss nordmenn da? Jeg tror at det er mye "vondt" i viljemuskelen til mange i hverdagen og en litt kjip natt med lite søvn er automatisk "jeg er syk" Nå er vi her hvor dette skal forandres og sykelønn skal ned og muligens en karensdag uten noe særlig lønn som i Sverige kommer nok relativt fort etter at regjeringen går ned i flammer 2025. Du skal ikke være venn med din leder han er betalt for å følge deg opp å sørge for at du gjør jobben din på godt og ondt, du får ikke betalt for at du er hyggelig eller snill du får betalt for å gjøre en jobb, of folk som er borte annen hver uke er er sterk belastning på andre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #76 Del Skrevet 25. desember 2024 NakenPanda skrev (5 minutter siden): Du skal ikke være venn med din leder han er betalt for å følge deg opp å sørge for at du gjør jobben din på godt og ondt, du får ikke betalt for at du er hyggelig eller snill du får betalt for å gjøre en jobb, of folk som er borte annen hver uke er er sterk belastning på andre Takk og pris har jeg en fornuftig sjef som både synes jeg gjør en god jobb, og at noen dager sykefravær i året er helt normalt. Anonymkode: 28918...117 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #77 Del Skrevet 25. desember 2024 NakenPanda skrev (4 minutter siden): Hvorfor spyr alle andre i verden 50% mindre enn oss nordmenn da? Jeg tror at det er mye "vondt" i viljemuskelen til mange i hverdagen og en litt kjip natt med lite søvn er automatisk "jeg er syk" Nå er vi her hvor dette skal forandres og sykelønn skal ned og muligens en karensdag uten noe særlig lønn som i Sverige kommer nok relativt fort etter at regjeringen går ned i flammer 2025. Du skal ikke være venn med din leder han er betalt for å følge deg opp å sørge for at du gjør jobben din på godt og ondt, du får ikke betalt for at du er hyggelig eller snill du får betalt for å gjøre en jobb, of folk som er borte annen hver uke er er sterk belastning på andre Nå spekulerer du. Du må faktisk ha tillit til at folk som sier de har omgabgssyken faktisk har det. Ja, jeg har kjent på den av erfaring da jeg lille nyttårsaften i fjor fikk nettopp omgangssyken. Jeg var sistemann i familien som fikk det. Når man har barn er dette noe som dessverre kommer i hus jevnt over i løpet av høst og vinter. Vi har også hatt noro på besøk på sommeren, men det er heldigvis svært sjeldent. Jeg definerer slike sykdommer som korttidsfravær. Omgangen er gjerne over på en dag eller to. Anonymkode: 97c44...488 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 25. desember 2024 #78 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk og pris har jeg en fornuftig sjef som både synes jeg gjør en god jobb, og at noen dager sykefravær i året er helt normalt. Anonymkode: 28918...117 Det er ingen som snakker om deg personlig, ikke vær så hårsår, min sjef synes mine 5 dagers fravær siste 3 år er ok han også, men hvis jeg var 8 dager borte hvert år på egenmelding i 3 år skal jeg love deg at han hadde kommentert det han også. Typisk kvinner å si at de er spesielle og deres jobb er så hard og brutal med mye press så det forklarer masse fravær. Ingen har per i dag kommet med en god forklaring på hvorfor kvinner er dobbelt så syke som menn i Norge og 4 ganger så syke som svenske menn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 25. desember 2024 #79 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå spekulerer du. Du må faktisk ha tillit til at folk som sier de har omgabgssyken faktisk har det. Ja, jeg har kjent på den av erfaring da jeg lille nyttårsaften i fjor fikk nettopp omgangssyken. Jeg var sistemann i familien som fikk det. Når man har barn er dette noe som dessverre kommer i hus jevnt over i løpet av høst og vinter. Vi har også hatt noro på besøk på sommeren, men det er heldigvis svært sjeldent. Jeg definerer slike sykdommer som korttidsfravær. Omgangen er gjerne over på en dag eller to. Anonymkode: 97c44...488 Det er er fakta at vi er borte 100% mer borte en sammenlignende land så spekulasjoner ville jeg ikke kalle det. Igjen snakker man om seg selv personlig og tror at sine egne erfaringer har signifikans totalt, men det har det ikke, nordemenn er veldig syke og det skyldes 100% sykelønn og særlig IA ordningen for de som har det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #80 Del Skrevet 25. desember 2024 NakenPanda skrev (1 minutt siden): Det er er fakta at vi er borte 100% mer borte en sammenlignende land så spekulasjoner ville jeg ikke kalle det. Igjen snakker man om seg selv personlig og tror at sine egne erfaringer har signifikans totalt, men det har det ikke, nordemenn er veldig syke og det skyldes 100% sykelønn og særlig IA ordningen for de som har det. For å si det sånn, vi betaler godt med skatt for å beholde velferdsstaten. Og når du drar politikk inn i dette, håper for guds skyld at ikke det blir en blå regjering neste år. Det er oppskriften på å ødelegge landet vårt. Vi fikk nylig høyre politikk i vår kommune, det er katastrofe for budsjettene. Det kuttes i nødvendige hjelpetilbud for eldre og syke. Det kuttes i tilbud for barn og unge. Kun for å kutte hver familie 200kr i formue skatt. Det var ikke en suksess sist høyre styrte, og håper vi slipper det igjen. Anonymkode: 97c44...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå