Gå til innhold

Kan noen forklare regler rundt egenmelding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes ikke 8 dager er mye i det hele tatt, jeg har kollegaer som sikkert har 10-15 fraværsdager, i tillegg til sykt barn. Noen er mer syk enn andre, og jeg er glad de holder seg hjemme og ikke smitter oss andre. Mulig sjefen blingser og blander deg med noen andre? 

Anonymkode: ed86e...b4b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har blitt mer vanlig at arbeidsgivere bestrider sykemelding. Der jeg jobba var det et mønster hos spesielt en. Var borte torsdag og fredag eller mandag og tirsdag. Fant ut tilslutt at vedkommende reiste til hytta eller langhelg i utlandet. 

Min arbeidsgiver gikk helt i stå da jeg ble syk og jeg ble det lenge, kom tilbake og ble syk igjen. Prøvde å få Nav til og fortelle hvorfor jeg var syk, det fikk han ikke. Min lege sa man er ikke pliktig og si hva som er galt. Jeg var bare uheldig. 

Ta et møte med vedkommende så du får det ut av verden i stedet for og gruble. 

Anonymkode: 5532e...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (7 minutter siden):

Ikke hvis du slenger på en influensa, en forkjølelse og en omgangssyke. Da går dagene fort i løpet av ett år, hvis man er uheldig.

Ja, man kan være uheldig et år der man har mye sykdom. Men så har du dem som dette skjer år etter år med…

Er leder, og har et par sånne tilfeller. Heier på NHO for å si det sånn, og håper IA-avtalen aldri kommer tilbake og at et eller annet gjøres med sykelønnsordningen.

Anonymkode: 0f045...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig mye fravær. Ingen der jeg jobber er borte så mye. 

Anonymkode: 1d21d...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, man kan være uheldig et år der man har mye sykdom. Men så har du dem som dette skjer år etter år med…

Er leder, og har et par sånne tilfeller. Heier på NHO for å si det sånn, og håper IA-avtalen aldri kommer tilbake og at et eller annet gjøres med sykelønnsordningen.

Var heldig da jeg først var uheldig å bli syk. Heldigvis jobbet jeg for IA bedrift ellers ville jeg sikkert blitt trukket i lønn for de 8 dagene jeg brukte på 12 måneder… Hva har de som ikke har IA avtale å gå på, 6, 10 eller 12 dager i kalenderåret? Skjønner at IA nå forsvinner.. 

Anonymkode: ab311...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var heldig da jeg først var uheldig å bli syk. Heldigvis jobbet jeg for IA bedrift ellers ville jeg sikkert blitt trukket i lønn for de 8 dagene jeg brukte på 12 måneder… Hva har de som ikke har IA avtale å gå på, 6, 10 eller 12 dager i kalenderåret? Skjønner at IA nå forsvinner.. 

Utenom IA har man fortsatt 12 dager (4 ganger 3 dager), så du hadde vært «good» uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Man kan fratas retten til egenmelding hvis det er saklig grunn til det, men da må jo leder være konkret. Tre fravær i løpet av et år er ikke uvanlig i seg selv. At to av fraværene er tredagers er heller ikke nok til å kalle det et mønster, heller ikke at to av fraværene var i forbindelse med helg. 

Jeg har hatt en del HR-oppgaver og sykefraværsoppfølging, og det finnes mange slags mønster når det gjelder sykefravær. Det kan for eksempel være at man gjentatte ganger er syk på dager der det skjer "kjedelige" eller "ubehagelige" ting. At ens egne sykedager alltid er direkte i forkant eller etterkant av sykt barn-dager er et annet eksempel på mønster. Et tredje eksempel handler ikke om selve sykedagene, men om når man blir frisk igjen: hvis man er syk, men alltid kommer tilbake på jobb den dagen det skjer mer lystbetonte eller morsomme ting på jobb, kan det også ses på som et mønster i fraværet. 

Anonymkode: ea52c...4a9

Jeg synes du burde slutte å spekulere i hvorfor folk er syke. Det er en privatsak. Når egenmeldinger er brukt opp kan man få sykemelding. Folk kan slite med sykdom som du ikke vet noe om. 

Anonymkode: d8167...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg synes det er veldig mye fravær. Ingen der jeg jobber er borte så mye. 

Anonymkode: 1d21d...145

Alt er relativt. Vi aner jo ikke hva TS jobber med og hva jobben krever av han. I mange bransjer er 8 dager ila et år lite, eller gjennomsnittlig sykefravær.

Det er forskjell på å sitte på hjemmekontor med 37,5 timers arbeidsuke, fleksitid og oval helg, kontra å gå en 24-timers tilstedevakt som sykehuslege med langt over 60-timers arbeidsuke midt i influensasesongen (ikke til forkleinelse for legene, som har veldig lite fravær som gruppe).

Anonymkode: cd24b...6a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå på jobb med forkjølelse og feber når man jobbet i barnehage, med 12 småbarn er sikkert litt annerledes enn å ha hjemmekontor også 

Anonymkode: 0b83d...2f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hvordan blir dette nå som IA-avtalen utløper ved nyttår? Vi fikk beskjed om at inntil det eventuelt kommer ny avtale gjelder reglene i loven, altså 12 egenmeldingsdager og maks tre av gangen og totalt fire ganger i året. Nå er det leeenge siden jeg jobbet et sted uten IA-avtale, men var det ikke også slik at om man bare er syk 1 dag så regnes fortsatt en hel av de fire man kan ha i året som oppbrukt?

Vil det si at om man har brukt fire enkeltdager det siste året, så står man uten egenmeldingsdager igjen fra nyttår? Det var vel noe av svakheten med den gamle ordningen uten IA, at folk syntes de like gjerne kunne bruke alle tre dagene siden de uansett mistet dem. Tredagers ble jo et begrep.

Anonymkode: 28918...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan blir dette nå som IA-avtalen utløper ved nyttår? Vi fikk beskjed om at inntil det eventuelt kommer ny avtale gjelder reglene i loven, altså 12 egenmeldingsdager og maks tre av gangen og totalt fire ganger i året. Nå er det leeenge siden jeg jobbet et sted uten IA-avtale, men var det ikke også slik at om man bare er syk 1 dag så regnes fortsatt en hel av de fire man kan ha i året som oppbrukt?

Vil det si at om man har brukt fire enkeltdager det siste året, så står man uten egenmeldingsdager igjen fra nyttår? Det var vel noe av svakheten med den gamle ordningen uten IA, at folk syntes de like gjerne kunne bruke alle tre dagene siden de uansett mistet dem. Tredagers ble jo et begrep.

Jobber du i stat eller kommune? i såfall har du gode rettigheter i tariffavtalen din og vil ikke bli berørt av dette. Hvis ikke du jobber i stat eller kommune er jeg ikke sikker. Sjekk med tillitsvalgt på jobb. 

For øvrig stemmer ikke dette du sier om egenmeldinger etter nyttår, egenmeldingsdager gjelder ikke fra kalenderår men 12 måneder fra første sykedag. Noe knotete forklart, håper du forstår. 

Anonymkode: 324dc...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jobber du i stat eller kommune? i såfall har du gode rettigheter i tariffavtalen din og vil ikke bli berørt av dette. Hvis ikke du jobber i stat eller kommune er jeg ikke sikker. Sjekk med tillitsvalgt på jobb. 

For øvrig stemmer ikke dette du sier om egenmeldinger etter nyttår, egenmeldingsdager gjelder ikke fra kalenderår men 12 måneder fra første sykedag. Noe knotete forklart, håper du forstår. 

Ja, det følger 12 måneder fra første sykedag (egenmeldingsdag). Hvordan vil reglene se ut for dem som har brukt opp mer enn 12 dager de siste 12 månedene? Barnehagesektoren er øverst på sykemeldingslistene. Hvordan vil det gå med de når IA avtalen faller vekk og de dermed ikke har 24 dager til rådighet men plutselig bare 12? Blir de friskere eller blir det økt behov for sykemelding???

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 16.49):

Fikk beskjed av leder om at han ser et mønster i mitt fravær

For en fyr. Dette høres ut som en type leder jeg har vært borti tidligere. Det eneste som fungerer er å konfrontere slike folk. Ikke la deg skremme eller presse av slike folk. 

Anonymkode: ac0e4...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden forteller bare hvor dårlig innstilt folk i Norge er på sykefravær:

kvinner har rundt 8% sykefravær i snitt så 17 dager er normalen

Menn har rundt 4% i sykefravær i snitt så 8 ish dager er normalen.

Merk deg at dette er egenmelding + legemeldt fravær og IKKE inkluderer sykt barn dager.

Dette mønstret som din sjef prøver å ta opp med deg (og som er jobben hans) er at det normale egenmedlinger per ansatt per år er mellom 2 og 3 dager (både menn og kvinner) og du har 8!!!! Du har altså 300-400% mer ikke dokumentert fravær der kun du selv er vitnet på hva som faktisk har skjedd. 

Må folk slutte å syte om at sjefen er "så streng" "sjefen er ute etter meg", når han faktisk bare prøver å gjøre jobben sin.

ALLE vil ha ned sykefraværet og tiden da det var ok å være så mye borte på jobben er snart over (ref reforhandling av IA ordningen og diskusjoner om karensdager) da Norge har et SYKT høyt fravær fra jobben og kvinner har dobbelt så mye som menn og så syke er dere rett og slett ikke.

Nordmenn og spesielt kvinnene har dratt dette så langt at jeg trro det med regjerings skiftet vil komme karens dager og/eller reduksjon i lønn i sykedagene.

Bortskjemte er det vi er med disse gode ordningen som folk helt klart utnytter.

Kvinne deg opp TS og snakk med sjefen din, og hvis 8 dager er "normalen" din over mange år er det på tide at de muligens fjerner din mulighet til egenmeldt sykefravær.

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det følger 12 måneder fra første sykedag (egenmeldingsdag). Hvordan vil reglene se ut for dem som har brukt opp mer enn 12 dager de siste 12 månedene? Barnehagesektoren er øverst på sykemeldingslistene. Hvordan vil det gå med de når IA avtalen faller vekk og de dermed ikke har 24 dager til rådighet men plutselig bare 12? Blir de friskere eller blir det økt behov for sykemelding???

Det. er det jeg også lurer på, prøvde lese tariffavtalen min for å se om jeg ble noe klokere men det hjalp lite. Står forøvrig at man har krav på lønn fra første sykedag, så da antar jeg at såkalte karemsedager ikke er noe å bekymre seg for. Jeg lurer veldig på hva dette har å si, da det sies at det ikke påvirkes pga tariffavtalene men jeg tror jeg må kontakte forbundet mitt for å høre.

Jobber selv i barnehage og vi har et helt sinnsykt høyt fravær, 8 dager som TS har er jo INGENTING! Blir jo økt trykk på legene for å skrive ut sykmeldinger det... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet det, men feks i mitt tilfelle så har jeg nå 5 dager brukt siste 12 mnd. Som vil si at jeg med IA ville hatt 19 dager til gode. Men ved nyttår vil jeg bare ha 7 dager til gode. Men siden jeg har brukt 2x2 dager og 1x1, vil det da si at jeg har brukt opp tre av fire egenmeldingsperioder og bare har en på inntil 3 dager til gode? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4x3 dager gjelder per 12 måneder og ikke per år, slutt å kalle sykedager noe du har "tilgode".

Uten ny avtale vil alle gå tilbake til default reglene som er 12 dager maks 3 dager på rad per år og bare 4 ganger uansett hvor lenge det varte (1 til 3 dager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (1 minutt siden):

4x3 dager gjelder per 12 måneder og ikke per år, slutt å kalle sykedager noe du har "tilgode".

Uten ny avtale vil alle gå tilbake til default reglene som er 12 dager maks 3 dager på rad per år og bare 4 ganger uansett hvor lenge det varte (1 til 3 dager)

Hvem snakker du til? Jeg skrev nettopp at jeg vet det gjelder pr 12 måneder. Men hvordan blir det ved overgangen hvis man har brukt færre enn 12 dager, men flere egenmeldingsperioder? Må man ha sykmelding fra første dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem snakker du til? Jeg skrev nettopp at jeg vet det gjelder pr 12 måneder. Men hvordan blir det ved overgangen hvis man har brukt færre enn 12 dager, men flere egenmeldingsperioder? Må man ha sykmelding fra første dag? 

Ja hvis det er mindre enn 12 måneder siden den "første" av de 4 du har må du vente til den har "gått ut på dato"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (1 time siden):

Dette mønstret som din sjef prøver å ta opp med deg (og som er jobben hans) er at det normale egenmedlinger per ansatt per år er mellom 2 og 3 dager (både menn og kvinner) og du har 8!!!! Du har altså 300-400% mer ikke dokumentert fravær der kun du selv er vitnet på hva som faktisk har skjedd. 

Dette er en veldig autistisk tilnærming til arbeidslivet. Litt autistisk og litt sosiopatisk. 

Anonymkode: ac0e4...daf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...