Gå til innhold

Kan noen forklare regler rundt egenmelding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At man selv er syk før eller etter sykt barn kan da vel ikke være noe "mønster". Man bor jo i samme husholdning. 

Anonymkode: eee2f...65f

Jeg blir alltid syk etter ungen når han har hatt omgangssjuke. Dag 3 etter han spydde første gang, så få jeg det. Skjedd 3 ganger på ett år, så det er jo et slags mønster, da. Men et forventet mønster, ingen har sagt noe på det, akkurat.

Anonymkode: db603...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 17.17):

Det stemmer faktisk ikke, arbeidsgiver kan ta fra deg retten til egenmelding ved mistanke om misbruk. Men den må være begrunnet. 

Anonymkode: db603...869

For min del er det rett og rimelig at de tar bort retten til egenmeldinger ved mistanke. Ikke noe å si på det..  

Men når jeg har brukt kun 8 dager til sammen, (januar, august og november) så er det vanskelig å forstå hvor jeg vekket mistanke hos leder. Har jo faktisk vært på jobb hele tiden utenom de 8 dagene. Da jeg meldte fravær sa jeg heller ikke noe rart eller utdypende, kun det at jeg ikke er i form. Tror han tydelig kunne høre at jeg ikke var bra.

Nei, nå driter jeg rett og slett i dette. Prøver han seg på noe mer så kan tillitsvalgt være med med på neste samtale. 

Anonymkode: ab311...bf9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For min del er det rett og rimelig at de tar bort retten til egenmeldinger ved mistanke. Ikke noe å si på det..  

Men når jeg har brukt kun 8 dager til sammen, (januar, august og november) så er det vanskelig å forstå hvor jeg vekket mistanke hos leder. Har jo faktisk vært på jobb hele tiden utenom de 8 dagene. Da jeg meldte fravær sa jeg heller ikke noe rart eller utdypende, kun det at jeg ikke er i form. Tror han tydelig kunne høre at jeg ikke var bra.

Nei, nå driter jeg rett og slett i dette. Prøver han seg på noe mer så kan tillitsvalgt være med med på neste samtale. 

Er du ikke nysgjerrig på hva slags "mønster" det var han snakket om? Har du ikke tenkt å spørre sjefen? Det ville jeg likt å få vite om jeg hadde fått høre noe sånt!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 minutter siden):

Er du ikke nysgjerrig på hva slags "mønster" det var han snakket om? Har du ikke tenkt å spørre sjefen? Det ville jeg likt å få vite om jeg hadde fått høre noe sånt!

Nei, har skjønt at han bare sa det uten mål og mening. Tok ut frustrasjonen på meg på en eller annen måte, slik feige ledere ofte kan finne på. Har notert ned og tar tar det opp  neste gang han prøver seg på idioti… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, har skjønt at han bare sa det uten mål og mening. Tok ut frustrasjonen på meg på en eller annen måte, slik feige ledere ofte kan finne på. Har notert ned og tar tar det opp  neste gang han prøver seg på idioti… 

Hm, javel... men personlig hadde jeg sett på det som en grunnløs og urettferdig beskyldning som jeg ville fått oppklart, det er helt sikkert. Men det er ditt liv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dette fraværet knyttet til helg og det er slik leder mener han "ser ett mønster"?  
Jeg ville fulgt opp skriftlig og bedt om en utdypelse på tilbakemeldingen slik at du vet hva han tenker om sykefravær hos ansatte som er eller ikke er godkjent fravær i hans øyne. 

Anonymkode: 40c29...e07

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kun 8 fraværsdager. Det er ikke et lavt sykefravær for en frisk voksen. 

Anonymkode: 01daa...70c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (14 minutter siden):

Tipper han ikke kan begrunne det. Mange sjefer mener de kan si hva de vil i kraft av å være sjef

Anonymkode: 07bb2...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med saken å gjøre. Han er en «syk» voksen da, eller hva er poenget ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med saken å gjøre. Han er en «syk» voksen da, eller hva er poenget ditt

Poenget er at 8 fraværsdager for sykdom er mye, med mindre man sliter med migrene eller andre kroniske plager. Mulig det er noe slik TS sin sjef mistenker og da finnes det vel ordninger som gjør at NAV dekker fravær allerede fra dag 1. Uansett håpløst dårlig kommunisert fra leder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I fjor hadde jeg to runder med influensa (skal jo egentlig ikke gå an, men det var full influensa begge gangene). Det ble mer enn 8 dager til sammen da jeg hadde feber og var fullstendig sengeliggende i flere dager.
Jeg er en normalt "frisk voksen" men det er ikke uvanlig at jeg har 8 sykedager på ett år, og jeg har ikke barn heller.

Anonymkode: a505e...1c3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Poenget er at 8 fraværsdager for sykdom er mye, med mindre man sliter med migrene eller andre kroniske plager. Mulig det er noe slik TS sin sjef mistenker og da finnes det vel ordninger som gjør at NAV dekker fravær allerede fra dag 1. Uansett håpløst dårlig kommunisert fra leder. 

2-3 forkjølelser regnes innenfor normalen for voksne. Sleng på en omgangssyke feks, så øker dagene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville jo spurt hva slags mønster denne lederen mener å se hvis du selv mener det ikke er et mønster. Rett og slett for å skjønne tankegangen.

Og 8 dager er ikke nødvendigvis så mye, det kan fort balle på seg om man først blir syk. Selv har jeg to sykedager i år, mens i fjor var jeg sykemeldt i 8 uker.... Så det varierer jo, det der....

Anonymkode: 902e3...390

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greia er nok at de fleste ikke er så syke at de blir sengeliggende mer enn maks én gang i året, med mindre de er kronisk syke i tillegg. Man kan selvsagt være uheldig å få masse harde virus ett år, men normalen er nok ikke tre runder med såpass hard sykdom at du må holde deg hjemme fra jobb. Selv har jeg hatt to forkjølelser i høst/vinter, men har allikevel dratt på jobb hver dag. Hadde holdt meg hjemme ved influensa, men hvor ofte får man det, liksom? 

Anonymkode: b4c84...90f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 16.49):

Er ansatt i IA bedrift med 24 egenmeldingsdager i løpet av en 12-måneders periode.

Jeg har vært borte i 8 dager til sammen de siste 12 månedene:
-3 sammenhengende dager i januar                    -2 sammenhengende dager i august                  -3 sammenhengende dager i november

Fikk beskjed av leder om at han ser et mønster i mitt fravær, og vil helst at jeg går til legen hvis jeg er plaget av noe spesielt. Skjønte ikke hva han mente med «noe spesielt».. Må innrømme at jeg fikk litt sjokk. Trodde ikke de 8 dagene var så ille. Kan ikke selv se noe mønster. Mange andre på arbeidsplassen er langt mer borte enn det jeg er, de har allikevel ikke hørt noe. Eneste jeg kan se er at begge de første gangene, dvs.  januar og august var jeg borte fra en mandag. I november derimot var jeg dårlig tirsdag, onsdag og torsdag. Bør jeg helst gå til legen neste gang jeg er dårlig, uansett grunn? Eller bør jeg begrunne/ dokumentere hvorfor jeg er dårlig, hvordan gjør man det i så fall?

Jeg kjenner ikke din sykehistorikk. Hvis du ikke feiler noe spesielt, typ diagnose, syns jeg 8 fraværsdager på et år, det er mye. Men klart, er det syke barn, eller annen grunn til fravær, da er det ikke så galt, men du må ha god dialog med din leder. Hvis du stadig er syk, bør du oppsøke lege for å få klarhet i hva som feiler deg. Det er ikke normalt å ta ut 24 fraværsdager, selv om det er mulig, da ville jeg stusset kraftig som arbeidsgiver.

Anonymkode: b7efe...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 16.49):

Er ansatt i IA bedrift med 24 egenmeldingsdager i løpet av en 12-måneders periode.

Jeg har vært borte i 8 dager til sammen de siste 12 månedene:
-3 sammenhengende dager i januar                    -2 sammenhengende dager i august                  -3 sammenhengende dager i november

Fikk beskjed av leder om at han ser et mønster i mitt fravær, og vil helst at jeg går til legen hvis jeg er plaget av noe spesielt. Skjønte ikke hva han mente med «noe spesielt».. Må innrømme at jeg fikk litt sjokk. Trodde ikke de 8 dagene var så ille. Kan ikke selv se noe mønster. Mange andre på arbeidsplassen er langt mer borte enn det jeg er, de har allikevel ikke hørt noe. Eneste jeg kan se er at begge de første gangene, dvs.  januar og august var jeg borte fra en mandag. I november derimot var jeg dårlig tirsdag, onsdag og torsdag. Bør jeg helst gå til legen neste gang jeg er dårlig, uansett grunn? Eller bør jeg begrunne/ dokumentere hvorfor jeg er dårlig, hvordan gjør man det i så fall?

Nå vet ikke jeg hvorfor du har vært borte fra jobb, men jeg antar det er fordi du har vært ordentlig syk. Jeg pleier også å se etter om det er et mønster i fraværet til ansatte som er mye borte. Det kan være ørti ting man ser etter, f.eks har vedk. vært på en fest, driver med oppussing, utfordrende ting på jobb, med kollegaer eller privat forhold, ligger dagene tett inntil ferieavvikling eller høytider osv osv. Jeg sier ikke at det er slik i ditt tilfelle. Likevel, jeg som leder stusser av og til. Da er det min plikt å følge opp. Spesielt er det når folk blir syke på sommeren og mener de har influensa eller omgangssyke. Det er svært sjelden slike runder om sommeren, influensa er det i alle fall ikke.

Du har har rett til å bruke inntil 24 dager pr kalenderår og inntil 8 sammenhengende dager hvis du faktisk er syk. Arbeidsgiver kan i utgangspunktet ikke kreve sykemelding, men man kan bli fratatt retten til egenmelding dersom man beviselig har misbrukt den. 

Anonymkode: a4eb9...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 16.59):

Neste gang lederen snakker om dette får du spørre hvilket mønster han mener han ser.

Nei, du trenger å gå til legen neste gang. Så lenge dere har IA-avtalen, så har du retten på din side. Og om lederen ber om møte ved ditt neste fravær, sørg for å ha med deg tillitsvalgt og ta opptak av samtalene du har med lederen om dette. Få også et møtereferat skriftlig.

Anonymkode: 30b7a...90c

Enn skal ha kommunikasjon med leder på en slik måte at enn ikke skal måtte ta opp samtalene og stille med tillitsvalgte. Men forståelsen og kommunikasjonen må gå begge veier.

Anonymkode: b7efe...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bedt om begrunnelse, inkl hva slags mønster han refererer til,  skriftlig. 

Du behøver ikke gå til lege.

Anonymkode: bb863...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

8 dager på 10-11 mnd er MYE! 

Anonymkode: ca438...3e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

8 dager på 10-11 mnd er MYE! 

Anonymkode: ca438...3e5

Ikke hvis du slenger på en influensa, en forkjølelse og en omgangssyke. Da går dagene fort i løpet av ett år, hvis man er uheldig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...