AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #1 Del Skrevet 23 timer siden Er ansatt i IA bedrift med 24 egenmeldingsdager i løpet av en 12-måneders periode. Jeg har vært borte i 8 dager til sammen de siste 12 månedene: -3 sammenhengende dager i januar -2 sammenhengende dager i august -3 sammenhengende dager i november Fikk beskjed av leder om at han ser et mønster i mitt fravær, og vil helst at jeg går til legen hvis jeg er plaget av noe spesielt. Skjønte ikke hva han mente med «noe spesielt».. Må innrømme at jeg fikk litt sjokk. Trodde ikke de 8 dagene var så ille. Kan ikke selv se noe mønster. Mange andre på arbeidsplassen er langt mer borte enn det jeg er, de har allikevel ikke hørt noe. Eneste jeg kan se er at begge de første gangene, dvs. januar og august var jeg borte fra en mandag. I november derimot var jeg dårlig tirsdag, onsdag og torsdag. Bør jeg helst gå til legen neste gang jeg er dårlig, uansett grunn? Eller bør jeg begrunne/ dokumentere hvorfor jeg er dårlig, hvordan gjør man det i så fall? Anonymkode: ab311...bf9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 23 timer siden #2 Del Skrevet 23 timer siden Be tillitsvalgt ta en prat med leder. Du har retten på din side. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #3 Del Skrevet 23 timer siden Mulig hen tror fraværet skyldes mens-plager? Anonymkode: f7bd9...bb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #4 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mulig hen tror fraværet skyldes mens-plager? Anonymkode: f7bd9...bb3 Nei, ikke hvis han vet at menn ikke har mensen. Anonymkode: ab311...bf9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #5 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fikk beskjed av leder om at han ser et mønster i mitt fravær, og vil helst at jeg går til legen hvis jeg er plaget av noe spesielt. Bør jeg helst gå til legen neste gang jeg er dårlig, uansett grunn? Eller bør jeg begrunne/ dokumentere hvorfor jeg er dårlig, hvordan gjør man det i så fall? Neste gang lederen snakker om dette får du spørre hvilket mønster han mener han ser. Nei, du trenger å gå til legen neste gang. Så lenge dere har IA-avtalen, så har du retten på din side. Og om lederen ber om møte ved ditt neste fravær, sørg for å ha med deg tillitsvalgt og ta opptak av samtalene du har med lederen om dette. Få også et møtereferat skriftlig. Anonymkode: 30b7a...90c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Del Skrevet 23 timer siden Tror han du drikker kanskje? Anonymkode: e5749...ca5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #7 Del Skrevet 23 timer siden Jeg hadde spurt hva han mente. Han må jo kunne forklare hva slags mønster han ser. Anonymkode: 72255...45f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er ansatt i IA bedrift Ikke noe mer IA-avtale etter nyttår. Kanskje sjefen gleder seg allerede? Du har uansett ikke gjort noe galt. Men undersøk hvordan bedriften evt endrer egne regler fra 2025... Anonymkode: fe9f4...165 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #9 Del Skrevet 23 timer siden Rett etter/før lønn? Er det fredager eller mandager? Spør han Anonymkode: 62131...3d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror han du drikker kanskje? Anonymkode: e5749...ca5 Da har jeg drukket lite, i januar, august og i november. Anonymkode: ab311...bf9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rett etter/før lønn? Er det fredager eller mandager? Spør han Anonymkode: 62131...3d9 Jeg var borte fordi jeg var syk. Klaffet ikke med lønn.. Anonymkode: ab311...bf9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #12 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke noe mer IA-avtale etter nyttår. Kanskje sjefen gleder seg allerede? Du har uansett ikke gjort noe galt. Men undersøk hvordan bedriften evt endrer egne regler fra 2025... Anonymkode: fe9f4...165 Det går fint for min del. Men det har han ikke opplyst om, han som er så opptatt av mønster.. Anonymkode: ab311...bf9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #13 Del Skrevet 22 timer siden IA avtale eller ikke, du har uansett 4 x3 dager egenmelding og det må han bare respektere og ikke stille spørsmål ved! Anonymkode: 53a32...8f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #14 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): IA avtale eller ikke, du har uansett 4 x3 dager egenmelding og det må han bare respektere og ikke stille spørsmål ved! Anonymkode: 53a32...8f4 Det stemmer faktisk ikke, arbeidsgiver kan ta fra deg retten til egenmelding ved mistanke om misbruk. Men den må være begrunnet. Anonymkode: db603...869 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #15 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det stemmer faktisk ikke, arbeidsgiver kan ta fra deg retten til egenmelding ved mistanke om misbruk. Men den må være begrunnet. Anonymkode: db603...869 Ja, men det gjøres sjelden i praksis for da skal arb giver ha ganske klare bevis på misbruk og ikke bare mistanke eller synsing.. Anonymkode: 53a32...8f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 21 timer siden #16 Del Skrevet 21 timer siden Jeg tenkte at helg kunne være et mønster her, men det redegjør du jo for selv. Uansett er tre fraværsperioder i løpet av ett år for lite å utlede et mønster fra, etter min mening. Her hadde jeg rett og slett spurt leder hva slags mønster han tenker på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #17 Del Skrevet 19 timer siden Er det f.eks sammenfallende med fridager i skole eller barnehage hvis du har barn? Er sykedagene i forlengelse av feriedager? Merkelig å synse om "mønster" uansett. Anonymkode: 49191...3bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #18 Del Skrevet 17 timer siden Man kan fratas retten til egenmelding hvis det er saklig grunn til det, men da må jo leder være konkret. Tre fravær i løpet av et år er ikke uvanlig i seg selv. At to av fraværene er tredagers er heller ikke nok til å kalle det et mønster, heller ikke at to av fraværene var i forbindelse med helg. Jeg har hatt en del HR-oppgaver og sykefraværsoppfølging, og det finnes mange slags mønster når det gjelder sykefravær. Det kan for eksempel være at man gjentatte ganger er syk på dager der det skjer "kjedelige" eller "ubehagelige" ting. At ens egne sykedager alltid er direkte i forkant eller etterkant av sykt barn-dager er et annet eksempel på mønster. Et tredje eksempel handler ikke om selve sykedagene, men om når man blir frisk igjen: hvis man er syk, men alltid kommer tilbake på jobb den dagen det skjer mer lystbetonte eller morsomme ting på jobb, kan det også ses på som et mønster i fraværet. Anonymkode: ea52c...4a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #19 Del Skrevet 14 timer siden Det du beskriver er ikke et mønster av noe slag såfremt det er fordi du ikke fikk innvilga avspasering eller ferie og da ble «syk» (eventuelt ble «syk» i stressa perioder, oppgaver du ikke likte eller i forbindelse med barn eller kjæledyr). Jeg har sett flere egenmeldinger enn de fleste. Det du beskriver er ikke mønster såfremt det ikke er det overnevnte. Tror sjefen din blander deg med en annen 🤨 Anonymkode: ba508...ffa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Man kan fratas retten til egenmelding hvis det er saklig grunn til det, men da må jo leder være konkret. Tre fravær i løpet av et år er ikke uvanlig i seg selv. At to av fraværene er tredagers er heller ikke nok til å kalle det et mønster, heller ikke at to av fraværene var i forbindelse med helg. Jeg har hatt en del HR-oppgaver og sykefraværsoppfølging, og det finnes mange slags mønster når det gjelder sykefravær. Det kan for eksempel være at man gjentatte ganger er syk på dager der det skjer "kjedelige" eller "ubehagelige" ting. At ens egne sykedager alltid er direkte i forkant eller etterkant av sykt barn-dager er et annet eksempel på mønster. Et tredje eksempel handler ikke om selve sykedagene, men om når man blir frisk igjen: hvis man er syk, men alltid kommer tilbake på jobb den dagen det skjer mer lystbetonte eller morsomme ting på jobb, kan det også ses på som et mønster i fraværet. Anonymkode: ea52c...4a9 At man selv er syk før eller etter sykt barn kan da vel ikke være noe "mønster". Man bor jo i samme husholdning. Anonymkode: eee2f...65f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå