Gå til innhold

Min datter glemte å slå av rettetanga, jeg og samboer er uenig om konsekvensene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter som er tenåringer glemte etter gjentatte påminnelser om det på morgenen i dag før vi dro, å slå av rettetanga. Jeg spurte hun en siste gang før jeg gikk ut døren og hun sa den var av. 

Heldigvis var min samboer innom hjemme et par timer etterpå, han pleier ikke dette til vanlig når han er på jobb. Der luktet det brent sa han og det var svimerke i pulten til datteren min, for der lå rettetanga PÅ! Hadde ikke han kommet hjem så hadde vi vært husløse, med stor sannsynlighet. Jeg er svær skuffet over henne da dette er en ting vi har snakket om mye mtp fare for brann. 

Samboer mener hun skal få husarrest, jeg er ikke for det og mener at hun heller burde få forbud om å bruke rettetanga mer, og hun vil da føle seg ufornøyd på håret. Jeg tror det vil være en større lærepenge og såklart en alvorlig samtale om dette her. Hva tenker dere? 

Anonymkode: c4544...6f9

• Liker 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dallandra skrev (1 minutt siden):

En enda bedre løsning er at dere kjøper en timer til stikkontakten, slik at den slår seg av av seg selv og slike hendelser avverges. 

Det kan vi gjøre, men noe konsekvenser for å være slapp må det vel være? 

• Liker 33
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter timer + et underlag som er laget for å tåle varme fra rette7krølltenger.

Er ikke alltid man trenger å gi så harde konsekvenser. Viten om at hun kunne satt fyr på huset er vond nok til at hun garantert skjerper seg. Så jeg hadde latt dette være advarselen, at neste gang ryker tanga.

Anonymkode: 908ea...b07

• Liker 36
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettetanga har sannsynligvis en timer i seg slik at den hadde slått seg av selv. De pleier å ha det.

Jeg tenker at en naturlig konsekvens er at rettetanga KUN skal brukes på badet og ikke på rommet hennes.

Anonymkode: 9a656...806

• Liker 31
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe mer rettetang på henne før frontallappen er ferdigutviklet.

Anonymkode: 2ef9d...162

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min datter som er tenåringer glemte etter gjentatte påminnelser om det på morgenen i dag før vi dro, å slå av rettetanga. Jeg spurte hun en siste gang før jeg gikk ut døren og hun sa den var av. 

Heldigvis var min samboer innom hjemme et par timer etterpå, han pleier ikke dette til vanlig når han er på jobb. Der luktet det brent sa han og det var svimerke i pulten til datteren min, for der lå rettetanga PÅ! Hadde ikke han kommet hjem så hadde vi vært husløse, med stor sannsynlighet. Jeg er svær skuffet over henne da dette er en ting vi har snakket om mye mtp fare for brann. 

Samboer mener hun skal få husarrest, jeg er ikke for det og mener at hun heller burde få forbud om å bruke rettetanga mer, og hun vil da føle seg ufornøyd på håret. Jeg tror det vil være en større lærepenge og såklart en alvorlig samtale om dette her. Hva tenker dere? 

Tror du ikke hun har fått «straff» nok og en lærepenge av at det nesten gikk helt galt?  Hadde ikke gitt straff annet en å snakke om det som skjedde. Tror hun lærte -de fleste av oss hadde det. 

Anonymkode: 8af26...f74

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper hun føler seg ille nok, er ikke en artig ting å glemme, og noe sier meg at kjeft/ tilsnakk får hun uansett. Som noen nevnte over, tenker jeg at en naturlig konsekvens vil være at hun kun kan bruke rettetanga på badet. Husarrest blir både for dumt og for drøyt, spør du meg.

Anonymkode: 49246...b3b

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spurt henne hvordan hun ville følt det om hjemmet deres nå var brent ned, dere hadde mistet alt dere hadde, ikke hatt et sted å bo, ikke hatt noen minner.

Jeg ville ha sagt at rettetang o.l. ALDRI skal brukes på andre rom i huset enn badet! Og at det også betyr at hun må tilpasse seg at hun også bor sammen med andre, dvs. andre må også ha tilgang til badet, hun kan ikke okkupere det hele morgenene. Det vil også si at om hun bruker rettetangen lenge hver morgen, så må hun stå opp så tidlig at hun er ferdig med alt hun skal gjøre på badet før dere andre går på badet.

Rettetangen bør uansett holdes tilbake ut desember.

Og hun bør på et annet vis erstatte den skaden hun gjorde.

Anonymkode: aecc3...451

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke selv hvordan jeg hadde håndtert det.

Å ta bort rettetanga en stund er kanskje det mest riktige hvis du ønsker en straff.

Ellers er en timer eller beskyttelsesmatte/kun bruk på badet noe som gjør at hun hvert fall ikke trenger å tenke på å skru den av lenger. Jeg bruker kun varmeverktøy på badet, og de har selv en timer som gjør at de slår seg av etter 30 min, men likevel spør jeg meg selv "har jeg husket å slå det av" flere ganger. Hun må komme dit hun også.

For alles sikkerhet ville jeg bedt henne om å bruke den på badet fremover, og i stedet for å spørre "er du sikker" så hadde jeg bedt henne gå og dobbeltsjekke at den er av.

Anonymkode: 2d41e...165

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gitt både husarrest og fjernet rettetanga for en periode. I tillegg hadde jeg satt ned jenta og vist videoer og forklart grundig hva som kunne ha skjedd, forklart at hun hadde mistet alle tingene sine; hele familien kunne blitt husløse, hva ting koster; forsikring, osv osv. 

Deretter hadde jeg gitt hun i oppgave om å finne ut hvordan lignende skal unngås i fremtiden. Hun skulle selv ha funnet ut at man kan kjøpe stikk med timer, underlag, lære seg til å dobbeltsjekke osv, det er ikke en løsning man bare skal få servert. 
hos meg hadde det blitt 1 uke husarrest og 1 måned uten rettetang. Kan få bruke rettetang på typ julaften, men da skal rettetangen leveres til meg etter bruk. 

Anonymkode: e5234...917

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde gitt både husarrest og fjernet rettetanga for en periode. I tillegg hadde jeg satt ned jenta og vist videoer og forklart grundig hva som kunne ha skjedd, forklart at hun hadde mistet alle tingene sine; hele familien kunne blitt husløse, hva ting koster; forsikring, osv osv. 

Deretter hadde jeg gitt hun i oppgave om å finne ut hvordan lignende skal unngås i fremtiden. Hun skulle selv ha funnet ut at man kan kjøpe stikk med timer, underlag, lære seg til å dobbeltsjekke osv, det er ikke en løsning man bare skal få servert. 
hos meg hadde det blitt 1 uke husarrest og 1 måned uten rettetang. Kan få bruke rettetang på typ julaften, men da skal rettetangen leveres til meg etter bruk. 

Det var da voldsomt. Shit happens.

Synes jeg se noen gir en voksen reaksjoner når det skjer en nestenulykke.... For det var det som skjedde, en nestenulykke.

Anonymkode: 9a656...806

• Liker 29
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan pleier du selv å bli straffet hvis du glemmer noe, TS? Gelmte å skru av platen, glemte å slukke stearinlyset før du la deg... Slike ting skjer med oss voksne hele tiden, men aldri blir vi straffet for det (heldigvis). Mennesker gjør feil, og tenåringer oftere enn andre. 

Hun holdt på å tenne på huset, sannsynligheten er enorm for at hun aldri igjen vil glemme å skru av rettangen. Så får dere voksne sørge for timer og andre brannsikkerhetstiltak. 

Anonymkode: a7d36...3cd

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En naturlig konsekvens vil være at hun ikke kan bruke rettetangen lenger (uten tilsyn). Og at hun ikke kan bruke den før hun selv undersøker og foreslår løsninger som timer osv.

Husarrest virker ikke konstruktivt.

Anonymkode: 15a68...160

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er for drøyt bare. Jentungen har da ikke gjort det med vilje og prøvd å sette fyr på huset. 

Jeg mener rettetangen kun skal brukes på badet fra nå av og ryddes bort etter hvert bruk. Da løser jo dette seg selv. Noe straff ut over dette er ikke nødvendig mener jeg, det var ett uhell.

Anonymkode: 99e50...cb5

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er vel ikke lov med husarrest lengre? Si til ho at hun ikke får bruke rettetanga om morgenen lengre når det ikke er folk til stede....kun kveld....hun bør vise over lengre tid at hun må huske å skru den av....om hun gjør det så kan hun bruke den på dag.....

Anonymkode: e3a61...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...