Gå til innhold

Spørsmål om kjøp av mac

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vurderer å kjøpe en Macbook Air m2.

Har funnet den på tilbud til 10000 kr.

Vil dette være et godt kjøp?

Har planer om å bruke den til litt jobb og litt surfing, youtube, mail osv, det noen som vet om den passer til dette?

Er det stor forskjell på Mac og vanlig pc? Jeg har feks hørt at mac starter mye raskere, stemmer dette? Andre ting jeg burde tenke på?

Vil det bare være kjøpe den, starte opp og så funker den? Eller må jeg kjøpe med operativsystem i tillegg?

Følger det med feks med Office eller tilsvarende? Eller må jeg kjøpe dette utenom?

Jeg har aldri hatt mac tidligere, bare vanlig pc. 

Anonymkode: 701e1...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mac har ios operativsystem og ikke Windows som de fleste vanlige PCer har.

Office er ett Microsoft produkt (samme eier som Windows), og det vil IKKE følge med på mac nei. Dette må kjøpes utenom. Viktig at du da følger med på at du kjøper det som funker for mac.

Hvor raskt mac starter kontra windows, er minimal forskjell. Det har med hardware å gjøre.

Om du ikke har brukt mac før, og ikke har noen kunnskap om mac eller apple sine systemer, så er det en dum idé å kjøpe det.... Men you do you boo

Anonymkode: 9dcdf...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dét er bruksområdet ditt, hvorfor ikke iPad?

Anonymkode: 068db...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mac har ios operativsystem og ikke Windows som de fleste vanlige PCer har.

Office er ett Microsoft produkt (samme eier som Windows), og det vil IKKE følge med på mac nei. Dette må kjøpes utenom. Viktig at du da følger med på at du kjøper det som funker for mac.

Hvor raskt mac starter kontra windows, er minimal forskjell. Det har med hardware å gjøre.

Om du ikke har brukt mac før, og ikke har noen kunnskap om mac eller apple sine systemer, så er det en dum idé å kjøpe det.... Men you do you boo

Anonymkode: 9dcdf...f65

Syns ikke det egentlig. Etter en dag eller to så er det som om du aldri har brukt annet 😊

Anonymkode: 068db...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS  her. Jeg har brukt ipad og iphone tidligere. Er mac sitt operativsystem noe lignende det eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å bytte mellom Pc og Mac er ikke noe verre enn å bytte mellom Samsung og Iphone.

Macbook air er som skapt for akkurat din type bruk. Apple sitt økosystem passer til de fleste, men særlig de som først og fremst bare trenger en laptop til daglige gjøremål, og ikke som et mål i seg selv.

Apple sitt økosystem er også langt mer behagelig å bruke for den gjennomsnittlige data-bruker. Det kan f.eks innebære at dersom noe går galt, så gjelder det som regel millioner av andre macbook-brukere, så du er aldri alene. Det samme kan man ikke si om PC, der det finnes en trillion forskjellige årsaker til helt enkle problemer, og man kan fint være den eneste i verden med akkurat det problemet. Uansett er man overlatt til seg selv.

Man kan ikke tweeke like mye på en mac som på en PC. Og for en dataentusiast er det en stor ulempe, men for den gjennomsnittlige bruker er dette bare en fordel, siden mindre ting kan gå galt. Derfor opplever mange at Mac "bare fungerer" uten å måtte bruke så mye tid på hva som er "under panseret".

Anonymkode: a3cf8...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Macbook Air M2 til 10000 er for øvrig et meget godt kjøp. Særlig med tanke på den svake kronekursen.

Anonymkode: a3cf8...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Kjempefint det. Tusen takk for et godt og utfyllende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Følger det med feks med Office eller tilsvarende? Eller må jeg kjøpe dette utenom?

Tekstbehandling (Pages), regneark (Numbers) og presentasjon (Keynote) følger med. Du kan stort sett åpne og bruke Office filer uten problemer, men du må eksportere til Windows formater hvis noen skal bruke filene dine på PC. Dette venner du deg fort til. Bonus: PDF støttes på kryss og tvers i Mac systemet. Du kan lage PDF'er av nesten hva som helst, signere digitalt i Forhåndsvisning og redigere mange PDF'filer uten spesialprogrammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...