Gå til innhold

Hva er poenget med "selvbetjente" kasser når det er så mye kontroll?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet de at det er en kunde fra "listen" som står og scanner cornflakes sin nå da? Ikke alle har medlemskort som scannes først og på den måten kunne "flagget" kunden så noen ansatte kom bort. De fleste er fremmede uten noen kunde-id.

Anonymkode: cbbed...8b5

Man betaler jo med kort i selvbetjent kasse, så det er vel ikke helt umulig å registrere kunder med avvik. Løsningen kan jo være å betale med et annet kort eller med noen andres kort, men man bruker jo gjerne samme kortet når man handler.

Anonymkode: 6d495...126

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet de at det er en kunde fra "listen" som står og scanner cornflakes sin nå da? Ikke alle har medlemskort som scannes først og på den måten kunne "flagget" kunden så noen ansatte kom bort. De fleste er fremmede uten noen kunde-id.

Jeg vet ikke helt frekvensen på kontrollene hos mitt lokale supermarked, men stort sett har jeg handlet i fred uten innblanding. Men kanskje 5-6 ganger på flere år at jeg har blitt kontrollert der. Og dette er Coop kjeden der man kan ha medlemskort som scannes før man begynner å scanne varene.

Jeg scanner medlemskortet sist, fordi jeg har det i samme kortmappe som bankkortet. Ofte piper kassa FØR man scanner/drar betalingskortet, så det er nok ingen liste. 

Anonymkode: 846fa...55d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler jo med kort i selvbetjent kasse, så det er vel ikke helt umulig å registrere kunder med avvik. Løsningen kan jo være å betale med et annet kort eller med noen andres kort, men man bruker jo gjerne samme kortet når man handler.

Så hva er grunnen til at jeg, som aldri har hatt noen avvik, har blitt trukket i "tilfeldig" kontroll to ganger på en og samme dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker selvbetjent, det eneste er når man kjøper noe med 18 årsgrense - noen steder har jeg blitt stående der og blinke i en evighet for alderskontroll. Før kunne man scanne fingeren på Meny, men det måtte de visst slutte med sa en ansatt der, pga regler om at man ikke kan selge alkohol til berusede personer. Men andre butikker har de null kontroll av alder, hva skjer med det.. kan barn kjøpe øl da, eller er det fordi jeg bruker coop-kortet mitt og de vet alder?

Jeg tror uansett kontroll kommer litt an på butikkens erfaring.. jeg bodde i et mer belastet strøk før, der sto det ansatte og fulgte med hele tiden. Mens andre steder står man som sagt der og dingler og venter på alderskontroll og det skal godt gjøres å i det hele tatt finne en ansatt. 

Jeg har brukt selvbetjente hyppig kasser siden de kom og tror jeg har blitt tilfeldig trukket ut for kontroll tre ganger, hvor de bare så på meg og sa ok.

Anonymkode: bffae...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? Du har jo misforstått rekkefølgen her. Man betaler jo helt til slutt, når handelen er avsluttet. ALLE kontroller i selvbetj.kassene skjer jo FØR kunden har trukket bankkortet sitt, men når kunden har tastet på skjermen at "alle varene er ferdig scannet". Ikke noe bankkort som kan identifisere kunden er trukket eller scannet ennå når kontrolløren kommer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Du har jo misforstått rekkefølgen her. Man betaler jo helt til slutt, når handelen er avsluttet. ALLE kontroller i selvbetj.kassene skjer jo FØR kunden har trukket bankkortet sitt, men når kunden har tastet på skjermen at "alle varene er ferdig scannet". Ikke noe bankkort som kan identifisere kunden er trukket eller scannet ennå når kontrolløren kommer.

Man kontrolleres på vei ut når man skanner kvitteringen for å åpne porten.

Anonymkode: 93d18...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånn er det ikke her i hvert fall, her blir man kontrollert etter betaling når man scanner seg ut den siste porten.

Anonymkode: a4697...b66

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri skjedd i min butikk, og jeg har aldri sett dem gjøre det på noen andre heller. Det kontrolleres mens varene fremdeles ligger på benken foran skjermen, ferdig scannet men ikke betalt ennå. De sjekker at alt er scannet. Dette er en Coop butikk.

Jeg har også vært i selvbetjent kasse på en Meny butikk, og har ikke sett noen kontroll ved portene der heller. Kontroll skjer ved kassen, før betaling skjer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kom på det nå! :ler: Tenkte ikke over at man jo blir plukket ut før man betaler. Brain fart.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så hva er grunnen til at jeg, som aldri har hatt noen avvik, har blitt trukket i "tilfeldig" kontroll to ganger på en og samme dag?

Aner ikke. Jeg har heller aldri hatt avvik, så det er ikke det at jeg nødvendigvis tror dette med en liste over kunder er en greie. Som sagt så lar det seg jo vanskelig gjøre da ikke alle bruker medlemskort.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg scanner medlemskortet sist, fordi jeg har det i samme kortmappe som bankkortet. Ofte piper kassa FØR man scanner/drar betalingskortet, så det er nok ingen liste. 

Scanner du kortet etter at du har trykket ja på at alle varene er scannet og du er klar til å betale?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn er det ikke her i hvert fall, her blir man kontrollert etter betaling når man scanner seg ut den siste porten.

Har jeg aldri opplevd. Dette høres jo mer ut som en kontroll fordi de faktisk mistenker noe, og ikke noen tilfeldig kontroll. Eller så er de veldig gira på å ta folk istedet for å opplyse og hjelpe de som gjør feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg aldri opplevd. Dette høres jo mer ut som en kontroll fordi de faktisk mistenker noe, og ikke noen tilfeldig kontroll. Eller så er de veldig gira på å ta folk istedet for å opplyse og hjelpe de som gjør feil.

Det er tilfeldig kontroll, jeg har aldri hatt avvik så det er ingen grunn til å mistenke noe som helst. Alle Spar og Rema her har kontroll på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har det blitt funnet avvik noen gang da? I så fall havner man på en "liste" i den forstand at man blir kontrollert mye oftere.

Nei.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis du er medlem (coop/trumf) så vet de hvem du er, ellers registreres det vel ut i fra betalingskort.

Så fort går det ikke :)

snakker om å være paranoid.

Anonymkode: c3fc6...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor har du det ifra? Jeg boikotter butikker som ikke har selvbetjent kasse, er ferdig med å stå i kø på matbutikker.

Innsideinformasjon. Det er helt sykt med stjeling.

For enkeltbutikker fungerer det helt fint, men jevnt over blir svinnet for høyt i forhold til hva de sparer på lønn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei.

Så fort går det ikke :)

snakker om å være paranoid.

Anonymkode: c3fc6...551

Hva mener du? Coop har sagt selv at man vil trekkes oftere ut i kontroll hvis det blir funnet avvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mulig du ikke har opplevd det, men det er slik det fungerer. Når kvitteringen skannes for å åpne porten, vil den innimellom blinke rødt fordi man tas ut til en tilfeldig stikkprøvekontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaffelhunden skrev (5 minutter siden):

Innsideinformasjon. Det er helt sykt med stjeling.

For enkeltbutikker fungerer det helt fint, men jevnt over blir svinnet for høyt i forhold til hva de sparer på lønn.

De sparer nok ingenting på lønn uansett, hele poenget er jo at folk slipper å stå i kø. For øvrig er det ingen vei tilbake fra selvbetjente kasser, men neste steg i denne fasen er at også disse forsvinner innen 5-10 år. Man går inn i butikken, henter det man skal ha, og så trekkes alt automatisk. Ingen manuell registrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet på meny ukentllg i noen år med selvbetjeningskasse og har kanskje blitt trukket ut for kontroll 3 ganger. Hver gang kommer en ansatt bort og titter kjapt i posen og konstaterer at det grovt sett er samsvar mellom volumet av varer og summen jeg har betalt. Hvis jeg ville være en tyv så kunne jeg ha pakket vaniljestang for 10.000 i bunnen av posen og sluppet unna med det. Nå har jeg ikke lyst til å gjøre meg til tyv da…

Såvidt jeg kan se har de ca en ansatt som hjelper til med legitimasjon for ølsalg, dårlige strekkoder etc for 8-16 kasser. Så lenge alle de kassene er i drift (og folk er i nærheten av like kjappe til å scanne varer som en ansatt) så kan de kanskje redusere lønnskostnader med en faktor på 8-16x, opp mot innkjøp, drift og svinn med automatkasser.

Når det er lite folk så driver gjerne den ansatte med ting i butikken (fyller hyller etc).

Anonymkode: 25e4e...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da er det bare å kutte ut selvbetjente kasser. Blir bare stress for alle.

Bruk den kassen som passer deg best.

Anonymkode: c42ff...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har det blitt funnet avvik noen gang da? I så fall havner man på en "liste" i den forstand at man blir kontrollert mye oftere.

Nei, aldri. 

Anonymkode: a3daa...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert coop som har bestemt at det skal kontrolleres ofte, jeg har handlet på Meny sikkert minst 200 ganger det siste året og jeg har kun blitt kontrollert en eneste gang.

Anonymkode: 4eb8d...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det har blitt flere stikk prøver etter at Moxnes ble tatt i en av de kassene🙈

Anonymkode: 929ad...69e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...