Gå til innhold

Noen som har operert bort mandlene her ?

Måne1234

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha operasjon neste uke. Leser bare skrekkhistorier og rett før jeg ringer å avbestiller . Noen som har noen erfaringer som ikke er helt grusomme ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min på 14 år opererte bort begge mandlene i fjor, etter mange års plager. Han ble sykmeldt fra skolen i 14 dager, men etter en ukes tid var han pigg igjen (men måtte bli hjemme og i ro i en uke til, pga blødningsfare). Kunne spise ganske normalt etter noen dager, og smertestillende trengte han også kun i noen dager. Selv om legen sa at han kom til å ha ordentlig vondt i 14 dager. 

Så alt gikk mye bedre enn hvertfall jeg som mor fryktet. Ingen komplikasjoner i det hele tatt. 

Anonymkode: d4a70...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok da jeg var 20 års siden.  Var vondt men ikke helt utholdige.  Spiste is og tok den helt rolig.. 

Går veldig fint 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måne1234 skrev (På 12.12.2024 den 13.37):

Jeg skal ha operasjon neste uke. Leser bare skrekkhistorier og rett før jeg ringer å avbestiller . Noen som har noen erfaringer som ikke er helt grusomme ? 

Ta smertestillende etter klokka, ikke vent til du begynner å kjenne det. Så lenge jeg tok smertestillende følte jeg meg fin men straks jeg trodde jeg var over det verste og drøye en dose, ja DA var det heftig.

Så mitt tips: det går bra, bare ta smertestillende selv om du tror at du ikke trenger det (for det gjør du!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over 40. Tok de for ca 5 år siden. Det gikk overraskende bra! Ja det var litt vondt men med smertestillende var det helt overkommelig.  Hadde ikke gruet meg for å gjøre dette igjen. Og jeg var redd også. 

Lykke til,det går så fint! 

Anonymkode: 36788...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måne1234 skrev (På 12.12.2024 den 13.37):

Å søke på og lese skrekkhistorier på nette, er å drive deg selv til vanvidd. 
Er du privilegert og satt opp til operasjon så er det en grunn til at mandlene dine skal fjernes. 
Tenk på at du får det mye bedre etterpå, når sårene er laget enn du har det og vil få det om mandlene dine blir der hvor de nå en ganger er plassert. 
Mine mandler ble fjernet da jeg var barn, men det er enda en minnerik opplevelse. 
Pass på at du har is, gelé, og andre glatte sleipe matvarer hjemme som kjøler og er lette å svelge, så går dette helt bra. 
Lykke til, tenk positivt. 

Anonymkode: fdd2c...860

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fjernet de da jeg var 25. fikk gode smertestillende og null problem. fin igjen etter en uke, sårheten i svelget som føltes litt som en mild halsbetennelse gav seg etter to. 

synes det var litt vondt å strekke ut/bruke tunga for å spise pinneis, så jeg ville kjøpt kuleis om jeg visste dette. men jeg drakk bare iskald saft. gikk ned et par kilo for jeg klarte ikke spise så mye den første uken, så ha saft med sukker! 

det går helt fint! 

Anonymkode: 111d8...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FJernet de da jeg var 20. Fikk sterke smerter i etterkant, mye smertestillende (stikkpiller), og fikk ikke i meg mat på lenge. For meg tok det langt mer enn 1 uke, men det gikk seg jo til etterhvert. 

Uansett operasjoner/undersøkelser så vil det alltid være individuelle opplevelser, TS. Hvis du er sterkt plaget og inngrepet er noe du bør gjøre, så ikke vær redd. Alle tåler noen dager med ubehag, og du får jo smertestillende. 

Anonymkode: eb919...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...