Gå til innhold

Tilvenning skole

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det sies at det tar minst et halvt år før er barn er helt tilvendt det å gå på skole. Noen takler det før, andre ikke.

Nå har det gått 4 måneder. Kan man kreve at barna nå skal kunne skolen regler og følge dem?

Hvor lang tid brukte ditt barn på overgang fra bhg til skole?

Anonymkode: 662c1...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regler mener jeg man kan forvente at de følger helt fra start. Skolen har neppe noen regler utenom det vanlige, det handler nok i stor grad om helt vanlige ting som å møte presis, være snille med andre, ikke drive hærverk, ikke gå utenfor skolegården i skoletiden, evt mobilforbud og slike ting. Det er jo klart at noen elever, enten de går i 1. eller 7., har problemer med å følge enkelte regler, enten av egen fri vilje eller pga diagnoser eller andre utfordringer, og det er jo sånt som skolen og foreldrene evt må jobbe med kontinuerlig.

Å venne seg til det å gå på skolen og finne sin plass kan for noen ta tid. Alle mine har taklet det veldig fint med en gang, men jeg vet i alle fall et par stykker som brukte noen uker på det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn bruker flere år på å forstå skolekonseptet. Dette er en direkte konsekvens av at barn starter alt for tidlig på skolen. De som er født sent på året er ikke mer enn fem år når de starter og kan være modne som en fireåring. Da går det fort til tredje klasse før man er moden nok til å følge ordinært skoleopplegg. 
Men de fleste barn klarer å takle skolehverdagen i løpet andre halvår i første klasse.

Anonymkode: 91ca0...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende problemfritt, trivdes godt fra dag 1. Tilvenning i barnehagen, derimot, var et lite helvete. Det var kjipt hele det første året. 

Anonymkode: 5cd54...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste «normale» barn klarer å følge normer og regler etter 4 mnd., ja. Så har du de som trenger å bruke noe lengre tid uten at det behøver å ligge en diagnose bak. Har mye å si når barnet er født på året også, en skolestarter som er født i januar er jo nesten et helt år eldre enn en som er født i desember og det er lang tid når de er så små

Anonymkode: 998b3...958

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du på regler etc? Hadde ikke barnehagen rn skole gruppe?

Min var 5 år når hun begynte på skole. Skolen ,regler og alt gikk bra, eneste som var vanskelig var å gå fra mamma. I barnehagen gikk ut rett til lek, på skole gikk hun rett på plass for det ringte inn. Tok 2 mnd så var alt løst. Hun har kost seg på skolen siden hun begynte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...