Gå til innhold

Drapet i Gjerdrum viser at myndigheter aksepterer vold og overgrep fremfor å stoppe det.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Example skrev (10 minutter siden):

Hva er løsningen din da, at hun og andre bør la være å søke hjelp? 

Jeg tolker det egentlig ikke slik at vi er så uenige om løsningen her.

Dere må skjønne at å gi folk råd til å ta rasjonelle valg ikke er å skylde på offeret. Du er fremdeles et offer for ran om du velger å ta med deg en Rolex inn i slummen i Rio, og noen tar den. Dog vil man jo si det er lurt å ta visse forholdsregler. På samme måte, dog langt mer alvorlig, er det jo når kvinner velger å flytte sammen med menn med en voldshistorikk. Det er en risiko ved det. Det betyr ikke at det er deres feil om de blir slått, men om det er din egen datter vil man jo prøve å hindre at det skjer. Nettopp fordi man utsetter seg selv for en fare.

Løsningen er bedre sikkerhet rundt voldsofre når de søker hjelp. Det er hva hele tråden handler om.

Det er du som prøver å snu diskusjonen til å gjelde ofrene selv og familien rundt. Igjen så nevner du når "ofrene velger", og hva familien og de rundt kan gi av råd.

Har du enda ikke forstått hva du har blitt forklart over flere innlegg nå?

Endret av Tutte
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Proaktiv skrev (12 timer siden):

Brevene jeg har fått er "unntatt offentligheten" og jeg kan derfor ikke gi detaljer.

Du står helt fritt til å gjengi hva du vil fra disse brevene du refererer til. 

Det er - etter å ha lest tråden - som en annen bruker påpeker, ekstremt vanskelig å få tak i hva det konkret er du mener kan gjøres (og som angivelig både er enkelt, svært billig og med vilje ikke blir gjort av aktuelle myndigheter). 

• Liker 2
Skrevet
Proaktiv skrev (På 18.12.2024 den 22.47):

Det er fint å tro at å snakke om det vil hindre det, men jeg er ganske sikker på at alle de som er drept har forsøkt å hindre drapet, også med tale.
I så tilfelle har det ikke fungert.

Da skjønte du nok ikke helt hva jeg mente. Politikerne mener nok ikke ‘snakke om det’, som å snakke med partneren sin om det for å unngå det. Men at folk generelt må snakke mer om tema sammen med venner og familie. Eller feks i et diskusjonsforum, akkurat slik du har tatt initiativ til her. Ved å starte denne tråden har du med andre ord gjort akkurat det politikerne ønsker🙂

Skrevet

É

Example skrev (På 20.12.2024 den 10.08):

Hvordan vet du egentlig at sistnevnte egentlig er grei med kona si? Det strider jo litt mot det du sier andre steder her. 

Og ja, selvfølgelig skal man være skeptisk. Selv om det finnes menn som er ekstremt flinke til å skjule hva de er kapable til, vil jeg si at noen menn lyser det "konebanker" av. Disse mennene finner seg stadig nye damer. Felles for dem er jo gjerne at de er dårlige til å lese mennesker, og faller litt for spenningen. 

Nei. Felles for veldig mange av dem er at de er dypt traumatiserte og ikke forstår at de er verdt mer siden livet deres hele veien har bestått av vold, psykisk mishandling og overgrep. De tror de fortjener å bli behandlet slik, at de ikke kan finne noe bedre, at vold er en normal del av nære relasjoner og/eller de tør ikke å si nei til et forhold fordi de forventer at et nei eskalerer vold framfor å hindre den. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Marihønepøne skrev (3 timer siden):

É

Nei. Felles for veldig mange av dem er at de er dypt traumatiserte og ikke forstår at de er verdt mer siden livet deres hele veien har bestått av vold, psykisk mishandling og overgrep. De tror de fortjener å bli behandlet slik, at de ikke kan finne noe bedre, at vold er en normal del av nære relasjoner og/eller de tør ikke å si nei til et forhold fordi de forventer at et nei eskalerer vold framfor å hindre den. 

Vold og holdninger om at det er offerert sin skyld lever, det synes godt på kommentaren du svarer på her.

Mange bederevitere uttaler seg om tema uten å kunne noe om det. 
Det å stå i en situajson der utfordringen med å få offeret til å forstå at hen må gå er vanskelig. De er så omtåket og maipulert at alle tankene de har forsvarer det å bli i et voldelig forhold. Dette er psykiske mekanismer og nedbryting over tid, de forsvarer gjerne overgriper. 

• Nyttig 2
Skrevet
robot skrev (11 timer siden):

Du står helt fritt til å gjengi hva du vil fra disse brevene du refererer til. 

Det er - etter å ha lest tråden - som en annen bruker påpeker, ekstremt vanskelig å få tak i hva det konkret er du mener kan gjøres (og som angivelig både er enkelt, svært billig og med vilje ikke blir gjort av aktuelle myndigheter). 

Det var fint at jeg kan fortelle om innholdet uten å bli arrestert.
Men poenget mitt er likevel at myndighetene må informere om de løsningene som finnes slik de er pålagt i Istanbul konvensjonen Kap.III, Artikkel 13, Pkt 2.
Medvirkende årsak er at en politiansatt fortalte at det er flere løsninger enn de jeg nevnte som kan hindre vold og overgrep men som myndighetene ikke forteller om (personen i politiet var også frustrert over egen etat men kunne ikke si noe mer).
Og når det gjelder behovet for ny software for omvendt voldsalarm (om det ikke har kommet) så ønsker jeg ikke å legge ut en oppskrift for hvordan utsatte likevel kan settes for vold og overgrep.

Skrevet
Jullen skrev (11 timer siden):

Da skjønte du nok ikke helt hva jeg mente. Politikerne mener nok ikke ‘snakke om det’, som å snakke med partneren sin om det for å unngå det. Men at folk generelt må snakke mer om tema sammen med venner og familie. Eller feks i et diskusjonsforum, akkurat slik du har tatt initiativ til her. Ved å starte denne tråden har du med andre ord gjort akkurat det politikerne ønsker🙂

Det høres logisk ut. Men når jeg spurte noen kommuner om hva de hadde gjort for å gølge Kommunehelseloven § 3-3-a fikk jeg tilbakemelding  (pdf) MED HELT IDENTISK TEKST at de hadde nedsatt samtalegrupper (og derfor tror jeg at KS har skrevet det og oppfatter det på samme måte som meg) .
At ledelsen i kommunene mener at det er å forebygge vold og overgrep så mener jeg at mange ledere må byttes ut.

Skrevet
Jullen skrev (11 timer siden):

...
...
Ved å starte denne tråden har du med andre ord gjort akkurat det politikerne ønsker🙂

Problemet er at debatter som dette ikke hindrer vold og overgrep.
I noen miljø ville de sagt at  "de (myndighetene) leverer ikke varene" ettersom de bryter lovene og slipper unna med det.
Debatter som dette er fint  for sånne som meg som må ha ut noe frustrasjon, men det har ant ikke hindret et eneste overgrep.
En annen ting er at det er stor interesse problemet her på KG om en ser antall visninger og innlegg i forhold til den tiden tråden har vært tilgjengelig. Jeg mener at myndighetene burde gjøre noe når interessen for å overleve er så stor.
Hvis noen i det offentlige hadde fulgt mer med hva som skjer i samfunnet fremfor å se dypt ned i kaffekoppen på de offentlige kontorene hadde det sannsynligvis kommet på plass tiltak for lenge siden.

De som er utsatt har ikke nødvendigvis behov for å sakke om truslene og overgrepene, men de har behov for løsninger som kan hindre det. Det bekrefter innlegg jeg har lest fra pårørende/venner av de som er drept. Det er mangel på løsninger som fungerer myndighetene viser seg verdiløse og uinteresserte ettersom både politi og andre vet om løsninger og svakheter som er situasjonen idag.
MYNDIGHETENE ØNSKER RETT OG SLETT IKKE Å HINDRE VOLD OG OVERGREP, NOEN GANGER DRAP OG AT BARN VOKSER OPP UTEN BIOLOGISKE FORELDRE !. Det må være lov å si ettersom DE VELGER å ikke gjøre noe.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Proaktiv skrev (10 minutter siden):

Problemet er at debatter som dette ikke hindrer vold og overgrep.
I noen miljø ville de sagt at  "de (myndighetene) leverer ikke varene" ettersom de bryter lovene og slipper unna med det.
Debatter som dette er fint  for sånne som meg som må ha ut noe frustrasjon, men det har ant ikke hindret et eneste overgrep.
En annen ting er at det er stor interesse problemet her på KG om en ser antall visninger og innlegg i forhold til den tiden tråden har vært tilgjengelig. Jeg mener at myndighetene burde gjøre noe når interessen for å overleve er så stor.
Hvis noen i det offentlige hadde fulgt mer med hva som skjer i samfunnet fremfor å se dypt ned i kaffekoppen på de offentlige kontorene hadde det sannsynligvis kommet på plass tiltak for lenge siden.

De som er utsatt har ikke nødvendigvis behov for å sakke om truslene og overgrepene, men de har behov for løsninger som kan hindre det. Det bekrefter innlegg jeg har lest fra pårørende/venner av de som er drept. Det er mangel på løsninger som fungerer myndighetene viser seg verdiløse og uinteresserte ettersom både politi og andre vet om løsninger og svakheter som er situasjonen idag.
MYNDIGHETENE ØNSKER RETT OG SLETT IKKE Å HINDRE VOLD OG OVERGREP, NOEN GANGER DRAP OG AT BARN VOKSER OPP UTEN BIOLOGISKE FORELDRE !. Det må være lov å si ettersom DE VELGER å ikke gjøre noe.

Jeg tror det finnes tiltak og tilbud mer enn nok.

Det mangler derimot evne til å gjennomføre og bruke virkemiddlene som finnes i de etatene som skal gjennomføre tilakene. I den delen av systemet er det kaos. Krisesenterne forsøker å beskytte ofrene ved å formiddle at politiet ikke er en instans man kan stole på. Det er vanskelig for folk flest å tro på akkurat det. Folks tillit til systemet er så stor at det blir farlig. 
I alle kommuner kan folk bestille en samtale med ordføreren. Be om slike samtaler å redgjør for gapet mellom lovfestede tiltak og hvordan de brukes. 

• Nyttig 1
Skrevet
Skjold skrev (På 12.12.2024 den 22.38):

Nå er du litt dramatisk? 4 partnerdrap i året 

Det stemmer ikke. Fra 2000 til 2024 er nesten 8 kvinner pr år blitt drept av partner.

Skrevet
Skjold skrev (På 12.12.2024 den 22.38):

Nå er du litt dramatisk? 4 partnerdrap i året er ikke akkurat u-land-statistikker. Halvparten av drapene er gjort av muslimer, så om du velger en mann som ikke er muslim så er det 2 drap i året, ikke alle ofrene er kvinner heller.

Har du sjekket telefonen 1 gang i livet mens du kjører bil så har nok sjansen for å dø vært større enn du har fra å være gift i 50 år med en norsk mann.

Ikke glem at menn er også de som beskytter kvinner, du får dramatisk mye mer beskyttelse fra menn enn du tar skade av menn. Statistik sett er det større sjanse for at du blir reddet av en brannmann eller politibetjent som er mann enn at du blir drept av en mann som er partneren din.

Du hadde ikke klart å levd en uke uten infrastrukturen menn har bygd heller for den del, alt du har i livet er pga. menn, ikke kvinner, kvinner har aldri i menneskets historie bygd en eneste ting. Kvinner har aldri bygd en eneste vei, et sykehus, en telefonlinje, ei vassledning, en trailer, en butikk, en fabrikk, noe som helst faktisk.

PartnerdrapNorge.png

Nei ,kvinner har bare « bygd» alle menneskene på denne jord. 
Hvem tror du har vært hjemme og passet barn når jegere måtte ut å jakte ? Eller fiskeren ut på havet ,og hun var hjemme og tok seg av 10 barn og jord og kyr? Eller når rælleren var ute å bygde vei og jernbane? Det gjør seg ikke av seg selv. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Andrine& skrev (3 timer siden):

Jeg tror det finnes tiltak og tilbud mer enn nok.

Det mangler derimot evne til å gjennomføre og bruke virkemiddlene som finnes i de etatene som skal gjennomføre tilakene. I den delen av systemet er det kaos. Krisesenterne forsøker å beskytte ofrene ved å formiddle at politiet ikke er en instans man kan stole på. Det er vanskelig for folk flest å tro på akkurat det. Folks tillit til systemet er så stor at det blir farlig. 
I alle kommuner kan folk bestille en samtale med ordføreren. Be om slike samtaler å redgjør for gapet mellom lovfestede tiltak og hvordan de brukes. 

Jeg mener du har helt rett og det bekreftes langt på vei av den politiansatte jeg snakket med.
De som er utsatt MÅ! få tilgang til informasjon gjennom de virkemidlene som finnes (f.eks. Hjelpemiddelsentralen) og derigjennom få tilgang til fungerende tiltak. Det er bare politikere og byråkrater som tror at det eneste tiltaket er "å snakke om det".
Jeg leste om drapet av den 20 år gamle jenta som ble drept hjemme hos seg selv på tross av besøksforbud OG AT POLITIET HADDE VÆRT DER.
Dette drapet er et typisk eksempel på at det "å snakke om det" ikke fungerer. Jeg antar at politiet snakket med både offeret og gjerningsmannen før hun ble drept og som en del av byråkratiet er også politiet opplært til "å prate om det" fremfor å informere om de tiltakene som finnes.
Vi MÅ !!!!!!!!!!!!!!!!!!! få frem nye politikere og byråkrater som forteller om de verktøyene som finnes.
Vi kan sikkert ikke hindre alle drap, men la oss begynne med å hindre de drap som kan hindres.

Skrevet
Andrine& skrev (På 21.12.2024 den 14.06):

Det handler om fakta rundt det at myndighetene ikke gjør tiltak som stopper vold/drap, det er det jeg snakker om.

Jeg har stått i dette å synes jeg møtte et virvarr av mennesker som sa en ting og gjorde en annen, altså motstridene ting. Som feks:

Støttesenter for kriminalutsatte sier, gå til politiet, du har en sak, søk om kontaktforbud. Politiet sier, du må anmelde så skal du få kontaktforbud, du anmelder, politiet sier du ikke får et kontaktforbud…

Kommuene setter inn tiltak å skal hjelpe, når avhør nærmer seg er kontaktperson fra kommunen på ferie og har glemt å melde inn behov om støtte. Beklager jeg tok ferie å glemte å si fra at du skulle få støtte i politiavhør var svaret derfra. 

Hvor er beskyttelsen i dette virvarret? Hvorfor legges det frem som om dette er noe man bør bruke? Det er jo rett og slett bare tull. 

Politiet skriver da ut besøksforbud i øst og vest. Det brukes absolutt hele tiden.

Hvis kommunen ikke kan bli med akkurat da så er det jo bare å utsette avhøret.

Skrevet (endret)
Proaktiv skrev (På 21.12.2024 den 22.01):

RIKTIG. VI SNAKKER OM OMVENDT VOLDSALARM !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Om du ikke har lest om saken er det bedre du holder deg borte fra denne tråden for jeg har ingen planer om å forklare hver enkelt drapssak for deg.

Hva har dette med saken å gjøre? Du snakket om å omgå omvendt voldsalarm, så hvorfor begynner du å bable om en sak der det ikke ble brukt engang?

Så:

Hvor mange har omgått omvendt voldsalarm?

Vet du hvordan omvendt voldsalarm fungerer? Hvis så, hvordan har du fått vite det?

Og hvordan omgår man det?  

Proaktiv skrev (På 21.12.2024 den 22.06):

Vet du hva?  Om du ikke følger med i pressen føler jeg ikke for å oppdatere deg lenger. Du sier jo med rene ord at du ikke vet hva som har skjedd og da forstår jeg ikke at du kan være mot de tiltakene som finnes basert på de hendelsene som har skjedd.
For meg virker det som om du er mot alt fordi du ikke har satt deg inn i problemstillingene.

Jeg følger med, men du klarer ikke å være konkret, om det så sto om livet. Jeg sitter ikke inne i hodet ditt og vet hva som skjer der inne. Du må uttrykke det eksternt, i dette tilfellet via ord i tråden.

Hvilke løsninger snakker du om, konkret?

Motarbeider dette, på hvilken måte, konkret?  

Proaktiv skrev (På 21.12.2024 den 22.20):

Men hva er egentlig gjort de siste 10 åren. INGENTING. NADA. Ihvertfall ikke noe som fungerer.

Det er gjort mye, for eksempel strammet inn på oppfølging av besøksforbud slik at brudd nå får mye raskere konsekvenser. Eller innføring av voldsalarm, og så senest i år at påtalemyndigheten kan ilegge omvend voldsalarm uten å måtte gå via domstolene. Eller opprettelsen av egne enheter som jobber kun med sikkerhet og forebygging i slike saker. Og så videre.

Du har tilsynelatende null peiling på dette emnet. Kanskje det er derfor du aldri klarer å være konkret om noe i det hele tatt?

Endret av jabx
Skrevet (endret)

Feilpost

Endret av jabx
Skrevet (endret)

Feilpost

Endret av jabx
Skrevet
Proaktiv skrev (På 22.12.2024 den 11.13):

Brevene jeg har fått er "unntatt offentligheten" og jeg kan derfor ikke gi detaljer.
Men når du har så sterke meninger om problemene uten at du setter deg inn i det på forhånd er du ikke lenger troverdig.
Uten sammenlikning forøvrig kan ikke jeg si at en matrett smaker vondt om jeg aldri har smakt den, aldri har snakket med noen som har smakt den eller aldri lest meg opp om hva det smaker.

Begynn med det så kan vi kanskje få troverdige innspill fra deg.

Brev? Jeg snakker ikke om brev. Jeg snakker om at du må komme med noe konkret for en gangs skyld.

Hvorfor skulle brevene være unndratt offentligheten? Hvem har unndratt dem offentligheten?

Er det hemmelige løsninger som de ikke vil bruke, og som er unndratt offentligheten?!

• Liker 1
Skrevet (endret)
Example skrev (22 timer siden):

Snakk om selvmotsigelse. 

Nei, på ingen måte. Jeg skrev et innlegg med flere argumenter, og svarte på ditt innlegg, som var blottet for argumenter. Jeg gjorde det for å påpeke at du ikke kom med nye argumenter men bare gjentok deg selv, noe ikke jeg gjorde.  

Example skrev (22 timer siden):

Dere må skjønne at å gi folk råd til å ta rasjonelle valg ikke er å skylde på offeret.

Mennesker. Er. Ikke. Maskiner.

Du ignorerer alt jeg skrev om traumer og hvordan krisesituasjoner påvirker mennesker. Herregud.

Endret av jabx
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Feilpost.

Endret av jabx
Skrevet
Tutte skrev (21 timer siden):

Løsningen er bedre sikkerhet rundt voldsofre når de søker hjelp. Det er hva hele tråden handler om.

Jeg er helt enig i at dette er løsningen, men problemet er at tråden er fullstendig ubrukelig fordi vedkommende som startet den bare prater tåkeprat og kommer med vage påstander. Vedkommende har absolutt null konkret å komme med. Jeg har kommet med flere konkrete innspill her, men TS klarer ikke engang å gjøre rede for de enkleste spørsmål rund disse mystiske "unndratt offentligheten"-tiltakene vedkommende viser til på den mest tåkeaktige måte.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...