Example Skrevet 20. desember 2024 #101 Del Skrevet 20. desember 2024 Rosalilje84 skrev (8 minutter siden): Hvor mange damer har du hjulpet til å oppsøke hjelp? Har du noen gang blitt med en dame til politiet, kjørt henne til legevakt eller krisesenter? Ikke det, nei? Selvfølgelig. Menn som shamer kvinner - ofre for vold, men som ikke gjør en dritt for å hjelpe disse kvinnene. Man er alltid alene, ingen bryr seg annet enn å "gi velmenende råd" og shame. Sånn opplevde jeg det da jeg forlot min eksmann. Jeg ba to stykker jeg anså som kompiser til å hjelpe meg fordi jeg var redd, men de hadde visst bedre ting å ta seg til, og "dette klarer du, du er sterk!" Hyklere. Jeg har det, jo. Både i privat sammenheng ved å kjøre og hente ei venninne av samboer midt på natten, og i jobbsammenheng har jeg vært med å avdekke vold fra i hjemmet. Dette handler ikke om å shame kvinner. Jeg mener bare at det siste kvinner utsatt for vold i hjemmet trenger er å sitte på KG å lese om hvor håpløst alt er, at de er ofre som ikke kan gjøre noe. At jeg som man mener noe om dette er sikkert uvant. Rett gjerne sinnet mot meg, det gjør ikke noe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 20. desember 2024 #102 Del Skrevet 20. desember 2024 Example skrev (9 minutter siden): Hvordan vet du egentlig at sistnevnte egentlig er grei med kona si? Det strider jo litt mot det du sier andre steder her. Og ja, selvfølgelig skal man være skeptisk. Selv om det finnes menn som er ekstremt flinke til å skjule hva de er kapable til, vil jeg si at noen menn lyser det "konebanker" av. Disse mennene finner seg stadig nye damer. Felles for dem er jo gjerne at de er dårlige til å lese mennesker, og faller litt for spenningen. Fordi jeg vet. Fordi jeg er ofte hjemme hos dem, og hun snakker om alt med meg. Hun har også vært sammen med en voldelig mann før, og gikk etter første slag, akkurat som meg. Skinnet kan bedra. Mange mener for eksempel at jeg er et ufølsomt menneske og lite kvinnelig, på grunn av min væremåte. Noe som overhodet ikke stemmer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 20. desember 2024 #103 Del Skrevet 20. desember 2024 Example skrev (2 minutter siden): Jeg har det, jo. Både i privat sammenheng ved å kjøre og hente ei venninne av samboer midt på natten, og i jobbsammenheng har jeg vært med å avdekke vold fra i hjemmet. Dette handler ikke om å shame kvinner. Jeg mener bare at det siste kvinner utsatt for vold i hjemmet trenger er å sitte på KG å lese om hvor håpløst alt er, at de er ofre som ikke kan gjøre noe. At jeg som man mener noe om dette er sikkert uvant. Rett gjerne sinnet mot meg, det gjør ikke noe. Men vet du at mange ikke har en slik kompis som kan kjøre dem? Jeg hadde det ikke. Jeg kjenner flere som heller ikke har det. Alene som kvinne, med trusler om vold og kanskje drap, muligens trusler rettet mot barna, så har man ofte svært få valg. 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 20. desember 2024 #104 Del Skrevet 20. desember 2024 (endret) Example skrev (1 time siden): Jo, det finnes muligheter for å oppsøke hjelp. Politiet, krisesentre, legevakt osv. Det er det man må oppfordre dem til, ikke sitte å vise sympati og dømme dem til evig mishandling fordi de har valgt feil mann. Så er det viktig systemene rundt fungerer, og folk får den hjelpen og beskyttelsen de trenger i en slik situasjon. Men det er jo nettopp hjelp mange har søkt i forkant. Og hvor mange besøksforbud har vi ikke hørt om i slike saker, men det hjelper ikke. Sikkerheten vi ser i dag er bare en vits, og derfor må det fokuseres på økt sikkerhet. Det er hva vi diskuterer. Fatter ikke hvordan det er så vanskelig for deg å forstå. Endret 20. desember 2024 av Tutte 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proaktiv Skrevet 20. desember 2024 Forfatter #105 Del Skrevet 20. desember 2024 Tutte skrev (3 timer siden): Men det er jo nettopp hjelp mange har søkt i forkant. Og hvor mange besøksforbud har vi ikke hørt om i slike saker, men det hjelper ikke. Sikkerheten vi ser i dag er bare en vits, og derfor må det fokuseres på økt sikkerhet. Det er hva vi diskuterer. Fatter ikke hvordan det er så vanskelig for deg å forstå. 100% enig, Problemet idag er ikke så ensidig som at "noen" utsetter andre for vold og overgrep. Det er i like stor grad myndighetenes manglende vilje til å stoppe disse hendelsen. Det var store overskrifter i pressen da Trump og Biden ville benåde seg selv eller familie. Men de store problemene her i Norge er at Stortings politikerne benåder seg selv, fylkes og kommunepolitikere og alle ansatte i offentlig administrasjon. Dette gjøres ved at lovene som myndighetene skal følge ikke er straffesanksjonert. Jeg sendte en email til "min kommune" uten å få svar og derfor fulgte jeg opp med en telefon for å spørre hva kommune hadde gjort og hvilke tiltak de hadde gjort iht Kommunehelseloven § 3-3-a fikk jeg en latter tilbake i telefonen. Lovene var tydeligvis det siste de brydde seg om. Når jeg spør institusjoner som departement og direktorat om hvor informasjonen pålagt i Istanbul konvensjonen Kap. III, Art. 13, Pkt 2 er får jeg ikke svar. Det er klart at så lenge Stortinget lager lover der stat og kommuneansatte er benådet for: * Alt som kan komme til å skje. * Alt som skjer * Alt som har skjedd Jada er det vanskelig å få frem løsninger som bedrer situasjonen. Dette er årsaken til at det skjer vold og overgrep, noen ganger drap til tross for at de som er utsatt har søkt hjelp i forkant. Myndighetene gir f... De spanderer ikke en krone på de som er utsatt og de ønsker ihvertfall ikke at de som er utsatt selv skal finne løsninger. Politiet ønsker enerett på tiltak selv om det krever unødig administrasjon. Derimot er byråkratene flinke til å snu ryggen til de personene som opplever dette. Når det skjer drap snur byråkratene ryggen til ofrene eller de stikker hodet i sanden som enhver uansvarlig offentlig ansatt. "Vi tar det til etterretning" er standard svaret og lar drap, vold og overgrep fortsette. Stortingspolitikere står imidlertid i kø for noen sekunder i blitsregnet for å fortelle hvor fryktelig dette er. De skal jo velges igjen - TROR DE. Dette er den reelle situasjonen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 20. desember 2024 #106 Del Skrevet 20. desember 2024 Example skrev (10 timer siden): Jo, det finnes muligheter for å oppsøke hjelp. Politiet, krisesentre, legevakt osv. Det er det man må oppfordre dem til, ikke sitte å vise sympati og dømme dem til evig mishandling fordi de har valgt feil mann. Så er det viktig systemene rundt fungerer, og folk får den hjelpen og beskyttelsen de trenger i en slik situasjon. Du glemmer en liten detalj. Når dette har pågått lenge nok klarer man ikke snakke, det kommer ingen ord ut. Hele systemet fryser rett og slett. Man vet man må ringe politiet men hånden tar ikke opp telefonen. Ja, oppsøk hjelp, anbsolutt! Men så er det grunner til at man ikke klarer. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selvsagt Skrevet 20. desember 2024 #107 Del Skrevet 20. desember 2024 Proaktiv skrev (På 12.12.2024 den 12.14): DET VIL SKJE IGJEN fordi myndighetene ikke vil stoppe det med de tiltakene som allerede finnes. Hvorfor skal vi akseptere slike politikere og byråkrater. Helt enig og dessverre helt riktig: Linea Bjørnnes (20) ble drept i Stjørdal Jeg er så lei av å lese om slike drap. «Kvinnen har anmeldt ham for å ha holdt henne innesperret i en leilighet, for trusler med en jernstang og for skadeverk. – I straffesporet ble disse sakene henlagt på grunnlag av tvil om tilregnelighet.» Politiet har flere ganger rykket ut til kvinnens bolig og påtruffet mannen – mens han skal ha forsøkt å ta seg inn i boligen mot hennes vilje.» Hva i h*** gjør en slik mann ute på frifot? Folk må bevæpne seg selv om det er slik at politiet og samfunnet ikke klarer jobben med å beskytte borgerne. Når politiet og samfunnet feiler som i denne saken bør borgervern opprettes og folk bør bevæpne seg selv. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 20. desember 2024 #108 Del Skrevet 20. desember 2024 Example skrev (12 timer siden): Jo, det finnes muligheter for å oppsøke hjelp. Politiet, krisesentre, legevakt osv. Det er det man må oppfordre dem til, ikke sitte å vise sympati og dømme dem til evig mishandling fordi de har valgt feil mann. Så er det viktig systemene rundt fungerer, og folk får den hjelpen og beskyttelsen de trenger i en slik situasjon. Og her er siste eksempelet på møkka politikken vi har i Norge. Er så lei av å høre om kriminelle som nesten får ture fram som de vil, og resultatene av det. Offeret må søke hjelp sa du? Hun her hadde prøvd flere ganger. En 20 år gammel jente med hele livet foran seg. Håper du heretter slutter å plapre om hva ofre må gjøre for å unngå vold. Stjørdal: Mann siktet for drap – har tidligere hatt besøksforbud mot avdøde 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 20. desember 2024 #109 Del Skrevet 20. desember 2024 Tutte skrev (23 timer siden): Ja, omvendt voldsalarm. Og når det gjelder det, så skulle det i teorien bli høyere prioritert nå, og fra og med 8 april ble det åpnet for at politiet også kan ilegge dette uten å gå rettens vei https://www.politiforum.no/kortnytt/politiet-far-selv-sette-pa-omvendt-voldsalarm-fra-8-april/258046 Ja, men det er fortsatt regler rundt dette. Som allerede forklart, så er det mye mer inngripende med omvendt voldslarm, enn å bare gi besøksforbud. Eller mener du at man skal ha like lav terskel for omvendt voldsalarm som besøksforbud?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 20. desember 2024 #110 Del Skrevet 20. desember 2024 (endret) Proaktiv skrev (21 timer siden): Du spør om løsninger uten å undersøke og du spør hvordan voldsutøvere kan omgå omvendt voldsalarm. tror du virkelig at dette er et forum får å få oppskrift for å drepe folk ? Hvilke løsninger vet du om egentlig ??? Hvor mange har omgått omvendt voldsalarm? Det er du som påstår det går an. Så da får du komme med noe konkret for en gangs skyld. Proaktiv skrev (21 timer siden): TENK DEG OM ! Du vet hvordan omvendt voldsalarm har fungert (og fortsatt fungerer?) ? Du vet hvordan voldsalarm fungerer ? Hvordan ville du omgått den ? Det er alt jeg har tenkt å si om de sakene. Vet du hvordan omvendt voldsalarm fungerer? Hvis så, hvordan har du fått vite det? Og hvordan omgår man det? Endret 20. desember 2024 av jabx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 20. desember 2024 #111 Del Skrevet 20. desember 2024 Example skrev (22 timer siden): Det er ikke snakk om å dømme noen, men å faktisk heve debatten til hva som er lurt for kvinner i en slik situasjon. Både dette og voldtekter blir ofte til "dont blame the victim", uten at man faktisk snakker om hva som er lurt for å unngå i en situasjon der man blir offer. Eller i verste fall er det, og vil slutte å være det. Tallene er stygge, men det vil de også fortsette å være hvis man tenker at det sporet er lurt. Vi må slutte å anta at voksne mennesker er ute av stand til å ta rasjonelle valg for seg selv. Også får man tenke på hva man vil rådet sin egen søster eller datter til å gjøre i en slik situasjon. Jeg vil da tro at de fleste vil tenke at hovedfokuset er å komme seg ut og bort. Også må vi som samfunn være flinkere til å støtte de kvinnene son gjør det. Der har det åpenbart vært en del svikter i det siste, ref de sakene vi har sett. Jeg har nettopp forklart for deg hvorfor det nettopp ikke er så enkelt som du vil ha det til. Hvorfor ignorerer du absolutt alt jeg skrev og bare gjentar deg selv uten å komme med et eneste gyldig motargument? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 20. desember 2024 #112 Del Skrevet 20. desember 2024 Proaktiv skrev (21 timer siden): Bsafe var en av bedriftene som var tidligst ute med tiltak og deres løsninger burde vært en del av alle de mange løsningene som finnes. Men myndighetene (les politikere og byråkrater) vil ikke fortelle om ting de ikke selv har behov for (og ikke da heller. Stortingspolitikere får egne vakter og er derfor ganske bra beskyttet. Fykjes og kommunal politikere kan sl\kulde på at de ikke vet, Byråkratene skylder på at "det er ikke mitt bord". Jeg skjønner godt at folk dør og/eller opplever voldtekter med slik innsats som politikere og byråkrater viser. Hvilke løsninger, konkret? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 20. desember 2024 #113 Del Skrevet 20. desember 2024 Proaktiv skrev (8 timer siden): Jeg sendte en email til "min kommune" uten å få svar og derfor fulgte jeg opp med en telefon for å spørre hva kommune hadde gjort og hvilke tiltak de hadde gjort iht Kommunehelseloven § 3-3-a fikk jeg en latter tilbake i telefonen. Hvis du snakket på samme måte til dem som du holder på her, så skjønner jeg godt at du ikke ble tatt seriøst. Du slenger bare ut masse påstander, men kommer aldri med noe konkret. Du later som du vet så mye, men igjen, aldri noe konkret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 20. desember 2024 #114 Del Skrevet 20. desember 2024 (endret) Selvsagt skrev (3 timer siden): Helt enig og dessverre helt riktig: Linea Bjørnnes (20) ble drept i Stjørdal Jeg er så lei av å lese om slike drap. «Kvinnen har anmeldt ham for å ha holdt henne innesperret i en leilighet, for trusler med en jernstang og for skadeverk. – I straffesporet ble disse sakene henlagt på grunnlag av tvil om tilregnelighet.» Politiet har flere ganger rykket ut til kvinnens bolig og påtruffet mannen – mens han skal ha forsøkt å ta seg inn i boligen mot hennes vilje.» Hva i h*** gjør en slik mann ute på frifot? Folk må bevæpne seg selv om det er slik at politiet og samfunnet ikke klarer jobben med å beskytte borgerne. Når politiet og samfunnet feiler som i denne saken bør borgervern opprettes og folk bør bevæpne seg selv. Her er jeg helt enig med deg. Samfunnet må beskyttes mot potensielt farlige personer. Psykisk syke kan være livsfarlige. Jeg vet at mange mener at vi ikke skal stigmatisere psykisk syke, men vet du hva? Vår sikkerhet er faktisk viktigere enn deres komfort. Hvis det er tvil om tilregnelighet så bør vedkommende pågripes og holdes med tvang til man har avklart dette. Men Norge er bundet av internasjonale regler, og menneskerettighetene for farlige mennesker er så sterke at det veldig ofte gjør at de farlige får gå fritt rundt. Det burde vært mye lavere terskel for tvangsinnleggelse, og man burde ikke henlegge saker der det er tvil om tilregnelighet. Da må man som nevnt holde vedkommende innesperret til tilregneligheten er avklart. Endret 20. desember 2024 av jabx 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 20. desember 2024 #115 Del Skrevet 20. desember 2024 (endret) jabx skrev (14 minutter siden): Ja, men det er fortsatt regler rundt dette. Som allerede forklart, så er det mye mer inngripende med omvendt voldslarm, enn å bare gi besøksforbud. Eller mener du at man skal ha like lav terskel for omvendt voldsalarm som besøksforbud?! Det må jo i så fall vurderes ut i fra hvert enkelt tilfelle, og hvis en person blant annet gjentatte ganger bryter besøksforbudet som vi også så i siste drapssak, så bør det absolutt være på sin plass med omvendt voldsalarm ja. At man mener at noe burde ha langt mer økt fokus, betyr ikke nødvendigvis at det bør ha like lav terskel som noe annet. Endret 20. desember 2024 av Tutte 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 20. desember 2024 #116 Del Skrevet 20. desember 2024 (endret) Tutte skrev (7 minutter siden): Det må jo i så fall vurderes ut i fra hvert enkelt tilfelle, og hvis en person gjentatte ganger bryter besøksforbudet som vi så i siste drapssak, så bør det absolutt være på sin plass med omvendt voldsalarm ja. Jeg mener at dersom en person bryter besøksforbud en gang, så skal vedkommende ilegges omvendt voldsalarm, men her henger nok domstolene litt etter. De er ivrige etter å ivareta skadelige personers rettigheter, slik at selv om politiet ilegger omvendt voldsalarm, så blir det ofte slått ned av tingretten. Jeg klarer ikke å finne tallene nå, men jeg mener at kanskje halvparten av sakene eller mer med omvendt voldsalarm ilagt av politiet, ble omgjort av tingretten og den omvendte voldsalarmen fjernet. Mulig jeg husker feil, men jeg er ganske sikker på at domstolene igjen er en sinke, og en fare mot folks sikkerhet. Husk for eksempel i drapssaken i Elverum.. der var det domstolen som hadde løslatt drapsmannen. Likevel var det politiet som fikk all kjeften. Alle overså det faktum at domstolen hadde gått imot politiets ønske, og løslatt fyren. Men det er viktig at det ikke er for enkelt å bruke omvendt voldsalarm. Det er veldig inngripende, siden man må flytte ganske langt unna hjemstedet. Så det må være konkrete grunner til ta det skal brukes, for eksempel et brudd på besøksforbud, eller andre spesielle omstendigheter. Det kan ikke være slik at tomme anklager skal få noen kastet ut av området de bor i. Endret 20. desember 2024 av jabx 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 20. desember 2024 #117 Del Skrevet 20. desember 2024 jabx skrev (10 minutter siden): Jeg mener at dersom en person bryter besøksforbud en gang, så skal vedkommende ilegges omvendt voldsalarm, men her henger nok domstolene litt etter. De er ivrige etter å ivareta skadelige personers rettigheter, slik at selv om politiet ilegger omvendt voldsalarm, så blir det ofte slått ned av tingretten. Jeg klarer ikke å finne tallene nå, men jeg mener at kanskje halvparten av sakene eller mer med omvendt voldsalarm ilagt av politiet, ble omgjort av tingretten og den omvendte voldsalarmen fjernet. Mulig jeg husker feil, men jeg er ganske sikker på at domstolene igjen er en sinke, og en fare mot folks sikkerhet. Husk for eksempel i drapssaken i Elverum.. der var det domstolen som hadde løslatt drapsmannen. Likevel var det politiet som fikk all kjeften. Alle overså det faktum at domstolen hadde gått imot politiets ønske, og løslatt fyren. Men det er viktig at det ikke er for enkelt å bruke omvendt voldsalarm. Det er veldig inngripende, siden man må flytte ganske langt unna hjemstedet. Så det må være konkrete grunner til ta det skal brukes, for eksempel et brudd på besøksforbud, eller andre spesielle omstendigheter. Det kan ikke være slik at tomme anklager skal få noen kastet ut av området de bor i. Ja jeg leste om det. Og det er det som er saken, det er noe alvorlig feil med hele systemet som må forandres snarest. Omvendt voldsalarm kan heller ikke brukes unødvendig, men det har heller ikke vært formålet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss-Grey Skrevet 20. desember 2024 #118 Del Skrevet 20. desember 2024 Example skrev (13 timer siden): Jeg har ingenting til overs for menn som slår. Jeg oppfordrer kvinner til å holde seg unna. Det er bedre å ikke bli slått enn å få sympati for å bli slått. Skjønner du selv hvor utrolig krenkende dine antagelser og fordommer er for kvinner som har disse opplevelsene? Du antyder at de blir i voldelige forhold fordi de ønsker sympati, hvordan forklarer du da at mange av de som er utsatt holder volden skjult i årevis? Tidligere i tråden antydet du også at «det bare var å gå». Det tyder på mangelfull informasjon om hvordan det apparatet som skal bistå de som er voldsutsatt faktisk fungerer. Som regel fungerer de ikke i det hele tatt. Har aldri tidligere ønsket en «downvote»-funksjon på KG, men når jeg leser innleggene dine i denne tråden ser jeg virkelig behovet. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 21. desember 2024 #119 Del Skrevet 21. desember 2024 Det hjelper lite at det gjentas hvilken tiltak som finnes og hvordan de kan brukes. Politiet og kommune fungerer overhode ikke. De sier å gjør motstridende ting. Det er ingen hold i noe av dette det snakkes om av tiltak. De er løgnerer som ikke følger opp det de selv sier de skal gjøre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proaktiv Skrevet 21. desember 2024 Forfatter #120 Del Skrevet 21. desember 2024 jabx skrev (10 timer siden): Hvor mange har omgått omvendt voldsalarm? Det er du som påstår det går an. Så da får du komme med noe konkret for en gangs skyld. Vet du hvordan omvendt voldsalarm fungerer? Hvis så, hvordan har du fått vite det? Og hvordan omgår man det? OK. Tenk deg hvordan drapet av kvinnen i Elverum skjedde der en hun ble drept da hun besøkte en venninne som var pasient der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå