no shame Skrevet 19. desember 2024 #61 Del Skrevet 19. desember 2024 Skjold skrev (På 12.12.2024 den 22.38): Nå er du litt dramatisk? 4 partnerdrap i året er ikke akkurat u-land-statistikker. Halvparten av drapene er gjort av muslimer, så om du velger en mann som ikke er muslim så er det 2 drap i året, ikke alle ofrene er kvinner heller. Har du sjekket telefonen 1 gang i livet mens du kjører bil så har nok sjansen for å dø vært større enn du har fra å være gift i 50 år med en norsk mann. Ikke glem at menn er også de som beskytter kvinner, du får dramatisk mye mer beskyttelse fra menn enn du tar skade av menn. Statistik sett er det større sjanse for at du blir reddet av en brannmann eller politibetjent som er mann enn at du blir drept av en mann som er partneren din. Du hadde ikke klart å levd en uke uten infrastrukturen menn har bygd heller for den del, alt du har i livet er pga. menn, ikke kvinner, kvinner har aldri i menneskets historie bygd en eneste ting. Kvinner har aldri bygd en eneste vei, et sykehus, en telefonlinje, ei vassledning, en trailer, en butikk, en fabrikk, noe som helst faktisk. Jeg tenker at dette ikke er tråden for uriktig propaganda. Det at du går inn i en tråd som dette med ditt utsagn, er drøyt for å si det mildt Vitner om null antenner og empati. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 19. desember 2024 #62 Del Skrevet 19. desember 2024 Rosalilje84 skrev (4 timer siden): Slutt å skylde på offeret! Hadde du sagt det samme til din datter hvis hun ble banket sønder og sammen? "DU valgte en voldelig mann, så det er ditt problem og ditt ansvar"? Det vanskelige er at man ikke kan se på en mann at han er voldelig. Min eks var ikke voldelig mot dyr, han var ikke voldelig mot barnet sitt, heller ikke mot tidligere partner. Ikke var han uhøflig mot personalet på butikken, på danskebåten, på hotellet. Det var umulig å forutse det som skjedde. Jeg kjenner et annet par, der dame og barn havnet på krisesenteret. Mannen jobbet i en barnehage og var "favorittonkel" hos barna der. Deltakende med sine egne barn i idrett, på skolearrangementer osv. Gubben spilte julenisse flere ganger på skolens juleavslutning! Plutselig havnet kona og barna på krisesenteret. Kona hadde visst blitt banket opp jevnlig i ett år før det. Hvorfor hun ikke gikk? Les deg gjerne opp. Det heter frykt. Du som mann vil aldri forstå hvordan det er å frykte en partner som er mye sterkere enn deg og fysisk overlegen deg på alle måter. Heldiggrisen deg. Det er ikke å skylde på offeret. Den mentaliteten gjør at flere kvinner opplever vold. Det må være lov å si til kvinner at de bør droppe å være sammen med menn som er voldelige. Ja, det vil alltid være en første gang en mann slår, men disse mennene gjør det igjen og igjen. Gjerne de samme damene, som ikke går fra dem og tror på unnskyldninger han kommer med. De finner også nye kvinner som er villige til å inngå i forhold med dem. Noen er selvsagt ulv i fåreklær, og det er vanskelig å gardere seg mot, men de fleste av disse mennene har jo noe ved seg som gjør at mange holdet seg unna. Som mann er jeg ikke spesielt utsatt for vold I hjemmet, men menn er ofte voldsofre de også, både av kvinner og av andre menn. Selv har jeg aldri blitt utsatt for vold, bortsett fra mindre saker på jobb. Det er selvsagt litt flaks, men også med at man ikke menger seg med folk man vet har det potensialet. Jeg holder meg rett og slett bare unna personer som jeg vet er voldelige eller som jeg mistenker kan være det. Alle kommer i situasjoner der man risikerer å bli utsatt for vold, men det gjelder å begrense det, samt prøve å dempe situasjonen. Jeg synes det er trist at man ikke tar den praten også, for det er jo ting man selv kan gjøre. Jeg kjenner flere som stadig havner i slike situasjoner. Kvinner som finner seg stadig nye menn som er voldelige. Det er selvsagt synd på dem, men noen av dem oppsøker det nesten, bevisst eller ubevisst. Også har man også menn som stadig blir skyteskiver for andre menn ute på byen osv. Også kan vi godt si at det victim blaming. Men å si det hjelper ikke en dritt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 19. desember 2024 #63 Del Skrevet 19. desember 2024 PITTY skrev (14 timer siden): Det er også paradoksalt og uforståelig når vi hører om slike drap som her, at langtidsdømte voldsmenn får frierbrev fra kvinner i tonnevis. Breivik får 800 stk. brev i året. 90% av dem er garantert fra kvinner. Det er en del kvinner som trekkes mot slike menn. Dessverre. Både for dem, og for de mennene som ser på som ubevisst lærer at å være drittsekk gir adgang til sex. Dog er det ikke fullt så enkelt, men samtidig er det noe der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 19. desember 2024 #64 Del Skrevet 19. desember 2024 Rosalilje84 skrev (4 timer siden): https://www.nrk.no/stor-oslo/psykolog-om-familiedrap_-_-vi-kan-ikke-forutsi-dem-1.17167528 Interessant link, med fersk statistikk, som viser to følgende interessante ting: 1. Halvparten av de 34 som har blitt drept i Norge i år, er menn. Mens 9 av 10 gjerningspersoner er menn. 2. Menn blir oftest drept av bekjente, mens kvinner blir oftest drept i sitt eget hjem. Hva forteller tallene? Jo. At menn representerer mye større farepotensial enn kvinner, både mot kvinner og andre menn. Og at kvinner ikke engang kan være sikre i sitt eget hjem blant sine aller nærmeste, mens menn oftest blir drept når de havner i basketak/krangel med bekjente. Dette er jo ikke akkurat banebrytende ny statistikk, men helt vanlig. Dog skal det også nevnes at også oftere er ofre vold enn kvinner. Hvor sikker man er i eget hjem handler først og fremst om valg av partner. Noen kan riktig nok være ofre for vold fra egne barn osv, men valg av partner er viktigst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proaktiv Skrevet 19. desember 2024 Forfatter #65 Del Skrevet 19. desember 2024 jabx skrev (8 timer siden): Du snakker hele tiden om "løsninger", men aldri om hva disse konkrete løsningene er. Hvordan kan denne programvaren du snakker om omgå den omvendte voldsalarmen? Tenker du på å spoofe GPS-signal? Hvis det du skriver faktisk var tilfelle, så ville det vært grundig omtalt allerede. Er det et eneste tilfelle av brudd på omvend voldsalarm så langt? Du slenger rundt deg med tomme påstander. Og det sier du som ikke vet hva som finnes. Du har dessverre også ledelsen i politiet og Hjelpemiddelsentralen samt andre stat- og kommuneansatte med deg i det å ikke vite. Jeg snakket med en ansatt i politiet som arbeider med bl.a. saker som dette. Jeg fikk da vite at det var enda flere løsninger enn de vår familie hadde funnet men leverandørene hadde gitt opp å overbevise myndighetene. Løsningene jeg ser er 2 delt (2 forskjellige problemstillinger og 2 forskjellige løsninger). Men det synes som om at ettersom "bare" 30-40 av tilfellene kan forhindres vil ikke myndighetene påta seg bryet med å vurdere det. Men du kan jo leve i din verden skylde på på kvinnene og/eller andre årsaker og slå deg til ro med at det "bare" er 25 drap, 20.000 voldtekter (2000 anmeldt) og 300.000 voldtilfeller (30.000 anmeldt) 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proaktiv Skrevet 19. desember 2024 Forfatter #66 Del Skrevet 19. desember 2024 jabx skrev (8 timer siden): Hvordan kunne politiet visst om det? Du mener han burde vært pålenket med omvendt voldsalarm? Hvis du leser deg opp på omstendighetene kan du får en formening om hva som skjedde. Slik jeg leser omtalen av drapet kunne det vørt forhindret UTEN omvendt voldsalarm og politiet kunne i teorien vite at han kontaktet kvinnen FØR KVINNEN SELV VAR KLAR OVER DET. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proaktiv Skrevet 19. desember 2024 Forfatter #67 Del Skrevet 19. desember 2024 Example skrev (6 timer siden): Vold og overgrep skjer oftest i nære relasjoner, ikke i det offentlige rom. Så det trenger jeg ikke lese meg opp på. Vi kan alltids se på enkeltsaker. Jeg tror vi er enige om at en del saker kan løses bedre med strengere straffer og mer bruk av omvendt voldsalarm. Son jeg skrev over. Jeg er ikke helt uenig med deg. Omvendt voldsalarm kan hindre FLERE drap om det legges inn en ny software (kanskje den allerede er oppdatert). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proaktiv Skrevet 19. desember 2024 Forfatter #68 Del Skrevet 19. desember 2024 Example skrev (6 timer siden): Det koker ned til at det fremdeles er et valg å bli hos en voldelig partner. Det finnes veier ut, og mange kommer seg ut. Så lenge kvinner velger voldelige menn og vil bli hos voldelige menn, vil kvinner utsettes for vold i hjemmet. Det er så enkelt, og så vanskelig. Er ikke det en utdatert holdning ? I min barndom ble det sagt at kvinner noen ganger måtte forvente å bli voldtatt basert på hvordan de kledde seg. Å antyde at kvinner må forvente vold fra en voldsutøver og derfor selv er ansvarlig er derfor en forenklet løsning. 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 19. desember 2024 #69 Del Skrevet 19. desember 2024 Example skrev (1 time siden): Jo, dette var et svar til det du skrev. Igjen så ber jeg deg sette deg inn i hvordan folk som opplever vold har det. Du har fått forklaring tidligere, også fra et tidligere voldsoffer. Synes forresten det er rimelig spesielt å gå inn i en tråd som omhandler drap på kvinner og barn og skylde på ofrene. Du er enig i at sikkerheten bør bli bedre eller? Example skrev (2 timer siden): Hva slags overvåkning tenker du da? At politiet sitter og følger med på hva en person gjør og er til enhver tid? Nei, selvfølgelig ikke. Ved blant annet omvendt voldsalarm som er nevnt i denne tråden. Kontaktforbud kan kombineres med elektronisk overvåkning av den domfelte, det som også kalles omvendt voldsalarm. Den domfelte blir utstyrt med en elektronisk enhet, for eksempel en fotlenke, som utløser en alarm hos politiet straks vedkommende beveger seg inn i en forbudssone 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 19. desember 2024 #70 Del Skrevet 19. desember 2024 Proaktiv skrev (1 time siden): Er ikke det en utdatert holdning ? I min barndom ble det sagt at kvinner noen ganger måtte forvente å bli voldtatt basert på hvordan de kledde seg. Å antyde at kvinner må forvente vold fra en voldsutøver og derfor selv er ansvarlig er derfor en forenklet løsning. Det er ikke en forenklet løsning. Kall gjerne holdningen utdatert, men for meg er det viktigste å forhindre vold i hjemmet. Bør man ikke råde kvinner til å komme seg ut av voldelige forhold eller unngå å gå inn i dem? Vi kan like det eller ikke, men det finnes farer der ute. Vi bør jobbe for å begrense farene, men de vil alltid finnes. Noen kvinner blir aldri utsatt for vold, andre blir det. Noen blir det gang på gang, enten det er samme partner eller flere forskjellige. Den siste gruppen bør få bedre råd enn å høre "det er aldri offeret sin feil". Nei vel, vi er enige i det, men det hjelper ikke så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 19. desember 2024 #71 Del Skrevet 19. desember 2024 Tutte skrev (1 time siden): Igjen så ber jeg deg sette deg inn i hvordan folk som opplever vold har det. Du har fått forklaring tidligere, også fra et tidligere voldsoffer. Synes forresten det er rimelig spesielt å gå inn i en tråd som omhandler drap på kvinner og barn og skylde på ofrene. Du er enig i at sikkerheten bør bli bedre eller? Nei, selvfølgelig ikke. Ved blant annet omvendt voldsalarm som er nevnt i denne tråden. Kontaktforbud kan kombineres med elektronisk overvåkning av den domfelte, det som også kalles omvendt voldsalarm. Den domfelte blir utstyrt med en elektronisk enhet, for eksempel en fotlenke, som utløser en alarm hos politiet straks vedkommende beveger seg inn i en forbudssone Jeg har ikke skyldt på ofrene. Jeg sier bare at på generelt grunnlag må man råde kvinner til å unngå menn som er voldelige i større grad. Jeg er derfor helt enig med at bruk av omvendt voldsalarm bør bli mer utbredt. Dette er jo også kvinner som faktisk har gjort det de bør, nemlig komme seg ut av relasjonen med denne (som oftest) mannen. Samtidig mener jeg at vi som samfunn bør verne borgerne i større grad fra gjengangere. Allmennpreventive hensyn bør veie tyngre i straffeutmålingen når noen har vist utøvd grov vold, særlig når de har gjort det flere ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 19. desember 2024 #72 Del Skrevet 19. desember 2024 Example skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke skyldt på ofrene. Jeg sier bare at på generelt grunnlag må man råde kvinner til å unngå menn som er voldelige i større grad. Jeg er derfor helt enig med at bruk av omvendt voldsalarm bør bli mer utbredt. Dette er jo også kvinner som faktisk har gjort det de bør, nemlig komme seg ut av relasjonen med denne (som oftest) mannen. Samtidig mener jeg at vi som samfunn bør verne borgerne i større grad fra gjengangere. Allmennpreventive hensyn bør veie tyngre i straffeutmålingen når noen har vist utøvd grov vold, særlig når de har gjort det flere ganger. Men nå diskuterer vi uansett heller ikke kvinner som ikke unngår voldelige menn. Vi diskutererer drap som følge av samlivsbrudd, nettopp fordi de har prøvd å komme seg bort. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 19. desember 2024 #73 Del Skrevet 19. desember 2024 Tutte skrev (10 minutter siden): Men nå diskuterer vi uansett heller ikke kvinner som ikke unngår voldelige menn. Vi diskutererer drap som følge av samlivsbrudd, nettopp fordi de har prøvd å komme seg bort. Så hva er du uenig med meg i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 19. desember 2024 #74 Del Skrevet 19. desember 2024 (endret) Example skrev (9 timer siden): Det koker ned til at det fremdeles er et valg å bli hos en voldelig partner. Nei, det er ikke nødvendigvis et reelt valg. Det kan være alt fra frykt til kjærlighet, og når man står midt i det så ser man ikke det alle andre ser. Example skrev (51 minutter siden): Jeg har ikke skyldt på ofrene. Jeg sier bare at på generelt grunnlag må man råde kvinner til å unngå menn som er voldelige i større grad. Men det er ikke sånn det fungerer. Man kan ikke se på noen at de er voldelige. TIng skjer gjerne gradvis. Det er enkelt for noen som aldri har opplevd noe slikt å dømme andre slik du gjør her. Du ser ut til å tro at mennesker er som roboter, som bare kan overstyre sine basale instinkter. Det kan man ikke nødvendigvis. Faktum er at å leve med mishandling er dypt traumatiserende, og det kan sette normale hjernefunksjoner ut av spill. Man er i en slags konstant krisetilstand. Les deg litt opp på hvordan stress påvirker kroppen, for eksempel. Tror du at du vil klare å agere 100% rasjonelt hvis du står overfor noen som er i ferd med å drepe deg? Nei, dine kognitive funksjoner vil bli sterkt redusert, og man snakker gjerne om fight/flight/freeze-refleksen. Det er faktisk ikke så enkelt at man bare rasjonelt kan bestemme seg for et eller annet. Man kan være psykisk ute av stand til det. Man kan trenge mye hjelp for å komme seg vekk. Endret 19. desember 2024 av jabx 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 19. desember 2024 #75 Del Skrevet 19. desember 2024 (endret) Proaktiv skrev (3 timer siden): Og det sier du som ikke vet hva som finnes. Hva vet du om hva jeg vet? Sitat Du har dessverre også ledelsen i politiet og Hjelpemiddelsentralen samt andre stat- og kommuneansatte med deg i det å ikke vite. Ikke vite hva? Som vanlig snakker du i vage ordelag. Masse tåkeprat. Sitat Jeg snakket med en ansatt i politiet som arbeider med bl.a. saker som dette. Jeg fikk da vite at det var enda flere løsninger enn de vår familie hadde funnet men leverandørene hadde gitt opp å overbevise myndighetene. Hvilke løsninger? Sitat Løsningene jeg ser er 2 delt (2 forskjellige problemstillinger og 2 forskjellige løsninger). Men det synes som om at ettersom "bare" 30-40 av tilfellene kan forhindres vil ikke myndighetene påta seg bryet med å vurdere det. Igjen, hvilke løsninger? Igjen kommer det bare tomme, vage påstander fra deg. Sitat Men du kan jo leve i din verden skylde på på kvinnene og/eller andre årsaker og slå deg til ro med at det "bare" er 25 drap, 20.000 voldtekter (2000 anmeldt) og 300.000 voldtilfeller (30.000 anmeldt) Hva er det du snakker om? Når har jeg skyldt på kvinnene? Det er ganske latterlig av deg å bare komme med tåkeprat, og så angripe meg når jeg ber deg være mer konkret. Endret 19. desember 2024 av jabx 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 19. desember 2024 #76 Del Skrevet 19. desember 2024 Proaktiv skrev (2 timer siden): Hvis du leser deg opp på omstendighetene kan du får en formening om hva som skjedde. Slik jeg leser omtalen av drapet kunne det vørt forhindret UTEN omvendt voldsalarm og politiet kunne i teorien vite at han kontaktet kvinnen FØR KVINNEN SELV VAR KLAR OVER DET. Hvilke omstendigheter? Hvordan kunne det vært forhindret? Hvordan kunne politiet vite at han kontaktet kvinnen? Jeg spurte deg nettopp hvordan du mener politiet kunne visst om det. Du svarte ikke, men bare gjentok vage påstander. Når skal du komme med noe konkret? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 19. desember 2024 #77 Del Skrevet 19. desember 2024 Proaktiv skrev (2 timer siden): Jeg er ikke helt uenig med deg. Omvendt voldsalarm kan hindre FLERE drap om det legges inn en ny software (kanskje den allerede er oppdatert). Du påstår det kunne vært lagt inn "en ny software", men du sier ingenting om hva slags "software" du snakker om. Det fremstår mer og mer åpenbart at du ikke engang vet hva en omvendt voldsalarm er. Du klarer aldri å komme med noe konkret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 19. desember 2024 #78 Del Skrevet 19. desember 2024 Tutte skrev (6 timer siden): Jeg skrev besøksforbud og overvåkning. De aller færreste er riktignok under overvåkning, og kanskje det er nettopp det det burde være mer av i voldssaker. Besøksforbud slik det fremstår i dag er jo bare en vits. Hva slags overvåkning? Omvendt voldsalarm? I motsetning til vanlig besøksforbud, så er omvendt voldsalarm direkte inngripende i en persons liv. Derfor er det høyere terskel for å ilegge noen dette. Det sier seg selv. Rent besøksforbud er slett ikke bare en vits. Det fungerer, så lenge det følges opp når brudd blir meldt inn. Og ved brudd på besøksforbud så blir det mye mer aktuelt med omvendt voldsalarm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iliah Skrevet 19. desember 2024 #79 Del Skrevet 19. desember 2024 Betasuppe skrev (På 15.12.2024 den 22.01): Man burde legalisere selvforsvar , det er ikke engang lov å ha pepperspray. Man kan ikke lene seg på myndighetene for absolutt alt. Det er absurd at ikke lovlydige folk får ha våpen å forsvare seg med. Vi kan jo bare kutte ut brannslukningsapparat for vi har jo brannvesen ikke sant ? Har funnet ulike selvforsvarprodukter på blant annet Biltema og Clas Ohlson. Tenker at en spray som fungerer nesten som pepperspray er bedre enn ingenting: https://www.clasohlson.com/no/Jernvare/Låser-og-hjemmesikkerhet/Overfallsalarmer/c/1234 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowe Skrevet 19. desember 2024 #80 Del Skrevet 19. desember 2024 Example skrev (1 time siden): Det er ikke en forenklet løsning. Kall gjerne holdningen utdatert, men for meg er det viktigste å forhindre vold i hjemmet. Bør man ikke råde kvinner til å komme seg ut av voldelige forhold eller unngå å gå inn i dem? Vi kan like det eller ikke, men det finnes farer der ute. Vi bør jobbe for å begrense farene, men de vil alltid finnes. Noen kvinner blir aldri utsatt for vold, andre blir det. Noen blir det gang på gang, enten det er samme partner eller flere forskjellige. Den siste gruppen bør få bedre råd enn å høre "det er aldri offeret sin feil". Nei vel, vi er enige i det, men det hjelper ikke så mye. Det er jo en grunn til å kvinner ikke forlater voldelige forhold. Det er jo fordi de er redde for livet sitt! Du ser jo også det.. Hvis kvinner gjør det slutt med voldelige menn så dreper de deg. 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå