Memorangen Skrevet 15. desember 2024 #21 Skrevet 15. desember 2024 Gjest McGjest skrev (1 time siden): Tror den forenklingen ikke er bra for noen. Og det er heller ikke bra å sette kjønn opp mot hverandre når det er snakk om alvorlig psykiske lidelser. Tror heller ikke man kommer noen vei før man innser fakta. Det handler ikke om å sette kjønn opp mot hverandre. Kvinner blir drept av menn. Sånn er det bare. 14 5
NakenPanda Skrevet 15. desember 2024 #22 Skrevet 15. desember 2024 Sansx skrev (På 12.12.2024 den 22.19): Det farligste kvinner gjør er å føde. Det nest farligste er samlivsbrudd. I lille Norge. Alle har ansvar for seg og sin familie. Men når man blir syk eller trenger hjelp, må sikkerhetsnettet fungere. Det gjør det jo ikke, når vi ser hvor utviklingen går. Nå er vel sykdom, rus og selvmord godt over det du nevner samt ulykker med bil etc, så ikke for å ødelegge retorikken men nei. 1
Betasuppe Skrevet 15. desember 2024 #23 Skrevet 15. desember 2024 Man burde legalisere selvforsvar , det er ikke engang lov å ha pepperspray. Man kan ikke lene seg på myndighetene for absolutt alt. Det er absurd at ikke lovlydige folk får ha våpen å forsvare seg med. Vi kan jo bare kutte ut brannslukningsapparat for vi har jo brannvesen ikke sant ? 8 1
Proaktiv Skrevet 15. desember 2024 Forfatter #24 Skrevet 15. desember 2024 Betasuppe skrev (13 minutter siden): Man burde legalisere selvforsvar , det er ikke engang lov å ha pepperspray. Man kan ikke lene seg på myndighetene for absolutt alt. Det er absurd at ikke lovlydige folk får ha våpen å forsvare seg med. Vi kan jo bare kutte ut brannslukningsapparat for vi har jo brannvesen ikke sant ? Dette var en veldig relevant sammenlikning som jeg tror mange byråkrater hviler sine meninger på. Men det har vist seg at det ikke stemmer. Enhver person bør ha rett til å forsvare seg (så får andre enn meg komme med forslag til hvordan). Men som et minimum bør vi alle kunne forsvare oss med løsninger som kan kjøpes hvor som helst og av hvem som helst. Men sånn tenker dessverre ikke politikere og byråkrater. De tenker at i min familie er ingen truet og derfor har heller ikke andre behov for tiltak som kan hindre vold og overgrep. Sannsynligvis er dette årsaken til at politikere snur ryggen til de som er utsatt og politi og andre byråkrater stikker hodet i sanden. For noen år siden var det drap i både Kristiansand og Lillestrøm (Strømmen) som kunne vært hindret men kommunene og politiet i de aktuelle områdene valgte å "å la det som kan skje skje" til tross for gjentatte rop om hjelp før drapene. I det ene tilfellet mistet en baby mulighet til å bli kjent med sine biologiske foreldre. I tilfelle i Lillestrøm kom en 9 år gammel jente hjem uten å ha foreldre som kunne støtte henne videre i livet. Begge tilfellene kunne vært forhindret med enkel informasjon basert på beskrivelser av hendelsene i lokalpressen. Drapene var et resultatet av politikere og byråkraters ønske om å snu ryggen til den del av befolkningen som trenger hjelp. Og dette vil fortsette inn i 2025 og sannsynligvis 2026 og videre tiltross for at myndighetene med lov er pålagt å gjøre tiltak. Men lovene politikerne vedtar er ikke straffesanksjonert om det er myndighetene selv som er pålagt tiltak. Derfor kan i teorien de fleste i Norge bli drept uten at de som er pålagt å hindre det får noen straff. Biden fikk kritikk for å ha benådet sin sønn , men sannheten er at Norske politikere benåder seg selv og alle som arbeider i offentlige etater allerede før de lar drap og voldtekt skje pga den måten de vedtar lovene. Hadde vi andre gjort noe tilsvarende hadde vi blitt dømt til mange års fengsel med bakgrunn i straffeloven § 196. 3 1
Example Skrevet 16. desember 2024 #25 Skrevet 16. desember 2024 Sansx skrev (På 12.12.2024 den 19.11): Her var det visst et kommende samlivsbrudd og dårlig økonomi som var utslagsgivende. Drap på kvinner og barn i Norge begynner og nærme seg land vi ikke liker å sammenligne oss med. Etter min mening bør sittende regjering ta sin hatt og gå. Landet flommer over av penger. Men her skal vi spare oss til fant og la befolkningen lide. Hvilke land er det? Drapsraten i Norge er fremdeles lav i internasjonal sammenheng. Jeg tror vi må gå ut i fra at drap i nære relasjoner er umulig å unngå noen av. Man kan selvsagt jobbe for å forhindre det, men å ha en nullvisjon her er en utopi. Dette skjer i hele verden og vil fremdeles skje i all overskuelig fremtid. 4
Bringebærsyltetøy Skrevet 16. desember 2024 #26 Skrevet 16. desember 2024 Example skrev (4 timer siden): Hvilke land er det? Drapsraten i Norge er fremdeles lav i internasjonal sammenheng. Jeg tror vi må gå ut i fra at drap i nære relasjoner er umulig å unngå noen av. Man kan selvsagt jobbe for å forhindre det, men å ha en nullvisjon her er en utopi. Dette skjer i hele verden og vil fremdeles skje i all overskuelig fremtid. Nullvisjon er en utopi, helt enig. Det jeg synes er hårreisende, derimot, er holdningen til politiet. De gjør ingenting før det er for sent. Akkurat DÉT bør det være mulig å gjøre noe med. Har hørt altfor mange saker hvor kvinnen blir truet av eksen, naboen, you name it, og politiet reagerer med "det ordner seg nok" eller "ring oss hvis han gjør noe mer". Right... 12 5
Example Skrevet 16. desember 2024 #27 Skrevet 16. desember 2024 Bringebærsyltetøy skrev (5 timer siden): Nullvisjon er en utopi, helt enig. Det jeg synes er hårreisende, derimot, er holdningen til politiet. De gjør ingenting før det er for sent. Akkurat DÉT bør det være mulig å gjøre noe med. Har hørt altfor mange saker hvor kvinnen blir truet av eksen, naboen, you name it, og politiet reagerer med "det ordner seg nok" eller "ring oss hvis han gjør noe mer". Right... Holdningen til politiet er vel basert på ressurser og faktiske lover de må forholde seg til, samt hva rettsvesenet dømmer. Vi har generelt lave straffer for vold i Norge. En del får holde på og slipper ut igjen fort. Jeg tenker at man her bør stramme inn. Beviselig voldelige mennesker bør medborgere beskyttes mot. Her tenker jeg at bruken av fotlenke og omvendt voldsalarm bør brukes mye mer i samråd med høyere straffer. Men igjen, det er et ressursproblem. Vi har et samfunn med mye importert kriminalitet, og det ser ut til at vi fortsetter med å importere mer. 6 4
Proaktiv Skrevet 17. desember 2024 Forfatter #28 Skrevet 17. desember 2024 Example skrev (16 timer siden): Holdningen til politiet er vel basert på ressurser og faktiske lover de må forholde seg til, samt hva rettsvesenet dømmer. Vi har generelt lave straffer for vold i Norge. En del får holde på og slipper ut igjen fort. Jeg tenker at man her bør stramme inn. Beviselig voldelige mennesker bør medborgere beskyttes mot. Her tenker jeg at bruken av fotlenke og omvendt voldsalarm bør brukes mye mer i samråd med høyere straffer. Men igjen, det er et ressursproblem. Vi har et samfunn med mye importert kriminalitet, og det ser ut til at vi fortsetter med å importere mer. Det som er problemet er ikke nødvendigvis ressursene, men hva og hvem som prioriters. I trafikken dør det ca 3 ganger flere enn det som drepes. Men om vi ser på alvorlige skader er det antagelig 300 ganger flere som opplever dette i vold og overgrep sammenliknet med skader trafikken (ca 500 ble skadet i trafikken ifjor mens ca 20.000 opplevde voldtekt og sannsynligvis 300.000 opplevde vold. Hvor mye myndighetene bruker på trafikksikkerhetstiltak har jeg ikke tall på, men om vi inkluderer politi, kamera løsninger, tekniske bilkontroller, osv, osv er det ganske sikkert opp mot en milliard. Å fortelle om tiltak som kan hindre vold og overgrep koster ca 10.000,- . Dvs at hadde myndighetene de 10.000,- det koster å lage en oversikt mot vold og overgrep vil det "bare" bii brukt 100.000 ganger mer for å unngå skader i trafikken sammenliknet med å unngå vold og overgrep. Jeg antar at forskning på problemene koster omtrent det samme. Dette forteller meg at MYNDIGHETENE-VIL-IKKE-HINDRE-VOL-OG-OVERGREP. Og hardere straffer vil ikke hindre ukontrollert vold og overgrep. Mye av volden er impulsive handlinger. Det samme gjelder voldtekt og andre seksuelle overgrep. Det som bør strammes inn er myndighetenes motvilje mot å gjøre rimelige tiltak. Å snakke om "strengere straffer blir det samme som politikerne gjør når de sier at "vi må snakke om det". En rasende mann tenker ikke på straffen når han slår eller dreper deg på annen måte. Da er det raseriet som styrer og straff er L-A-N-G-T unna det han tenker på der og da. Derfor må det gjøre praktiske tiltak som befolkningen kan skaffe seg uten en sendrektig politietat. Vi har nok eksempler på at politiets tiltak ikke fungerer og da bør vi gå over til gratistiltakene. Og vi har nok av eksempler på at det ikke er ressurser det står på om vi ser hva som brukes for trafikksikkerhet. 5 1
Starship1212 Skrevet 17. desember 2024 #29 Skrevet 17. desember 2024 Helt grusomt, han burde tatt seg selv først 10
cppdude Skrevet 18. desember 2024 #30 Skrevet 18. desember 2024 Nå har navnet på både ofrene og den tiltalte blitt lekket ut, uten at jeg skal nevne dem her. Han har forklart seg til politiet at han i en lengre periode har vært i økonomiske uføre, som nok har dyttet mannen over stupet. Søker man om fyren så finner man en spleis de hadde for noen år siden, der de hadde en "kamp mot NAV" pga. heftige tilbakebetalingskrav. Kommer også frem at fyren har noen vansker (ADHD, dysleksi) som har satt en stopper for hva han kan jobbe med. Dessverre er vel akkurat slike ting en vanlig grunn til at noen tar livet av familien og seg selv. Vi får se om det har vært noen varsler involvert i saken her - kan jo være at det rett og slett har fløyet langt under radaren...slik som de liknende (familie)drapssakene vi hadde tidligere i år / fjor. 3
Gjest Tutte Skrevet 18. desember 2024 #31 Skrevet 18. desember 2024 (endret) Skjold skrev (På 12.12.2024 den 22.38): Nå er du litt dramatisk? 4 partnerdrap i året er ikke akkurat u-land-statistikker. Halvparten av drapene er gjort av muslimer, så om du velger en mann som ikke er muslim så er det 2 drap i året, ikke alle ofrene er kvinner heller. Har du sjekket telefonen 1 gang i livet mens du kjører bil så har nok sjansen for å dø vært større enn du har fra å være gift i 50 år med en norsk mann. Ikke glem at menn er også de som beskytter kvinner, du får dramatisk mye mer beskyttelse fra menn enn du tar skade av menn. Statistik sett er det større sjanse for at du blir reddet av en brannmann eller politibetjent som er mann enn at du blir drept av en mann som er partneren din. Du hadde ikke klart å levd en uke uten infrastrukturen menn har bygd heller for den del, alt du har i livet er pga. menn, ikke kvinner, kvinner har aldri i menneskets historie bygd en eneste ting. Kvinner har aldri bygd en eneste vei, et sykehus, en telefonlinje, ei vassledning, en trailer, en butikk, en fabrikk, noe som helst faktisk. Ikke snu denne debatten til å bli en konkurranse mellom kjønn, og mye av det du nevner er ikke relevant for denne saken i det hele tatt. At menn utøver mest vold og drap det vet vi alle. Her er enda en sak bare i kveld: https://www.vg.no/nyheter/i/VzeG0J/person-var-livloes-i-stjoerdal-en-paagrepet Endret 18. desember 2024 av Tutte
siesta Skrevet 18. desember 2024 #32 Skrevet 18. desember 2024 Det finnes dessverre ingen fasit .... Gå tilbake i tid . Dette vil være et "problem"så lenge det finnes mennesker p jorden.
malifika Skrevet 18. desember 2024 #33 Skrevet 18. desember 2024 Var det denne lille jenta som døde av skadene tidligere idag? 2
siesta Skrevet 18. desember 2024 #34 Skrevet 18. desember 2024 malifika skrev (4 minutter siden): Var det denne lille jenta som døde av skadene tidligere idag? Ja. Helt grusomt. 1 3
malifika Skrevet 18. desember 2024 #35 Skrevet 18. desember 2024 siesta skrev (18 minutter siden): Ja. Helt grusomt. 😢 2
Jullen Skrevet 18. desember 2024 #36 Skrevet 18. desember 2024 Proaktiv skrev (På 12.12.2024 den 21.56): Det finnes massevis av GRATISTILTAK som kunne fortalt de som er utsatt for vold og overgrep om hva som er tilgjengelig. Fra 8.klasse på ungdomsskolen skulle det vært obligatorisk å fortelle at det finnes tiltak som kan bevis sovevoldtekter og andre seksuelle overgrep. Foreldre som sender sine håpefulle ut av den trygge bygda skulle få vite allerede i 10. klasse at det finnes tiltak for å sikre ungdommene. Alle som er på mekling skulle fått tilsvarende informasjon for egen sikkerhet og pensjonister skulle fått vite at de kan sikre seg mot barn og narkomane barnebarn som vil ha penger. * En av de viktigste tiltakene burde være at politiet og teknologene der innser at det er en viss utvikling av teknologien de siste 10 årene som kan løse en del problemer for de som er utsatt, men som også kan løse en hel det administrative problemer mht tiltak som befolkningen selv kan ta. Allerede i 2017/2018 hørte jeg Erna S. si at "vi må snakke om det". De samme 5 ordene har alle partiene gjentatt etter det. Justisministeren i 2020/21 sa til og med at "Kommunehelseloven § 3-3-a er bare et forslag". Denne "loven" sier at kommunene skal legge til rette for å hindre vold og overgrep mens Istanbul konvensjonen sier at myndighetene er pålagt å fortelle om tiltak som kan hindre vold og overgrep. Men myndigheter som politikere og byråkrater vil ikke gjøre noe av dette.Riktignok stiller en del politikere og enkelte byråkrater opp når kamera linsene blottlegges og lyset kommer på. Da står de med en alvorlig mine og sier at vi må gjøre noe. Deretter blir det mørkt. HELT MØRKT. Ingen sier noe, ingen gjør noe. Om du er heldig kan du se en politiker eller byråkrat snu ryggen til problemet og som skynder seg bort for å unngå å svare på hvorfor de ikke gjorde noe for lenge, lenge siden. Noen ganger ser du en struts som stikker hodet i sanden når du ser mot plassen der det var en politiker som uttalte seg. Men felles for alle som velger denne løsningen er at de sier "vi må snakke om det". Men må en virkelig være politiker eller byråkrat for å innse at en ikke kan snakke om det til en illsint Ex som står utenfor døra og vil drepe deg. Hvem andre kan være SÅÅÅÅÅ dumme ? Jeg er pårørende i en sak og forstod raskt at en ikke kan redde livet ved "å snakke om det" med en mann som vil drepe deg. Kanskje jeg ville få det bedre som politiker/byråkrat som ikke innser det ? Jeg tolker politikernes utsagn ‘vi må snakke om det’ som at vi trenger ytterligere økt fokus på- og åpen prat om vold i nære relasjoner. Økt fokus og åpen prating rundt tema vil kunne fungere som forebyggende tiltak fordi flere kanskje da vil tørre å ta den telefonen til VO-linjen eller til krisesenteret. Flere får med seg at dette er lavterskel tilbud alle i voldelige forhold har, enten det er snakk om psykisk vold eller fysisk vold. De voldsutsatte kvinnene vil feks da lære at den SISTE som bør få vite om planene rundt samlivsbrudd er partneren selv. Han bør helst ikke vite noe om dette før hun (og barna) er trygt plassert på skjult adresse/krisesenter. Hadde flere voldsutsatte kvinner visst dette, ville også flere drap vært unngått. 2 1
jabx Skrevet 18. desember 2024 #37 Skrevet 18. desember 2024 (endret) Proaktiv skrev (På 12.12.2024 den 12.14): DET VIL SKJE IGJEN fordi myndighetene ikke vil stoppe det med de tiltakene som allerede finnes. Hvilke tiltak ville hindret denne hendelsen? Sitat politiets omvendte voldsalarm kan omgås med enkle midler. Var det brukt omvendt voldsalarm i denne saken? Hvordan kan omvendt voldsalarm omgås? Sitat Og vi vet at andre drap kan forhindres for kostnaden til en kopp kaffe pr mnd men også at myndighetene ikke vil fortelle de som er utsatt. Hvordan kan de forhindres? Sitat Men hendelser som dette vil forsette etter jul ( kanskje før også) fordi myndighetene ønsker å spare penger. Det vil koste ca 10.000,- å få Hjelpemiddelsentralen til å legge ut informasjon om tilgjengelige tiltak, Men myndighetene risikerer milliarder i voldsoffererstatning fordi tiltak kan bevise alt fra sovevoldtekt til drap. Igjen, hvilke tiltak? Endret 18. desember 2024 av jabx 4
jabx Skrevet 18. desember 2024 #38 Skrevet 18. desember 2024 (endret) Proaktiv skrev (På 12.12.2024 den 22.07): Ja psykiatri er og blir et problem. Men jeg kan si med 100% sikkerhet at jeg vet om drap som kunne vært unngått om politiet hadde lagt til noen enkle funksjoner i sin software. Og det har jeg fortalt til Politidirektoratet. Hvilke funksjoner? Sitat Et annet problem er at omvendt voldsalarm ikke benyttes oftere enn tidligere selv om politiet nå har 3 ganger så mange tilgjengelig. Kilde? Endret 18. desember 2024 av jabx 3
Example Skrevet 18. desember 2024 #39 Skrevet 18. desember 2024 Proaktiv skrev (22 timer siden): Det som er problemet er ikke nødvendigvis ressursene, men hva og hvem som prioriters. I trafikken dør det ca 3 ganger flere enn det som drepes. Men om vi ser på alvorlige skader er det antagelig 300 ganger flere som opplever dette i vold og overgrep sammenliknet med skader trafikken (ca 500 ble skadet i trafikken ifjor mens ca 20.000 opplevde voldtekt og sannsynligvis 300.000 opplevde vold. Hvor mye myndighetene bruker på trafikksikkerhetstiltak har jeg ikke tall på, men om vi inkluderer politi, kamera løsninger, tekniske bilkontroller, osv, osv er det ganske sikkert opp mot en milliard. Å fortelle om tiltak som kan hindre vold og overgrep koster ca 10.000,- . Dvs at hadde myndighetene de 10.000,- det koster å lage en oversikt mot vold og overgrep vil det "bare" bii brukt 100.000 ganger mer for å unngå skader i trafikken sammenliknet med å unngå vold og overgrep. Jeg antar at forskning på problemene koster omtrent det samme. Dette forteller meg at MYNDIGHETENE-VIL-IKKE-HINDRE-VOL-OG-OVERGREP. Og hardere straffer vil ikke hindre ukontrollert vold og overgrep. Mye av volden er impulsive handlinger. Det samme gjelder voldtekt og andre seksuelle overgrep. Det som bør strammes inn er myndighetenes motvilje mot å gjøre rimelige tiltak. Å snakke om "strengere straffer blir det samme som politikerne gjør når de sier at "vi må snakke om det". En rasende mann tenker ikke på straffen når han slår eller dreper deg på annen måte. Da er det raseriet som styrer og straff er L-A-N-G-T unna det han tenker på der og da. Derfor må det gjøre praktiske tiltak som befolkningen kan skaffe seg uten en sendrektig politietat. Vi har nok eksempler på at politiets tiltak ikke fungerer og da bør vi gå over til gratistiltakene. Og vi har nok av eksempler på at det ikke er ressurser det står på om vi ser hva som brukes for trafikksikkerhet. Trafikk skjer i det offentlige rom. Vold i hjemmet er skjer i det private. Det sier seg selv at det er vanskeligere å kontrollere da. Vi vil jo heller ikke ha et samfunn hvor vi overvåkes hjemme heller. Norge har lave dødsfall og skader i trafikken fordi det også blir prioritert. Mange steder i verden er det langt farligere i trafikken enn i Norge. Mye av det handler jo om hva vi gjør som samfunn for å forhindre det. Så tenker jeg det er lov å ta debatten om hvorfor man ikke oppfordrer i større grad folk til å holde seg unna voldelige personer. De fleste som utsettes for vold oppholder seg med viten og vilje med personer de vet har et voldspotensiale.
Proaktiv Skrevet 18. desember 2024 Forfatter #40 Skrevet 18. desember 2024 Jullen skrev (19 timer siden): Jeg tolker politikernes utsagn ‘vi må snakke om det’ som at vi trenger ytterligere økt fokus på- og åpen prat om vold i nære relasjoner. Økt fokus og åpen prating rundt tema vil kunne fungere som forebyggende tiltak fordi flere kanskje da vil tørre å ta den telefonen til VO-linjen eller til krisesenteret. Flere får med seg at dette er lavterskel tilbud alle i voldelige forhold har, enten det er snakk om psykisk vold eller fysisk vold. De voldsutsatte kvinnene vil feks da lære at den SISTE som bør få vite om planene rundt samlivsbrudd er partneren selv. Han bør helst ikke vite noe om dette før hun (og barna) er trygt plassert på skjult adresse/krisesenter. Hadde flere voldsutsatte kvinner visst dette, ville også flere drap vært unngått. Det er fint å tro at å snakke om det vil hindre det, men jeg er ganske sikker på at alle de som er drept har forsøkt å hindre drapet, også med tale. I så tilfelle har det ikke fungert. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå