Gå til innhold

Drapet i Gjerdrum viser at myndigheter aksepterer vold og overgrep fremfor å stoppe det.

Proaktiv

Anbefalte innlegg

robot skrev (21 timer siden):

Du står helt fritt til å gjengi hva du vil fra disse brevene du refererer til. 

Det er - etter å ha lest tråden - som en annen bruker påpeker, ekstremt vanskelig å få tak i hva det konkret er du mener kan gjøres (og som angivelig både er enkelt, svært billig og med vilje ikke blir gjort av aktuelle myndigheter). 

Hvis vedkommende var så ivrig etter å gjøre noe og faktisk hadde sittet på noe reelt, så hadde vedkommende gått ut offentlig med det for lengst.

Hvis ikke - bidrar da TS til volden og overgrepene ved å holde tett om disse magiske tiltakene vedkommende sitter på?

Skal vi starte en tråd om hvordan TS aksepterer vold og overgrep fremfor å stoppe det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Proaktiv skrev (På 23.12.2024 den 11.38):

Det var fint at jeg kan fortelle om innholdet uten å bli arrestert.

På hvilket grunnlag skulle du ha blitt arrestert? Hvilke lovhjemmel?

Sitat

Medvirkende årsak er at en politiansatt fortalte at det er flere løsninger enn de jeg nevnte som kan hindre vold og overgrep men som myndighetene ikke forteller om (personen i politiet var også frustrert over egen etat men kunne ikke si noe mer).

Hvilke tiltak er det som myndighetene ikke forteller om?

Hvilke løsninger var det egentlig du nevnte, helt konkret?

Edit: Jeg snakket forresten med en politiansatt som jobber nettopp med slike saker. Vedkommende sa at du bare prater tull. Det finnes ingen tiltak som myndighetene holder skjult for offentligheten.

I den grad det er frustrasjon, så er det for eksempel at tingretten er altfor liberale med å løslate voldsutøvere, og det er altfor vanskelig få få igjennom omvendt voldsalarm.

Sitat

Og når det gjelder behovet for ny software for omvendt voldsalarm (om det ikke har kommet) så ønsker jeg ikke å legge ut en oppskrift for hvordan utsatte likevel kan settes for vold og overgrep.

Det finne selvsagt ingen slik software eller oppskrift. Du bare bløffer. Ellers hadde du kommet med noe konkret.

Edit: Jeg snakket med samme politiansatte som nevnt over. Vedkommende jobber blant annet med omvendt voldsalarm (hvis du faktisk vet noe om dette så vil du sannsynligvis klare å gjette hva stillingen til vedkommende er, eller hvilken enhet personen jobber i. Jeg tør å vedde på at du ikke har peiling). Igjen kjenner vedkommende seg ikke igjen i det du sier.

Lyver du?

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (9 timer siden):

Politiet skriver da ut besøksforbud i øst og vest. Det brukes absolutt hele tiden.

Hvis kommunen ikke kan bli med akkurat da så er det jo bare å utsette avhøret.

Nei og nei. Sånn var det ikke for meg. På det tidspunktet hadde jeg ikke noe tilbud fra kommunen fordi det er tidsbestemt. Mitt vedtak hadde gått ut fordi min kontakt hadde glemt å søke på nytt. Ny søknad tar tid å få igjennom, den gangen ga de meg avslag på videre hjelp så det å utsette et avhør ville vært nyttesløst. Mulig andre takler å gå i avhør alene, det gjorde ikke jeg. Jeg valgte å trekke hele saken siden jeg ikke fikk til å møte. 
Når jeg var på krimvakta ga de meg beskjed om at kontaktforbud ikke er enklet å få, hvilken egen erfaring har du siden du er så påsåtelig på at det skulle være en enkle sak å få? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (15 timer siden):

Nei og nei. Sånn var det ikke for meg. På det tidspunktet hadde jeg ikke noe tilbud fra kommunen fordi det er tidsbestemt. Mitt vedtak hadde gått ut fordi min kontakt hadde glemt å søke på nytt. Ny søknad tar tid å få igjennom, den gangen ga de meg avslag på videre hjelp så det å utsette et avhør ville vært nyttesløst. Mulig andre takler å gå i avhør alene, det gjorde ikke jeg. Jeg valgte å trekke hele saken siden jeg ikke fikk til å møte. 
Når jeg var på krimvakta ga de meg beskjed om at kontaktforbud ikke er enklet å få, hvilken egen erfaring har du siden du er så påsåtelig på at det skulle være en enkle sak å få? 

Kontaktforbud er vel noe tingretten ilegger. Politiet kan ilegge besøksforbud, og dette skal det være ganske lav terskel for å få. Du trenger naturligvis noe konkret, og ikke bare "fordi jeg vil ha det".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (15 minutter siden):

Kontaktforbud er vel noe tingretten ilegger. Politiet kan ilegge besøksforbud, og dette skal det være ganske lav terskel for å få. Du trenger naturligvis noe konkret, og ikke bare "fordi jeg vil ha det".

Min sak ble sendt videre til etterforskning, dvs den ble ikke raskt henlagt slik mange saker blir. Tror du de prioriterer å etterforske fordi det ikke fantes noe konkret? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 23.12.2024 den 21.36):

På hvilket grunnlag skulle du ha blitt arrestert? Hvilke lovhjemmel?

Hvilke løsninger var det egentlig du nevnte, helt konkret?

Edit: Jeg snakket forresten med en politiansatt som jobber nettopp med slike saker. Vedkommende sa at du bare prater tull. Det finnes ingen tiltak som myndighetene holder skjult for offentligheten.

I den grad det er frustrasjon, så er det for eksempel at tingretten er altfor liberale med å løslate voldsutøvere, og det er altfor vanskelig få få igjennom omvendt voldsalarm.

Det finne selvsagt ingen slik software eller oppskrift. Du bare bløffer. Ellers hadde du kommet med noe konkret.

Edit: Jeg snakket med samme politiansatte som nevnt over. Vedkommende jobber blant annet med omvendt voldsalarm (hvis du faktisk vet noe om dette så vil du sannsynligvis klare å gjette hva stillingen til vedkommende er, eller hvilken enhet personen jobber i. Jeg tør å vedde på at du ikke har peiling). Igjen kjenner vedkommende seg ikke igjen i det du sier.

Lyver du?

Jeg har trodd at brev unntatt offentligheten ikke kunne refereres i offentligheten (som her).
En annen person fortalte i denne tråden for noen dager siden at jeg kan referer til brev unntatt offentligheten i offentligheten.

Løsningene (flere) er løsninger jeg har fortalt om til Politidirektoratet, Justisdepartementet, Helsedepartementet, Helsedirektoratet, osv. Jeg har også kontaktet 2 politidistrikt uten på få svar. Dessuten har jeg kontaktet politiansatte  som i pressen har blitt beskrevet "spesielt arbeidsområde innen vold og overgrep"
Alle, unntatt Politidirektoratet, sier de ikke har noe med dette å gjøre. Politidirektoratet sier at de ikke vil vurdere å offentliggjøre  andre tiltak enn voldsalarm og omvendt voldsalarm tiltross for at det har skjedd drap der dette ikke fungerte.
Det jeg sier er med andre ord ikke tull.

Kontakt med Politidirektoratet fikk jeg under Arendalsuka for noen år siden. De står alltid på samme plass hvert år (tvers ovenfor kirken). Jeg fikk deres mailaddresse og sendte en oppdatering på bakgrunn av at personene jeg snakket med var interessert.
Jeg fikk ikke svar så jeg sendte en purring. Jeg fikk da svar at "noen høyere opp" hadde avvist å vurdere løsningen og noen uker senere fikk jeg brev om det samme. Jeg sendte da en forespørsel om et møte til den som hadde skrevet brevet, men det ble aldri besvart.
Jeg står gjerne frem på TV og sier eksakt det samme, men NRK er ikke interessert i saken.

Om du sier at jeg bløffer vil at du forteller hvordan dagens omvendte voldsalarm fungerer. Det kan ha blitt gjort endringer men jeg antar det må en lovendring til for å gjøre det. Derfor tror jeg ikke det er gjort og derfor påstår jeg det jeg gjør.
Men fortell meg hvordan dagens omvendte voldsalarm fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Proaktiv skrev (9 timer siden):

Jeg har trodd at brev unntatt offentligheten ikke kunne refereres i offentligheten (som her).
En annen person fortalte i denne tråden for noen dager siden at jeg kan referer til brev unntatt offentligheten i offentligheten.

Hvis det er unndratt offentligheten, hvorfor har du fått se det?

Hvorfor skulle brevene være unndratt offentligheten? Hvem har unndratt dem offentligheten?

Er det hemmelige løsninger som de ikke vil bruke, og som er unndratt offentligheten?

Hvilke løsninger er det snakk om, helt konkret?

Sitat

Løsningene (flere) er løsninger jeg har fortalt om til Politidirektoratet, Justisdepartementet, Helsedepartementet, Helsedirektoratet, osv. Jeg har også kontaktet 2 politidistrikt uten på få svar. Dessuten har jeg kontaktet politiansatte  som i pressen har blitt beskrevet "spesielt arbeidsområde innen vold og overgrep"

Kanskje det er et hint om at det du kommer med ikke har noe for seg? Du har ikke kommet med et eneste konkret tiltak, selv om dette er blitt etterspurt gjentatte ganger.

Sitat

Alle, unntatt Politidirektoratet, sier de ikke har noe med dette å gjøre. Politidirektoratet sier at de ikke vil vurdere å offentliggjøre  andre tiltak enn voldsalarm og omvendt voldsalarm tiltross for at det har skjedd drap der dette ikke fungerte.
Det jeg sier er med andre ord ikke tull.

Min kontakt i politiet sier det du skriver er tull. Videre, du nevner ikke et eneste av disse tiltakene du påstår finnes.

Sitat

Kontakt med Politidirektoratet fikk jeg under Arendalsuka for noen år siden. De står alltid på samme plass hvert år (tvers ovenfor kirken). Jeg fikk deres mailaddresse og sendte en oppdatering på bakgrunn av at personene jeg snakket med var interessert.
Jeg fikk ikke svar så jeg sendte en purring. Jeg fikk da svar at "noen høyere opp" hadde avvist å vurdere løsningen og noen uker senere fikk jeg brev om det samme. Jeg sendte da en forespørsel om et møte til den som hadde skrevet brevet, men det ble aldri besvart.
Jeg står gjerne frem på TV og sier eksakt det samme, men NRK er ikke interessert i saken.

Igjen, det kan tyde på at du faktisk ikke har noe relevant å komme med. Hvis du har vært på samme måte i din påståtte kontakt med POD og andre, så skjønner jeg godt at du blir ignorert. Du har jo ingenting konkret, ingenting av substans, å komme med.

Sitat

Om du sier at jeg bløffer vil at du forteller hvordan dagens omvendte voldsalarm fungerer. Det kan ha blitt gjort endringer men jeg antar det må en lovendring til for å gjøre det. Derfor tror jeg ikke det er gjort og derfor påstår jeg det jeg gjør.
Men fortell meg hvordan dagens omvendte voldsalarm fungerer.

Hahaha, godt forsøk. Men det er du som har fått flere konkrete spørsmål som du konsekvent har unngått å svare på.

Også dette: Hvor mange har omgått omvendt voldsalarm?

Du klarte ikke engang å svare på hvilken enhet min kontakt i politiet kan jobbe i. Det burde være en smal sak hvis du faktisk hadde hatt peiling.

Vet du engang hvilket politidistrikt som tradisjonelt har ligget lengst fremme på omvendt voldsalarm? Hvilket distrikt har i den senere tid vært mest aktiv med å ilegge kontaktforbud med elektronisk kontroll besluttet av politijurist snarere enn tingretten? Hvem er nasjonal ressursperson på omvendt voldsalarm?

Vet du noe av dette i det hele tatt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 27.12.2024 den 22.15):

Hvis det er unndratt offentligheten, hvorfor har du fått se det?

-   Fordi det var sendt til meg da jeg etterlyste tiltak og refererte til ting jeg hadde funnet i forbindelse med saken i vår familie.

Hvorfor skulle brevene være unndratt offentligheten? Hvem har unndratt dem offentligheten?

-  Brevet jeg fikk fra Politidirektoratet var beskrevet som "untatt offentligheten". Vistnok en vanlig måte å svare på for offentlige instanser. Jeg har fått brev fra andre instanser også der jeg spør hvorfor de ikke vil hindre de vold og overgrepssakene som kan hindres.

Er det hemmelige løsninger som de ikke vil bruke, og som er unndratt offentligheten?

-   Om jeg beskriver en av dem (problemet med det som har vært brukt i omvendt voldsalarm frem til nå) blir det også blottlagt hvordan kriminelle kan omgå den løsningen

-   Det er flere løsninger men noen av dem synes ikke så veldig bra. Men det er min personlige mening og jeg mener fortsatt at det er feil av myndighetene å ikke informere om dem. Dette er delvis basert på at jeg har konsentrert meg om hva som egner seg best for situasjonen vår famile opplevde.

Kanskje det er et hint om at det du kommer med ikke har noe for seg? Du har ikke kommet med et eneste konkret tiltak, selv om dette er blitt etterspurt gjentatte ganger.
Ja kanskje. men er det myndighetenes oppgave å begrense informasjonen ? Iflg Istanbul konvensjonen Kap. III, Art. 13, Pkt 2 skal myndighetene informere om tilgjengelige tiltak. Det nekter de å gjøre

Min kontakt i politiet sier det du skriver er tull. Videre, du nevner ikke et eneste av disse tiltakene du påstår finnes.

-   Løsningene jeg referer til er:
a) Omvendt voldsalarm som må få en forbedret software.
b) En løsning der beboer får vite navnet til den som ringer på (fortsatt bruker eksisterende ringeklokke) og der politiet i teorien kan få navn og sted og hva saken gjelder før beboer (krever tillatelse fra politiet om de skal få varsel). Den siste er best egnet i byer/tettsteder med bygårder og borettslag.

Igjen, det kan tyde på at du faktisk ikke har noe relevant å komme med. Hvis du har vært på samme måte i din påståtte kontakt med POD og andre, så skjønner jeg godt at du blir ignorert. Du har jo ingenting konkret, ingenting av substans, å komme med.
   -   Idag har pressen en artikkel om at noen har hacket VW og har funnet massevis av personlig informasjon. Men de har ikke fortalt eksakt hva de har funnet og hvordan. Jeg antar det også er tull og bør ignoreres ? I så fall forstår jeg at du ikke vil at andre ikke skal vite hvordan de kan overleve et mulig angrep.

-   Det er tiltakene jeg har beskrevet lengre opp.

Hahaha, godt forsøk. Men det er du som har fått flere konkrete spørsmål som du konsekvent har unngått å svare på.

Også dette: Hvor mange har omgått omvendt voldsalarm?

-   Det vet jeg ikke ettersom jeg ikke vet om politiet har forbedret programvaren.

Du klarte ikke engang å svare på hvilken enhet min kontakt i politiet kan jobbe i. Det burde være en smal sak hvis du faktisk hadde hatt peiling.
   -   Jeg har ikke spurt deg om detaljer som omhandler din kontakt selv om du ikke har oppgitt det.
Sannheten er at 99% (estimert av meg) av politiansatte har ikke fått vite om alternative tiltak mot vold og overgrep. Det baserer jeg på tilbakemeldinger jeg har fått når jeg snakker med politiet. Jeg har også vært i rettsaker som har liknende problemsrtilling og fått tilbakemelding fra advokater om at myndighetene har liten oversikt fordi de prioriterer andre saker. Dessuten fikk jeg SKRIFTLIG svar fra politiet at de ikke vil vurdere tiltak pga egen kapasitet.

Vet du engang hvilket politidistrikt som tradisjonelt har ligget lengst fremme på omvendt voldsalarm? Hvilket distrikt har i den senere tid vært mest aktiv med å ilegge kontaktforbud med elektronisk kontroll besluttet av politijurist snarere enn tingretten? Hvem er nasjonal ressursperson på omvendt voldsalarm?

Vet du noe av dette i det hele tatt?

-   Du spør mye men DU forteller ingenting.
Nå har jeg fortalt deg en del og da bør vel DU fortelle meg hva du vet !
Eller er det DU som egentlig ikke vet noen ting ??????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 23.12.2024 den 21.29):

Nei, på ingen måte. Jeg skrev et innlegg med flere argumenter, og svarte på ditt innlegg, som var blottet for argumenter. Jeg gjorde det for å påpeke at du ikke kom med nye argumenter men bare gjentok deg selv, noe ikke jeg gjorde.  

Mennesker. Er. Ikke. Maskiner.

Du ignorerer alt jeg skrev om traumer og hvordan krisesituasjoner påvirker mennesker. Herregud.

Det at du er uenig med argumentene gjør at det ikke er argumenter. Jeg tolker slike innlegg som at man kaster inn håndkleet og gir opp diskusjonen.

Mennesker er ikke maskiner, men det betyr ikke at man ikke skal hjelpe mennesker til å ta de beste rasjonelle valgene for seg selv. Sårbare mennesker trenger ofte hjelp til å se en situasjon utenfra.

Å Ikke råde noen i voldelige forhold til å gå ut av forholdet er for meg ganske dumt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at debatten "dabber ut", men jeg ser at tema er kjempeinteressant for leserne som er innom denne spesifikke gruppa.
Riktignok finnes det tråder med flere besøk, men det er gjerne tråder som har eksistert i måneder og år.
Jeg tror det også finnes journalister her inne som vil se hva som er viktig for folk. Det betyr ikke at problemet i denne tråden er større enn alle andre, men kanskje en annen type problem  enn de mer uskyldige som omhandler som f.eks. klær, etc
Derfor har jeg et rop om hjelp til pressen: interesse

Myndighetene, - dvs politikere og byråkrater, bryr seg kun om 2 ting. Det er seg selv/egen situasjon og det pressen skriver om.
Vær så snill å ta opp problemene med jevne mellomrom.

At ikke alle kreftpasienter kan reddes betyr ikke at vi ikke skal redde de som kan reddes.
Det samme gjelder vold og overgrep. Myndighetene må legge til rette for å redde de som kan reddes selv om ikke alle vold- og overgrepstilfeller kan hindres pr idag.
I trafikken finnes det en "null-visjon" som de fleste mener er umulig å nå. Men hvorfor finnes ikke det samme når det gjelder vold og overgrep og hvorfor er det så EKSTREM STOR FORSKJELL på bruk av ressurser for å hindre trafikk ulykker sammenliknet med å hindre vold og overgrep.
Myndighetene må slutte å snu ryggen til slike hendelser og ikke late som om de ikke hører de ropene om hjelp mange har.

Hører dere meg journalister !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...