Gå til innhold

Drapet i Gjerdrum viser at myndigheter aksepterer vold og overgrep fremfor å stoppe det.

Proaktiv

Anbefalte innlegg

Så skjedde det igjen. Et nytt drap. Foreløpig vet vi ikke så mye annet enn at en mann i nær relasjon har tilstått drapet og skadene på et barn i førskole alder.
Problemet med det som har skjedd er at det vil skje igjen.

DET VIL SKJE IGJEN
fordi myndighetene ikke vil stoppe det med de tiltakene som allerede finnes.
Det er riktig at ikke alle drap kan hindres men vi vet, med forholdsvis stor sikkerhet ?, at politiets omvendte voldsalarm kan omgås med enkle midler. Og vi vet at andre drap kan forhindres for kostnaden til en kopp kaffe pr mnd men også at myndighetene ikke vil fortelle de som er utsatt.
Iht Kommunehelseloven skal kommunene legge til rette for å hindre vold og overgrep, Hva de har gjort i Gjerdrum vet vi foreløpig ikke.
Vi vet også at myndighetene er pålagt å fortelle om tiltak befolkningen selv kan anskaffe. Hvilken informasjon de har gitt i denne saken vet vi ikke.
Hvilken informasjon som generelt blir gitt vet vi heller ikke, men vi vet a om befolkningen ikke får noen informasjon lever de i den tro at det ikke finnes løsninger.

I et annet innlegg skrev jeg at myndighetene aksepterer vold og overgrep, og i noen tilfeller drap, fordi myndighetene slipper å betale  voldsoffererstattning pga ofrene ikke vet at ting kan bevises. 
I denne saken kan ant ikke myndighetene benekte at moren til barnet ble drept og at barnet selv også ble utsatt for drapsforsøk.

Men hendelser som dette vil forsette etter jul ( kanskje før også) fordi myndighetene ønsker å spare penger. Det vil koste ca 10.000,- å få Hjelpemiddelsentralen til å legge ut informasjon om tilgjengelige tiltak, Men myndighetene risikerer milliarder i voldsoffererstatning fordi tiltak kan bevise alt fra sovevoldtekt til drap.

Nå er det også slik at tiltakene som finnes vil begrense voldsutøveres mulighet til vold og overgrep. Det kan myndighetene spare milliarder på men de velger å snu ryggen til det som skjer.

Hvorfor skal vi akseptere slike politikere og byråkrater.

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det visst et kommende samlivsbrudd og dårlig økonomi som var utslagsgivende. 

Drap på kvinner og barn i Norge begynner og nærme seg land vi ikke liker å sammenligne oss med. Etter min mening bør sittende regjering ta sin hatt og gå. Landet flommer over av penger. Men her skal vi spare oss til fant og la befolkningen lide. 

• Liker 36
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansx skrev (2 timer siden):

Her var det visst et kommende samlivsbrudd og dårlig økonomi som var utslagsgivende. 

Drap på kvinner og barn i Norge begynner og nærme seg land vi ikke liker å sammenligne oss med. Etter min mening bør sittende regjering ta sin hatt og gå. Landet flommer over av penger. Men her skal vi spare oss til fant og la befolkningen lide. 

Jeg ser argumentene dine og er helt enig. Problemet er at myndighetene ikke ønsker å se det samme som resten av befolkningen. De snur seg eller stikker hodet i sanden. De eneste gangene de gjør noe er når de tar plass foran kamera for å fortelle hvor forferdelig det som skjer er. Noen ganger gjør de ikke engang det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes massevis av GRATISTILTAK som kunne fortalt de som er utsatt for vold og overgrep om hva som er tilgjengelig.

Fra 8.klasse på ungdomsskolen skulle det vært obligatorisk å fortelle at det finnes tiltak som kan bevis sovevoldtekter og andre seksuelle overgrep.
Foreldre som sender sine håpefulle ut av den trygge bygda skulle få vite allerede i 10. klasse at det finnes tiltak for å sikre ungdommene.
Alle som er på mekling skulle fått tilsvarende informasjon for egen sikkerhet og pensjonister skulle fått vite at de kan sikre seg mot barn og  narkomane barnebarn som vil ha penger.

* En av de viktigste tiltakene burde være at politiet og teknologene der innser at det er en viss utvikling av teknologien de siste 10 årene som kan løse en del problemer for de som er utsatt, men som også kan løse en hel det administrative problemer mht tiltak som befolkningen selv kan ta.

Allerede i 2017/2018 hørte jeg Erna S. si at "vi må snakke om det". De samme 5 ordene har alle partiene gjentatt etter det. Justisministeren i 2020/21 sa til og med at "Kommunehelseloven § 3-3-a er bare et forslag". Denne "loven" sier at kommunene skal legge til rette for å hindre vold og overgrep mens Istanbul konvensjonen sier at myndighetene er pålagt å fortelle om tiltak som kan hindre vold og overgrep.
Men myndigheter som politikere og byråkrater vil ikke gjøre noe av dette.Riktignok stiller en del politikere og enkelte byråkrater opp når kamera linsene blottlegges og lyset kommer på. Da står de med en alvorlig mine og sier at vi må gjøre noe.
Deretter blir det mørkt. HELT MØRKT.
Ingen sier noe, ingen gjør noe.
Om du er heldig kan du se en politiker eller byråkrat snu ryggen til problemet og som skynder seg bort for å unngå å svare på hvorfor de ikke gjorde noe for lenge, lenge siden. Noen ganger ser du en struts som stikker hodet i sanden når du ser mot plassen der det var en politiker som uttalte seg. Men felles for alle som velger denne løsningen er at de sier "vi må snakke om det".

Men må en virkelig være politiker eller byråkrat for å innse at en ikke kan snakke om det til en illsint Ex som står utenfor døra og vil drepe deg. Hvem andre kan være SÅÅÅÅÅ dumme ?

Jeg er pårørende i en sak og forstod raskt at en ikke kan redde livet ved "å snakke om det" med en mann som vil drepe deg. Kanskje jeg ville få det bedre som politiker/byråkrat som ikke innser det ?

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt voldsalarm eller allverdens rettslige virkemidler betyr ingenting dersom vedkommende er psykisk syk. Vet ikke hva som har skjedd her, men det kan virke som psykisk sykdom og noe som har blitt utløst av samlivsbruddet. 

Vi har sett flere drap de siste årene pga psykiatri. En forutsigbart konsekvens av endringen i lov om psykisk helsevern for noen år siden. Kort fortalt må man nå være svært syk og til fare for seg selv eller andre for å bli lagt inn på tvang. Frem til det er mye av behandlingen basert på frivillighet. Og en stadig sykere person skjønner sjeldent at hen er syk nok til å la seg behandle. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja psykiatri er og blir et problem. Men jeg kan si med 100% sikkerhet at jeg vet om drap som kunne vært unngått om politiet hadde lagt til noen enkle funksjoner i sin software. Og det har jeg fortalt til Politidirektoratet.

Et annet problem er at omvendt voldsalarm ikke benyttes oftere enn tidligere selv om politiet nå har 3 ganger så mange tilgjengelig. Det er flere årsaker til dette, men politidirektoratet mener at det krever mye "admininistrasjon".
Da burde de ta en titt over skulderen og se at det finnes enkle tiltak uten noen som helst administrasjon som med 100% sikkerhet kunne reddet minst 2 liv som har vært beskrevet i pressen de siste årene (et av dem i mitt nabolag). Og jeg antar det kunne hindret flere tusen vold og voldtektssaker også som en bonus.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det farligste kvinner gjør er å føde. Det nest farligste er samlivsbrudd. 

I lille Norge. 

Alle har ansvar for seg og sin familie. Men når man blir syk eller trenger hjelp, må sikkerhetsnettet fungere. Det gjør det jo ikke, når vi ser hvor utviklingen går. 

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansx skrev (3 timer siden):

Nå er du litt dramatisk? 4 partnerdrap i året er ikke akkurat u-land-statistikker. Halvparten av drapene er gjort av muslimer, så om du velger en mann som ikke er muslim så er det 2 drap i året, ikke alle ofrene er kvinner heller.

Har du sjekket telefonen 1 gang i livet mens du kjører bil så har nok sjansen for å dø vært større enn du har fra å være gift i 50 år med en norsk mann.

Ikke glem at menn er også de som beskytter kvinner, du får dramatisk mye mer beskyttelse fra menn enn du tar skade av menn. Statistik sett er det større sjanse for at du blir reddet av en brannmann eller politibetjent som er mann enn at du blir drept av en mann som er partneren din.

Du hadde ikke klart å levd en uke uten infrastrukturen menn har bygd heller for den del, alt du har i livet er pga. menn, ikke kvinner, kvinner har aldri i menneskets historie bygd en eneste ting. Kvinner har aldri bygd en eneste vei, et sykehus, en telefonlinje, ei vassledning, en trailer, en butikk, en fabrikk, noe som helst faktisk.

PartnerdrapNorge.png

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proaktiv skrev (10 timer siden):

Ja psykiatri er og blir et problem. Men jeg kan si med 100% sikkerhet at jeg vet om drap som kunne vært unngått om politiet hadde lagt til noen enkle funksjoner i sin software. Og det har jeg fortalt til Politidirektoratet.

Et annet problem er at omvendt voldsalarm ikke benyttes oftere enn tidligere selv om politiet nå har 3 ganger så mange tilgjengelig. Det er flere årsaker til dette, men politidirektoratet mener at det krever mye "admininistrasjon".
Da burde de ta en titt over skulderen og se at det finnes enkle tiltak uten noen som helst administrasjon som med 100% sikkerhet kunne reddet minst 2 liv som har vært beskrevet i pressen de siste årene (et av dem i mitt nabolag). Og jeg antar det kunne hindret flere tusen vold og voldtektssaker også som en bonus.

Omvendt voldsalarm ble juridisk og praktisk gjennomførbart i april i år, så det har ikke rukket å sette seg. Juristene som skal beslutte det må gjennom opplæring og det vil ta litt tid før alt ruller 100%. Men det var på tide ja. 

Når det er sagt, psykisk sykdom innenfor hjemmets fire vegger vil ofte utvikle seg svært langt før vedkommende blir lagt inn. Har man liten kontaktflate vil det ta enda lenger tid før noen oppdager det og. 

Et partnerdrap er et for mye, men de fleste tragediene siste årene, hvor et familiemedlem dreper hele familien, mener jeg er en direkte konsekvens av at individets rett har blitt juridisk sterkere og leger har mistet deler av handlingsrommet sitt. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (14 timer siden):

Nå er du litt dramatisk? 4 partnerdrap i året er ikke akkurat u-land-statistikker. Halvparten av drapene er gjort av muslimer, så om du velger en mann som ikke er muslim så er det 2 drap i året, ikke alle ofrene er kvinner heller.

Har du sjekket telefonen 1 gang i livet mens du kjører bil så har nok sjansen for å dø vært større enn du har fra å være gift i 50 år med en norsk mann.

Ikke glem at menn er også de som beskytter kvinner, du får dramatisk mye mer beskyttelse fra menn enn du tar skade av menn. Statistik sett er det større sjanse for at du blir reddet av en brannmann eller politibetjent som er mann enn at du blir drept av en mann som er partneren din.

Du hadde ikke klart å levd en uke uten infrastrukturen menn har bygd heller for den del, alt du har i livet er pga. menn, ikke kvinner, kvinner har aldri i menneskets historie bygd en eneste ting. Kvinner har aldri bygd en eneste vei, et sykehus, en telefonlinje, ei vassledning, en trailer, en butikk, en fabrikk, noe som helst faktisk.

...

Det er ikke noe i veien mht dine høye tanker om menn som beskyttere. Og du har rett i at det finnes noen. Men vi kan ikke la dagens praksis få fortsette så lenge menn indirekte inviteres til å gjøre det motsatte.
Og selv om du referer til statistikk på drap forteller det bare 1/2-sannheten. Politiets Strasak tilsier ca 2000 voldtekter pr år, men politiet sier selv at det virkelige tallet er nærmere 20.000. Statistikken som går på vold er ikke definert godt nok, men det er lov til å tro at antall voldstilfeller er kanskje 200.000 tilfeller/år.
Dette er ikke hendelser som iflg statistikk er relatert til drap. Men om du undersøker mer vil du se at både voldtekter og fysisk/psykisk vold fører til selvmord som politikere og byråkrater velger å snu ryggen til. Ja, jeg er nok mer involvert i dette enn andre som har vært mer heldig ettersom jeg er pårørende til en sak. Personen overlevd men det gjør det ikke mindre viktig å gjøre lovpålagte tiltak.

Jeg hørte selv Erna Solberg uttale seg på TV etter en hendelse i 2017 om at "vi må snakke om det". Senere har andre politikere brukt samme beskrivelsen. Når makten til å forhindre vold og overgrep er viktigere enn å gjøre konkrete tiltak har vi nådd et politisk mål som er på linje med statsledere i f.eks midtøsten.
Til og med KS ? (basert på at flere kommuner har identisk uttalelse i sine "tiltaksplaner") sier det samme, Der skriver kommunene at de har opprettet SAMTALEGRUPPER ?!?! for ansatte for å hindre vold og overgrep. Hvem andre enn politikere og byråkrater ER SÅ UTROLIG DUMME AT DE tror de kan stoppe vold og overgrep med "å snakke om det" ?
Jeg synes det rett og slett er vanvittig at politikere og byråkrater oppfordrer kvinner til å gå ut på trappa for å snakke om det med en illsint Ex som står der med en kniv og vil drepe deg. Det burde rett og slett vært forbudt for maktmennesker som politikere og byråkrater å komme med så vanvittige forslag. Iflg Straffelioven § 196 skal alle forhindre vold og overgrep om det kan gjøres. Politikere og byråkrater fjør det motsatte. Kommunene er pålagt å legge til rette for å hindre vold og overgrep. Ingen er så dumme som politikere og byråkrater som mener at de ansatte "skal snakke om det" på internmøter. Og hva med andre myndigheter som iflg Istanbul konvensjonen er pålagt å fortelle befolkningen om tiltak som finnes men som isteden holder kjeft slik at drapsmenn og menn som liker voldtekt og overgrep skal få drive sin hobby i fred.
Joda, det finnes straffer men det er for sent når det har skjedd. Derfor må Istanbul konvensjonen også bli brukt av norske politikere og byråkrater. Og det finnes tiltak, men myndighetene prioriterer drap fremfor å fortelle om mulighetene en har til å beskytte seg. Årsaken er jeg usikker på, men uansett må de slutte å stikke hodet i sanden.

Endret av Proaktiv
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (17 timer siden):

PartnerdrapNorge.png

Du glemte å ta med 2023 of 2024. I begynnelsen av 2024 hadde vi vel noe sånn som 24 drap på 3 måneder. Hvorfor drar du inn at menn har bygd ting og beskytter kvinner? Slutt med det. Den største trusselen for kvinne er og blir menn. 

• Liker 29
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Memorangen skrev (3 timer siden):

Du glemte å ta med 2023 of 2024. I begynnelsen av 2024 hadde vi vel noe sånn som 24 drap på 3 måneder. Hvorfor drar du inn at menn har bygd ting og beskytter kvinner? Slutt med det. Den største trusselen for kvinne er og blir menn. 

Det started ganske kraftig, men per oktober har det bare vært 25 drapssaker med i alt 30 ofre.  I 2023 ble det registrert 35 saker med 38 ofre og 44 gjerningspersoner.

Så jeg regner med at det ligger på omtrent samme nivå som i fjor. Kanskje til og med noe under.

På 90 tallet  lå tallet litt over 40 anmeldte drap hvert år i Norge. Så det går riktig veien.

https://www.forskning.no/kriminalitet/hvor-vanlig-er-drap-i-norge/2309084

Endret av Lunda
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunda skrev (På 13.12.2024 den 19.57):

Det started ganske kraftig, men per oktober har det bare vært 25 drapssaker med i alt 30 ofre.  I 2023 ble det registrert 35 saker med 38 ofre og 44 gjerningspersoner.

Så jeg regner med at det ligger på omtrent samme nivå som i fjor. Kanskje til og med noe under.

På 90 tallet  lå tallet litt over 40 anmeldte drap hvert år i Norge. Så det går riktig veien.

https://www.forskning.no/kriminalitet/hvor-vanlig-er-drap-i-norge/2309084

Jeg synes dette er en veldig passiv tilnærming, og i mine øyne den samme som politikerne har idag.
Det synes som om de også tenker som så at det "BARE" er ca 35 drap virker det som at vi skal legge oss tilbake i sofaen fordi det er 6-7%  drap færre en for 30 år siden. Og ettersom det "BARE" er 35 drap velger de å snu ryggen til det som skjer til tross for at lovverket sier at befolkningen skal informeres om mulige tiltak.

Samtidig er det sånn at det ikke bare er drap som skal hindres. Voldtekt av ekstremt unge jenter og opp til godt voksne damer i pensjonist alder opplever voldtekter. Faktisk 20.000 hvert år som er det uoffisielle tallet politiet operer med.

Og hva med generell vold ? En sint person som slår ETT ENESTE SLAG krever legebehandling vil koste samfunnet like mye som om Hjelpemiddelsentralen får i oppgave å legge ut informasjon om tiltak som alle kommuner, fastleger, politikammer, krisesenter, helsestasjoner, osv kan lagge ut på sine nettsider. Jeg kan ikke forstå hvorfor myndigheten er så avvisende til å hjelpe de som er utsatt.

Jeg leste forøvrig en rapport som fortalte at idag lever det ca 60.000 mennesker som ble utsatt for overgrep ETTER AT DE FYLT 60 ÅR.  Har myndighetene et mål om å bli kvitt flest mulig over 60 år ? Personer som utsettes fra barn, barnebarn og andre familiemedlemmer og som f.eks trues for å få penger fra de eldre.

Også jeg ser at vi pr idag ikke har løsninger som hjelper alle. Men ettersom det koster så lite å hjelpe ca 30-40% av befolkningen bør vi kunne forlange så mye av de som velges at de faktisk gjør mer enn "å snakke om det".
Om politikerne mener noe med sine valgbrosjyrer må de begynne med å hindre vold og overgrep mot 30-40% av tilfellene som skjer idag. Det kan medføre at ca 10 drap, 6000 voldtekter og kanskje 100.000 voldstilfeller kan forhindres OM POLITIKERE OG BYRÅKRATER ØNSKER DET.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (På 12.12.2024 den 22.38):

PartnerdrapNorge.png

Og hvem hadde kvinner egentlig trengt beskyttelse fra om det ikke fantes menn? Jeg kommer ikke på noe.

• Liker 25
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Memorangen skrev (På 13.12.2024 den 16.19):

Litt uenig. 

For å nyansere, 80% av selvdrap er menn. Menn er altså overrepresentert i de "alvorlige" delene av psykisk helse, altså der man er til fare for seg selv eller andre. 

Så jeg vil si det er mangelen på hjelp til psykisk syke menn som er den største trusselen når det kommer til alvorlig vold og drap. Ikke kjønnet i seg selv. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (5 timer siden):

Litt uenig. 

For å nyansere, 80% av selvdrap er menn. Menn er altså overrepresentert i de "alvorlige" delene av psykisk helse, altså der man er til fare for seg selv eller andre. 

Så jeg vil si det er mangelen på hjelp til psykisk syke menn som er den største trusselen når det kommer til alvorlig vold og drap. Ikke kjønnet i seg selv. 

Kvinner får like lite hjelp mot psykisk sykdom som menn. Tre ganger flere kvinner forsøker å la livet sitt. Menn lykkes oftere fordi de bruker andre metoder. Ikke veldig ofte du hører om en kvinne som tar livet av mannen/barna/seg selv fordi mannen ville separeres f eks. Dette skjer jevnlig motsatt vei. Så jo jeg står ved det jeg sa; at den største trusselen for kvinner er menn. 

• Liker 18
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (4 timer siden):

Kvinner får like lite hjelp mot psykisk sykdom som menn. Tre ganger flere kvinner forsøker å la livet sitt. Menn lykkes oftere fordi de bruker andre metoder. Ikke veldig ofte du hører om en kvinne som tar livet av mannen/barna/seg selv fordi mannen ville separeres f eks. Dette skjer jevnlig motsatt vei. Så jo jeg står ved det jeg sa; at den største trusselen for kvinner er menn. 

Tror den forenklingen ikke er bra for noen. Og det er heller ikke bra å sette kjønn opp mot hverandre når det er snakk om alvorlig psykiske lidelser. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (1 time siden):

Tror den forenklingen ikke er bra for noen. Og det er heller ikke bra å sette kjønn opp mot hverandre når det er snakk om alvorlig psykiske lidelser. 

Det er ikke forenkling, det er statistikk og fakta. Menn er mer voldelige enn kvinner, det er helt udiskuterbart. Det betyr ikke at alle menn er voldelige. 

Men det hjelper ihvertfall ikke å hysje det ned. 

Er dog enig i at det psykiske helsevesenet i Norge er en skam, og at det trengs en real opprustning. Men da må disse mennene oppsøke denne hjelpen, og det spørs det om de gjør. 

• Liker 7
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...