Gå til innhold

Hjelp en idiot med å finne riktig skatteprosenttrekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg tjener ~750 000 brutto i året, fordelt ca. halvt i halvt fra to arbeidsplasser, og da har prosenttrekk på begge, hva skal dette prosenttrekket være/hva skal jeg ende opp med i skatt? 
Gjeld 400 000 studiegjeld og ca. 80 000 lån. 
Teller kredittkort inn under gjeld hvis de er "ubrukte", teller liksom grensen man har tilgjengelig som gjeld? 

Får ikke skattekalkulatoren til å fungere og bekymrer meg for skattesmell. Takk til den som forbarmer seg over en skatteidiot. 

Anonymkode: ec135...28d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg antok at du betaler 29000 i renter for lånet ditt (6% over 20 år) dette er ikke sikkert at det er helt riktig men ca burde det være ok.

Det er kun renter som teller som fradrag på skatten ikke tilgjengelig på kreditt kort.

750 000

Fradrag 29000 renter (på 480 000 og antar at dette er år 1 på gjelda)

Dette gir en skatt på 10.5 måneder (Null skatt juni og halv skatt desember) 30 %

Dette gir circa et null baksmell men heller ikke noe tilbake på skatten tilfelle.

Hvis du tjener mer blir det en liten baksmell, hvis du har mer fradrag vil det gi litt tilbake på skatten

• Nyttig 1
Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

Jeg antok at du betaler 29000 i renter for lånet ditt (6% over 20 år) dette er ikke sikkert at det er helt riktig men ca burde det være ok.

Det er kun renter som teller som fradrag på skatten ikke tilgjengelig på kreditt kort.

750 000

Fradrag 29000 renter (på 480 000 og antar at dette er år 1 på gjelda)

Dette gir en skatt på 10.5 måneder (Null skatt juni og halv skatt desember) 30 %

Dette gir circa et null baksmell men heller ikke noe tilbake på skatten tilfelle.

Hvis du tjener mer blir det en liten baksmell, hvis du har mer fradrag vil det gi litt tilbake på skatten

Mange mange takk for svar. 
Studiegjeld er noen år gammel men pga. dårlig betalingsevne tidligere har det blitt brukt mange betalingsutsettelser. 
Kan jeg spørre hvordan jeg ser hva jeg har betalt bare i renter på studielån og lån i banken i år, og stemmer det at dette er det som skal føres under renter, bare betalte renter for i år? 
Takk for svar 🙏

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange mange takk for svar. 
Studiegjeld er noen år gammel men pga. dårlig betalingsevne tidligere har det blitt brukt mange betalingsutsettelser. 
Kan jeg spørre hvordan jeg ser hva jeg har betalt bare i renter på studielån og lån i banken i år, og stemmer det at dette er det som skal føres under renter, bare betalte renter for i år? 
Takk for svar 🙏

Du vet jo hva du betalte i 2024 så det du må planlegge er jo skattekort for 2025 som gjøres opp i 2026.

Det er 22% fradrag på skatt for renter (220 Nok per 1000 NOk renter betalt), men det vil neppe påvirke no mer enn at skatten blir fra 29-31 i variasjon, med 30% vil du ikke få et diger baksmell ihvertfall.

Studielånet finner du på lånekassen sin side, det andre lånet i banken/kortet du har kreditt hos.

De er pliktige til å sende deg årsoppgjør for 2024 og det ankommer nok i januar.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...