AnonymBruker Skrevet i går, 10:13 #1 Del Skrevet i går, 10:13 Jeg har ca 300 000 kr i studielån med flytende rente. Vurderer å betale ned hele nå, men er det slik at jeg uansett må betale rente? Og hvis det er tilfelle, blir den fremtidige renta beregnet etter dagens rente (selvom jeg har flytende)? Anonymkode: b9a6e...ba9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pysa Skrevet i går, 10:21 #2 Del Skrevet i går, 10:21 Aner ikke, men vil si at det er veldig tilfredsstillende å prøve å logge seg inn på Lånekassens sider etter at lånet er nedbetalt, og lese beskjeden "Beklager, men denne siden er bare for kunder i Statens lånekasse." 😁 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:23 #3 Del Skrevet i går, 10:23 Veldig tilfredsstillende å bo i Finnmark og få dette nedbetalt årlig❤️😎 Anonymkode: dcb2e...3d4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:27 #4 Del Skrevet i går, 10:27 Hvis det er eneste gjelden du har, kan det lønne seg. Men studielån har veldig gode betingelser, derfor bør du prioritere nedbetaling av andre lån før du nedbetaler studielånet. Tenk også over om du heller trenger de 300 000 til noe annet om en stund, f.eks. egenkapital til bolig. Det kan også lønne seg å sette de 300 000,- i fondssparing fremfor å betale ned studielånet. Anonymkode: bdaa0...65e 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:29 #5 Del Skrevet i går, 10:29 Det lønner seg ikke å betale ned hele studielånet. Hvis du dør i morgen slettes gjelden din. Hvis du blir ufør i morgen slettes også gjelden din. Da har du potensielt "sløst vekk" 300 000 som uansett ville blitt slettet. I tillegg er det så mange sosiale ordninger, med betalingsutsettelse ved sykdom osv, som man ikke får ved andre lån. Anonymkode: ae4ea...e37 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:30 #6 Del Skrevet i går, 10:30 Betal alltid all annen gjeld først. Jeg vurderte å betale ned studielånet tidligere i år, men droppet det. Så gikk det noen mnd før beskjeden om at jeg vil få nedbetalt 25 000kr årlig fordi jeg har flyttet til en mindre kommune. Så jeg er veldig glad for at jeg var fornuftig og ikke betalte ned. Anonymkode: c5430...b28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:30 #7 Del Skrevet i går, 10:30 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis det er eneste gjelden du har, kan det lønne seg. Men studielån har veldig gode betingelser, derfor bør du prioritere nedbetaling av andre lån før du nedbetaler studielånet. Tenk også over om du heller trenger de 300 000 til noe annet om en stund, f.eks. egenkapital til bolig. Det kan også lønne seg å sette de 300 000,- i fondssparing fremfor å betale ned studielånet. Anonymkode: bdaa0...65e Får man boliglån med stort studielån da? Anonymkode: adf22...a30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet i går, 10:32 #8 Del Skrevet i går, 10:32 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får man boliglån med stort studielån da? Anonymkode: adf22...a30 Det er bedre med EK enn å nedbetale et billig lån, som uansett har sekundær krav. Endret i går, 10:33 av NakenPanda 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:34 #9 Del Skrevet i går, 10:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får man boliglån med stort studielån da? Anonymkode: adf22...a30 Ja selvfølgelig. 300 000 er heller ikke stort studielån, og hvis du har 300 000 til å cashe ut lånet så er ikke det noe problem, da har du jo 300 000 mer i egenkapital til bolig. Anonymkode: c5430...b28 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet i går, 10:38 #10 Del Skrevet i går, 10:38 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har ca 300 000 kr i studielån med flytende rente. Vurderer å betale ned hele nå, men er det slik at jeg uansett må betale rente? Og hvis det er tilfelle, blir den fremtidige renta beregnet etter dagens rente (selvom jeg har flytende)? Anonymkode: b9a6e...ba9 Ville heller prioritert sparing framfor å betale ned studielånet. Dette er det billigste lånet du noen gang kommer til å ha mest sannsynlig. Hadde jeg hatt andre lån så hadde jeg prioritert de framfor studielånet. Det er meg da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Del Skrevet 23 timer siden Jeg er ikke nødvendigvis enig med de over. Det er riktig at studieløn tidligere har vært nærmest gratis, men jeg opplever det ikke slik lenger. Renten er i dag på over 5%, det er ikke lenger småtteri. Har du ingen annen gjeld du kan betale ned og ikke trenger de pengene ville jeg vurdert det. Det såppas lav nedbetaling at du kommer til å sitte med denne gjelden for resten av livet omtrent. Anonymkode: febc7...6d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #12 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det lønner seg ikke å betale ned hele studielånet. Hvis du dør i morgen slettes gjelden din. Hvis du blir ufør i morgen slettes også gjelden din. Da har du potensielt "sløst vekk" 300 000 som uansett ville blitt slettet. I tillegg er det så mange sosiale ordninger, med betalingsutsettelse ved sykdom osv, som man ikke får ved andre lån. Anonymkode: ae4ea...e37 Viktig at folk slutter å dele uriktig info ang studielån og sletting. Alt dette er med forbehold og KAN skje likefullt som det også kan være at det IKKE ER TILFELLE i gitt situasjon for gitt person. Viktig at folk forholder seg til lanekassen.no og ikke random " eksperter" på nett. Anonymkode: 83d06...46a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Del Skrevet 23 timer siden TS her. Takk for innspill, jeg skal vurdere det nøye før jeg evt gjør noe. Jeg har ingen andre lån, men jeg vet jo at studielån har bedre betingelser og fordeler enn andre lån. Men lurer fortsatt litt på hva som skjer med renten 😃 Anonymkode: b9a6e...ba9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #14 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Viktig at folk slutter å dele uriktig info ang studielån og sletting. Alt dette er med forbehold og KAN skje likefullt som det også kan være at det IKKE ER TILFELLE i gitt situasjon for gitt person. Viktig at folk forholder seg til lanekassen.no og ikke random " eksperter" på nett. Anonymkode: 83d06...46a Om man dør slettes studielånet uansett situasjon og person, så det er da ikke feilinformasjon. Anonymkode: 44802...f85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #15 Del Skrevet 22 timer siden Å være gjeldfri er det beste uansett ❤️ Anonymkode: 64ab8...c0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #16 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Takk for innspill, jeg skal vurdere det nøye før jeg evt gjør noe. Jeg har ingen andre lån, men jeg vet jo at studielån har bedre betingelser og fordeler enn andre lån. Men lurer fortsatt litt på hva som skjer med renten 😃 Anonymkode: b9a6e...ba9 Det vil ikke skje noe drastisk med renten, om noe så vil den på sikt gå ned. Du har jo uansett pengene til å betale ned om den mot formodning plutselig skulle sprette opp. Men det er viktigere med egenkaptial til bolig. Det største barrieren til å komme seg på boligmarkedet er egenkaptial. Det nytter ikke å være gjeldsfri om du ikke har egenkapital. Som andre her også poengterer, studielånet har mange fordeler som ingen andre lån har. Du har nedskriving om du bor i tiltakssonen (nord-troms og finnmark). Der er også forslag om at disse sonene skal utvides til å gjelde langt flere kommuner, som vil være gjeldende fra 2025 om ap/sp fortsetter etter valget til høsten (tvilstomt, men fremdeles mulig). Om du blir syk, kan du sette det på pause og du kan få slettet renter. Du har 36 mnd betalingsutsettelser. Du kan få slettet hele ELLER deler om du blir ufør (jeg fikk slettet 250k). Og om du dør, slettes hele. Anonymkode: e47be...1fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #17 Del Skrevet 22 timer siden https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-ordning-for-sletting-av-utdanningsgjeld-slik-vil-det-fungere/id3058902/ Anonymkode: e47be...1fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #18 Del Skrevet 22 timer siden Studielån er det beste lånet du kan ha (nest etter å låne av en snill pappa). Derfor bør du betale ned alle andre lån før du vurderer å betale ned studielånet. Jeg ville ha beholdt lånet og kjøpt meg inn i et globalt indeksfond i stedet. Det er en viss risiko, men forventningen og historikken tilsier at det skal lønne seg over noe tid. Hvis du kjøper fond så kan det såvidt jeg vet ikke brukes som egenkapital for å få huslån. Dvs at hvis du tenker å ta opp maks huslån i nærmeste framtid så er ikke nødvendigvis fond det rette. Anonymkode: 13ac4...30d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #19 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Om man dør slettes studielånet uansett situasjon og person, så det er da ikke feilinformasjon. Anonymkode: 44802...f85 For all del, men det var da gjerne alt det andre du anførte jeg siktet til. Anonymkode: 83d06...46a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #20 Del Skrevet 21 timer siden 18 svar i denne tråden nå, og ingen har svart på det ts spør om. Nei, du betaler ikke rente på et lån du ikke har. Rente betales på gjenstående lånebeløp. Om du f. eks. hadde betalt ned halve lånet, ville du bare betalt rente på den halvdelen som gjenstår. Anonymkode: dea04...1e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå