Gå til innhold

Er dette en måte vi kan kjøpe bolig på eller må vi bruke egenkapitalet vårt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi får kjøpe huset til en i familien for 3.5mill, takst fra megler er 4mill. Det er utleiedel med inntekter for 10 000kr i mnd. 

Vi må over nyttår ha 350 000kr i egenkapital for å kjøpe denne boligen. 

Men vi vil heller investere disse pengene i fond eller aksjer istedenfor å sette de inn i boligen.

Kan vi da ha kausjonist for egenkapitalet på boligen (350 000kr) for å så ta ny takst på boligen som da er rundt 4mill (mest trolig), og deretter trekke ut igjen kausjonisten?

er dette noe som vi kan legge frem for banken? eller er det mulig eller tenker jeg helt feil?

vi har samlet inntekt på 1,8mill i året. 

Anonymkode: a6b7c...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan jeg aldri forstå vil være mulig... Men hvis noen er uenig og vet bedre,  følger jeg med nysgjerrighet, for da åpnes jo en helt ny mulighet fie mange av oss!

Anonymkode: 111fb...207

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når dere ikke har mer egenkapital enn dette så er min mening at dere ikke har penger å gamble med.

Gå inn med egenkapital, betal ned det dere må på lånet, og ha fast trekk til fond. Ved en ok belåningsgrad, 50-60%, har dere en annen kontroll og sikkerhet, og kan øke til mer risikoeksponerende sparing. Det gjør jeg selv, har ikke vært opptatt av å bli gjeldsfri, men sørger også for at gjelden er på et nivå som gjør at den kan handteres ved for eksempel arbeidsledighet eller sykdom. 

Anonymkode: 6dd66...7a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja og nei. 

Dere kan selvsagt bruke kausjonist som dere måtte ønske, men plan din slår sprekker når det kommer til ny takst. Den reelle markedsverdien som dere da nylig kjøpte for vil jo være vesentlig lavere og spille jo inn for hva man kan forvente. Boligen taper seg i det dere selv ervervet den for mindre enn verdivurdering (som foreligger nå), ny verdivurdering vil også se på dette. Verdivurdering er jo sammensatt, og baserer seg på flere faktorer - deres egen erverving av eiendommen vil da være en av faktorene.

Ganske enkelt deres egen erverving av boligen synker dens verdi.

Så med mindre det er et populært område, det er gått noen år osv så skyter dere, dere selv i foten mtp verdivurdering.

Anonymkode: bf4bb...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sliter med å forstå hvordan dere tenkte at dere skal ha kausjonist, for så å trekke kausjonisten, men etter å lese det forrige svaret fra AB...18b forstod jeg nå hva dere mente (veldig godt forklart svar!) Det går ikke nei. 

Anonymkode: 111fb...207

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp huset og stå for egenkapital selv. Om litt tid kan dere søke om refinansiering og øke huslånet, og sette overskytende kapital i aksjer, om dere vil det. Så slipper dere å dra inn en tredjepart med kausjon. 

Dog ville jeg heller beholdt litt mindre lån, og satt overskudd hver måned som dere slipper å betale på høyere lån i fond.  

Anonymkode: b0888...0b6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja det går fint, har gjort det samme selv. Kjøpt ny leilighet fullbelånt med pant (som eneste egenkapital) i den gamle, som da blir leid ut. Etter et års tid får du ny prisantydning, og kan få fjernet kausjonen. Det er selvsagt ikke riktig som det påstås over her at deres erverv reduserer markedsverdien, det er prisantydning fra megler som betyr noe.

Anonymkode: 65b84...0ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja det går fint, har gjort det samme selv. Kjøpt ny leilighet fullbelånt med pant (som eneste egenkapital) i den gamle, som da blir leid ut. Etter et års tid får du ny prisantydning, og kan få fjernet kausjonen. Det er selvsagt ikke riktig som det påstås over her at deres erverv reduserer markedsverdien, det er prisantydning fra megler som betyr noe.

Joda, man skal ha gode grunner for å få opp verdien fra beløpet man selv betalte. Vi kjøpte til «snill pris» fra bekjente, utenfor markedet. Det var først etter at vi pussa opp og la inn betydelige summer/innsats at banken ville gå med på økt verdi. Det hjalp ikke at vi hadde en megler vurdering på rundt en halv mill mer enn hva vi betalte. 

Anonymkode: 58baf...ef0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Joda, man skal ha gode grunner for å få opp verdien fra beløpet man selv betalte. Vi kjøpte til «snill pris» fra bekjente, utenfor markedet. Det var først etter at vi pussa opp og la inn betydelige summer/innsats at banken ville gå med på økt verdi. Det hjalp ikke at vi hadde en megler vurdering på rundt en halv mill mer enn hva vi betalte. 

Anonymkode: 58baf...ef0

Da hadde jeg sendt en søknad til en av de andre 100+ boliglånsbankene og flyttet lånet dit, de ser nok bare på verdivurderingen og ikke på hva dere betalte for et år siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Tror ikke du forstår hva som ligger til grunn i prisantydning som gis av megler.. søk det opp og sett deg inn i det. 

Jeg er ikke bastant på at det kommer til å gjøre det. Det kaaaaan jo være snakk om en 4 roms på frogner som skal totalrenoveres på et par mnd - og da spiller det seg selvsagt anderledes. 

Men jeg går egentlig ut fra at det enten er er et lite attraktivt område, lite naboer ( lav omsetning av boliger), eller at det er en passelig sliten bolig i et populært område( hva får man i et slikt området for 3-4 mil i dag). Og da vil jo evt den faktoren spille større å større rolle i grunnlaget til prisantydning. 

For at prisantydning skal kunne settes høyere enn egen ervervelse så må man jo ha faktorer som taler for det. Alt fra at naboen med identisk bolig solgte for xx mer nylig, boligen har fått vesentlig oppgraderinger osv.. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke du forstår hva som ligger til grunn i prisantydning som gis av megler.. søk det opp og sett deg inn i det. 

Jeg er ikke bastant på at det kommer til å gjøre det. Det kaaaaan jo være snakk om en 4 roms på frogner som skal totalrenoveres på et par mnd - og da spiller det seg selvsagt anderledes. 

Men jeg går egentlig ut fra at det enten er er et lite attraktivt område, lite naboer ( lav omsetning av boliger), eller at det er en passelig sliten bolig i et populært område( hva får man i et slikt området for 3-4 mil i dag). Og da vil jo evt den faktoren spille større å større rolle i grunnlaget til prisantydning. 

For at prisantydning skal kunne settes høyere enn egen ervervelse så må man jo ha faktorer som taler for det. Alt fra at naboen med identisk bolig solgte for xx mer nylig, boligen har fått vesentlig oppgraderinger osv.. 

Jeg forstår det veldig godt, og eier flere boliger og har holdt på med meglere og banker i årevis så du kan nok ta det hel med ro hva gjelder min kunnskap rundt dette. Som jeg sa, hvis du får en ny verdivurdering om et års tid og du søker om å flytte lånet til en annen bank, så mener jeg at de kommer til å legge til grunn tallet i verdivurderingen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår det veldig godt, og eier flere boliger og har holdt på med meglere og banker i årevis så du kan nok ta det hel med ro hva gjelder min kunnskap rundt dette. Som jeg sa, hvis du får en ny verdivurdering om et års tid og du søker om å flytte lånet til en annen bank, så mener jeg at de kommer til å legge til grunn tallet i verdivurderingen. 

Det man søker i en prisvurdering er virkelig verdi - det noen er villig til å betale for enheten. Og da vil ingenting slå en transaksjonspris, nettopp det noen betalte for noe. Det kan derfor være veldig vanskelig å få en verdivurdering som er høyere enn en salgspris i løpet av kort tid, uten andre endringer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var ikke det du sa 😂😂 du sa " Det er selvsagt ikke riktig som det påstås over her at deres erverv reduserer markedsverdien, det er prisantydning fra megler som betyr noe. " 

Noe som da er totalt feil hvis du setter deg inn i hva dette går på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det man søker i en prisvurdering er virkelig verdi - det noen er villig til å betale for enheten. Og da vil ingenting slå en transaksjonspris, nettopp det noen betalte for noe. Det kan derfor være veldig vanskelig å få en verdivurdering som er høyere enn en salgspris i løpet av kort tid, uten andre endringer. 

Hvis det foreligger en verdivurderinger pt på 4 mill, men du får kjøpe huset med 10% rabatt fra familie, så er det helt uproblematisk å få en ny verdivurdering om et år på minst 4 mill. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja og nei. 

Dere kan selvsagt bruke kausjonist som dere måtte ønske, men plan din slår sprekker når det kommer til ny takst. Den reelle markedsverdien som dere da nylig kjøpte for vil jo være vesentlig lavere og spille jo inn for hva man kan forvente. Boligen taper seg i det dere selv ervervet den for mindre enn verdivurdering (som foreligger nå), ny verdivurdering vil også se på dette. Verdivurdering er jo sammensatt, og baserer seg på flere faktorer - deres egen erverving av eiendommen vil da være en av faktorene.

Ganske enkelt deres egen erverving av boligen synker dens verdi.

Så med mindre det er et populært område, det er gått noen år osv så skyter dere, dere selv i foten mtp verdivurdering.

Kan de teoretisk kjøpe den for 4 mill og få igjen 500 000 av selger? Ville det fått noen konsekvenser?

Anonymkode: c6f57...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var ikke det du sa 😂😂 du sa " Det er selvsagt ikke riktig som det påstås over her at deres erverv reduserer markedsverdien, det er prisantydning fra megler som betyr noe. " 

Noe som da er totalt feil hvis du setter deg inn i hva dette går på. 

Men prisantydning i dag er 4 mill, og TS erverver eiendommen gjennom et rabattert kjøp fra familie. Det er ikke da slik at prisantydningen ikke lenger gjelder? Hvorfor i alle dager tror du det?? Hvis du får en eiendom gratis av noen i familien din så betyr ikke det at eiendommen er verdt kr 0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det foreligger en verdivurderinger pt på 4 mill, men du får kjøpe huset med 10% rabatt fra familie, så er det helt uproblematisk å få en ny verdivurdering om et år på minst 4 mill. 

Her bommer du. 

At den blir kjøpt under verdivurdering nå påvirker fremtidige verdivurdering. Det er på ingen måte gitt at man vil kunne få samme pris rett etter på eller om et år for den saks skyld. 

Verdivurderingen som er gitt nå er jo beviselig en feilvurdering i det boligen blir solgt langt under. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan de teoretisk kjøpe den for 4 mill og få igjen 500 000 av selger? Ville det fått noen konsekvenser?

Hva skulle være hensikten bak det da? Manipulere boligens verdi? 

Njæ det blir jo evt et skatte/hvitvaskingspørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja.  Du glemmer dokumentavgiften som er 2.5% av kjøpesummen. Differansen blir Bortkasta penger.

Selger må også betale mer til megler ved "høyere salgsum" 

Anonymkode: b137e...0fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjøpte boligen vår for 3 millioner med kausjonist, 3 måneder med etterpå hadde vi en ny takst med boligverdi til over 3.5 mill. Refinansierte og ble da kvitt kausjonistene på 4 måneder. 
Det er ikke slik at selv om man får kjøpt boligen billig så har den ikke mulighet til å stige i verdi eller ha en høyere verdi. Her får du mye rare svar ts, men ta det til banken din, er banken vanskelig bytt bank! 

Anonymkode: 47540...a5e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...