Gå til innhold

Amming, enten eller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg slet veldig med forlite/bare noen dråper melk i brystene når jeg fikk første barnet. Måtte være på sykehuset 1 uke for å prøve å få ammingen igang, som endte med sur og sulten baby uten at det kom igang. Tilslutt klarte jeg å få mast meg til å gi mme. Men måtte da velge om jeg ville amme eller gi mme, for om jeg skulle gi mme, så måtte jeg få en tablett som stoppet melkeproduksjon. 

Nå venter jeg nr 2, og tenker en del på dette. Er det sånn at man ikke kan velge å gjøre begge deler ? 

Anonymkode: 0d804...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg slet også med at ammingen kom sent i gang. Det kom ikke en eneste dråpe mens jeg var på barsel. Mitt barn fikk MME første dagen og ble koppmatet på barsel. Etterhvert kom produksjonen min igang ved hjelp av (masse!) pumping. Så det gikk helt fint å både gi MME og amme i starten. 

Anonymkode: d2974...b41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig rar praksis på sykehuset. Det er mange som delammer. 

Anonymkode: 2fe67...ae8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går selvfølgelig an å gjøre begge deler. Men da må du være forberedt på at det er MYE jobb. Tror det er få som orker å gjøre det veldig lenge.

Anonymkode: 7b893...af0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er da ganske vanlig å gi litt MME ekstra uten at man slutter å amme. Her ga vi litt MME i starten fordi baby gikk for dårlig opp i vekt og hadde dårlig sugetak. Men etterhvert gikk jeg over til fullamming.

Det kommer jo bare noen dråper i starten, er ikke det vanlig? Det tar jo tid før det kommer masse melk. Her fikk jeg og etterhvert ut veldig lite når jeg pumpet selv om baby hadde fått bedre sugetak og gikk fint opp i vekt (så fikk nok melk).

Anonymkode: c8e0e...11e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det går selvfølgelig an å gjøre begge deler. Men da må du være forberedt på at det er MYE jobb. Tror det er få som orker å gjøre det veldig lenge.

Anonymkode: 7b893...af0

Kan skrive under på at det er mye jobb! Etter at jeg måtte slutte å amme fullt holdt jeg ut i tre måneder med delamming, og på slutten ble produksjonen verre og verre å opprettholde. Måtte jo pumpe/håndmelke hvert ledige friøyeblikk, og det ble for mye. 

Uansett er det selvsagt ikke sykehuset som bestemmer om du skal ha tabletter for å kutte melkeproduksjonen, det høres jo helt sykt ut. Begge mine fikk litt MME på barsel før melka kom skikkelig, og det var helt uproblematisk.

Anonymkode: 7ec88...acb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tullball, for en rar praksis av sykehuset! Jeg har vekslet mellom pumpet morsmelk og mme til begge mine. Pumpet 3-4 ganger i døgnet, og supplerte med mme :) På sykehuset med første fikk jeg beskjed om at hver dråpe morsmelk jeg klarte å gi barnet var bedre enn ingenting - de motiverte meg veldig ift pumpingen og prøve å klare litt. Det er jo egentlig stikk motsatt av det du fikk beskjed om🤔

Anonymkode: 3a967...d9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg slet veldig med forlite/bare noen dråper melk i brystene når jeg fikk første barnet. Måtte være på sykehuset 1 uke for å prøve å få ammingen igang, som endte med sur og sulten baby uten at det kom igang. Tilslutt klarte jeg å få mast meg til å gi mme. Men måtte da velge om jeg ville amme eller gi mme, for om jeg skulle gi mme, så måtte jeg få en tablett som stoppet melkeproduksjon. 

Nå venter jeg nr 2, og tenker en del på dette. Er det sånn at man ikke kan velge å gjøre begge deler ? 

Anonymkode: 0d804...8d4

Du kan gjøre akkurat som du vil. Første barn her var mme baby - trengte ikke noe tablett for å stoppe produksjonen. Når det ikke ble stimulert så gav det seg av seg selv. 

Nr 2 både ammer og får flaske, og fra tid til annen en mme flaske. Ingen problem. God produksjon, men ikke så mye at jeg har problemer med lekkasjer og slikt, men nok til at jeg kan amme, pumpe og ha i kjøleskap, samt frosset ned noe. 

Hva du kan er avhengig av ditt ønske, din melkeprodusjon og vilje. Ingen kan tvinge deg til noe som helst. 

Anonymkode: 2d35a...cd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet dette er of topic, men får man virkelig tablett for å stoppe melkeproduksjon? Jeg hadde en dødfødsel for noen år siden og fikk ingen tablett selv om melkespruten sto, kun beskjed om å ikke pumpe og binde  noe hardt rundt brystet. Som om det ikke var ille nok å dra hjem med en barselkropp uten baby, så måtte jeg også hanskes med bryst- og melkespreng. 

Til TS problemstilling så tviler jeg på at de kan tvinge deg til å ta en tablett for å stoppe produksjonen, ville bare nektet og prøvd å legge til barnet/pumpe i tillegg til å gi erstatning dersom det ikke hadde vært nok melk. 

Anonymkode: a4409...57a

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes rart ut, og ikke vanlig praksis nei. 

Jeg tror mange glemmer at det faktisk er deres baby og ikke sykehuset sin. Du bestemmer jo alt? Gi mme om du vil, am om du vil, sålenge barnet får mat er det ikke noe de på barsel egentlig bryr seg med. De er der for å hjelpe.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt amming er bedre enn ingen amming, mange ammer litt og topper med mme om baby fortsatt er sulten, for en tullball å stoppe produksjon..

Anonymkode: 77213...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vet dette er of topic, men får man virkelig tablett for å stoppe melkeproduksjon? Jeg hadde en dødfødsel for noen år siden og fikk ingen tablett selv om melkespruten sto, kun beskjed om å ikke pumpe og binde  noe hardt rundt brystet. Som om det ikke var ille nok å dra hjem med en barselkropp uten baby, så måtte jeg også hanskes med bryst- og melkespreng. 

Til TS problemstilling så tviler jeg på at de kan tvinge deg til å ta en tablett for å stoppe produksjonen, ville bare nektet og prøvd å legge til barnet/pumpe i tillegg til å gi erstatning dersom det ikke hadde vært nok melk. 

Kondolerer❤️ Tablettene finnes, men det er visstnok mer effektivt å gå med sports-bh og da slipper man også bivirkningene fra medisinene. Er ingen ekspert, men det jeg har hørt. 

Anonymkode: 2fe67...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Finnes tabletter ja, men vet det kan være ganske heftige bivirkninger på de. Å binde brystene er heller ikke anbefalt mer. 

https://ammehjelpen.no/ammestopp-rett-etter-fodsel/

Hvordan stoppe produksjonen uten medikamenter?

Hvis du ønsker å gå «den naturlige veien» kan du stimulere brystene minst mulig. Hvis du kjenner spreng kan du håndmelke litt til det føles behagelig. Da gir du brystene beskjed om at det ikke skal produseres melk. 

Håndmelking er mest skånsomt for brystvevet i den tidlige fasen. Hvis du ikke får til å håndmelke, så kan du bruke pumpe. Melken kan gis til babyen med kopp, skje, sprøyte eller flaske. 

Du kan prøve cottermans grep for å myke opp brystvevet og stimulere til utdrivning av melk. 

Det er ikke anbefalt å binde opp brystene hardt, for eksempel med et skjerf, og ignorere smerter og spreng. Da risikerer du tette melkeganger og brystbetennelse. Det holder med litt motstand fra en støttende bh, for eksempel en sports-bh.

Kombinasjonen av sjelden stimulering, at det ikke blir tatt ut mengder av melk, og økt trykk i brystet gir kroppen beskjed om å senke produksjonen.

Anonymkode: eb4b8...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi kombinerte amming og MME på flaske fra dagen vi kom hjem fra sykehuset. Var faktisk en jordmor på sykehuset som anbefalte det, og var tydelig på at sugeforvirring bare var ammepropaganda. Vi hadde ingen problemer med verken sugetak eller melkeproduksjon. Far gav MME, og jeg gav MME når vi var ute. Pumpet før vi dro hjemmefra i stedet. 

Anonymkode: ab961...d70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Heln skrev (2 timer siden):

Hørtes rart ut, og ikke vanlig praksis nei. 

Jeg tror mange glemmer at det faktisk er deres baby og ikke sykehuset sin. Du bestemmer jo alt? Gi mme om du vil, am om du vil, sålenge barnet får mat er det ikke noe de på barsel egentlig bryr seg med. De er der for å hjelpe.

Man bestemmer selv ja. Har født på Haukeland og Voss sykehus og blitt fortalt dette begge gangene. Det er ditt barn og vi støtter deg uansett hva du velger, ble det sagt. Endte med å gi MME begge gangene da jeg selv etter iherdig pumping ikke hadde melk. Det var selvsagt noen få enkeltansatte der som var helt bastant på at «melken kommer på dag 5», «melken kommer i natt» osv…Men det skjedde aldri. Etter over 1 uke med dette styret gikk vi helt over til MME. Angrer ikke et sekund. 

Anonymkode: ae4dd...336

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...