Gå til innhold

Blitt beskyldt for en annen sin sykemelding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg litt råd her… føler meg helt forferdelig. 

Jeg jobber i et lite team med totalt 3 stk. Den ene av oss er planlagt å bli ny «salgssjef» for oss 2 andre (noe som egentlig ikke har noe for seg fordi vi trengs ikke ledes i en selvdrevet jobb og det er i mine øyne ikke særlig behov for en salgssjef under arbeidsplassens hovedsjef som er nøye involvert. Vi har hittil hatt åpen dialog og godt samarbeid, og vi som team på tre stk trives godt sammen). 

Etter at kollegaen min ble utnevnt i splitter ny rolle og sjefstilling har miljøet og stemningen endret seg. Han har gått fra å være i samme rom som oss og være et team, til å heller sette seg andre steder hvor jeg og min kollega ikke er, jobber tilsynelatende med ting som ikke er hva vi andre jobber med og er blitt veldig «viktig» for sine egen timeplan og oppgaver. Jeg og min kollega har ofte spurt hva den nye rollen går ut på (det er jo ofte f.eks administrative oppgaver eller annet som kan ta opp tid), men når vi spør svarer han unnvikende og traver av gårde. Fra og sitte sammen hver dag og inkludere hverandre/støtte, er han ikke lenger til stedet. Han kan ofte reise ila arbeidsdagen og bli borte noen timer, returnere og ikke dele hvor/hva han har gjort. Jeg og min kollega har prøvd å vise forståelse for at han nå helt sikkert navigerer ny rolle og nye arbeidsoppgaver, men en av oppgavene skulle blant annet innebære å være en motivator, team-støttespiller og sparringspartner for oss - noe vi ikke har sett ila de siste 6 ukene. Vi har en tøff psykisk jobb som kreves at vi støtter hverandre når dagene blir litt tunge. 

Her om dagen oppdaget den andre kollegaen min at nye salgssjef tilsynelatende «endrer» på ringe-statisitikk for å se ut som om han faktisk gjør det som er hovedoppgaven med arbeidet vi utfører, og stiller spørsmålstegn ved det. Basert på hvordan jeg og den andre kollegaen jobber, så er det lite sannsynlig at nye salgssjef har klart å være så effektiv med statistikken/tallene (mer enn oss som jobber målrettet med dette konstant mtp at salgssjef forsvinner fra arbeidsplassen i x-antall timer og gjør andre ting vi ikke kjenner til). 

Her begynner problemet. 
Kollegaen min valgte å stille spørsmål ved disse tallene som ser urealistiske ut til vår eksterne salgssjef (ekstern salgssjef har vært vår kontaktperson i ca 2 mnd og skal fratre) - og samtidig etterspør en åpenhet om hva denne nye stillingen går ut på, hvordan vi som nytt team skal jobbe, kultur og hvorfor vi ikke blir inkludert i arbeidsplassens utvikling. Kall det litt uromomenter som blir veldig synlige når vi er så få ansatte som vi er. Dette er vesentlige spørsmål som har betydning for måten vi skal jobbe på, jobbe med og hva vi ønsker å oppnå. Ha en god kultur, åpen dialog som vi alltid har vært så opptatt av å ivareta. Jeg og kollega føler oss veldig «dritten under skoen» og lite sett fordi vi har vært så sammensveiset, men blir nå forlatt på eget rom, ingen åpen dialog, ingen team-følelse.. Vi er jo veldig begeistret for nye salgssjef som person og støtter valget, men vi skjønner ikke helt hva som skjer og blir ignorert når vi spør. 

Ut av dette (som jeg føler har blitt storm i vannglass), så kommer hovedsjef og informerer meg og den andre kollegaen at ny salgssjef har nå sykemeldt seg og beskylder (veldig direkte tale) meg og kollega for å være årsak. Med bakgrunn for at kollegaen min valgte å stille spørsmålstegn til ekstern salgssjef. Jeg føler meg helt forferdelig kvalm og skjønner ikke hva som har skjedd…. Alt dette skjedde fordi kollegaen min valgte å ta det opp med ekstern gammel salgssjef og savnet svar… fordi vi aldri får svar vi spør om og blir møtt med en holdning. 

Vi har ikke snakket stygt om ny salgssjef, tvert imot.. vi er kjempe fornøyd med jobben hans og han som person. Vi har bare valgt å etterspørre HVORDAN skal vi som team støtte hverandre, jobbe og motivere hverandre nå som en av oss har en annen rolle vi skal forholde oss til. 

Jeg har jobbet her lenge, vært en pliktoppfyllende og lojal ansatt. Aldri før vært involvert i noe som helst. Helt A4. Men etter skyllebøtten av sjefen i stad er jeg helt fra meg. Jeg har jo aldri opplevd å bli beskyldt for en annens sykemelding. Vet ikke hva som er blitt formidlet mellom ekstern salgssjef, ny salgssjef og hovedsjef. Jeg og kollega synes det var overraskende å høre om sykemeldingen og delte vår bekymring rundt det, i tillegg til at vi ikke helt forstår at vi kan være årsak for å reise vesentlige spørsmål i forhold til arbeidsmiljø og hvordan måte vi nå skal jobbe på. Vi har ikke medhold i denne saken fra hovedsjef, og føler vi ikke har svar på noe. 

Hva ville du ha gjort her? Klarer nesten ikke fokusere på arbeidet mitt, er så full av skyldfølelse for «ingenting»… 

Jeg har det skikkelig vondt i kroppen og skjønner ikke hva som har skjedd. Er det sånn det skal være, at man etterspør svar, stiller åpne spørsmål og blir heller beskyldt for en annens sykemelding? Kan nevnes at vi er godt voksne mennesker som alle er supre til å dele av seg selv og sørge for at følelser blir ivaretatt. Føler jo nå at dette har tatt helt feil retning og all tid på jobb brukes til å skjønne hva og hvorfor 😰 Kollegaen min er også veldig nedbrutt og vurderer selv å sykemelde seg… følelsen vi sitter med over å ha forårsaket at en sykemelder seg er skikkelig vond, og jeg fatter virkelig ikke hvordan dette her skjedde.. 

Anonymkode: 75d79...f32

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men dere er som hauker og oppdager ting så dere stormer jo i vannglass selv? 

Anonymkode: 6f373...44f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fatter ikke hvordan dette skjedde? Les igjennom det du har skrevet en gang til.

Dere virker snurt fordi han fikk ny stilling. En lederstilling innebærer andre oppgaver, noe dere tydeligvis ikke aksepterer.. 

Dere høres ut som et par som forsurer arbeidsmiljøet. Guffen oppførsel.

Anonymkode: 996c9...eb1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS HER. 
Nei, det er ikke tilfellet… er veldig redd for at dette innlegget tolkes nå i verste mening, men det er det virkelig ikke… at man skal anta og tro at det er tilfellet er fryktelig kjedelig.. 

Anonymkode: 75d79...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at når denne salgssjefen takler dette på denne måten har han noe å skjule og gjemmer seg bak en sykemelding og midlertidig "fredning".

Anonymkode: 33b82...e3e

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegaen din vurderer å sykemelde seg..? Det er ikke noe man bare kan bestemme selv fordi det er dårlig stemning på jobb, som det virker som dere er mye skyld i selv også. 

Jobb er jobb, og endringer skjer selv om man ikke er fullt enig i dem. Det har kun vart i noen uker uansett, vil nok være en innkjøringsperiode, men at dere har rukket å lage så mye styr over dette på kort tid sier meg at det har vært merkbart for den nye salgssjefen at dere ikke stoler på han/unner han stillingen. 

Anonymkode: 52860...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes TS får litt krass kritikk her. Dere setter pris, og har støttet kollegaen deres i den nye stillingen. Det er helt lov å etterspør hvordan dere skal forholde dere til dette og ikke minst er bekymret for hvordan flyten i arbeidsdagen og teamet til dels har forsvunnet. Når deres nye kontaktperson ikke besvarer disse spørsmålene, så er det naturlig å spør en annen person. 
Om det er noe den nye salgsjefen strever med (kanskje han/hun sliter med den nye rollen sin?), så er da kanskje dette lille ekstra som gjorde at det ble for mye å håndtere. Det han/hun kanskje ble fornærmet for (og kanskje ekstra stresser) var at dere graver litt i mengden arbeidsoppgaver denne salgsjefen har klart å gjennomføre, ettersom dere tydelig ser at det ikke er fysisk mulig. 
Kan dere igjen kontakte noen høyere oppe å etterspør hva dere har gjort galt? Rett ut? At dere ikke skjønner at deres grunnlag for bekymring og mangel på oppfølging (som dere fremdeles ikke får) skal være noe negativt å etterspørre? 

Anonymkode: 2e58f...7b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå fra gulvet til å bli leder i et miniteam er neimen ikke enkelt, for noen av dere. 

Anonymkode: 88c29...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...