AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #1 Skrevet 12. desember 2024 Jeg er så i tvil! Jeg er alvorlig overvektig og har slitt med overvekt hele livet. Jeg har i mine yngre dager klart å gå ned til sunnere vekt, men ingenting får meg motivert lenger. Mat er min eneste trøst og spiseforstyrrelsen er en følge av alvorlige traumer fea barndom. Det er altså ikke det letteste å bli kvitt. Men! Jeg er så redd for at disse sprøytene senere vil vise seg å være skadelige. At bivirkningene er skumle. Hva ville du gjort i min situasjon? Takk for råd❤️ Anonymkode: 7fb03...f11 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #2 Skrevet 12. desember 2024 Hadde prøvd dem. Du vet jo med sikkerhet at betydelig overvekt er skadelig i lengden. Jeg bruker Wegovy selv og har god effekt av det. Anonymkode: 62877...e6a 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #3 Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde prøvd dem. Du vet jo med sikkerhet at betydelig overvekt er skadelig i lengden. Jeg bruker Wegovy selv og har god effekt av det. Anonymkode: 62877...e6a Takk for svar! Er Wegovy den tryggeste å bruke? Eller er det andre grunner til at du fikk tildelt den? Anonymkode: 7fb03...f11
NakenPanda Skrevet 12. desember 2024 #4 Skrevet 12. desember 2024 (endret) De er neppe mer skadelig enn overvekt over tid, så det blir jo en risikovurdering, hvis du har diabetes 2 i tillegg er det jo sterkt å anbefale samt at det gis på blå resept hvis du allerede bruker en annen type diabetes medisin. Uten diabetes medisiner blir det jo dyrt, men det er vel fremdeles bedre enn skader fra lant tids overvekt. Endret 12. desember 2024 av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #5 Skrevet 12. desember 2024 NakenPanda skrev (1 minutt siden): De er neppe mer skadelig enn overvekt over tid, så det blir jo en risikovurdering, hvis du har diabetes 2 i tillegg er det jo sterkt å anbefale samt at det gis på blå resept hvis du allerede bruker en annen type diabetes medisin. Uten diabetes medisiner blir det jo dyrt, men det er vel fremdeles bedre enn skader fra lant tids overvekt. Jeg har ikke diabetes (som jeg vet om iallefall😅), men skal klare å betale selv. Men det er absolutt tungt å bære på vekta og det er vel bare et tidsspørsmål før konsekvensene viser seg... Anonymkode: 7fb03...f11
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #6 Skrevet 12. desember 2024 det absolutt viktgste er å få hjelp til det som skaper denne relasjonen du har til mat, det hjelper ikke gå på sprøyter resten av livet liksom.. ❤️ Anonymkode: 676e8...8f3 2 1
aksase Skrevet 12. desember 2024 #7 Skrevet 12. desember 2024 Dette er det lurt å diskutere med legen, først og fremst. Slankemedisiner er trygge å bruke. De kan ha bivirkninger som varierer mye fra person til person. De fleste tror jeg opplever at fordelene er mye større enn ulempene, men enkelte er så plaget av bivirkninger at de må slutte. Ukjente langtidseffekter er jo nettopp ukjente, om de i det hele tatt finnes. Spørsmålet er hva som er verst; å fortsette et miserabelt liv som overvektig av frykt for en langtidsvirkning som kanskje ikke eksisterer, eller benytte anledningen til å få et lettere og bedre liv allerede nå. Jeg har selv gått på slankesprøyter i et år nå, og angrer ikke. Lite bivirkninger og et langt lettere og bedre liv etter å ha tatt av 40 kg. Kommer til å fortsette så lenge jeg må for å unngå å gå opp igjen.
Gjest MaggaBente Skrevet 12. desember 2024 #8 Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mat er min eneste trøst og spiseforstyrrelsen er en følge av alvorlige traumer fea barndom. Det er altså ikke det letteste å bli kvitt. Får du behandling for dette? Du har større sjanse for å lykkes om du samtidig får hjelp til spiseforstyrrelsen din🙏 Anbefaler for øvrig wegovy, men har skjønt at ikke alle har effekt av den og vet ikke hva grunnen til det er. Verd å prøve i alle fall! Jeg har effekt og ingen bivirkninger, men heller ikke bakomliggende spisefortyrrelser i bunn. Lykke til😊
NakenPanda Skrevet 12. desember 2024 #9 Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ikke diabetes (som jeg vet om iallefall😅), men skal klare å betale selv. Men det er absolutt tungt å bære på vekta og det er vel bare et tidsspørsmål før konsekvensene viser seg... Anonymkode: 7fb03...f11 Hvis du ikke har sjekket for blodsukker er det noe du absolutt burde gjøre, det er den mest vanlige sykdommen assosiert med fedme.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #10 Skrevet 12. desember 2024 MaggaBente skrev (1 minutt siden): Får du behandling for dette? Du har større sjanse for å lykkes om du samtidig får hjelp til spiseforstyrrelsen din🙏 Anbefaler for øvrig wegovy, men har skjønt at ikke alle har effekt av den og vet ikke hva grunnen til det er. Verd å prøve i alle fall! Jeg har effekt og ingen bivirkninger, men heller ikke bakomliggende spisefortyrrelser i bunn. Lykke til😊 Takk for råd🙏 Ja, jeg går i behandling for traumene mine og mye har blitt bedre, men det er en lang prosess dette. Det beste hadde vært om jeg hadde fått til en livesending som gav meg mer glede i hverdagen, men selv om jeg forsøker igjen og igjen så innhenter de vonde periodene meg og jeg taper slaget. Og nå har jeg begynt å lure på om kanskje det å bli lettere å kroppen vil gjøre det lettere for meg å holde fast i de gode periodene... Men igjen - jeg er en pyse med medisiner😅 Anonymkode: 7fb03...f11
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #11 Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for svar! Er Wegovy den tryggeste å bruke? Eller er det andre grunner til at du fikk tildelt den? Anonymkode: 7fb03...f11 Fikk ikke tildelt noe, ba om den selv. Mounjaro - som er alternativet - var ikke lansert i Norge på det tidspunktet, og koster litt mer. Ozempic, som du kanskje også har hørt om, er kun for diabetikere. Den inneholder samme virkestoffet som Wegovy. Anonymkode: 62877...e6a
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #12 Skrevet 12. desember 2024 NakenPanda skrev (3 minutter siden): Hvis du ikke har sjekket for blodsukker er det noe du absolutt burde gjøre, det er den mest vanlige sykdommen assosiert med fedme. Bestemor har diabetes og har målt korttids på meg et par ganger rundt måltid, da har det vært fint. Men langtids har jeg ikke målt på 5 år... Anonymkode: 7fb03...f11
NakenPanda Skrevet 12. desember 2024 #13 Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bestemor har diabetes og har målt korttids på meg et par ganger rundt måltid, da har det vært fint. Men langtids har jeg ikke målt på 5 år... Anonymkode: 7fb03...f11 Langtids er det som legene bruker, men korttids er også en god indikasjon.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #14 Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): det absolutt viktgste er å få hjelp til det som skaper denne relasjonen du har til mat, det hjelper ikke gå på sprøyter resten av livet liksom.. ❤️ Anonymkode: 676e8...8f3 Men det gjør det jo. Jeg har, i likhet med TS, medisinske grunner til et forkvaklet forhold til mat. Jeg har gått i ganske omfattende terapi, uten at den har vært spesifikt rettet mot spiseforstyrrelsen. Det tilbudet finnes nesten ikke for overspisingslidelser. Det msn gjerne tilbys er ernæringsfysiolog, som om vi er dumme og uinformerte og ikke forstår at fett og sukker er lite bra for kroppen. Sprøytene behandler den fysiske overvekten og fjerner det litt maniske suget. Jeg vil helt klart vurdere å gå på en livslang vedlikeholdsdose dersom det kommer tilbake om jeg seponerer behandlingen. Anonymkode: 62877...e6a 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #15 Skrevet 12. desember 2024 aksase skrev (10 minutter siden): Dette er det lurt å diskutere med legen, først og fremst. Slankemedisiner er trygge å bruke. De kan ha bivirkninger som varierer mye fra person til person. De fleste tror jeg opplever at fordelene er mye større enn ulempene, men enkelte er så plaget av bivirkninger at de må slutte. Ukjente langtidseffekter er jo nettopp ukjente, om de i det hele tatt finnes. Spørsmålet er hva som er verst; å fortsette et miserabelt liv som overvektig av frykt for en langtidsvirkning som kanskje ikke eksisterer, eller benytte anledningen til å få et lettere og bedre liv allerede nå. Jeg har selv gått på slankesprøyter i et år nå, og angrer ikke. Lite bivirkninger og et langt lettere og bedre liv etter å ha tatt av 40 kg. Kommer til å fortsette så lenge jeg må for å unngå å gå opp igjen. Hvor lenge tror du du må fortsette? Jeg hører mye negativt om sprøyten fordi folk får « ulvehunger» når de slutter og må begynne igjen. Legene deres fortalte ikke at dette skulle være en livslang utgift, så de angrer. Anonymkode: 457c0...fee
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #16 Skrevet 12. desember 2024 Jeg er i tenkeboksen selv. Har gått ned 30 kg på egenhånd, men nå har det stoppet opp litt... Eller, ikke bare litt, det har stoppet opp. Og jeg sliter med å grave fram mer motivasjon.... Hvor overvektig er du nå? Anonymkode: 239d3...2fc
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #17 Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men det gjør det jo. Jeg har, i likhet med TS, medisinske grunner til et forkvaklet forhold til mat. Jeg har gått i ganske omfattende terapi, uten at den har vært spesifikt rettet mot spiseforstyrrelsen. Det tilbudet finnes nesten ikke for overspisingslidelser. Det msn gjerne tilbys er ernæringsfysiolog, som om vi er dumme og uinformerte og ikke forstår at fett og sukker er lite bra for kroppen. Sprøytene behandler den fysiske overvekten og fjerner det litt maniske suget. Jeg vil helt klart vurdere å gå på en livslang vedlikeholdsdose dersom det kommer tilbake om jeg seponerer behandlingen. Anonymkode: 62877...e6a ved bruk av sprøyte osv så VIL problemet være der også om man oppnår enlavere vekt og slutter på medisin så da må man stå på de livet ut hvismani kke tar grep om roten til problemet. Det er ikke et hvis, det er fakta. Anonymkode: 676e8...8f3 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #18 Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ved bruk av sprøyte osv så VIL problemet være der også om man oppnår enlavere vekt og slutter på medisin så da må man stå på de livet ut hvismani kke tar grep om roten til problemet. Det er ikke et hvis, det er fakta. Anonymkode: 676e8...8f3 Ja, vanskene vil være der fremdeles, men det er ikke sikkert de igjen fører til overvekt - som er farlig. Så man må jo absolutt jobbe videre for å gjøre hodet sunnere, men da er iallefall kroppen i bedre form😅 Anonymkode: 7fb03...f11
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #19 Skrevet 12. desember 2024 Jeg bruker Wegovy og har gått ned rundt 20 kg med den. Jeg er fortsatt overvektig men er veldig fornøyd med vekttapet. Jeg hadde litt bivirkninger på de første dosene med trøtthet og kvalme, men det gikk seg til. Anonymkode: 333e1...e05
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #20 Skrevet 12. desember 2024 Ingen her kan råde deg til hverken det ene eller andre. Vil anbefale deg å lese den "store" Wegovy-tråden, men også andre artikler etc som ligger på nett om dette, for så å ta en avgjørelse som passer for deg. Anonymkode: 99367...af4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå