Gå til innhold

Kunngjøre skilsmisse før eller etter juleselskapene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har bestemt oss for å skilles, vi har to barn og vært sammen mange år. Vi har et godt samarbeid, og dato for utflytting er satt. Barna vet om bruddet. Nå i høytiden blir det en del selskap, vi skal også ha gjester på julaften, men vi går i selskap som et par frem til jeg flyttet ut.

-Bør vi dele i forkant av disse selskapene at vi kommer som et par, samarbeider godt, men at vi har planlagt skilsmissen til rett etter jul?

- Eller bør vi tenke på de vi besøker, og at de kan synes dette er ubehagelig og kan ødelegge selskapene?

Anonymkode: 4da8f...bd7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du lyst til at det skal bli hovedfokus i selskapet? 

For om dere skal skilles og likevel møter sammen så kommer folk til å ville prate om det siden det er så pass spesielt. 

Hvis det er greit for dere så ville jeg bare slippet katta ut av sekken med en gang. 

Jeg ville nok ikke reist sammen i selskap dersom vi informerte at skilsmissen var ett faktum. 

Jeg hadde ikke sagt noe dersom dere reiser sammen. Det er meg da. Jeg hadde ikke villet at det skulle ta så mye fokus om jeg kunne unngått det. 

Anonymkode: 7245f...078

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme situasjon for noen år siden og vi ga beskjed etter alle juleselskapene. Ikke nødvendig å gjøre andre urolige for vår avgjørelse. Vi ga ikke beskjed til venner og familie før vi flyttet fra hverandre.  Venner og familie skal ikke måtte forholde seg til andres problemer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal dere i besøk sammen med barna? Da ville jeg absolutt informert slik at barna slipper å tenke på om dette er noe de ikke kan si noe om eller at det blir en litt rar situasjon. 
Om dere skal noe uten barn: gjør det dere helst vil. Dersom dere synes det er lettest for dere at folk vet så si det på forhånd. Det tenker jeg folk takler bra (og det må de tåle). Det hadde ikke ødelagt noe selskap for meg, men det hadde vært fint å ha hatt en samtale om det på forhånd sånn at jeg vet hva dere vil snakke om og ikke. 
Om dere helst vil slippe at folk vet og synes det er greit å dra en hvit løgn om det må til så gjør dere det. 

Anonymkode: 461a7...286

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal dere i besøk sammen med barna? Da ville jeg absolutt informert slik at barna slipper å tenke på om dette er noe de ikke kan si noe om eller at det blir en litt rar situasjon. 
Om dere skal noe uten barn: gjør det dere helst vil. Dersom dere synes det er lettest for dere at folk vet så si det på forhånd. Det tenker jeg folk takler bra (og det må de tåle). Det hadde ikke ødelagt noe selskap for meg, men det hadde vært fint å ha hatt en samtale om det på forhånd sånn at jeg vet hva dere vil snakke om og ikke. 
Om dere helst vil slippe at folk vet og synes det er greit å dra en hvit løgn om det må til så gjør dere det. 

Anonymkode: 461a7...286

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker ikke å bli servert halvsannheter og løgner, og gjør det heller ikke selv.

Jeg ville ikke annonsert det uoppfordret, men om jeg hadde fått direkte spørsmål om planer og fremtiden hadde jeg ikke klart å lyve om det.  Da hadde jeg heller sagt at "vi er ikke lenger et par, men vil ikke ha noe oppmerksomhet rundt dette nå".

Anonymkode: 3a035...f5d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi sa det før. Gikk fint det. Folk snakket ikke mye om det i julen, kun spørsmål om praktiske løsninger etc. 

Anonymkode: 6c2dc...369

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi skal i selskap til barn også, som fyller desember. Det kan jo ta fokuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville sagt det før, og i samme setning lagt til at dere samarbeider godt, at barna er informert, og at dere ikke ønsker mye snakk om dette i julen av hensyn til barna.

Anonymkode: 7e9fc...e9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å si det på forhånd, men presisere at det ikke er noe drama i det, og at dere samarbeider fint og at dere ikke ønsker dette skal være ett tema i jula? 

Anonymkode: 367cd...f94

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har fortalt det til barna MÅ dere fortele det til resten av familien. Dere kan ikke la dem gå helle julen og holde på en slik hemmelighet! Dere kan heller ikke overlate det til barna og informere familien!! Det er dere som er voksne og dere som må håntere familien her. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på barnas alder, er de voksne, gjør som dere vil, er de små; ikke legg det på dem å holde en hemmelighet. Ellers bare si det om det kommer opp. Dere kjenner jo familie og venner best selv. 

Anonymkode: 16c46...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna? Skal de måtte være med på skuespillet over at alt er som før når de er med i juleselskapene? Tenk over hvordan de vil oppleve det og føle det. Selv om dere foreldre er innstilt på godt samarbeid, har gode planer osv så er dette en stor omveltning for barna. Først får de beskjed om at dere skal gå fra hverandre og en/begge skal flytte. For så å eventuelt møte opp i besøker som om alt er som før og hvor dere tilsynelatende fortsatt er et par? 
Jeg synes absolutt dere skal informere på forhånd. I selskap går det i mange samtaletema. Det kan være snakk om sommerferie og «hva er deres planer da? Skal dere dra til Spania igjen til svigerforeldrene dine som vanlig?» eller «kan ikke dere være med oss på hytten en gang nå i vinter?» eller «hvordan har det gått med oppussingen? Ser dere frem til å nyte roen nå når alt er ferdig?»….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har bestemt oss for å si det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har bestemt oss for å si det....

Så bra. Er jo like greit det. Så unnslipper dere pinlige situasjoner. Det viktigste er at dere fortalte det til barna først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere uker til jul, så jeg tenker også det er lurt å si det. Barna trenger kanskje hellere å prate om det de står i enn om tante Anna som har vondt i foten og kusinen på 15 som brakk en negl? Det er godt mulig at det er svært dramatisk for dem, selv om dere voksne er ferdig med hverandre og ikke synes det er noen big deal? Så kan de ta det opp om de vil helt fritt. Ville presisert at dere ikke ønsker oppmerksomhet rundt det i julen om dere eller barna ikke selv tar det opp.

Så slipper dere også å sitte og svare med løgner og halvsanheter og dekkhistorier når gjestene spør om dere kommer på hytta som vanlig i påsken og om dere har planlagt neste års sommerferie. Det er den nærmeste familien som dere møter i julen regner jeg med, og å dele sånt er en del av å knytte familien sammen. Man står sammen i medgang og motgang og hjelper og støtter hverandre. De må så klart få vite om slike store ting som påvirker barnebarn/nieser/nevøer i en sånn grad som at foreldrene går fra hverandre.

Anonymkode: 6b1f3...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det nå FØR selskapene.

For all del unngå å havne i en situasjon hvor det blir fortalt I selskapene. 

Spar barna deres for å måtte holde hemmeligheten i selskapene, så å fortelle det ETTER selskapene er uaktuelt. 

Anonymkode: 91f50...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke annonsert noe sånt før jul/juleselskaper. Om noen spør så hadde jeg svart ærlig og jeg hadde ikke sagt til barna at de ikke kunne fortelle det, men jeg hadde altså ikke gått inn for å si det til folk.  

Anonymkode: 8b01e...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...