Gå til innhold

Emilie Mehl ber syrere reise hjem!

Littlekolibri

Anbefalte innlegg

AdonisFFM skrev (4 timer siden):

Dette er KUN for å opprettholde bildet av at Syria nå er "fritt". Ler meg skakk over det konstante hykleriet til våre ledere.

Mehl har nok fått en telefon fra Washington. Uansett hvor ille det blir i Syria vil neppe media si altfor mye om det.

Dere som sitter hjemme og leser propaganda: ikke dra dette inn i en saklig debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Potetjinta skrev (1 time siden):

Dere som sitter hjemme og leser propaganda: ikke dra dette inn i en saklig debatt!

"leser propaganda".  Synes du situasjonen i Syria er mer stabil nå enn for 5 år siden?

Ni, dette er KUN for å underbygge regimeskiftet som USA og vesten har jobbet med i mange mange år. Da må e opprettholde/lage bilde av lykkelige Syrere som vender hjem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (På 11.1.2025 den 13.02):

Det som er dumt, er jo at mange syrere har fått statsborgerskap i Norge, Sverige, Tyskland og andre europeiske land, slik at de aldri kan sendes tilbake. Burde aldri gi statsborgerskap når flyktninger kommer pga. borgerkrig -for de slutter på et tidspunkt. De syrerne det er tak i, reiser tilbake og hjelper til å bygge opp landet sitt.

Hvis de har dobbelt statsborgerskap så er det i grunnen ikke noe problem å ta fra de det norske statsborgerskapet, det å beholde sitt opprinnelige statsborgerskap burde vært et krav for å få innvilget norsk statsborgerskap.

Det ville gjort det mye enklere å utvise kriminelle og andre som blir en byrde for velferdssamfunnet, svenskene vil forandre grunnloven slik at det blir enklere å utvise kriminelle og de som ikke tilpasser seg de svenske verdiene.

https://www.reuters.com/world/europe/sweden-seeks-change-constitution-be-able-revoke-citizenships-2025-01-15/

https://www.lbc.co.uk/news/sweden-announces-strict-new-citizenship-policy-including-proving-you-demonstrate/

Jeg så forresten en video fra Skottland eller Irland der syrere som feiret Assads fall ble intervjuet, de feiret i gatene, blokkerte veiene og lagde kaos. Når de ble spurt om de hadde planer om å reise tilbake til Syria så svarte de at det ikke var aktuelt fordi den økonomiske situasjonen i landet var dårlig.

De kommer altså ikke til å reise tilbake med mindre de får bedre råd i Syria enn i landet som har gitt de asyl, det vil si aldri. Hvis Syria blir trygt igjen så går disse personene fra å være flyktninger til å bli velferdsmigranter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (23 timer siden):

"leser propaganda".  Synes du situasjonen i Syria er mer stabil nå enn for 5 år siden?

Ni, dette er KUN for å underbygge regimeskiftet som USA og vesten har jobbet med i mange mange år. Da må e opprettholde/lage bilde av lykkelige Syrere som vender hjem. 

Herregud forhold deg til det som blir skrevet, det blir jo ikke forandra sekundet etter fallet - det må jo rekke å utvikle seg nå noe som allerede er igang. Det du skriver stemmer ikke!

Endret av Potetjinta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ste av både Syrere og Ukrainere vil ALDRI reise ut fra Norge igjen og den som tror noe annet er fullstendig naiv og politisk analfabet. 

For det første har begge parter nå etablert seg med levestandard tilsvarende.  De er også etter hvert politisk stemmekveg som vil sørge for at de ikke forlater landet.

For det andre er ingen av disse to landene i nærheten av stabilitet og vil ikke være det på de 20++ neste årene.

Ellers er det vel greit å innse at skal en endre på asyl og slikt så m det prinsipiell debatt til og ikke pragmatisk flikking.  Og spesielt menn i Ukraina har vel egentlig nesten asylrett all den tid de vil bli tvunget til å krige og risikere liv&lemmer om de reiser tilbake. Risikere livet for BlackRock, EU og dollarveldet mens ingenting gis tilbake. 

Jeg sier ikke at kvinner skal sendes tilbake. Jeg vil ikke sende noen tilbake. men om det er NOEN som har mer rett på asyl, så er det Ukrainske og Syriske menn. 

Og hvert år som går blir sterkere og sterkere bånd knyttet til Norge enten det dreier seg om barn eller inngifting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Dere er særs lite belest på dette temaet!

• Halvparten av syrerne i Norge har allerede fått norsk statsborgerskap. Resterende er nå i kø for statsborgerskap, og venter febrilsk så de slipper tvangsretur. Og det ser det ut til at de slipper, siden de ifølge någjeldende regelverk kvalifiserer til statsborgerskap - alle mann.
  • I Norge får flyktninger permanent opphold allerede etter 3 år. Har ikke engang noe å si om du har stabil inntekt eller om du er trygda. I Danmark får ikke lenger asylsøkere permanent opphold, etter sosialdemokratenes nylige føringer.
  • Mehl er en av få i AP/SP-regjeringa som har skjønt at innvandringsskepsis sanker stemmer. Dette var rent valgflesk for å stjele FrP-velgere. Hun vet godt at ingen syrere faktisk kommer til å reise tilbake. Hun vet også at AP ikke støtter innstramminger, fordi det ifølge Brenna "er feil vei å gå" og "skaper uro", - selv om det er motsatt. Så derfor kommer hun med et sånt populistisk og klønete utsagn i media.

Dere har altså ingen grunn til å bekymre dere om disse syrerne. Samtlige får bli i Norge, suge på den norske velferdskaramellen og få utdelt sitt norske pass som sukkertøy. Norge har nå over 1.000.000 innvandrere, hurra!

Norge fører offisielt den mildeste innvandringspolitikken i Europa. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor Støre sier at de fører en streng og rettferdig innvandringspolitikk. Streng i forhold til hvem??? Til og med Sverige, Nederland og Belgia strammet inn i fjor. SVERIGE! Nå bor det 100k ukrainere her, og mange flere skal komme gjennom familiegjenforening. Det eneste Mehl fikk gjort i samarbeid med AP var å øke kravet om inntekt bitte litt for familiegjenforening, men til og med en renholder vil innfri det kravet.

Og nå ser det ut til at AP får fortsette etter valget, siden Jens er tilbake i 6 mnd og folk blir helt ømme i knærne! Vi er virkelig dummere enn amerikanske velgere! Takk for absolutt ingenting.

Endret av Assia
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det folk ikke ser ut til å skjønne er at det er betydelig innstramming av alle krav til både familiegjenforening og ikke minst permanent opphold.

Krav til inntekt ved familiegjenforening ble innført fra 2008 og framover for å minke mendgen med spesielt somaliere å flomme inn i landet med null krav (innføring av det såkalte underholdnings kravet), dette har stadig blitt økt og er per i dag nesten 400 000 og du kan IKKE ha motatt sosialstønad siste 12 måneder.

Dette kravet har effektivt stoppet familieinnvandring fra sosialklienter og andre på kommunsale støtteordninger (ie det kommer ikke og generelt har familegjenforening gått ned siste 10 år spesielt fra ikke vestlige nasjoner.

Det kom i januar 2021 helt nye krav till inntekt også på permanent opphold og minste\krav på B1 i norsk som effektivt bremset ned denne søknads muligheten. Det er per i dag drøyt 300 000, igjen for å hindre at folk uten inntekt og på sosiale stønader kan få permanent opphold (man må fremdeles fornye kortet hvert 2 år)

Dette er grunnen til at såpass mange syrere kan søke om statsborerskap de kom såpass tidlig at de hadde nok oppholdstid til å søke om permanent opphold uten inntektskrav og dermed statsborgerskap som heller ikke har noe slike krav. De flests syrer kom vel 2015-2018 så derfor står såpass mange i statsborgerkø.

Det er nå tilatt med dobbelt statsborerskap, som selvfølgelig ble lov akkurat pga å kunne ha muligheten til å frata folk dette og sende dem hjem til opprinnelig lands statsborerskap. De gjorde ikke dett for å være snill med folk

Alle syrere vil IKKE bli her, men det viser seg jo at våre nye landsmenn fra ikke vestlige land sjelden drar hjem før de har sikret seg pensjon fra Norge og derterr migrere hjem til landet de "flyktet" fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (2 timer siden):

Det folk ikke ser ut til å skjønne er at det er betydelig innstramming av alle krav til både familiegjenforening og ikke minst permanent opphold.

Krav til inntekt ved familiegjenforening ble innført fra 2008 og framover for å minke mendgen med spesielt somaliere å flomme inn i landet med null krav (innføring av det såkalte underholdnings kravet), dette har stadig blitt økt og er per i dag nesten 400 000 og du kan IKKE ha motatt sosialstønad siste 12 måneder.

Dette kravet har effektivt stoppet familieinnvandring fra sosialklienter og andre på kommunsale støtteordninger (ie det kommer ikke og generelt har familegjenforening gått ned siste 10 år spesielt fra ikke vestlige nasjoner.

Det kom i januar 2021 helt nye krav till inntekt også på permanent opphold og minste\krav på B1 i norsk som effektivt bremset ned denne søknads muligheten. Det er per i dag drøyt 300 000, igjen for å hindre at folk uten inntekt og på sosiale stønader kan få permanent opphold (man må fremdeles fornye kortet hvert 2 år)

Dette er grunnen til at såpass mange syrere kan søke om statsborerskap de kom såpass tidlig at de hadde nok oppholdstid til å søke om permanent opphold uten inntektskrav og dermed statsborgerskap som heller ikke har noe slike krav. De flests syrer kom vel 2015-2018 så derfor står såpass mange i statsborgerkø.

Det er nå tilatt med dobbelt statsborerskap, som selvfølgelig ble lov akkurat pga å kunne ha muligheten til å frata folk dette og sende dem hjem til opprinnelig lands statsborerskap. De gjorde ikke dett for å være snill med folk

Alle syrere vil IKKE bli her, men det viser seg jo at våre nye landsmenn fra ikke vestlige land sjelden drar hjem før de har sikret seg pensjon fra Norge og derterr migrere hjem til landet de "flyktet" fra. 

Det du skriver skulle jo bare mangle, og uansett hva du påstår, er Norge fortsatt snillest i klassen. Så ukrainere flokket hit istedenfor Sverige.

Hvorfor gir vi ut permanent opphold til folk som skal flytte tilbake til landet sitt?

Og krav om inntekt på 400.000 er altfor lite. Da jeg jobbet som renholder ved siden av studiene, var årslønn 435.000, og jeg var ufaglært. Så den inntekten vil ikke kunne forsørge kone og 10 barn.

Angående å frata statsborgerskap, vet både du og jeg at det ikke vil bli benyttet, spesielt ikke av AP-regjeringa. Dessuten har jurister påstått at det bryter menneskerettighetene pga "diskriminering etter etnisitet". Norsk pass er bare for nordmenn, og jeg skjønner ikke hva de moderate partiene tenker med. De jeg kjenner i FrP sier at de støttet dobbelt statsborgerskap, for å lettere kunne kaste ut f.eks. djiboutiere som løy om at de var somaliere for å få opphold. Dessuten har jeg hørt at mange ikke ønsker UD-aspiranter med dobbelt statsborgerskap pga lojalitet, men dette var ikke politikere.

Endret av Assia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent ingen andre land har så mange borgere som eier sitt eget hjem. Selvsagt er mange nordmenn positivt for innvandring, da det øker etterspørselen etter boliger og dermed prisen. 

FØLG PENGENE! Så finner man mye av svaret man er ute etter!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assia skrev (1 time siden):

Det du skriver skulle jo bare mangle, og uansett hva du påstår, er Norge fortsatt snillest i klassen. Så ukrainere flokket hit istedenfor Sverige.

Hvorfor gir vi ut permanent opphold til folk som skal flytte tilbake til landet sitt?

Og krav om inntekt på 400.000 er altfor lite. Da jeg jobbet som renholder ved siden av studiene, var årslønn 435.000, og jeg var ufaglært. Så den inntekten vil ikke kunne forsørge kone og 10 barn.

Angående å frata statsborgerskap, vet både du og jeg at det ikke vil bli benyttet, spesielt ikke av AP-regjeringa. Dessuten har jurister påstått at det bryter menneskerettighetene pga "diskriminering etter etnisitet". Norsk pass er bare for nordmenn, og jeg skjønner ikke hva de moderate partiene tenker med. De jeg kjenner i FrP sier at de støttet dobbelt statsborgerskap, for å lettere kunne kaste ut f.eks. djiboutiere som løy om at de var somaliere for å få opphold. Dessuten har jeg hørt at mange ikke ønsker UD-aspiranter med dobbelt statsborgerskap pga lojalitet, men dette var ikke politikere.

Ukrainere har midlertidig kollektivt opphold, innstrammingen kom ved å senke satsene de fikk i støtte mens de var her.

De fleste familiegjenforeninger er ikke fra flukt dette er arbeidene EU borgere, arbeidsinnvandring som tar med seg familien fra pakistan og India, norske menn som henter fra Filipinene og Thailand er sterkt representert. Feks er det nesten ingen fra Somalia som kommer lengre da kravene er for harde for dem å komme over i da de er på trygd i stor grad.

Jeg har hatt familiegjenforening på min kone og jeg synes at mye av det du mener er riktige er bare delvis korrekt, og med en god del "jeg synes at det burde være sånn".

Norge har strammet inn masse på innvandring men hvis du synes at vi skal avvise Ukrainere hvor landet har 100 tusenvis av døde på få år og hvor byer bombes daglig, så synes jeg bare du er uvitende. Vi har mye mer til felles med dem og det er jo forfriskende at det endelig er en gruppe mennesker som ikke består av 95% muslimske mannfolk som kommer.

Vi er en rettstat og dine kjappe "løsninger" virker som de kommer mer fra document.no en noen andre plasser.

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (1 minutt siden):

Ukrainere har midlertidig kollektivt opphold, innstrammingen kom ved å senke satsene de fikk i støtte mens de var her.

De fleste familiegjenforeninger er ikke fra flukt dette er arbeidene EU borgere, arbeidsinnvandring som tar med seg familien fra pakistan og India, norske menn som henter fra Filipinene og Thailand er sterkt representert. Feks er det nesten ingen fra Somalia som kommer lengre da kravene er for harde for dem å komme over i stor grad da de er på trygd i stor grad.

Jeg har hatt familiegjenforening på min kone og jeg synes at mye av det du mener er riktige er bare delvis korrekt, og med en god del "jeg synes at det burde være sånn".

Norge har strammet inn masse på innvandring men hvis du synes at vi skal avvise Ukrainere hvor landet har 100 tusenvis av døde på få år og hvor byer bombes daglig, så synes jeg bare du er uvitende. Vi har mye mer til felles med dem og det er jo forfriskende at det endelig er en gruppe mennesker som ikke består av 95% muslimske mannfolk som kommer.

Vi er en rettstat og dine kjappe "løsninger" virker som de kommer mer fra document.no en noen andre plasser.

Mine "kjappe løsninger" er direkte hentet fra Mette Frederiksen i Danmark. Hun har tatt tyren ved hornene, og gjør det det danske folk ønsker. Nordmenn flokker til FrP, fordi de syns AP har gjort landet til noe utrygt og stygt. Ikke fordi de vil fjerne vinmonopolet og NRK.

Jeg er også glad for at vi kan huse ukrainske kvinner og barn. Mannfolka som har flyktet fra militærtjeneste burde ikke få opphold, de har dog likevel fått det. Men jeg syns ikke noe om at de skal få permanent opphold, siden Ukraina aldri kommer til å komme seg igjen med et slikt voldsomt brain-drain. 

Botid til permanent opphold for de med kollektiv beskyttelse ble forlenget fra 3 til 5 år, så om 2 år får de alle permanent opphold, og det er ikke bærekraftig. Jeg ser for meg krigen kommer til å fortsette i minst 4 år til, siden ingen parter gir seg på tørre møkka. Ukraina burde bare gi tilbake Krim og Donetsk, for å skåne innbyggerne sine. Sanksjonene mot Russland får bare fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (På 8.2.2025 den 13.22):

Omtrent ingen andre land har så mange borgere som eier sitt eget hjem. Selvsagt er mange nordmenn positivt for innvandring, da det øker etterspørselen etter boliger og dermed prisen. 

FØLG PENGENE! Så finner man mye av svaret man er ute etter!

Jepp, dette er nok en av grunnene til at så mange blir så blasert av boligprisene også.

Har kjøpt bolig i Bangkok i sammen med dama og med investering rundt 200000 som er nært metroen er dette noe en neppe kan fatte i Norge.  Her har jeg bare en gammel og billig "rønne" og bor faktisk et sted hvor boligpriser ikke er så syke at de må pumpes opp konstant.

Men når prisfallet på boliger kommer, som henger sammen mye med dollaren og renta, DA blir det realitetsorientering for mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...