Gå til innhold

Emilie Mehl ber syrere reise hjem!

Littlekolibri

Anbefalte innlegg

Hun oppfordrer syrere som ikke lenger trenger beskyttelse til å forlate landet.

Det er 38.000 syrere med midlertidig opphold i Norge.

Om utviklingen går i riktig retning i Syria og disse overnevnte ikke drar hjem er hun tydelig på at de kan ty til tvangsreturer.

Regjeringen stiller opp med flybilletter og det praktiske for hjemreise, samt 15.000kr i reetableringsstøtte per person. 

Landets status (Syria) er fortsatt ustabil og framtiden er ikke 100% sikker. 

Noen tanker rundt Justis og beredskaps ministerens uttalelser ? 

Jeg selv syntes hun er i overkant ivrig og syntes det virker på kanten til rasistisk og veldig lite menneskelig.

Dette er et land som virkelig har fått gjennomgå 😢Som mange andre land selvfølgelig….men skulle da ønske hun kunne la folk få feire i noen døgn (?) før hun setter i gang med trusler om utkastelse

Det er enda veldig usikkert i Syria og sikkert mange som er redd for å dra tilbake nå. 

For meg virker hun ISKALD.
Skjønner at Norge ikke kan ta vare på alle og at enkelte dessverre må reise hjem, men har ikke denne dama uttalt seg i flere saker siste tia hvor hun virker veldig hissig og frempå ? B.l.a om innvandring, prostitusjon og rus.

Blir litt sjokka over måten hun snakker om minoritets bakgrunner på? Veldig dømmende ,og jeg lurer litt på om flere mener hun (samt andre politikere) skaper mer hat og rasisme i samfunnet enn nødvendig ? 

Er ikke så inne på poltikk og følger ikke med daglig så leker ikke ekspert her, men mer nysgjerrig på om det bare er meg som har ‘’bitt meg merke i henne’’ ? 
Hvor lenge skal hun være minister blant annet ? Hvem har valgt henne? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange syrere vil faktisk hjem fra hele Europa. Bra er det landet Syria trenger dem.

Ledere fra omtrent alle europeiske land har sagt det samme som Mehl.

• Liker 30
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg liker henne virkelig ikke. Det er noe svært uempatisk med henne.

Er sikkert en del syrere som er glade for at hjemlandet kan være et sted å dra til igjen, men det må da vel for svingende gå an å få trekke pusten før man må ta skoene fatt.

Mange av de har jo et liv her de må få pakke sammen ordentlig, og de kan jo ikke bare sendes rett til en flyplass i Syria. De har vel gjerne et sted der de vil reise til, og skaffe seg bolig først osv. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ønsker vel å dra hjem? Det er nå ihvertfall det de gir inntrykk av. Det er nå stort behov for dem i sitt hjemland, for å bygge opp igjen landet. Det er òg fornuftig at de reiser til sitt hjemland, slik at Norge kan hjelpe andre som har behov for det. Jeg synest ikke at dette er “kaldt” av hun, men fornuftig. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En del av de bør nok dra hjem for å bygge opp landet. Dog er jeg usikker på hva jeg tenker om de med små barn som er etablert, de bør hvertfall få muligheter til å komme til et trygt land. Akkurat nå er nok ikke tiden.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kan reise hjem bør det. Men nå er det nok mange gamle syrere her, som ikke har noe i et rasert og ustabilt land å gjøre. Og småbarnsfamilier som er godt etablerte her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal ha plass til nye flyktninger bør nok noen dra tilbake til sine opprinnelige hjemland når det er trygt.

Men gi gjerne folk tid til å planlegge og legge til rette for en god hjemreise. Det kan også være individuelle behov hvor noen kan reise omtrent med en gang, mens andre trenger lengre tid.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivrig ja men samtidig innanfor å informere at Norge hjelper til med retur. Kanskje det var litt klønete da. Så syns jeg syrerne må få lov å bruke litt tid til å «pakke kofferten», mange har jo bodd her i mange år og har et liv med jobb og skole osv.  Jeg har flere syrere på studiet mitt for eksempel. Håper de får gå ferdig før de blir tvangsreturnert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er litt vel tidlig å be de dra, men det er viktig at de kommer tilbake for å bygge opp landet. 

Endret av Meowmere
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er her pga beskyttelse, og man ikke trenger det, men hjemlandet trenger en, da er det helt naturlig å dra hjem 

At dette skal tolkes negativt er godt gjort, men er ikke overrasket 

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringer fra Bosinere viser at max 50% drar hjem, det blir neppe noe bedre med Syria antagelig mindre.

Dette er grunnen til at man gav midlertidige opphold, og ikke gjorde samme feilen som Norge gjorde på 90 tallet med somaliere der de nå kun drar hjem på ferie.

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro det er langt flere enn Emilie som gjør det. Slik det politiske landskapet er i dag, vil jeg tro opp mot 80% av befolkningen mener at de bør reise hjem.

Som alltid er det antakelig de vi kunne tenke oss at ble igjen som reiser, så sitter vi igjen med de vi helst hadde sett at reiste.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En justisminister kan jo ikke henvise til noe annet en det juridiske, og for syrerne så er nå behovet for beskyttelse ikke der lenger, og dermed forsvinner den juridiske begrunnelsen for opphold på humanitær bakgrunn bort. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå først de nye makthaverne få komme til makten og vise verden om det faktisk BLIR trygt i Syria fremover før folk blir returnert dit.

Akkurat nå er det kaos der og syrere bør ikke bli sendt tilbake før situasjonen er avklart og trygg. Ja Assad sitt despot regime er kastet men hvem vet hvilket regime som følger etter han ?

Vesten tok imot en brøkdel av flyktninger fra Syria. Jeg håper løslatte fanger fra skrekkfengselet blir tilbud psykiatrisk hjelp mot de store traumene de sliter med.

En syrer som flyktet til Sverige etter han ble smuglet ut av skrekkfengselet,sier det ikke er lett å reise tilbake da han har fått familie der og har en jobb.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...