Gå til innhold

Til dere med liten leilighet!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan organiserer dere småtingene deres og andre ting for å få det til å se ryddig ut? Og hvordan få plass til ting på et lite kjøkken?? :sur:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hehehe. Ja, den som visste det...!

Her er det rotete, punktum. Men en viss ordenopprettholdes ved eske-system, så det ikke står så mange småting utover alt. Pene esker som kan stables i skap eller puttes i bokhyller løser noe av problemet.

Men ønsker meg fremdeles et ekstra rom til jul :ler:

Skrevet

Jeg bor på 33 m2 og har det _forholdsvis_ ryddig. (Men med to katter blir det aldri heeeeeelt ryddig!). Jeg har et sted (skrivebordet), hvor jeg lemper ting jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av, eller papirer som må sorteres/kastes/arkiveres. Så tar jeg tak i rotet innimellom, når jeg har tid og overskudd. Ellers bruker jeg skuffer mye, og jeg har kjøpt et fantastisk salongbord fra Ikea med masse oppbevaringsplass under! Jeg har også montert en del hyller til bøker/CDer/DVDer slik at jeg slipper å ha så mange ting på gulvet. På kjøkkenbenken har jeg bare en vannkoker. Alt annet stapper jeg inn i skapet under benken.

Bruker også eske-løsningen til Gjest nr 2! :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Kast eller rydd bort alt som du ikke bruker innen et visst tidsrom. Ikke ha kaffetrakter, brødrister, vannkoker og kjøkkenmaskin stående på kjøkkenbenken om du ikke bruker det. Rydd det bort så det ikke tar unødvendig plass.

Og kast, kast, kast. Noe bedre råd enn det får du aldri.

Skrevet
Og kast, kast, kast. Noe bedre råd enn det får du aldri.

Og for all del, ikke kjøp kjøp kjøp, en ting inn, en ting ut.

Tenk gjennom hvilke kjøkkenmaskiner du trenger. Jeg f.eks har funnet ut at jeg ikke trenger kaffetrakter, kun vannkoker. Ting som popcornmaskin, eggekoker og riskoker er det vel ingen som trenger. Gryter tar stor plass, hold de til et minimum.

Skrevet

Har ikke småting, pynteting, dill og dall. Kast, kast, kast!!! Eller gi bort på finn.no

Bor på ca 33m2 sammen med katt. Leste aviser kastes med en gang, CDer jeg aldri hører på stues i boden eller gies bort, bøker jeg har lest stues i boden. Det samler seg av og til en "se gjennom"-haug av papirer osv, men ser gjennom dette sammen med morgenkkaffen på lørdager f.eks

Heldigvis har jeg en del skapplass på kjøkkenet, men har gitt bort/ryddet unna overskudd av kopper, glass, kar osv.

Har ingen hyller i stua, har en kommode, tvbord og et lite sofabord.bittelite, med hensikt.

Skrevet

Vi er to personer på 43 kvadrat, det er vel ikke det aller minste, men det føles likevel trangt!

Vi har utnyttet plassen under senga til å oppbevare ting, det samme med plassen under sofaen. Oppå kjøleskapet har vi esker fra Ikea, de er hvite og står i stil til innredningen og kjøleskapet, så det funker ganske godt. Vi har lite stående framme på benken, og inni skapene prøver vi å holde det på et minimum. Nå er ikke kjøkkenskapplassen vårt største problem egentlig, så der syndes det nok litt.

Vi har et lite "hull" under kjøkkenbenken, der har vi kjøpt en liten "kommode" eller skuffeseksjon om du vil, i stål fra Ikea. Der har vi alt av batterier, lyspærer, ladere (som vi har cirka tusen av!), mp3-spillere osv. Der har vi også noen isbokser uten lokk hvor vi kan putte alle mulige rare småting som man ikke kaster men som ikke har noen fast plass (ex binderser, sikkerhetsnåler, skruer osv osv).

Aviser har fast plass i en aviskurv som tømmes en gang i uka, post og viktige papirer har fast plass i en liten "kurv" som står på kjøkkenbenken og sorteres så ofte som mulig. Og så må jeg bare skrive under på det de andre sier her: Kast, kast, kast. Eventuelt gi bort, gi bort, gi bort. Eller sånn som jeg har gjort med veldig mye: pakket det sammen i esker og satt det i boden i håp om at vi EN dag skal få bedre plass! ;)

Det beste rådet mot generelt rot (og det gjelder egentlig uansett hvor stor leilighet/hus man har) er at alle ting får en fast plass. Da er det mye enklere å rydde og å holde det ryddig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...