Gå til innhold

Føler barnehagen vil gi meg dårlig samvittighet over å ikke ha barnet mer hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde samtale idag, barnet på 2 år er lei seg ved levering. Barnehagen mener at han kanskje har lange dager og ser at jeg bare er hjemme. Normalt er jeg i full jobb men er gravid i uke 22 med ekstrem svangerskapskvalme, har ikke hatt helse til å ha han hjemme. Har vært sykemeldt siden uke 4. Han er normalt 7-8 timer i barnehagen da er far ferdig på jobb. Syns det var litt ubehagelig at de la det frem slik, eller er jeg overfølsom? Jeg vil jo være med barnet mitt men jeg har ikke kapasitet nå med denne formen alene 

Anonymkode: c5fb7...2a4

• Liker 1
  • Hjerte 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at det kan føles sårt, men det var nok bare et velment råd/forslag i fall formen din tillot å gi barnet kortere dager. Barn, som voksne, kan bli ganske gretne om de blir veldig slitne, og i barnehagen er det gjerne full fart. Hvordan er ettermiddagene? Er barnet veldig slitent  og eventuelt grettent da? 

• Liker 29
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Her så måtte mitt barn være fulle dager i barnehage og. Jeg kastet opp hvert 10. minutt, så barnet ville jo ikke hatt det bra hjemme med meg. Og jeg ble lagt inn tidlig på sykehuset og. 

Så barnet ditt har det nok mye bedre i barnehagen nå. Men virker ut som flere tror man bare er litt kvalm, og kaster opp noen få ganger, og da gjerne på morgningen. 

Anonymkode: c3765...398

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Godt at barnehagen formidler barnas behov. Jobber selv i barnehage, og ser at vi sliter ut og stresser barna våre slik systemet fungerer. Hos oss gjør vi vel helst motsatt, dekker over for å ikke påføre foreldre enda mer stress og dårlig samvittighet for noe de kanskje ikke har muligheten til å gjøre noe med. Dette er noe som må tas tak i politisk om det skal bli noe bedring. Å legge dette på hver enkelt familie vil bare føre til økt belastning og dårligere psyke. Anbefaler deg i din situasjon å være åpen med barnehagen. Da vil de forhåpentligvis møte deg med omsorg og forståelse, og ikke gjøre situasjonen tyngre. 

Anonymkode: a4518...d2d

Jeg har vært mer enn åpen med barnehagen, de vet godt hvorfor jeg er sykemeldt. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet

En to-åring bør jo absolutt ikke ha så lange dager hvis h*n i tillegg går i barnehage hver dag. Hvis du virkelig er så syk at du ikke klarer å ta seg av barnet med svangerskapskvalme må noen andre i familien trå til. 7-8 timer hver dag er alt for lange dager for en 2-åring. Hvis barnehagen i tillegg påpeker at barnet virker slitent ville jeg aldri hatt det i barnehagen hver dag heller når du allikevel er hjemme.

Anonymkode: ce8d3...7c3

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

«Ser at du bare er hjemme», det er det de voksne som ser, ikke en toåring som er i bhg. 
Og de samme voksne har da ingen grunn til å vite noe om dine sykmeldinger! 

Anonymkode: a7cb7...fa8

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En to-åring bør jo absolutt ikke ha så lange dager hvis h*n i tillegg går i barnehage hver dag. Hvis du virkelig er så syk at du ikke klarer å ta seg av barnet med svangerskapskvalme må noen andre i familien trå til. 7-8 timer hver dag er alt for lange dager for en 2-åring. Hvis barnehagen i tillegg påpeker at barnet virker slitent ville jeg aldri hatt det i barnehagen hver dag heller når du allikevel er hjemme.

Anonymkode: ce8d3...7c3

Du tar det for gitt at alle har en familie å lene seg på? Eller mener du at den ikke-gravide forelderen skal ta ulønnet permisjon fra jobb?

Anonymkode: b6222...ba6

• Liker 35
  • Nyttig 4
Skrevet

Altså, ja.. Hva skal man si. Dere må ta en vurdering / prioritere da.

Hva er viktigst for deg? Hensyn til barnet ditt, eller din egen kvalme?

Vi slet med det samme da vår eldste var rundt 2 år. Utrolig sliten, lei seg og grinete når vi hentet i 16-16.30 tiden. Måtte gå ned på stillingsprosent og heller hente han en time tidligere. Det skulle ikke mer til. Da ble han et helt annet barn ved henting og også senere på ettermiddagen.

Syntes det var et godt råd du fikk fra barnehagen, som viser omtanke for barnet. Merkverdig at du tar det som noe negativt.

• Liker 26
  • Nyttig 9
Skrevet

7-8 timer hver dag er for mye. Hva kommer dere til å gjøre mot slutten av desember når barnehagen er stengt? Jeg hadde prøvd på kortere dager og heller forklart for barnet at mamma må kaste opp. Små barn er robuste.

Hvis barnehagen mener det er lange dager for barnet, da er det lange dager.

Anonymkode: bf23a...e6d

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

7-8 timer hver dag er for mye. Hva kommer dere til å gjøre mot slutten av desember når barnehagen er stengt? 

Anonymkode: bf23a...e6d

Da er vel ikke far på jobb?

Anonymkode: c516b...b5e

• Liker 14
Skrevet
AllahBallah skrev (10 minutter siden):

Altså, ja.. Hva skal man si. Dere må ta en vurdering / prioritere da.

Hva er viktigst for deg? Hensyn til barnet ditt, eller din egen kvalme?

Vi slet med det samme da vår eldste var rundt 2 år. Utrolig sliten, lei seg og grinete når vi hentet i 16-16.30 tiden. Måtte gå ned på stillingsprosent og heller hente han en time tidligere. Det skulle ikke mer til. Da ble han et helt annet barn ved henting og også senere på ettermiddagen.

Syntes det var et godt råd du fikk fra barnehagen, som viser omtanke for barnet. Merkverdig at du tar det som noe negativt.

Da får far gå ned i stillingsprosent da.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er nok ikke for å gi dårlig samvittighet men perspektiv, om du har en god dag, gjør mye sammen, mine første er og to år aldersforskjell, og skulle ønske jeg gjorde enda mer, for sjalusien vil nok være der.

Anonymkode: ff681...66b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nok ikke for å gi dårlig samvittighet men perspektiv, om du har en god dag, gjør mye sammen, mine første er og to år aldersforskjell, og skulle ønske jeg gjorde enda mer, for sjalusien vil nok være der.

Anonymkode: ff681...66b

Hun har jo ikke gode dager. Og hun bør ikke ha ansvar for et lite barn når hun er så syk. 

Far kan derimot snakke med jobben om løsninger. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud, du kunne jo vært i full jobb. Ja, det er lange dager men sånn er det. Barnet ditt har det bra nok. Du må ta vare på deg selv

Anonymkode: 54573...81f

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Herregud, du kunne jo vært i full jobb. Ja, det er lange dager men sånn er det. Barnet ditt har det bra nok. Du må ta vare på deg selv

Anonymkode: 54573...81f

Enig! Jeg synes ikke bhg burde sagt det, de hadde ikke sagt det hvis TS ikke hadde vært sykmeldt. Og jeg kan banne på at de ikke ville sagt det hvis det hadde vært TS sin mann/samboer som var sykmeldt! Når du fremdeles er sykmeldt pga ekstrem svangerskapskvalme i uke 22, sier jo det sitt. 

Anonymkode: eae3b...583

• Liker 22
Skrevet

Min erfaring er dessverre at ansatte i barnhager har en mye lavere terskel for å klage til mor og gi henne dårlig samvittighet enn far. Det er mulig at folk fremdeles har en fordom om at far er først og fremst viktig på jobb, mor er først og fremst viktig hjemme.

Jeg synes ikke dette er noe greit. Hvis dere har mulighet til det så kan far både levere og hente en periode (det kan jo fort tvinge seg fram uansett så dårlig som du er). Hvis de slutter med dette pratet så stemmer teorien min eller så har de omsider tatt poenget om hvor dårlig du faktisk er. Hvis de fortsetter så må dere nesten ta det på alvor, og finne en løsning i fellesskap. Kanskje det går an å finne noen som tar på seg å ta en trilletur med barnet en time hver ettermiddag før de kommer hjem til dere.

Du har min fulle sympati. Prøv å huske at dette er en kort periode og at dere er to voksne personer om det. Du skal ikke gå rundt og føle deg mislykket alene.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

De ser jo barnets beste, 7-8 timer er lenge.

Men hva som er best for dere samlet er jo opp til deg og mannen å vurdere. Klarer du ikke fysisk å ha barnet hjemme, så er det slik. Akkurat som når begge har faste arbeidstider, eller reisevei. Da er jo familiens beste samlet at barnet er full dag i barnehagen.

Anonymkode: c89bf...018

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Da får far gå ned i stillingsprosent da.

Ja, det er selvfølgelig et meget godt forslag! 😊

• Liker 1
Skrevet

Meg som har laget tråden. Jeg har allerede gått ned i stillingsprosent så mye det lot seg gjøre på jobben, der jeg fikk gå en time før ellers ville han hatt 8,5 time i barnehagen. Dvs han normalt har 7,5 timer i bhg. Jeg har reisevei på 50 minutter da det er kø og har prøvd å bytte jobb uten hell. 

Det er heller ikke sånn at alle har råd å gå ned kjempe mye i stilling. Ting er svært dyrt for tiden og det er lett å si om man har økonomi til det. Far kan ikke gå ned i stillingsprosent pga stillingen han har. Bytter han jobb er lønnen *vesentlig* mindre. 

Ser også andre foreldre har 7,5-8 timer på hans avdeling, de henter ofte å leverer samtidig som oss. 

Når det kommer til formen min leverer jeg i barnehagen og deretter legger meg i senga der jeg blir stort sett hele dagen, sover mye. Lite søvn gjør at jeg blir enda mer kvalm. Har tenkt dette er bedre slik at jeg faktisk kan bruke tid med han når han kommer hjem, istedenfor å sette han foran tv eller andre nødløsninger ved å ha han hjemme for jeg er så dårlig at jeg ikke kan ta ordentlig vare på han. 

• Liker 13
  • Hjerte 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...