Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal føde om 3 måneder, vært på utallige samtaler angående angst. Jordmor er veldig oppegående og har mye kompetanse, men føler likevel at enkelte ting blir feiet bort. 

Har en gutt fra før, skikkelig dårlig og traumatisk fødsel. Skrek, gråt og var livredd lenge før fødsel var skikkelig i gang pga redsel. Var en forferdelig opplevelse, mistet mye blod. 

Hadde høyt blodtrykk og ble satt igang. Fødte på 1,5 time. Egentlig avtalt igangsettelse men jordmor nekter meg å bli igangsatt før uke 39+4 og da er jo risikoen stor for at det kan skje naturlig, noe som gir meg enda mer angst. Begrunnes i at amming kan være vanskeligere i uke 38, som jeg egentlig ønsker. 

Redd for å ikke nå sykehuset men jordmor feier det bort med at det sikkert var det høye blodtrykket som gjorde at jeg fødte fort kombinert med modningspiller. Snakker som at det ikke kommer til å skje igjen. Skjønner at det ikke er det værste at barnet blir født i en bil eller hjemme men gutten min hadde navlesnoren rundt halsen og jeg fossblødde. Jeg har angst for at dette skal skje hjemme og at jeg ikke får hjelp i tide. 

Sa da at jeg kanskje ønsker keisersnitt men får da beskjed at det tviler hun på at jeg får siden jeg har født normalt før og det gikk «fint». Sier at mors psykiske helse ikke betyr noe fremfor barnets helse, og derfor lar de meg ikke settes igang i uke 38. Er det noen her som vet om jeg har rett eller krav på noe eller hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: 5d332...f2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med fastlegen din og få henvisning til sykehuset :) Her er det mye feil, mors psykiske helse spiller absolutt en rolle i vurdering av keisersnitt/igangsettelse! Du ville IKKE vært den første som fikk innvilget det på bakgrunn av fødselsangst. 

Og om du hadde stor blødning sist er det dessverre en økt risiko for at du kan få det igjen. Det er nok neppe sykehuset interessert i at skal skje i bilen 🤔

Anonymkode: 8af4d...8cb

Skrevet

Er det jordmor på helsestasjon du har snakket med? Få en henvisning til sykehuset du skal føde på så du kan få snakke med noen der, jordmor og / eller fødelege.

Anonymkode: dfd3c...ee4

• Liker 1
Skrevet

Gå til privat jordmor. Og psykiater privat. De vil ta deg på alvor og hjelpe deg.

Anonymkode: c5061...a45

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 0.09):

Skal føde om 3 måneder, vært på utallige samtaler angående angst. Jordmor er veldig oppegående og har mye kompetanse, men føler likevel at enkelte ting blir feiet bort. 

Har en gutt fra før, skikkelig dårlig og traumatisk fødsel. Skrek, gråt og var livredd lenge før fødsel var skikkelig i gang pga redsel. Var en forferdelig opplevelse, mistet mye blod. 

Hadde høyt blodtrykk og ble satt igang. Fødte på 1,5 time. Egentlig avtalt igangsettelse men jordmor nekter meg å bli igangsatt før uke 39+4 og da er jo risikoen stor for at det kan skje naturlig, noe som gir meg enda mer angst. Begrunnes i at amming kan være vanskeligere i uke 38, som jeg egentlig ønsker. 

Redd for å ikke nå sykehuset men jordmor feier det bort med at det sikkert var det høye blodtrykket som gjorde at jeg fødte fort kombinert med modningspiller. Snakker som at det ikke kommer til å skje igjen. Skjønner at det ikke er det værste at barnet blir født i en bil eller hjemme men gutten min hadde navlesnoren rundt halsen og jeg fossblødde. Jeg har angst for at dette skal skje hjemme og at jeg ikke får hjelp i tide. 

Sa da at jeg kanskje ønsker keisersnitt men får da beskjed at det tviler hun på at jeg får siden jeg har født normalt før og det gikk «fint». Sier at mors psykiske helse ikke betyr noe fremfor barnets helse, og derfor lar de meg ikke settes igang i uke 38. Er det noen her som vet om jeg har rett eller krav på noe eller hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: 5d332...f2f

Dette du skriver på slutten her er bare tull av jm å si. Selvfølgelig betyr mors psykiske helse noe. Du må bare gå til fastlege eller aller helst en privat gynekolog, og fortelle om hvor traumatisk fødselen oppleves for deg.

Deretter må du be om at de henviser deg til en samtale med Gynekolog eller fødselslege på sykehuset. IKKE noe jordmor-samtale, jm har ingen myndighet til å innvilge eller avslå søknad om keisersnitt. 

Når du kommer på en slik samtale , forberede deg godt ta gjerne med mannen din om han er en god støtte. Jeg fikk innvilget keisersnitt ca.5 minutter ut i min samtale. Det var en enorm lettelse! Og dette var på Haukeland sykehus som er kjent for å være så strenge med å innbille dette. Du må bare gjøre et grundig forarbeid. IKKE involver jm i dette, men oppsøk som sagt en privat gynekolog eller fastlege som har forstå for din situasjon. 

Anonymkode: 0ce38...92d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...