Gå til innhold

Hvordan vasker dere stekebrett og rist til stekeovnen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om de er skikkelig inngrodde: legger i vann med oppvasktablett. Lar det stå en stund før jeg  skrubber den med stålull. Går ganske så lett da. 

Anonymkode: be332...892

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekebrett vaskes vanlig med Zalo, er det fastbrent så lar jeg det stå i varmt vann et par minutter også vasker jeg det. Ristene i ovnen bruker jeg å vaske ned Svint, går så fort og lett med den, slet med å vaske de før, før jeg oppdaget Svint, gull verdt.

Anonymkode: 2b718...c24

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis tørker vi av søl med papir. Trenger de å vaskes setter vi den oppå vasken og har litt vann og såpe i, og skyller den deretter på høykant. 

Når den er skikkelig tilsmusset vasker vi den i oppvaskmaskin.

Den ene plata blir ikke helt ren, fordi vi har klart å lage et slikt hardt lag man prøver å lage på jernpanner. Det er heldigvis bare et estetisk problem.

Anonymkode: eb710...e8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprayer dem med ovnspray og legger dem i plast over natten og skyller dem i vann dagen etter. Jeg elsker at det gir et perfekt resultat med minimal innsats i motsetning til tidligere hvor jeg skurte og skrapte i evigheter.

Anonymkode: f3603...f2a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ristene lar jeg stå i når jeg kjører selvrens. 

For brettene bruker jeg samme metode som nevnt over. Ovnsspray + plastfolie. 

Anonymkode: 3349d...fba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ristene lar jeg stå i når jeg kjører selvrens. 

For brettene bruker jeg samme metode som nevnt over. Ovnsspray + plastfolie. 

Er det pyrolyse du har? For ristene skal tas ut, men du lar de være? Hvordan blir de da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det pyrolyse du har? For ristene skal tas ut, men du lar de være? Hvordan blir de da?

Ja. Har vært like fine i 7 år. Vet man ikke skal det, så anbefaler det ikke. Ble bare slik en gang, så fortsatte jeg. De er jo ikke annerledes enn skinnene på siden av ovnen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skurer med Svint. Elsker å gjøre det, rar «hobby» men jeg skurer gjerne mammas og venners😅

Anonymkode: f1fb6...24b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovnsbrettet brukte jeg ovnsskrape på sist, sånn skrape med barberblad og håndtak. Skavet av belegget og skurte med sånn svamp med en ru og en fin side. Slet ut to eller tre sånne svamper mens jeg holdt på, så hardt ble det skrubbet. Brukte JIF ovnsspray og lot det stå litt før jeg gjøv løs på det. Resultatet ble bra, og det mest brukte stekeovnsbrettet ble nesten (ikke helt) som nytt.

Anonymkode: d3ea0...907

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja. Har vært like fine i 7 år. Vet man ikke skal det, så anbefaler det ikke. Ble bare slik en gang, så fortsatte jeg. De er jo ikke annerledes enn skinnene på siden av ovnen? 

Både skinner og rister skal ut av ovnen før pyrolyse. Er de på blir de ødelagte. Gjorde det første gang jeg brukte ovnen min, og både skinner og rister ble ødelagt... 

Anonymkode: de2c5...e57

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Både skinner og rister skal ut av ovnen før pyrolyse. Er de på blir de ødelagte. Gjorde det første gang jeg brukte ovnen min, og både skinner og rister ble ødelagt... 

Hvordan ødelagt? 

Mine holder seg fine, i alle fal, og helt rene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skurer med Svint. Elsker å gjøre det, rar «hobby» men jeg skurer gjerne mammas og venners😅

Du får begynne å ta oppdrag, hadde gjerne betalt et par hundre for 15 minutters skrubbing for det hater jeg. :D 

Anonymkode: 3650e...c62

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jøss, da har du vært heldig og fortsatt er 😅 Jeg tør ikke, så jeg tar de ut.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehe, så søtt 😅

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jøss, da har du vært heldig og fortsatt er 😅 Jeg tør ikke, så jeg tar de ut.

Men hvordan blir de skadet?

Jeg forstår jo at det er metall, og at det blir ekstremt varmt, og at det er faren. Så lar det jo også kjøle seg ned i ovn. 

Spurte chat gpt nå om faren. Og den viser primært til redusert effektivitet, og mulighet for misfarging. Og risiko for at materialene ikke tåler det om det ikke er originalutstyr. 

Har ikke merket noe av dette tross sikkert 50+ rens de siste årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvordan blir de skadet?

Jeg forstår jo at det er metall, og at det blir ekstremt varmt, og at det er faren. Så lar det jo også kjøle seg ned i ovn. 

Spurte chat gpt nå om faren. Og den viser primært til redusert effektivitet, og mulighet for misfarging. Og risiko for at materialene ikke tåler det om det ikke er originalutstyr. 

Har ikke merket noe av dette tross sikkert 50+ rens* de siste årene. 

Der overdrev jeg nok litt. Ca 20+ rens. Kjører funksjonen mulig annenhver til hver tredje måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I de fleste nye stekeovner kan skinner stå i. 

Anonymkode: 875ae...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I de fleste nye stekeovner kan skinner stå i. 

Anonymkode: 875ae...fa4

Og siemens selger iallefall stekebrett som tåler pyrolyse

Anonymkode: 134b0...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...