Gå til innhold

Strømsjokk i Norge: Prishopp på 2500% intradag – Fra 50 øre til 13 kroner på ett døgn!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

NakenPanda skrev (24 minutter siden):

De har rutiner på rydding av paneler men de generere jo ikke spesielt mye på vinteren, men det er jo med i beregningen Solpaneler er det billigst kilden til strøm som kan bygges ut akkurat nå, men den er jo variabel, at du ikke skjønner det sier vel mest on deg tenker jeg, 

Ja, vi er sikkert "dumme" alle som klager på strømprisen. Om sommeren bruker vi nesten ikke strøm. Prisen har ikke noe å si da.

Anonymkode: 35086...8b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, vi er sikkert "dumme" alle som klager på strømprisen. Om sommeren bruker vi nesten ikke strøm. Prisen har ikke noe å si da.

Vel vi vet at du liker å klage og latterliggjøre ting som du ikke liker ihvertfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (11 minutter siden):

Vel vi vet at du liker å klage og latterliggjøre ting som du ikke liker ihvertfall.

"Vi"?  Er du Støre?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Vi"?  Er du Støre?

Nå snakker du bare tull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (48 minutter siden):

Nå snakker du bare tull.

Men hvem er "Vi"?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere Statnett-sjef har kjøpt hus til 34 mill.

Hilde Tonne har kjøpt den dyreste Nordstrand-boligen i år. – Vi gleder oss til å flytte i nytt hus.

Hilde Tonne, som var toppsjef for Statnett fra 2021 til mai i år, har punget ut 34 millioner kroner for et hus på østkanten i Oslo.

Nordstrand-boligen ble solgt for tre millioner over prisantydning. Huset er det dyreste som er blitt kjøpt i området det siste året.

https://e24.no/naeringsliv/i/o37JwK/tidligere-statnett-sjef-har-kjoept-hus-til-34-mill

Vi får jo glede oss over at det er i hvert fall NOEN som tjener på de skyhøye norske strømprisene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru Uperfekt skrev (3 timer siden):

Vet mer enn jeg gidder å legge ut på et forum, ville tatt for lang tid. Men kan si såpass at det var mange som advarte om avtalen nettopp pga vi skjønte at det det norske folk fikk servert av lovnader var løgnaktige 

Dette blir jo bare flaut. 

Anonymkode: 7f5c7...380

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (3 timer siden):

"Energisikkerhet"

Fordi etter et par tørre somre etterfulgt av en kjip vinter med lite snø som kan smelte til våren er magasinene ikke nok til at vi har nok grønn vann energi. Da er det greit å importere fra andre og la magasiner hvile på kritiske nivåer. Det er lite trolig å komme ofte men når det kommer (og det vil det) er det rett og slett samfunnskritisk.

Det var ikke bare Ukraina krigen som lagde rekord priser på Strøm i 2022.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/lav-fyllingsgrad-i-vannmagasinene-kan-gi-hoye-strompriser-1.15952572 

Det er bare tåkeprat, vi kunne sikret oss reservekapasitet på strøm ved å bygge ett eller flere gasskraftverk. 

Det blir ikke verre for kloden om vi brenner noe av gassen selv i stedet for å selge den og så ende opp med å kjøpe kullkraft tilbake fra Tyskland.. 😂

Endret av LeneXCII
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (23 minutter siden):

Det er bare tåkeprat, vi kunne sikret oss reservekapasitet på strøm ved å bygge ett eller flere gasskraftverk. 

Det blir ikke verre for kloden om vi brenner noe av gassen selv i stedet for å selge den og så ende opp med å kjøpe kullkraft tilbake fra Tyskland.. 😂

Det er ikke politisk akseptabelt og veldig dyrt å bruke gass (og evt kull) som kraftkilde i Norge, og enda mer som reserve kapasitet. I tillegg måtte vi investert i kull/gasskraftverk som har en veldig høy investering upfront og lite effektiv bruk som igjen bringer snittprisen opp kraftig,

Gass har blitt veldig dyrt de siste årene og til og med Tyskland har åpnet opp sine stengte kullkraftverk, med denne opsjonen hadde vi fått kraft som var 2,50 per KwT 24/7 som svingkraft og gitt akkurat samme prisen som vi mener er for dyrt i dag. 

Så nei det er ikke et alternativ av praktiske, økonomiske og politiske årsaker.

Det er bare en ting folk på Facebook diskuterer og tror på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (2 minutter siden):

Så nei det er ikke et alternativ av praktiske, økonomiske og politiske årsaker.

Joda, hvis bare politikerne får av seg nisselua.. Penger mangler i hvert fall ikke, bare se på hvordan de kaster penger etter helt håpløse prosjekt.. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyelig å høre på som en analyse av idiotiske og kunnskapsløse politikere påfunn..: 

Anonymkode: abb33...c1e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (4 minutter siden):

Joda, hvis bare politikerne får av seg nisselua.. Penger mangler i hvert fall ikke, bare se på hvordan de kaster penger etter helt håpløse prosjekt.. 

Ja de liker havind av en eller annen grunn selv om alle vet at det er og blir en katastrofe, så den skal du ha rett i.

Mitt firma har eierskap i et havind prosjekt og selv med maks fradrag på utbygging mhp oljeskatt er det ikke lønnsomt, det er rett og slett bare et tiltak for CO2 utslipp vs alternativet gass generatorer som er normen offshore. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (6 timer siden):

Ja de liker havind av en eller annen grunn selv om alle vet at det er og blir en katastrofe, så den skal du ha rett i.

Mitt firma har eierskap i et havind prosjekt og selv med maks fradrag på utbygging mhp oljeskatt er det ikke lønnsomt, det er rett og slett bare et tiltak for CO2 utslipp vs alternativet gass generatorer som er normen offshore. 

Staten skryter av å tilby fastprisavtaler til bedrifter, men for oss som faktisk driver en bedrift, er dette en illusjon. Enten er det umulig å få tak i en avtale, eller så ligger prisen skyhøyt over gjennomsnittlig spotpris. Dette er ikke hjelp, det er en skjult melkeku som bare gjør situasjonen verre. For oss som allerede sliter med svingende strømpriser, er dette bare tull fra ende til annen.

Anonymkode: 1c525...9e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasket to runder klær i dag. Hadde en rød bukse til datteren min som jeg vurderte å kjøre en maskin for, men jeg tenkte det var litt dumt å gjøre akkurat i dag :laugh:

Anonymkode: 69872...b68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette blir jo bare flaut. 

Anonymkode: 7f5c7...380

Hva er du flau over?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (10 timer siden):

Nei jeg vet det blir sånn.

I motsetning til de fleste her stryker ikke jeg på IQ-tester og jeg kan lese grafer.

Vi er på rask vei mot en verden der strøm er omtrent gratis hele året.

Det er såpass lenge til at jeg ikke ser det skjer i min tid

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er utrolig frustrerende med ekstremutslag i strømprisene. Problemet er bare at det ikke finnes noen enkel, quick fix som kan ordne det.

Vi behøver å være en del av det europeiske kraftmarkedet for energisikkerhetens skyld, men det er også positivt for å kunne selge overskuddskraften vår ut (versus å basically spyle ned penger i dass) og kunne kjøpe billig kraft når utbudet er høyere og/eller etterspørselen lavere. 

Man må heller løse problemet ved roten, dvs. helst skaffe mer vær-uavhengig kraft - men som samtidig helst er grønn. Det krever utbygging, gjennomgang av vridende incentiver, effektivisering og ny forskning. Kanskje om noe år kan man lagre overskuddskraft fra væravhengig produksjon, og utnytte på dagene hvor været gir lavere produksjon?

Anonymkode: 7a24a...567

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (21 timer siden):

Problemet var at ingen stemmere visste hva ACER var når det ble stemming. Og hele konseptet ACER ble bygd på en løgn fra politikerne. Erna sa vel at strømprisen ikke kom til å øke, men maks 3-5 ører om den gjorde det. Det ble også lovet gull og grønne skoger rundt kraftforskyning, samt at vi muligens kom til å få reduserte priser...

Velgerne ble ført bak lyset av Ap, Høyre, FrP, V og MDG rundt ACER.

Fått alle over på el i alt som kan gå på el så skrus prisene opp.. er ikke overrasket. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (6 minutter siden):

Fått alle over på el i alt som kan gå på el så skrus prisene opp.. er ikke overrasket. 

Men elbil er jå såååå mye billigere. Gratis bomring, parkering og batterier varer i 500.000 km. Jeg lover /s

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Alle de store partiene vil dette: Ap, Høyre og Frp.

Anonymkode: f805f...82b

Alle må snart få ut fingeren å stemme noe helt annet snart.

Anonymkode: 1fc38...8ca

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...