Gå til innhold

Umulig å bo sammen/ ha familie med en på spekteret ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 9.07):

Hvordan blir man forelsket i en sånn person i utgangspunktet, det skjønner jeg ikke. Flere her som sier de bor med en som har lignende oppførsel- hva er dette å gå inn i et forhold med?? Jeg hadde løpt allerede i utgangspunktet. 

Anonymkode: b1d2d...880

Fordi de oppfører seg annerledes når livet er lett. Den andre parten er velfungerende og lett å leve med, pluss veldig forståelsesfull for de småtingene mannen måtte slite med, som på det tidspunktet virker så små at man ikke mistenker noe diagnose, men bare tror det er et personlighetstrekk. 

Så blir livet litt vanskeligere, med ansvar for barn og alt ekstraarbeidet det fører med seg. Den velfungerende og forståelsesfulle dama har kanskje sluttet å le, smile og gi komplimenter hele tiden, fordi hun er helt i tåka pga søvnmangel og aldri har tid til å sette seg ned. Mannen syns derfor dama har blitt slem osv.

Lever selv med en slik mann. Mistenker ikke autisme, for jeg kjenner en del autister og ser ikke den helt. Har en sterk mistanke om ADHD, men han nekter selvfølgelig utredning og påstår det er jeg som er syk som ikke takler livet (når jeg blir utslitt av å gjøre 100% i stedet for den 50% jeg egentlig skulle gjort).

Anonymkode: 376fe...aab

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi de oppfører seg annerledes når livet er lett. Den andre parten er velfungerende og lett å leve med, pluss veldig forståelsesfull for de småtingene mannen måtte slite med, som på det tidspunktet virker så små at man ikke mistenker noe diagnose, men bare tror det er et personlighetstrekk. 

Så blir livet litt vanskeligere, med ansvar for barn og alt ekstraarbeidet det fører med seg. Den velfungerende og forståelsesfulle dama har kanskje sluttet å le, smile og gi komplimenter hele tiden, fordi hun er helt i tåka pga søvnmangel og aldri har tid til å sette seg ned. Mannen syns derfor dama har blitt slem osv.

Lever selv med en slik mann. Mistenker ikke autisme, for jeg kjenner en del autister og ser ikke den helt. Har en sterk mistanke om ADHD, men han nekter selvfølgelig utredning og påstår det er jeg som er syk som ikke takler livet (når jeg blir utslitt av å gjøre 100% i stedet for den 50% jeg egentlig skulle gjort).

Anonymkode: 376fe...aab

God forklaring! 

Når jeg ble sammen med mannen min, så vi hverandre kun i helgene. Jeg ante ikke hvor slitne han var i ukedagene etter å ha «tatt seg sammen» og analysert hver eneste ting jeg sa og gjorde og hvordan han skulle respondere på det, hver helg. 

Så flyttet vi sammen og ting kom mer og mer til syne. Hadde han ikke fått diagnosen sin før vi utvider familien hadde forholdet gått fyken. 
Men når man vet hva som trenges for at alt skal funke, blir det noe helt annet. 

Anonymkode: 8bd28...9ef

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som min x samboer. Jeg leste meg ihel i flere år for å finne ut hva som var galt med han. Fikk barn, og han oppførte seg som en 12 åring. Jeg kom meg bort, men det var i seneste laget. Hater han i dag, har desverre felles barn. Umulig å samarbeide med. Kom deg bort!!!

Anonymkode: 5917a...302

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 12.06):

Her viser du svært godt at han har nyanser, han er ikke konsekvent i sin adferd og motsetningene viser egentlig veldig godt at han mest sannsynlig ikke har autisme eller aspergers. 

Han vil mest sannsynlig egentlig bare trasse, være kjip og en drittsekk fordi han ikke takler familielivet med barn. 

Anonymkode: 222c4...7d3

Han kan godt ha autismespekterforstyrrelse og hate planer og rutiner basert på de andre i familien sine behov. Trassighet som går ut over familiens ve og vel kan også være PDA-profil.

Anonymkode: 042dc...491

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...