Gå til innhold

Umulig å bo sammen/ ha familie med en på spekteret ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan blir man forelsket i en sånn person i utgangspunktet, det skjønner jeg ikke. Flere her som sier de bor med en som har lignende oppførsel- hva er dette å gå inn i et forhold med?? Jeg hadde løpt allerede i utgangspunktet. 

Anonymkode: b1d2d...880

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 21.16):

Jeg har barn med en som jeg mistenker er på spekteret /aspergers/autisme lignende , samt mistenker at han har adhd. 

etter vi fikk barn har han vært helt forferdelig å bo med.

Han er sur og sint hele tiden fra morgen til kveld.

Ber meg slutte å snakke når jeg snakker, men han kan snakke så mye han vil.

ser ikke på meg når jeg snakker til han, gjør mange andre ting samtidig med ryggen til mens han går rundt. Null tilstedeværelse. Hvis han setter seg ned med meg, er det maks 1 min uten øyekontakt før han reiser seg og går og gjør noe annet… virker stresset , urolig og rastløs hele tiden. 

Ingen fine ord, ingen naturlige klemmer .  Jeg må be om en klem om jeg vil ha det, det kommer aldri av seg selv.
Han skal ikke sove i samme seng.ingen nærhet. 
han er ganske dårlig sosialt . I selskap med sin egen familie og f.eks. egne foreldre til stede sier han ikke et ord gjennom hele kvelden utenom f.eks. hei og hadet.. kjenner jeg blir mindre pratsom selv , blir veldig usikker av det og at det påvirker meg til å bli mer innelukket og asosial som han. Liker det veldig dårlig, for jeg elsker folk og gode samtaler. 

han takler dårlig endringer i planer osv. tåler ikke å gjøre noe spontant, kan bli veldig sint da. 

han er veldig reaktiv og reagerer dramatisk på ting som skjer, faller i gulvet etc, virker til å håndtere egne følelser dårlig. 

han har nesten ikke humor. Og forstår sjelden spøker. 

han leser ikke mellom linjene når folk snakker og tar det folk sier veldig bokstavelig. 

han tar ingen selvkritikk, gjør aldri feil. 

han hater rutiner og planlegging. Som ikke er forenlig med et familieliv. Veldig opptatt av frihet ;» Jeg skal stå opp når jeg vil»

han tar aldri initiativet til ting og må bli fortalt hva han skal gjøre/ikke gjøre. Så enten skjer det ingenting , eller så blir han kjempesint om jeg spør om han kan gjøre noe. 

jeg blir beskyldt for alle feil i hans liv. 

han takler IKKE at jeg har følelser og bryr seg ikke om jeg gråter ( det er bare «krokodilletårer») . helt iskald. Har til og med sagt i parterapien at han ikke bryr seg om når jeg gråter. 

Huset kan flyte over av rot,  men han gjør ingenting før jeg spør om han kan hjelpe til og rydde…ingenting skjer på eget initiativ. Jeg føler meg som moren hans og er så drittlei av det. 

han tar ikke ansvar for store avgjørelser og familiens fremtid og tar heller dag for dag . Så han overlater alt til meg. Dette stresser meg for han vil jo ikke samarbeide om noe/vil være i fred hele tiden. («Slutt å snakk!»)

Høres det ut som han kan være på spekteret? Jeg mistenker det og teorien min er at han ikke får nok tid til seg selv og at han blir stresset av familielivet. Og derfor alltid er sur og sint. Parterapi hjelper ingenting, han endrer ingenting og virker generelt til å ha vanskelig for å lære av egne feil..og jeg er nok der at jeg må gå fra han for å få et godt liv.

Anonymkode: c79f6...3a4

Hvorfor er du opptatt av om han er på spekteret eller ei? Virker som du prøver å finne årsaker til at han er en drittsekk. Vi på spekteret er ikke det, og om han er på spekteret er han en drittsekk i tillegg. Kun èn av tingene kan man jobbe med,  gjett hvilken.

Hvorfor blir du hos en partner som innrømmer at de ikke bryr seg om deg?

Anonymkode: 35edc...16c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det var et fornuftig svar . Jeg har prøvd å ha samtaler med han på alle mulige måter , med kjærlighet, med ro, med tålmodighet , og kommer ingen vei, for ingenting er galt med han! Da begynner han å snakke om at det er meg som må ha hjelp.. og når det gjelder lege som jeg anbefaler han å kontakte så er det et trassig «nei!». det er helt tragisk. Bra gjort av deg å holde ut i et sånt forhold, for det er jammen ikke mye de bidrar , ut ifra min erfaring. 

Nå skrev vel ikke vedkommende at partner var slem slik ts sin er.

Å bli utbrent på spekteret utløser ikke en sadist.. just saying.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"På spekteret" er en ufattelig stor sekkebetegnelse. Det er enormt stor forskjell på f eks svømmeren Michael Phelps som kanaliserte sin ADHD inn i 24 OL-gull, og den arrogante og kriminelle kvinnebankeren Marius Borg Høiby, selv om begge er "på spekteret".

Jeg syns det er veldig irriterende og uvitende av folk å stappe alt fra sosiopater til ADHD'ere i nøyaktig samme sekk.

Det du beskriver er en dyssosial atferdsforstyrrelse, eventuelt en dyp depresjon dersom han ikke var slik før dere fikk barn. 

Anonymkode: 50878...edd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 22.35):

Fy fan 😡

Anonymkode: beed5...56c

Nå tolker du fælt. Det vedkommede skrev var at hvis man er på spekteret så er man det hele livet, man får ikke plutselig alle trekkene som voksen. TS beskriver en mann som enten er en umoden og ego drittsekk, eller så er han en overveldet autist/ADHD'er på randen til fullstendig breakdown. Førstnevnte er en type person man burde rømme fra fortere enn f..., mens sistnevnte er en person som trenger diagnose og hjelp til å takle livet best mulig ut i fra egne forutsetninger. Hvorvidt TS kan leve med en på spekteret vet man jo ikke før man vet sikkert at han er på spekteret, og vet hvordan han fungerer som far når han får hjelp og tilrettelegging.

Hvis han nekter å gå til lege eller på annen måte søke hjelp, så burde TS gå fra han uansett om han er på spekteret eller ikke. Selv om man er på spekteret har man ansvar for eget liv og helse, så han burde bli utredet både for egen skyld og for TS og barnets skyld.

Anonymkode: 8b3a1...50e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor er du opptatt av om han er på spekteret eller ei? Virker som du prøver å finne årsaker til at han er en drittsekk. Vi på spekteret er ikke det, og om han er på spekteret er han en drittsekk i tillegg. Kun èn av tingene kan man jobbe med,  gjett hvilken.

Hvorfor blir du hos en partner som innrømmer at de ikke bryr seg om deg?

Vil jo forstå hva som gjør folk så stygge i oppførselen og ikke minst unormal sosialt... veldig spesielt. Han burde jo være overlykkelig over å få det nydelige barnet , i stedet har han utviklet seg Verre og verre. Han har ikke vært sånn hele tiden. Og at han kan jobbe med det, stemmer ikke for hans del. Han har visst null tegn til endring etter x antall parterapi timer, og legger all skyld på meg. 

Det står ingenting i teksten om at jeg vil bli hos han, hvis du leser siste setning så står det at jeg nok må gå fra han . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig adferd, ts, kan ha en årsak. Feks kan man velge å være sur fordi man har en kronisk sykdom som gir smerter. Eller man kan velge å bli sint fordi man ble skremt og har valgt å ennå ikke har avlære seg den irrasjonelle responsen. Eller man kan velge å være stygg med noen fordi man ikke mestrer egen valgt hverdag.

Men dårlig adferd - hos myndige voksne (barn unntatt, barn både er og skal være emosjonelt umodne) - kan aldri, noensinne, ha en unnskyldning. En årsak er noe ethvert voksent menneske skal og må ta ansvar for å fjerne så raskt tenkelig mulig. Man skal og må mestre eget liv. Gjør man det ikke? Ok. Da er minstekravet at man i det minste tar ansvar for å ikke belaste andre med egen adferd. Altså forbli singel etc.

Om din partner har en diagnose som kan være en årsak er dermed kun relevant for hva hen mest effektivt kan gjøre for å fjerne den ved å mestre valgt hverdag. Det er helt irrelevant for deg, men relevant for vedkommendes lege etc. I og med at det later til at din partner har valgt å gi blanke i å forsøke å mestre er det også irrelevant for hen selv.

Det eneste som er relevant er at du er et menneske. Og du fortjener en partner som velger å behandle deg som et menneske hen faktisk  liker. Avslutt forholdet. Ikke fordi din partner har en diagnose (eller ei). Men fordi hen velger å være en drittsekk.

Anonymkode: ff9d4...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Man lurer jo på hva det er med folk som oppfører seg så dårlig, og annerledes og hvis autisme kan være en del av forklaringen så..hadde jo gitt et ørlite håp om han kunne gjort noe med det.. men nei, han nekter å gjøre noe. Så da blir det brudd neste . 

Jeg personlig er ikke så interessert i årsaker / diagnoser , for det kan være så mangt . Mennesker  som oppfører seg dårlig og er nedbrytende,  holder jeg meg bare unna . Bortkastet tid å prøve å forstå og årsaksforklare de. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

"På spekteret" er en ufattelig stor sekkebetegnelse. Det er enormt stor forskjell på f eks svømmeren Michael Phelps som kanaliserte sin ADHD inn i 24 OL-gull, og den arrogante og kriminelle kvinnebankeren Marius Borg Høiby, selv om begge er "på spekteret".

Jeg syns det er veldig irriterende og uvitende av folk å stappe alt fra sosiopater til ADHD'ere i nøyaktig samme sekk.

Det du beskriver er en dyssosial atferdsforstyrrelse, eventuelt en dyp depresjon dersom han ikke var slik før dere fikk barn. 

På spekteret er forkortelse for på autisme-spekteret. 

Anonymkode: 308c4...9fa

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har både adhd og Asperger, men han er ikke sånn. Dvs, han har mye selvinnsikt og er veldig klar over sine.. Særegenheter. 

Han har det tydeligvis ikke bra. Det er absolutt ikke bra oppførsel og jeg forsvarer det ikke, overhode, men han må ha MYE å jobbe med..  Kan ikke si jeg er misunnelig.. 

Du må jo kjenne litt på hva du takler og godtar, det er det viktige. Ditt valg, ditt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

På spekteret er forkortelse for på autisme-spekteret. 

Ja og nei. ADHD er ikke på autismespekteret, men er en utviklingsforstyrrelse på lik linje med autisme, og mange mener at også ADHD er et spekter. En del blander flere diagnoser sammen i sekkebetegnelsen "på spekteret" selv om de ikke er på samme spekter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt en samtale med ham om at du vil ut om han ikke endrer seg?

Jeg tror det er lurt å ha en samtale der du sier rett ut at du kommer til å avslutte forholdet om ikke han aktivt tar tak. Og selvfølgelig gjennomføre det, dersom han ikke tar tak. 

Anonymkode: 82b1c...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte gå etter 3 år, totalt utslitt med en sånn du beskriver. Ifølge han selv ingen diagnoser, men det er asperger og adhd i nær familie, han har ikke forandra seg nå 20 år etter. Like slitsomt å ha han som bf også. Lykke til, men ta vare på deg selv, han gjør det ikke. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 21.16):

han takler dårlig endringer i planer osv. tåler ikke å gjøre noe spontant, kan bli veldig sint da.  

han hater rutiner og planlegging. Som ikke er forenlig med et familieliv. Veldig opptatt av frihet ;» Jeg skal stå opp når jeg vil»

Her viser du svært godt at han har nyanser, han er ikke konsekvent i sin adferd og motsetningene viser egentlig veldig godt at han mest sannsynlig ikke har autisme eller aspergers. 

Han vil mest sannsynlig egentlig bare trasse, være kjip og en drittsekk fordi han ikke takler familielivet med barn. 

Anonymkode: 222c4...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja og nei. ADHD er ikke på autismespekteret, men er en utviklingsforstyrrelse på lik linje med autisme, og mange mener at også ADHD er et spekter. En del blander flere diagnoser sammen i sekkebetegnelsen "på spekteret" selv om de ikke er på samme spekter.

Mange nevro-atypiske diagnoser har nok et spekter.

Men "på spekteret" betyr autisme, ofte det som før ble kalt Asperger. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er Marius Borg Høiby på spekteret?

Anonymkode: cbf86...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er Marius Borg Høiby på spekteret?

Altså om han er autist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Man lurer jo på hva det er med folk som oppfører seg så dårlig, og annerledes og hvis autisme kan være en del av forklaringen så..hadde jo gitt et ørlite håp om han kunne gjort noe med det.. men nei, han nekter å gjøre noe. Så da blir det brudd neste . 

Jeg klarer faktisk ikke å ta deg seriøst lenger, TS. Du setter de med autisme i et utrolig dårlig lys, og forsterker fordommer imot dem. At noen på spekteret kan være drittsekker, ja. Men de fleste på spekteret er absolutt ikke det. Jeg tror heller at det handler om at du har en drittsekk til mann, ikke en autist. 

Anonymkode: b585b...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 12.06):

Her viser du svært godt at han har nyanser, han er ikke konsekvent i sin adferd og motsetningene viser egentlig veldig godt at han mest sannsynlig ikke har autisme eller aspergers. 

Han vil mest sannsynlig egentlig bare trasse, være kjip og en drittsekk fordi han ikke takler familielivet med barn. 

Anonymkode: 222c4...7d3

Kan godt hende TS sin mann bare vil trasse. 

Min erfaring med å leve med en på spekteret, tilsier at spontane ting kan være supervanskelige. Men også at fullt planlagte ting også kan være veldig vanskelig fordi det innebærer kanskje en forventning eller krav til gjennomføring, som igjen kan føre til full meltdown. Autister er definitivt fulle av nyanser! Det opplever jeg hver eneste dag…

Anonymkode: 8bd28...9ef

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...