AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Jeg har barn med en som jeg mistenker er på spekteret /aspergers/autisme lignende , samt mistenker at han har adhd. etter vi fikk barn har han vært helt forferdelig å bo med. Han er sur og sint hele tiden fra morgen til kveld. Ber meg slutte å snakke når jeg snakker, men han kan snakke så mye han vil. ser ikke på meg når jeg snakker til han, gjør mange andre ting samtidig med ryggen til mens han går rundt. Null tilstedeværelse. Hvis han setter seg ned med meg, er det maks 1 min uten øyekontakt før han reiser seg og går og gjør noe annet… virker stresset , urolig og rastløs hele tiden. Ingen fine ord, ingen naturlige klemmer . Jeg må be om en klem om jeg vil ha det, det kommer aldri av seg selv. Han skal ikke sove i samme seng.ingen nærhet. han er ganske dårlig sosialt . I selskap med sin egen familie og f.eks. egne foreldre til stede sier han ikke et ord gjennom hele kvelden utenom f.eks. hei og hadet.. kjenner jeg blir mindre pratsom selv , blir veldig usikker av det og at det påvirker meg til å bli mer innelukket og asosial som han. Liker det veldig dårlig, for jeg elsker folk og gode samtaler. han takler dårlig endringer i planer osv. tåler ikke å gjøre noe spontant, kan bli veldig sint da. han er veldig reaktiv og reagerer dramatisk på ting som skjer, faller i gulvet etc, virker til å håndtere egne følelser dårlig. han har nesten ikke humor. Og forstår sjelden spøker. han leser ikke mellom linjene når folk snakker og tar det folk sier veldig bokstavelig. han tar ingen selvkritikk, gjør aldri feil. han hater rutiner og planlegging. Som ikke er forenlig med et familieliv. Veldig opptatt av frihet ;» Jeg skal stå opp når jeg vil» han tar aldri initiativet til ting og må bli fortalt hva han skal gjøre/ikke gjøre. Så enten skjer det ingenting , eller så blir han kjempesint om jeg spør om han kan gjøre noe. jeg blir beskyldt for alle feil i hans liv. han takler IKKE at jeg har følelser og bryr seg ikke om jeg gråter ( det er bare «krokodilletårer») . helt iskald. Har til og med sagt i parterapien at han ikke bryr seg om når jeg gråter. Huset kan flyte over av rot, men han gjør ingenting før jeg spør om han kan hjelpe til og rydde…ingenting skjer på eget initiativ. Jeg føler meg som moren hans og er så drittlei av det. han tar ikke ansvar for store avgjørelser og familiens fremtid og tar heller dag for dag . Så han overlater alt til meg. Dette stresser meg for han vil jo ikke samarbeide om noe/vil være i fred hele tiden. («Slutt å snakk!») Høres det ut som han kan være på spekteret? Jeg mistenker det og teorien min er at han ikke får nok tid til seg selv og at han blir stresset av familielivet. Og derfor alltid er sur og sint. Parterapi hjelper ingenting, han endrer ingenting og virker generelt til å ha vanskelig for å lære av egne feil..og jeg er nok der at jeg må gå fra han for å få et godt liv. Anonymkode: c79f6...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Kan godt være, men det er strengt tatt irrelevant. Jeg synes det høres mer ut som en kraftig depresjon, og da er man prisgitt at den som forsurer familielivet innser det selv og ønsker hjelp. Uansett hvor dårlig han er, så kan ikke du la deg selv og barnet utsettes for dette. Uavhengig av hvorfor, så er dette psykisk vold. Om det kommer av ondskap, uforstand, depresjon eller annet spiller altså ingen rolle. Siden dere har barn så må du sette deg først (fordi barnet er avhengig av den forelderen som fungerer), deretter barnet, og til slutt han. At man kanskje må kaste en psykisk syk partner ut av huset er dessverre realiteten når man har barn. Men autisme eller ikke, akkurat det spiller jo liten rolle. At han kanskje er deprimert, utbrent, møtt veggen eller lignende virker sannsynlig, antakelig større sjans hvis han er autist, men det er ikke autismen som plutselig gjør han til et monster. Anonymkode: 86abf...3a9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Det høres ut som min samboer. Som jeg er overbevist om at er på spekteret. Anonymkode: 2522f...599 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparkling_Pink Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Nevrodiversitet har ikke noe å gjøre med det du beskriver her. Han oppfører seg dårlig. Drittsekk, kaller jeg det. Håper terapien dere går i viser seg å være utviklende på gode måter. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Hvar han sånn før dere fikk barn? Hvis ja: Han kan være på spekteret. Hvis nei: Nei, han er ikke på spekteret. Folk som er på spekteret blir ikke plutselig sånn, de er det hele tiden. Hvis du ikke mistenkte det før barnet, så ville jeg begynt å lete etter en annen plass å bo, for da er han en drittsekk som ikke er verdt å bo med. Hvis han var sånn før dere fikk barn, ville jeg tatt en runde med familie/parterapi, og sett om det var håp for å få forbedret samarbeidet. Anonymkode: feb6c...b84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Det finnes mange nevrotypiske drittsekker også Anonymkode: 00ee8...9b8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden Hvorfor fikk du barn med dette?? Anonymkode: 35681...749 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvorfor fikk du barn med dette?? Anonymkode: 35681...749 Spar oss Anonymkode: 2522f...599 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden Vær så snill å holde for god til å fjern diagnostisere. De fleste på spekteret er ikke drittsekker og mange har sterk samvittighet har bare ønske om å hjelpe andre, og det der du kommer med er bare med på bygge opp under fordommer. Det er så utrolig trist Anonymkode: beed5...56c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvar han sånn før dere fikk barn? Hvis ja: Han kan være på spekteret. Hvis nei: Nei, han er ikke på spekteret. Folk som er på spekteret blir ikke plutselig sånn, de er det hele tiden. Hvis du ikke mistenkte det før barnet, så ville jeg begynt å lete etter en annen plass å bo, for da er han en drittsekk som ikke er verdt å bo med. Hvis han var sånn før dere fikk barn, ville jeg tatt en runde med familie/parterapi, og sett om det var håp for å få forbedret samarbeidet. Anonymkode: feb6c...b84 Fy fan 😡 Anonymkode: beed5...56c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Del Skrevet 1 time siden Det er klart det er mulig at han er autist. Dersom det å få barn har ført til kronisk stress - som det absolutt kan gjøre - kan han bli ute av stand til å regulere følelsene og "skjerpe seg" som han gjorde tidligere. Men det er umulig å si ut fra det du beskriver. Uansett er det sannsynlig at foreldreskapet har trigget noe, siden du beskriver en betydelig endring fra før. Han blr få hjelp i helsevesenet. I mellomtiden er du nødt å skjerme deg selv og barnet, for dette kan dere ikke leve med. Anonymkode: d2a9e...5b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden På spekteret eller ikke, du må ikke leve med det. Anonymkode: 58eaa...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden Hei. Jeg er sammen med en drittsekk. Tror dere har er autist? Eh. Så DET er spørsmålet du stiller deg? Var han virkelig ikke noe av dette før dere fikk barn? Han behandler deg dritt. Og så skal du forstå. Typisk noen damer. Sorry jeg blir bare så jævlig oppgitt Anonymkode: 7ba45...0d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå