Gå til innhold

Forbigående tics, når gikk det over?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt har hatt en god del tics de siste to årene. Mest motoriske, men også noen vokale. Det bytter litt på hva slags tics han har, men et par av de er der hele tiden. Han fungerer godt på andre måter, så jeg håper jo at ikke det trengs en utredning. Er selvfølgelig åpen for det hvis forverring eller at det blir vanskelig for ham. Han plages ikke så veldig av det slik det er nå. Det er såklart drøftet med fagfolk med tanke på utredning, men per nå er det ikke aktuelt. 

Dere som har opplevd forbigående tics, når gikk disse over? Jeg går og venter på at det enten skal bli verre eller gå over 🙂

Anonymkode: e03ee...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han ikke har vansker av noen slag (atferds, depresjon, angst etc) så kan man jo bare la det ligge. Tics med motoriske og vokale over en viss tidsperiode er vel å regne som tourettes, men selv denne diagnosen vokser mange av seg. ; mener jeg å ha lest.

så vil tro det sentrale er at dersom barnet får andre psykiske plager så vil man måtte se på tics også hvis det gir mening

Anonymkode: fc545...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man hatt det over et år anses det som Tourettes ja. Husk bare at de du ser er bare toppen av isfjellet, Tourettes er så mye mer enn tics og følges ofte av bl.a.. angst, ADHD, tvangstanker, søvnvansker, overfølsomhet og depresjon. Dette blir fort et større problem enn ticsene. Ticsene er bare den synlige delen av sykdommen, det er det andre som er viktigst ta tak i tidlig.

Tourettes kan en ikke vokse av seg og kan eksplodere i puberteten. Så å vente med utredning for å skjerme barnet er fort en enorm bjørnetjeneste.

Anonymkode: dec23...924

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange barn har forbigående tics (mener å ha lest 20%), og det er bare en svært liten prosentandel av disse som har Tourettes eller andre diagnoser. Ett av våre barn hadde et par runder med tics (kremting eller blunking). Jeg husker ikke helt hvor lenge de varte om gangen, noen måneder til et halvt år kanskje? Første runde kom rundt 6 år og siste rundt 9-10. Ingen andre plager eller diagnoser og fungerer som normalt. Hvis dere har snakket med lege og vedkommende mener det ikke er nødvendig med utredning (og barnet fungerer som normalt slik du sier) så ville jeg stolt på det og heller bare fulgt med på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er 25 år med Tourettes, Asperger og ADHD. Ticsene ble bedre i ungdommen. Men føler det nesten har eksplodert nå. Kan være fordi han har sluttet med ADHD-medisin. Har hørt at den kan hjelpe mot tics. Vurderer å kontakte fastlegen for å finne andre alternativer. Har aldri tenkt medisiner før noen nevnte at det kunne hjelpe.

Anonymkode: 84115...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har mellomste tourettes og jeg fikk sannelig diagnosen selv i samme slengen. (Mange brikker som falt på plass gitt)

Går veldig fint med oss:)

Anonymkode: d4148...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 20.11):

Barnet mitt har hatt en god del tics de siste to årene. Mest motoriske, men også noen vokale. Det bytter litt på hva slags tics han har, men et par av de er der hele tiden. Han fungerer godt på andre måter, så jeg håper jo at ikke det trengs en utredning. Er selvfølgelig åpen for det hvis forverring eller at det blir vanskelig for ham. Han plages ikke så veldig av det slik det er nå. Det er såklart drøftet med fagfolk med tanke på utredning, men per nå er det ikke aktuelt. 

Dere som har opplevd forbigående tics, når gikk disse over? Jeg går og venter på at det enten skal bli verre eller gå over 🙂

Anonymkode: e03ee...204

Ekspander  

Kriterier for TS diagnose er enkle. Symptomdebut før fylte 18 år, både motoriske og vokale tics med varighet over ett år og uten opphold lenger enn en måned. 

Anonymkode: d4148...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...