Gå til innhold

"Du fikk huset for billig" Familie og salg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk kjøpe et hus av familien for mange år siden, når jeg var ca 20. Prisen var vel ca halvparten av markedsverdi. Dette var ikke noe jeg maste om, men jeg sa jeg var interessert i å kjøpe det og virket nok ganske ivrig. I ettertid har jeg fått høre "du fikk det for billig", og at den ene sier til den andre "du var for snill med tanke på boligsalg". Jeg har uttrykt takknemlighet flere ganger ved å fortelle at jeg stortrives med eiendommen. 

Det er kanskje jeg som overreagerer, men jeg kjenner på skyldfølelse og blir lei meg av å høre dette. Jeg føler jeg har gjort noe galt/ ikke fortjener det. Sist dette ble sagt sa jeg "men jeg gir dere gjerne mer penger" (jeg har ok økonomi), men det vil de ikke ta imot.  Bør jeg foreslå at vi gjør om på salget? Jeg kunne gjerne reversert hele handelen jeg, og kjøpt noe annet. Eller blir dette for voldsomt?

Anonymkode: dd01a...558

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem sier hva her? Er det forige eier som sier at du fikk det for billig eller misunnelige slarvefanter som ikke får kjøpt sjøl? 
nei du tilbyr deg ikke å gjøre om på salget. Jeez.

Anonymkode: 8651f...f10

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Gjort er gjort og spist er spist. Salget er gjort og det er fortid nå, så legg det bak dere. 

Anonymkode: 3697c...c03

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk kjøpe et hus av familien for mange år siden, når jeg var ca 20. Prisen var vel ca halvparten av markedsverdi. Dette var ikke noe jeg maste om, men jeg sa jeg var interessert i å kjøpe det og virket nok ganske ivrig. I ettertid har jeg fått høre "du fikk det for billig", og at den ene sier til den andre "du var for snill med tanke på boligsalg". Jeg har uttrykt takknemlighet flere ganger ved å fortelle at jeg stortrives med eiendommen. 

Det er kanskje jeg som overreagerer, men jeg kjenner på skyldfølelse og blir lei meg av å høre dette. Jeg føler jeg har gjort noe galt/ ikke fortjener det. Sist dette ble sagt sa jeg "men jeg gir dere gjerne mer penger" (jeg har ok økonomi), men det vil de ikke ta imot.  Bør jeg foreslå at vi gjør om på salget? Jeg kunne gjerne reversert hele handelen jeg, og kjøpt noe annet. Eller blir dette for voldsomt?

Har du søsken som og kunne ha arvet om denne boligen ble solgt på det åpne markedet? 
Da vil det være naturlig å betale dem en del når den forrige eieren dør. 
Hadde du ellers arvet huset som ene. Arving, da lar du ballen ligge død. 

Anonymkode: 95b3a...7b4

• Liker 3
Skrevet

Kan man selge til hvem mann vil? Må ikke være visninger og bud runder?

Anonymkode: b44db...6ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Nei. 

Anonymkode: 60c7c...4b6

• Liker 5
Skrevet

Du kan selge privat. Du må ikke bruke megler og holde visninger og budrunder

Anonymkode: dd62f...846

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig kan man selge til den man vil 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvem sier hva her? Er det forige eier som sier at du fikk det for billig eller misunnelige slarvefanter som ikke får kjøpt sjøl? 

Det er gamle foreldre. Det andre søskenet har fått en annen bolig billig også, så det er rettferdig sånn sett. 

Evt tenker jeg å selge og å da gi mye av pengene tilbake til mine foreldre. Det bliir jo fair

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du søsken som og kunne ha arvet om denne boligen ble solgt på det åpne markedet? 
Da vil det være naturlig å betale dem en del når den forrige eieren dør. 
Hadde du ellers arvet huset som ene. Arving, da lar du ballen ligge død. 

Det andre søskenet har fått noe liknende i verdi. Så ikke urettferdig sånn sett.

Men jeg føler jeg har "sluppet for billig unna"(mine ord). Foreldrene mine har nok av penger og egen bolig .... 

• Nyttig 1
Skrevet

Det er gamle foreldre. Det andre søskenet har fått en annen bolig billig også, så det er rettferdig sånn sett. 

Evt tenker jeg å selge og å da gi mye av pengene tilbake til mine foreldre. Det bliir jo fair

Så de går å syter over at du fikk det for billig når du selv har tilbudt deg å gi mer? Da er det på tide å få dem til å klappe igjen brødskuffen. De selv valgte å gjøre det slik, da kan de heller ikke komme i etterkant å klage. 

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg antar det er selger som sier dette. Og da antar jeg at du er markant yngre enn selger. 

Slikt «du fikk det for billig» type snakk fra den eldre generasjon er enten en hersketeknikk (de vil shame deg til å la dem utnytte deg til tjenester) eller snikskryt til andre i rommet (type: seee så rike og flinke vi var!)

Bare ignorer det, ts. Du står ovenfor en generasjon som snakker et annet, mer giftig type norsk. De slutter om du later som om du ikke hører dem.

Anonymkode: a8bf2...798

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du burde ikke gjøre noe med dette. Hverken tilby penger, reversere eller noe. Huset er overdratt til deg til den summen dere ble enige om da. At noen angrer eller er sjalu får ligge på deres kappe! 

La det ligge. Nyt livet og kos deg hjemme. Du har ingenting å føle på skyld for. 

Og hvis kommentarer plager deg så svar at det holder og at du har fått nok av kommentarene. Enkelte ganger kan det skade deg mer at du jatter med eller er løsningsorientert...

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis jeg skal gi deg et råd så ville det være å legge bort skyldfølelsen. Du har tilbudt deg å betale mer, men det vil de ikke ha. Da hadde jeg lukket ørene for dette gnålet fremover. Overse. 

Anonymkode: 9b063...418

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Forrige eier sier det. (Foreldre). De har flott leilighet 

Skrevet

Du har fått kjøpt til lavere pris fra foreldre? Med mindre en er død, så den andre satt i uskiftet bo når salget skjedde - så kan jo foreldre gjøre hva de vil med sine eiendeler - gi bort /selge til underpris eller overpris. 

Anonymkode: f2c80...070

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har fått kjøpt til lavere pris fra foreldre? Med mindre en er død, så den andre satt i uskiftet bo når salget skjedde - så kan jo foreldre gjøre hva de vil med sine eiendeler - gi bort /selge til underpris eller overpris. 

Anonymkode: f2c80...070

Jeg fikk til veldig grei pris, og har skyldfølelse for dette når de nevner "du fikk det for billig" (kun den ene som sier dét.) Den andre har sagt til førstnevnte "du har vært alt for snill". Jeg føler derfor det er ufortjent og at jeg er "bortskjemt unge". Litt vanskelkg å trives med denne følelsen.

Skrevet

Kan ignorere de når de sier det? 

Evt at du bare sier ‘ok’ når det kommenterer det, også vrir du samtalen over på noe annet? 

Eller du kan si: du kan gjerne kjøpe det tilbake om du vil? Hvorfor fortsetter du å mase om dette når det er x antall år siden y solgte dette til meg?? Hva er poenget? Vil du gi meg dårlig samvittighet? Synes du jeg ikke skal ha dette? Vil du jeg skal selge det til noen utenfor familen? 

Kanskje være litt bitch og bite fra deg for å få slutt på dette eller finne ut hvorfor dette evinnelige maset fortsetter. 

Anonymkode: 04eb3...dce

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Eldre generasjoner kan ofte ha vanskelig for å uttrykke følelser. Kanskje det personen egentlig mener er at vedkommende savner huset litt, savner livet når de bodde der - og så kommer det ut på helt feil måte.

Den ergaringa har jeg med mine svigerforeldre i hvert fall - de sier nesten aldri hva de mener, men noe helt annet og veldig rart. Ofte litt frekt eller plumpt. Jeg har begynt å svare som om de har sagt det jeg tror de egentlig mener, og vi har faktisk snakket om mye som de ellers ikke hadde tatt opp.

Så neste gang, kanskje si noe ala "Ja, jeg er veldig heldig, trives jo så godt her. Hvordan opplevde dere å bo her? Savner dere det?"

Anonymkode: eb615...0a0

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Ærlig talt, er dette en tulletråd? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...