AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #1 Del Skrevet 11. desember 2024 Jeg gikk inn på Norsk pensjon for å se pensjonsavtaler. Finner fra nåværende arbeidsgiver. Men har jobbet 3 plasser til, og det kan jeg ikke se noe sted. Må jeg logge inn på hvert enkelt selskap og lete opp pensjonsinnsparinger, eller har de ikke spart til pensjon? Skriver som anonym, for jeg føler meg helt dum i dette. Tidligere arbeidsplasser er oppløst eller med nye eiere, så er ikke bare-bare å spørre... Anonymkode: 40327...074 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #2 Del Skrevet 11. desember 2024 Hvorvidt de andre arbeidsgiverne har opprettet pensjonssparing kommer an på når du arbeidet der, stillingsbrøk og ikke minst arbeidskontrakt. Årsoppgave fra arbeidsgiver viser hva som er innbetalt, så du kan sjekke disse. Anonymkode: 0b1d4...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #3 Del Skrevet 11. desember 2024 For noen år siden så ble dem slått sammen så jeg. Og jeg hadde ikke bedt dem om å gjøre det. Det skjedde automatisk Anonymkode: 6377d...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #4 Del Skrevet 11. desember 2024 Du er ikke dum, ts. Har det på samme måte, jeg. Det er et par arbeidsgivere som jeg finner verken på nav sin side eller min pensjon. Anonymkode: ce26e...04c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #5 Del Skrevet 11. desember 2024 Min gamle finner jeg på DNB sine sider. Før det vet jeg ikke om arbeidsgiver var pålagt å drive med pensjonssparing. Jeg vet ikke om at jeg har pensjonssparing i noen av jobbene mine i privat sektor før forrige jobb som varte fra 2005 til 2009. Anonymkode: ab642...76a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 11. desember 2024 #6 Del Skrevet 11. desember 2024 Arbeidsgiver ble pålagt å starte pensjonssparing fra 1.7.2006, men det var mange smutthull, du måtte feks jobbe minimum 12 mnd sammenhengende for å ha rett på å beholde sparingen din. Ikke var det spesielt store beløp for de fleste; 2% av lønn (minimum) over 1g i minst 20% stilling. (Nå er det minst 2% fra første krone og ingen krav til opptjeningstid) Det var også dårlig kontroll i starten på at arbeidsgiver faktisk gjorde den sparingen, så en litt sleip/uvitende arbeidsgiver kan også gjøre at du mangler noe opptjening i starten. I fjor (?) kom det en lovendring som gjorde at man slo sammen all tidligere oppsparing og flytter inn i pensjonssparingen til nåværende arbeidsgiver med mindre du aktivt valgte å reservere deg (tror jeg, mulig det ikke var så mye sammenslåing som jeg mener å huske) Alt du har skal dukke opp på norskpensjon.no, med mindre det er kommunale pensjonskasser. Noen av disse fremkommer ikke. Her må du isåfall google kommunen din+ pensjon for å se hvor den kan være, eller sjekke selvangivelsen din. Logg deg inn på nav.no også og sjekk pensjonssparingen der også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #7 Del Skrevet 11. desember 2024 For den ene av mine gamle arbeidsgivere har jeg et kapitalbevis som kommer inn på ligninga mi hvert år. Kan du også ha noe sånt? Da ser du på digital oppgave derfra hvilket selskap det er i. Anonymkode: b9a5a...be4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #8 Del Skrevet 12. desember 2024 Tusen takk for svar Da er det sikkert derfor jeg ikke finner de (at det ikke var obligatorisk tidligere), Jeg får bla litt i gamle permer og se om jeg finner noe Anonymkode: 40327...074 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå