AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #1 Skrevet 11. desember 2024 Hei. Jeg og min samboer har nylig flyttet ut av en leilighet. Utleieren har vært ett mildt sagt helvette. For den første situasjonen oppstod rundt en dusj. Det som holder dusjhodet oppe falt av. Etterhvert fikk gulvet sprekker. Det begynte å leke ut vann på gulvet da det ikke var rengjort under sluk så rørene var blitt muglete. Dette var nevnt da vi flyttet inn og senere. Vi fikk 1000,- for å vaske badet ved innflytting pga dårlig vask. Har bilder av hvordan sluk og rør så ut. Ble ikke nok vasket da vi flytta inn for var så skittent. Plutselig får jeg beskjed om at det skal betales 5000,- i egenandel på dusj siden den ble skifta ut. Han sa dette kun muntlig til min daværende samboer. Hun flyttet ut og fikk beskjed om at kun hun skulle overføre han. Da vi tok opp at dette var urettferdig begynte han å skrive meldinger som virket nesten truende. Vi turte dermed ikke ta med saken videre siden jeg bodde der per da. Hun betalte sin del og jeg skulle betale min del ved utflytting. Etter å ha lest en del om dette ser jeg at det også strider mot lovverk. Jeg og min nåværende samboer skulle gjøre utvask. Han klaget på den første utvask og lagde en liste over ting vi skulle vaske bedre(greit nok.) Han gikk over med ett arbeidslys for å se etter flekker osv. Utleier forteller at vi må bruke bremserens og båtrens(?) for å få vasket tilstrekkelig. Han sier vi ikke har midler som kan vaske godt nok. Han kommer med sine egne midler. Vi bruker ikke dette. Igjen klager han på at det ikke er godt nok og må vise oss. Gamle flekker som alltid har vært der f.eks. Dusjen må være 100% fri for noen flekker. Det fjernes. Han sier at det er ok og at vi mangler bare skaffe en komfyrpære. Dette fikses. For å få godkjent depositumet ut sier han at nye leietakere må godkjenne leiligheten. Da tar vi opp at dette ikke er greit. Nå idag skulle han overføre depositum tilbake men skal trekke både 2500 for dusj og 200 kr for at vi «har brukt hans båtrens, liten svamp og bremserens.» Han sier også at leien vi betaler i desember som var kun til 10 desember betales ved at man regner på det slikt: Leie 1/3 mnd blir 33.4% av 11.000,- = 3674 Vi mener at det er 11.000,- (leie) : 31 dager i desember x 10 dager inn i desember = 3548,- Veldig lang tekst og håper dere skjønner poenget. Er vi urimelige eller er han? Kommer man seg noen vei? 😪 Anonymkode: 745d8...81e
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #2 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hei. Jeg og min samboer har nylig flyttet ut av en leilighet. Utleieren har vært ett mildt sagt helvette. For den første situasjonen oppstod rundt en dusj. Det som holder dusjhodet oppe falt av. Etterhvert fikk gulvet sprekker. Det begynte å leke ut vann på gulvet da det ikke var rengjort under sluk så rørene var blitt muglete. Dette var nevnt da vi flyttet inn og senere. Vi fikk 1000,- for å vaske badet ved innflytting pga dårlig vask. Har bilder av hvordan sluk og rør så ut. Ble ikke nok vasket da vi flytta inn for var så skittent. Plutselig får jeg beskjed om at det skal betales 5000,- i egenandel på dusj siden den ble skifta ut. Han sa dette kun muntlig til min daværende samboer. Hun flyttet ut og fikk beskjed om at kun hun skulle overføre han. Da vi tok opp at dette var urettferdig begynte han å skrive meldinger som virket nesten truende. Vi turte dermed ikke ta med saken videre siden jeg bodde der per da. Hun betalte sin del og jeg skulle betale min del ved utflytting. Etter å ha lest en del om dette ser jeg at det også strider mot lovverk. Jeg og min nåværende samboer skulle gjøre utvask. Han klaget på den første utvask og lagde en liste over ting vi skulle vaske bedre(greit nok.) Han gikk over med ett arbeidslys for å se etter flekker osv. Utleier forteller at vi må bruke bremserens og båtrens(?) for å få vasket tilstrekkelig. Han sier vi ikke har midler som kan vaske godt nok. Han kommer med sine egne midler. Vi bruker ikke dette. Igjen klager han på at det ikke er godt nok og må vise oss. Gamle flekker som alltid har vært der f.eks. Dusjen må være 100% fri for noen flekker. Det fjernes. Han sier at det er ok og at vi mangler bare skaffe en komfyrpære. Dette fikses. For å få godkjent depositumet ut sier han at nye leietakere må godkjenne leiligheten. Da tar vi opp at dette ikke er greit. Nå idag skulle han overføre depositum tilbake men skal trekke både 2500 for dusj og 200 kr for at vi «har brukt hans båtrens, liten svamp og bremserens.» Han sier også at leien vi betaler i desember som var kun til 10 desember betales ved at man regner på det slikt: Leie 1/3 mnd blir 33.4% av 11.000,- = 3674 Vi mener at det er 11.000,- (leie) : 31 dager i desember x 10 dager inn i desember = 3548,- Veldig lang tekst og håper dere skjønner poenget. Er vi urimelige eller er han? Kommer man seg noen vei? 😪 Anonymkode: 745d8...81e Hvor store summer snakker vi egentlig om her? Og hvor mye skal dere drive å krangle med en kranglefant? Anonymkode: a2ed5...0af 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #3 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvor store summer snakker vi egentlig om her? Og hvor mye skal dere drive å krangle med en kranglefant? Anonymkode: a2ed5...0af Veldig sant det, er snakk om 2800kr- er jo ikke snakk om store beløp- men veldig urettferdig. Vet at han driver tar beløp fra alle som flytter ut da jeg har kontakt med andre som har leid hos han. Han driver med utleie Anonymkode: 745d8...81e
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #4 Skrevet 11. desember 2024 Husk at depositum aldri skal på utleies personlige konto, det skal på konto i leietakers navn!! Da kan ikke utleier gjøre som denne her gjør mot dere! Les husleieloven. Om dere skal komme noen vei, må dere ta saken videre i systemet. Han har jo trukket pengene fra dere. Anonymkode: 7fb13...252
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #5 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Husk at depositum aldri skal på utleies personlige konto, det skal på konto i leietakers navn!! Da kan ikke utleier gjøre som denne her gjør mot dere! Les husleieloven. Om dere skal komme noen vei, må dere ta saken videre i systemet. Han har jo trukket pengene fra dere. Anonymkode: 7fb13...252 Står det noe sted at depositum står på utleier konto? Jeg leser ikke det. Skulle så være, så er det bare å si at du melder fra til skatteetaten og politiet. Så får nok pipen en annen lyd. Anonymkode: a2ed5...0af
Teoretisk sett Skrevet 11. desember 2024 #6 Skrevet 11. desember 2024 Så dere er uenige om 350 kr i grunn, siden samboer har akseptert å erstatte dusj..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå