Gå til innhold

Er det kokett å være klønete?

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Kvinner kan deles opp i to når det gjelder å være ”huslig”.

Den huslige kvinnen med forklè og nybakte boller

eller

Den supertrendy moteslaven som ikke kan vaske eller lage mat

Jeg blir skikkelig oppgitt når jeg ser hvor mange jenter som flytter for seg selv og er 100% upraktiske. Og de skammer seg ikke over det heller, de sier bare at ”de har annet å gjøre”- før de løpet ut på badet for å sjekke sminken.

Jeg har etterhvert fått endel nye venner i Oslo og når jeg er på besøk hos de single jentene så hender det at jeg får meg ett sjokk når jeg ser hvordan de lever. Oppvask i hopetall på kjøkkenbenk, bord og stue/soverom, gammel mat i kjøleskapet, matrester som lukter, hauger av skittentøy på badet og støv & skitt overalt.

I mange tilfeller er mine single guttevenner adskillig flinkere til å holde orden (og nei, ikke alle er homser).

Til forklaring får jeg ofte høre at ”jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre sånt”- og deretter får jeg ett uskyldig smil.

Så mitt spørsmål er; er det bare søtt og ikke være huslig?

Milla

Videoannonse
Annonse
Gjest Tristessa
Skrevet

Nei, jeg synes det ikke er søtt.

Som allergiker har jeg lært at det er viktig å holde en viss orden, og at støvsugeren må frem minst en gang pr. uke. Og når det kommer til mat, er jeg så glad i det at det ville vært en skam hvis jeg ikke kunne lage meg noe godt alene.

Søte jenter blir mindre søte når en finner et helt servise på oppvaskbenken.

Skrevet

Milla har nok registrert det samme som deg. Det er ikke lengere skamfullt å ikke kunne håndtere de enkleste ting, som f eks sy igjen en knapp, feie over gulvet eller vaske speil oftere enn en gang i måneden.

Pga denne håpløsheten vi ser stadig flere kvinner befinner seg i... så dukker det selvsagt opp en mengde nye spørsmål, hva trenger vi kvinnen da til?

Som kjent er jo menn ganske så fleksible, vi er mer tilpasningsdyktige, - vi sutrer ikke så mye som kvinner, menn er i større grad flinkere til å finne ut av ting av egenhånd og er ikke så avhengig av omgivelsene sine slik som kvinner.

At single kvinner flest ikke forstår hva som ligger i begrepet huslig ser vi meget ofte når det gjelder oppførselen deres.

La meg gi deg et konkret eksempel, hvor ofte er det piker neier nå om dagen? Det skjer ikke lengere, nå driver damer og bukker istedetfor å neie! Er det sånn at alle kvinnelige fakter plutselig har blitt umoderne? Kan vi ikke lære noe av formødrene våres?...

Waco

Som selvsagt trives best som mann...

Skrevet

Jeg bryr meg svært lite om hvordan andre lever. Det får være deres eget ansvar.

Men jeg føler meg veldig velkommen og avslappet dersom jeg besøker noen med litt oppvask og støv.

Det blir lettere å siden ha disse på besøk også.

Enkelte ganger får jeg sjokk av folk som faktisk legger merke til litt støv i en krok hjemme hos meg selv og inviterer dem ikke igjen. Hvis noen påpeker at jeg har mye oppvask (det hender at ting hoper seg opp litt) så forteller jeg dem gjerne at det er folkeskikk å ringe før man kommer på besøk.

Det er kanskje lett å holde orden på alt når man bor alene og når man har tid til å få unna alt til enhver tid, men det er umulig hos oss. Vi har mange hobbyer og ting blir ikke nødvendigvis fjernet med en gang vi er ferdige. Besøkende kan derfor oppfatte dette som rot. (Og det er det vel på en måte).

Kjenner meg ikke igjen i noe av det du skriver Milla.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Det er kanskje lett å holde orden på alt når man bor alene og når man har tid til å få unna alt til enhver tid, men det er umulig hos oss. Vi har mange hobbyer og ting blir ikke nødvendigvis fjernet med en gang vi er ferdige.

At det ligger bøker oppslått ol. er ikke det jeg snakker om. Det gjør det hos meg også, jeg jobber jo hjemmefra. Men det er uhygienisk oppbevaring at mat og skitne klær i hauger på gulvet som opprører meg litt. Og jeg snakket ikke om litt støv, jeg snakker om svære lodotter i krokene og at det knaser når du går på gulvet.

Milla

Skrevet

Milla, hva er det egentlig du snakker om?

Maiken

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jeg spør om det er sett på som "søtt" og ikke kunne gjøre husarbeid.

Milla

Skrevet

Søtt? Har aldri hørt problemstillingen...

Mener du at noen synes det er søtt at jenter er hjelpeløse hjemme?

Maiken

Skrevet
Jeg spør om det er sett på som "søtt" og ikke kunne gjøre husarbeid.

Nei, det er ikke søtt å ikke kunne gjøre husarbeid. Det er ikke søtt å ikke kunne sy i en knapp eller skifte en sikring. Det virker bare hjelpeløst og irriterende på meg i hvertfall. Det er heller ikke søtt med jenter som ikke kan fylle spylevæske eller skifte dekk på bilen sin.

Men selv om jeg kan gjøre husarbeid betyr det ikke at det alltid er strøkent hjemme hos meg, men jeg takler da i hvertfall uforutsette hendelser og "uhell" nokså greit.

Skrevet

Tror forresten at "kvinner" kan deles i langt flere kategorier enn de du nevner. Føler meg bortreist i begge de gruppene du nevner :wink:

Måtte tenke litt her, for jeg skjønner ikke helt hva du mener. Men klønete er da vel ikke søtt? Med mindre vi snakker om nyfødte kalver da. De er søte. Og klønete. Hvis det er kvinner vi snakker om, så er det vel litt søkt at noen driver og gjør seg til og spiller dumme for å bli sett på som søte, eller??

Maiken

Gjest Anonymous
Skrevet

Har vært hjemme hos folk hvor oppvasken ikke er tatt de siste måneden og rotet ligger stødd utover. Et forsøk på opprydding er blitt foretatt, men de gidda ikke etter å ha tatt ut støvsugeren og vaskebøtta, så de står også fram.

Dette synes jeg ikke noe særlig om.

Jeg er ikke av den ryddige typen, og noen kokk er jeg ikke, men huset mitt ser ganske normalt ut. Jeg vasker til helgen, holder det for så vidt ryddig til en hver tid, har rene klær osv.

Jeg er også påpasselig med hvordan jeg og resten av familien er kledd og ser ut.

Så jeg føler kanskje at jeg er av den oppfattning at normal renslighet er en selvfølge.

:wink:

Jeg må virkelig si at jeg himler :roll: med øynene når jeg ser jenter som ser så fryktelig perfekte ut utad, og ser seg i speilet ved hver annledning.

Mens hus og hjem ligner en svinesti.

Trodde renslighet og ha det ryddig var noe som alle vil ha.

Men det virker ikke sånn.

Så konklusjonen er at jeg ikke synes det er søtt å ikke være huslig. Men det finnes da en middelvei............

Skrevet

Det hadde jo vært en fordel for meg om det var slik da.. Det er en grunn til at jeg aldri koster på meg fine dyre glass o.l.... :roll:

Kvinner kan deles opp i to når det gjelder å være ”huslig”.  

Den huslige kvinnen med forklè og nybakte boller  

eller  

Den supertrendy moteslaven som ikke kan vaske eller lage mat  

Eh.. Jeg har et forkle jeg bare bruker en sjelden gang, og boller bakes det sjelden. Moter har jeg aldri fulgt, og trendy? Moahahaha!

Nei, det er nok mange flere kategorier å hive kvinner i her, ja..

For å ta meg selv: Er jeg en "god" husmor? Nix. Kan jeg vaske og lage ("ordinær") mat? Joda.

Jeg har selv opplevd å bli stille og betenkt når jeg har set komfyren til enkelte bekjente, eller måttet balansere meg inn til en ledig flekk i sofaen hos min svigerinne. Men, hjemmet mitt er langt fra plettfritt.. Jeg er en rotekopp av natur, sånn er det. I tillegg har jeg hypothyreose, og om jeg starter på et fint prosjekt som går ut på å shine soverommet, så tar det en god del dager før jeg nærmer meg målet. Jeg gjør nå så godt jeg kan på "husmor-området", i gode perioder vaskes det så det suser, i andre.. Vel..

Skrevet

Det er kanskje lett å holde orden på alt når man bor alene og når man har tid til å få unna alt til enhver tid, ..............

NEI!

DET ER DET IKKE! :oops: :oops: :oops:

Hilsen Usikker

-rotehue-

-formann i hybelkaninenes venneforening-

-lider ikke av ryddemani (men andre manier!!!)-

-kan å bake-

-kan å lage mat-

-kan å vaske (hvis jeg vil)-

Skrevet

Hehe Usikker.

Jeg vet hvordan det er .. er et rotehode selv jeg, men har faktisk begynt å få litt orden på sakene. Kreativt kaos kaller jeg det nå.

MEN det er enda verre når man har en samboer uten ordensans og en hund som flytter på tepper og legger igjen pelsen i hjørnene. Vi velger å overse ting og tang. Vi tar et skippertak her og der og vasker skikkelig når vi får besøk.. hehe. De som kommer uten å si ifra får bare tro hva de vil.

Skrevet
De som kommer uten å si ifra får bare tro hva de vil.

mmh, jeg hater uanmeldt besøk...! :evil: :roll::wink:

Skrevet

Bedre å ha system i rotet - enn rot i systemet! :blunke: :briller::kul:

Skrevet

Maiken, at du føler deg truffet over å ikke havne i millas to båser, beviser bare hennes antagalser, om at kvinner som ikke håndterer enkle ting, er nærmest udugelige som livspartnere. Og her er jeg faktisk enig med Milla, for bak fasaden hennes skjuler det seg nok ei sterk jente.

Waco

Skrevet

Hmmm, søtt? Hvilke ord en kan bruke...

Det å være en ryddig og slik en god kokk er virkelig søtt hos jenter. Kan ikke komme å si at rot kan stå til en moteriktig oppstaset jente/kvinne. Jenten kan da være søt, men det kan være snakk om strupevrengsel å komme til en slik domp som Milla har beskrevet.

Er ikke den mest ryddige selv, men jeg kan hvis jeg vil. Hvis jeg bare kommer meg ut av sofaen når jeg en sjelden gang er hjemme. :lol:

Skrevet

Truffet?

Hm *kjenner etter*..nei waco, føler meg ikke truffet. Egentlig en kjedelig problemstilling, skal jeg være helt ærlig :blunke:

Liker hverken å være supertrendy eller sånn forkle-type. Begge deler er et ikke-tema. Ting blir nå så uansett gjort, om enn ikke helt strømlinjeformet. Vitsen er at jeg er fornøyd selv. Ikke at andre som måtte finne på å stikke nesa innom skal få orgasme over perfeksjonismen.

Synes forresten Shell Select sine boller smaker best...

Maiken

Skrevet

Jeg bryr meg stort sett ikke om hvordan folk har det hjemme hos seg (har nok med å feie for min egen dør :) ), men jeg har vært hos folk som rett og slett bor i en svinesti. Det syns jeg ikke noe om.

Har det stort sett ganske ok hjemme, men liker ikke av den grunn å gjøre husarbeid. Men med mange barn så trenger man litt system i rotet :P . Har også babyer som roter rundt på gulvet så det må være noen lunde rent hjemme da.

Tror ikke jeg ville tatt med småtrollene hjem til noen der jeg vet det er skittent (ikke litt støv) på gulvet.

Men er ikke veldig nøye altså.

Syns ikke det er søtt/kokett å ikke være huslig. Heller hjelpesløst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...