Gå til innhold

Er vi slaver av samfunnet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner meg veldig igjen hva som står her:

Hvordan snu tankesettet, for samfunnet kan jeg ikke endre, så det er absolutt ikke til hjelp å være såpass negativ til det moderne samfunnet. Er spesielt negativ til verdiene til folk; forbruket, jage etter status, suksess  osv osv, Kjenner meg igjen i det hele tatt, helt tragisk hvor usunne verdier folk flest har. Syntes det er merkelig at natur og den "ekte verden" ikke har mer fokus. For vi lever jo i et ekstremt kunstig og kapitalistisk samfunn hvor vekst og penger betyr mest....

Anonymkode: 66ad9...939

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kjenner meg veldig igjen hva som står her:

Hvordan snu tankesettet, for samfunnet kan jeg ikke endre, så det er absolutt ikke til hjelp å være såpass negativ til det moderne samfunnet. Er spesielt negativ til verdiene til folk; forbruket, jage etter status, suksess  osv osv, Kjenner meg igjen i det hele tatt, helt tragisk hvor usunne verdier folk flest har. Syntes det er merkelig at natur og den "ekte verden" ikke har mer fokus. For vi lever jo i et ekstremt kunstig og kapitalistisk samfunn hvor vekst og penger betyr mest....

Enig med deg. Jeg føler meg så fanget 😩 Bare lyst til å flytte langt til skogs, og bare leve lykkelig uvitende om den kyniske, kapitalistiske verdenen der ute 😩

Anonymkode: 3b599...ad5

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hindrer deg i å flytte ut i skogen og bo som en eremitt, ingen hindrer deg i å ta den utdannelsen du trenger for å ta akkurat den jobben du vil ha og vil trives med. Så "slaver av samfunnet" er bare de som er for late til å ta valg og jobbe for sine mål, mål de finner attraktive og til å leve godt med.

Hvis du elsker dyr og elsker å hjelpe dem, ta utdannelse som veterinær, for eksempel. Ikke jobb på et lager med å stable esker.

Anonymkode: 1fdc0...306

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen hindrer deg i å flytte ut i skogen og bo som en eremitt, ingen hindrer deg i å ta den utdannelsen du trenger for å ta akkurat den jobben du vil ha og vil trives med. Så "slaver av samfunnet" er bare de som er for late til å ta valg og jobbe for sine mål, mål de finner attraktive og til å leve godt med.

Hvis du elsker dyr og elsker å hjelpe dem, ta utdannelse som veterinær, for eksempel. Ikke jobb på et lager med å stable esker.

Så sant som det er skrevet.

Anonymkode: c0267...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke det moderne samfunnet. Men til forskjell fra tidligere tider har individet også en enorm frihet til å velge annerledes. Ta det vonde med det gode. Identifiser hvilke aspekter det er du ikke liker, og bruk din frihet til å tilpasse hverdagen på en måte som får det beste av flere verdner. 

Jeg f.eks savner at samfunnet gikk saktere, derfor bruker jeg minimalt av moderne media. En av mine guilty pleasures er KG, jeg liker det for kontakt og å støtte folk i vanskelige situasjoner. Ellers foretrekker jeg å gå på biblioteket og å fordype meg i bestemte temaer på en mer saktegående måte. Jeg lever dypt i kontakt med naturen, sover ute, og er utendørs daglig. Forsøker å bruke mindre elektrisitet. Har i det siste begynt med matlaging over peisen. Når det gjelder sosialt så møter jeg folk heller enn å tekste. Prioriterer f.eks å møte de som bor langt unna en gang i året, eller annet hvert år enn å tekste mange ganger i uka/måneden. 

Virkelig identifiser hva du ikke liker, hva du heller ville foretrukket og gjør det. For du KAN, til forskjell fra tidligere tider da vi i større grad var fanget i vår sosiale kontekst. 

Anonymkode: 06988...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo, man er til en viss grad "slave" av ett kapitalistisk system. Man må egentlig være økonomisk uavhengig for å kunne gjøre "akkurat som man vill" og det er ikke bare bare å bli det dessverre. Heller ikke alle som kan bli det de ønsker, pgr av div begrensinger osv. Du misforstår nok budskapet her og forenkler det litt.

De eneste genuine fri menneske der ute, er stamme folk som lever isolert fra det moderne samfunnet. Ikke sikkert det er så enkelt liv, men de lever i hvert fall et mye mer naturlig liv. Slik liv vi mennesker utvikler oss til å leve før det moderne samfunnet ble til.

Men det moderen samfunnet har en del goder som man burde gleder seg over,  som et godt helsevesen( i hvert fall her i Norge) og lett tilgang til mat, rent vann osv

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en viss grad, men samtidig har vi her til lands også en større frihet enn hva det var for få generasjoner siden.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er spesielt negativ til verdiene til folk; forbruket, jage etter status, suksess  osv osv, K

Her kan du lett gjøre en forskjell. Du trenger ikke å forbruke mye, du trenger ikke å jage status eller suksess. De fleste gjør heller ikke de to sistnevnte. Her til lands forbruker de aller fleste for mye. Den er grei, men også lett å gjøre noe med.

Status er lett å ikke jage, suksess like så. Slett alt av sosiale medier, eller reduser alt til et minimium slik at du ikke utsetter deg for dette. Da blir også mye av maset borte. Jeg har feks instagram, pintrest og mere til. Jeg har fb, men der er jeg kun fordi jeg skal kjøpe brukte ting av og til og følger med på hva som i lokalsamfunnet. Følger ikke noe annet og har kun fb åpen i en nettleser jeg ikke bruker til vanlig. Er kanskje innom der en gang i uken.

Men jeg forbruker for mye, det er noe jeg også jobber med og har blitt bedre. Men det må bli enda bedre!

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For vi lever jo i et ekstremt kunstig og kapitalistisk samfunn hvor vekst og penger betyr mest....

Helt enig. Og det er bare så langt man kan komme i et kapitalistisk system hvor det faktisk kommer alle til gode. Nå er man forbi vippepunktet synes jeg. Nå er det kun de rike som blir rikere og børsene og aksjesparere byggere bare opp under dette. Jeg nekter å spare penger i fond og aksjer, for dette mener jeg ikke er til vårt beste. Selskapene jobber kun for aksjonærene, de driter i konsekvensene av sine handlingene bare de får inn penger.

Verden svetter og sliter, dyr utryddes for det skal bygges næringsparker eller datasenter. Nei, det er faktisk rett og slett trist.

Anonymkode: eb70a...b1d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Til en viss grad, men samtidig har vi her til lands også en større frihet enn hva det var for få generasjoner siden.

Her kan du lett gjøre en forskjell. Du trenger ikke å forbruke mye, du trenger ikke å jage status eller suksess. De fleste gjør heller ikke de to sistnevnte. Her til lands forbruker de aller fleste for mye. Den er grei, men også lett å gjøre noe med.

Status er lett å ikke jage, suksess like så. Slett alt av sosiale medier, eller reduser alt til et minimium slik at du ikke utsetter deg for dette. Da blir også mye av maset borte. Jeg har feks instagram, pintrest og mere til. Jeg har fb, men der er jeg kun fordi jeg skal kjøpe brukte ting av og til og følger med på hva som i lokalsamfunnet. Følger ikke noe annet og har kun fb åpen i en nettleser jeg ikke bruker til vanlig. Er kanskje innom der en gang i uken.

Men jeg forbruker for mye, det er noe jeg også jobber med og har blitt bedre. Men det må bli enda bedre!

Helt enig. Og det er bare så langt man kan komme i et kapitalistisk system hvor det faktisk kommer alle til gode. Nå er man forbi vippepunktet synes jeg. Nå er det kun de rike som blir rikere og børsene og aksjesparere byggere bare opp under dette. Jeg nekter å spare penger i fond og aksjer, for dette mener jeg ikke er til vårt beste. Selskapene jobber kun for aksjonærene, de driter i konsekvensene av sine handlingene bare de får inn penger.

Verden svetter og sliter, dyr utryddes for det skal bygges næringsparker eller datasenter. Nei, det er faktisk rett og slett trist.

Anonymkode: eb70a...b1d

Ja, men jeg kan ikke gjøre en forskjell på andres forbruk og verdier? Nettopp det som plager meg, føler meg relativt alene og lett få et negativt syn på nordmenn når man ser hvordan verdier de har. Alle er jo "like" på dette området, føler jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært mer oppnåelig å leve et enkelt liv. 

Hva andre gjør skal du ikke legge deg bort i.

Anonymkode: feb6d...4fe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 18.14):

Enig med deg. Jeg føler meg så fanget 😩 Bare lyst til å flytte langt til skogs, og bare leve lykkelig uvitende om den kyniske, kapitalistiske verdenen der ute 😩

Hvis du ønsker å leve alene i skogen, vil du finne ut at det heller ikke er så enkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de grader. Alle bare krever og krever av meg, men får ingenting tilbake.

Jeg virkelig HATER å ha sjefer over meg, de som som regel maktsyke og har en ovenfra og ned holdning. Det er mye jeg ikke finner meg i, og liker å være vrang. Sjefer som tar seg fri og avspaserer i hytt og pine har jeg ikke mye respekt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er slaver av samfunnet fordi vi må jobbe og forsørge oss selv. Å ligge samfunnet til last er svært negativt.

Anonymkode: 3bd03...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 18.14):

Så gjør det da. Det har jeg gjort, og stortrives.

Anonymkode: 1cb6c...19f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er vi, og det er naturlig for mennesker. Vi er flokkdyr, og avhengig av andre mennesker. Heldigvis lever vi i en tid og et land der vi kan avstå fra flokkmentaliteten, men det vil ikke komme uten kostnader. 

Anonymkode: 817ab...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Og vi er lenket til tv  mobilen. Styres av reklamer osv. 

Anonymkode: 00d4e...9b7

Så slutt å se på reklamer da. Begrens tv og mobilbruk.

Anonymkode: 1cb6c...19f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må slutte å ta offerrollen og skylde på alle andre. 

Ja, det er ting i samfunnet som er negative og ting jeg ikke liker. Og mange av de tingene velger jeg bort. Jeg har valgt bort karrierejag, fasade, forholde meg til mote innen interiør og klær, lage all mat fra bunnen av, hamsterhjulet med barn osv. 

Livet blir mye bedre den dagen du ikke er offer for samfunnet, men tar livet i egne hender og former det slik du vil ha det.

Anonymkode: f5f9d...497

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (På 12.12.2024 den 21.52):

Til de grader. Alle bare krever og krever av meg, men får ingenting tilbake.

Jeg virkelig HATER å ha sjefer over meg, de som som regel maktsyke og har en ovenfra og ned holdning. Det er mye jeg ikke finner meg i, og liker å være vrang. Sjefer som tar seg fri og avspaserer i hytt og pine har jeg ikke mye respekt for.

Du har fri vilje og må da skaffe deg et annet levebrød. Ditt liv er ditt ansvar. 

Anonymkode: 801a8...742

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...