Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har nettopp blitt pappa og jeg har blitt farmor! Jeg vil gjerne besøke barnebarnet mitt så fort som mulig, holde han, ta bilder osv. Sønnen min ønsker også at jeg kommer da fødselen var litt dramatisk for han også. Han var ikke sikker på om det er lov med besøk på barsel, er mødre virkelig så hysteriske i dag? Kan de avvise meg i døra hvis jeg bare tropper opp? Er jo bare for en liten stund. 

Anonymkode: 625a4...798

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykehusene har besøkstid, så sjekk opp det før du tropper opp der. Ring og spør fødeavdelingen på det sykehuset det gjelder?

Vær obs på at noen fødende kvinner er så slitne og "ferdige" etter en fødsel at de i blant ikke orker besøk de første dagene. Kanskje vil de vente til de kommer hjem? Skjønner godt at du er ivrig som nybakt farmor, men dette må du nesten spørre den nybakte moren om. Si at du bare blir tjue minutter eller noe, et kort besøk for å se barnet bare? Send en sms og spør, men sjekk ut selv besøkstidene så slipper hun å finne det ut for deg.

Anonymkode: 2c704...3f1

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke sikkert det moren som sier nei. Da jeg fødte i januar 2022 fikk ingen andre enn far eller medmor lov til å komme på barsel pga bl. a RSV- virus. 

Anonymkode: 24790...2dd

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Er dette en slags avlegger av tråden hvor svigermor fikk holde barnet før mor? Selv om jeg tror dette bare er 👹, svarer jeg likevel:

Selv om jeg syntes det var voldsomt å bli snurt for at svigermor fikk holde babyen i den andre tråden, forstår jeg ikke hvorfor ikke du i dette tilfellet kan vente med å se babyen til begge foreldrene er klare for det, siden det nå en gang er blitt eksplisitt uttrykt hva ønsket er. Dine behov for å se babyen og «ta bilder av den» er ikke spesielt viktige, og kan vente.

Anonymkode: b3725...1df

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

Spin off trolletråd 0/10

Anonymkode: 72668...119

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Trolletråd. Mødre er ikke hysteriske pga barsel ikke tillater besøk,det er det de ansatte som styrer. 

Anonymkode: 08668...039

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja, de kan avvise deg. Du kan vel ikke bare valse inn på fødeavdelingen uten at det er avtalt besøk. Om fødselen var dramatisk for sønnen din, så kan du vel tenke deg hvor dramatisk det var for den som faktisk fødte. Vent til de ønsker besøk.

Anonymkode: 33696...874

• Liker 29
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Sønnen min har nettopp blitt pappa og jeg har blitt farmor! Jeg vil gjerne besøke barnebarnet mitt så fort som mulig, holde han, ta bilder osv. Sønnen min ønsker også at jeg kommer da fødselen var litt dramatisk for han også. Han var ikke sikker på om det er lov med besøk på barsel, er mødre virkelig så hysteriske i dag? Kan de avvise meg i døra hvis jeg bare tropper opp? Er jo bare for en liten stund. 

På ahus er det kun far/medmor og eventuelle søsken som kan besøke, og det er kun et par timer om dagen søsken kan besøke. Du kan ikke bare møte opp, det et sykehus, ikke en offentlig park. 

Anonymkode: 2ada3...b6e

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

På SUS er det ikke lov utenom far og søsken. Søsken må forholde seg til besøkstiden (mener jeg). 

Du må nok smøre deg med tålmodighet og vente noen dager.

Anonymkode: 30230...103

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ærlig talt… ja de kan avvise deg. 

Anonymkode: 6fffc...7e2

Trist at det er slik 😕

Anonymkode: 2d87b...352

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trist at det er slik 😕

Hvorfor det? La oss si det ikke var på barsel, men du lå på sykehuset av en annen årsak, hadde du ønsket at hvem som helst kunne valse inn på rommet ditt for å besøke deg uten at det var avklart på forhånd?

Anonymkode: b3725...1df

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

De fleste fødende reiser hjem etter 1-3 dager. Alle sykehus har også besøkstid, men du må sjekke med ditt lokale sykehus hva som er reglene der.

Du kan selvsagt ikke bare troppe opp og forvente audiens. Det har ikke noe med hysteriske mødre å gjøre, men sykehusets regler. 

Uansett så hører man alltid med mor om hun ønsker besøk på sykehuset før man kommer. Det skulle da bare mangle og er helt vanlig høflighet! 

Anonymkode: 7f371...125

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Trist at det er slik 😕

La oss tenne et lys 🕯️ 

Anonymkode: dc7f4...93b

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er du helt løk? 

Dine behov er ikke de viktigste her. Om mor ikke ønsker deg på besøk på barsel så holder du deg unna. Du kan jo uansett avtale å møtes med din sønn og støtte han på et annet sted. 

Anonymkode: 720f1...405

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Selvsagt er ikke farmor lov. Av besteforeldre har ahus kun tilltall personer på morssiden. Og som nevnt medmor og søsken av den nyfødte. 

Anonymkode: 344da...6c0

Skrevet

Uten å være for ufin, dine behov er det som teller minst i en slik situasjon. Babyen forandrer seg svær lite på de få dagene de er innlagt på barsel. Sønnen din er heller ikke den som kan bestemme dette. Og ja, de kan nekte deg å komme inn, fordi de ser på mors helse først og fremst. Tross alt hun som har vært igjennom en skikkelig påkjenning. Det er på sin plass fra din side å vente til hun er klar. Dessuten er det mye smitte i lufta nå, det vil de ikke ha inn på barsel. Vi også ventet veldig på ei som skal føde nå i løpet av desember, men de har vært klare på at ingen får hilse på før de er klare. Noe som er helt forståelig.

Anonymkode: b59b9...ea3

• Liker 14
Skrevet

Vi fikk ikke ha besøk de første dagene. Mannen tok babyen ut i gangen og hilste raskt på farmor der etter noen dager. Hun fikk ikke komme inn på barsel, så mannen gikk ut i 10 minutter istedet.

Enkelte sykehus er strenge der.

Men aller viktigst er vel pasientenes ve og vel. Dvs. at mor får det som hun vil med besøk, og at hun og babyen prioriteres. Dette bør vel egentlig familien forstå av seg selv uten å begynne å argumentere imot..

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes du dine behov er viktigere enn mors behov, hvis hun er utslitt og følelsesmessig tappet uten energi til besøk?

Anonymkode: 66f5a...947

• Liker 9
Skrevet

På KK kan kun fødekvinnens partner + søsken til den nyfødte besøke på selve barselavdelingen mellom 17-18. Partner kan være der hele døgnet ellers.  Vil man treffe andre så må man ned i resepsjonen. 

Anonymkode: 5d613...3da

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...